Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 16 apr 2024 3:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 11:08 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Ik heb zojuist het jaaroverzicht van Anadolu ontvangen. De rente van het 4e kwartaal is met valutadatum 1-1-2009 bijgeschreven maar wel meegeteld in het eindsaldo van 2008. Hoe zit dat m.b.t. belastingaangifte box3? Mag ik die rente aftrekken bij de bepaling van mijn spaarsaldo op 31-12-2008?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 11:14 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik zag het ook, en wel 0,01 Euro, dus ik kan het afronden naar nul :lol:
Maar aangezien er valutadatum 1-1 staat, zou ik die uitgekeerde rente dus niet opgeven over 2008.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 11:15 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Anadolubank heeft de gegevens al doorgegeven aan de Belastingdienst, bleek uit het telefoontje dat ik heb gevoerd hierover. Wat niet wegneemt, dat je de rente natuurlijk af kunt trekken van het opgegeven saldo. Het is uit te leggen als de Belastingdienst er vragen over stelt, lijkt mij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 11:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
De rente hoort alleen bij het saldo indien het bijgeschreven bedrag al rentedragend zou zijn geworden in het oude jaar.
En dat is niet het geval m.i.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 2:58 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Hoop dat Anadolubank hier toch wat aan doet, want dit is toch wel een minpuntje, Het beperkte internetbankieren en het gebrekkig Nederlands is in elk geval tot op heden nog niet verbeterd.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 12:01 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik heb Anadolu vorige week vaarwel gezegd :cry:

Zoals ik al eerder heb gezegd voel ik me totaal niet serieus genomen met die verschrikkelijk Nederlandse vertaling. Ik heb hierover twee keer een bericht gestuurd, zonder antwoord te krijgen.

Toen ik vorige week mijn geld van de rekening haalde, duurde het 4 dagen voordat ik het binnen had. Ik gaf ze eerst nog het voordeel van de twijfel, en werd telefonisch best goed te woord gestaan ("we gaan het uitzoeken en bellen u volgende week zeker terug!"), maar afgelopen maandag heb ik weer niet het beloofde telefoontje gehad...

Daarbij komt dus nog het foutieve fiscale overzicht...

Niet dat ik dus iedereen oproep om weg te gaan, het is gewoon een persoonlijk iets denk ik :?

De dienstverlening rammelt trouwens bij meerdere banken tegenwoordig, valt me op. Kijk maar 's naar ASN (traaaaag!), Ohra (blunders), etc. etc.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 12:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
De rente hoort alleen bij het saldo indien het bijgeschreven bedrag al rentedragend zou zijn geworden in het oude jaar.
En dat is niet het geval m.i.


Dus als ik je goed begrijp, behoren nog lopende vorderingen fiscaal gezien niet tot het eigen vermogen?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 12:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Rente van de spaarrekening die nog uitbetaald moet worden, telt niet mee als vermogen in box 3.

Andere vorderingen, zoals geld dat je aan iemand hebt uitgeleend, of geld dat je nog tegoed hebt van DNB inzake Icesave, tellen wel mee.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 12:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Waar is die regel terug te lezen, dat rente gerijpt in dat jaar officieel buiten de boeken gehouden mag worden?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 2:00 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Volgens informatie van de belastingdienst die je hier kunt vinden:

Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving
Als de rente jaarlijks (of vaker) wordt bijgeschreven op uw spaartegoeden, geef dan het totaal van de tegoeden op de peildatums aan. Geef dus niet de opgebouwde rente aan die op de peildatums nog niet was bijgeschreven.


Voor wat betreft spaartegoeden met minder vaak dan jaarlijkse bijschrijving is het iets ingewikkelder en kun je het beste hier de toelichting (2008) van de belastingdienst downloaden:

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 2:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
krentenweger schreef:
Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving
Als de rente jaarlijks (of vaker) wordt bijgeschreven op uw spaartegoeden, geef dan het totaal van de tegoeden op de peildatums aan. Geef dus niet de opgebouwde rente aan die op de peildatums nog niet was bijgeschreven.

Dus een spaarrekening met jaarlijkse rente uitkering valt er niet altijd buiten.
Immers, de bijschrijving (boekdatum) is meestal 31-12.
(De valutadatum speelt geen rol in deze.)

Belastingdienst:
Citaat:
Spaartegoeden: minder vaak dan jaarlijkse rentebijschrijving.
Wordt de rente minder vaak dan jaarlijks bijgeschreven? Dan geeft u
de waarde in het economische verkeer op 1 januari 2008 aan van dat
tegoed. Dit is meestal de waarde van het spaartegoed inclusief de
rente die u tot 1 januari 2008 hebt opgebouwd. Als u het tegoed op
31 december 2008 nog had, geeft u in box 3 de waarde in het economische
verkeer aan van het tegoed op die datum. Het gaat hier om
de waarde inclusief de rente die u tot en met 31 december 2008 hebt
opgebouwd. Ook als deze rente op dat moment nog niet was
bijgeschreven.

Ook de rentes op meerjarige deposito's -met uitkeringen aan het einde van de looptijd- vallen er niet buiten.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 3:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Het antwoord op Knulleke's vraag moet m.i. zijn:
Officieel is de bijschrijvingsdatum van de rente, oftewel boekdatum, bepalend voor het saldo bij de belastingaangifte en jaaropgave van de bank.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 3:28 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2221
Ik ben het met je eens. Het klopt ook met jaaropgaves van de meeste banken, behalve bij bijv CE, die boeken de rente op 31-12(papieren afschrift), maar nemen de rente niet op in het saldo op 31-12.

_________________
Luister naar dj doboy


Laatst bijgewerkt door Doboy op vr 16 jan 2009 4:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 3:55 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
@Doboy
Volgens mij is CEB juist één van de weinige banken die je meehelpt de fiscus voor te blijven.
In online bankieren staat de rente van de spaarrekening 2008 geboekt op 1-1-2009.
De jaaropgave is m.i. dus correct.

Maar we dwalen nu misschien teveel af.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 5:04 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Het is en blijft heel eenvoudig: neem de zaken over van de JAAROPGAVEN van de bank. Of die nu in iemands ogen onjuiste informatie zou bevatten is niet relevant. De cijfers die daar op vermeld zijn worden aan de belastingdienst doorgegeven. Daar kan dus nooit een discussie over ontstaan.

Dus niks schermprintjes e.d. die zijn niet rechtsgeldig. Ook al omdat zoals we allemaal zelf meemaken de banken niet altijd de juiste weergaven hebben rond de jaarwisseling.

Heb ook gemerkt dat een aantal een valutadatum van 31-12 hebben staan. Dit zal je niet op de jaaropgave tegenkomen omdat de (meeste) banken pas in januari de boekdatum hebben. Of we het nu leuk vinden of niet, maar met deze datum heb je dan ook echt pas de beschikking over je geld.

De valutadatum telt wel mee voor de berekening van de rente voor het jaar erop.
Dus als je een valutadatum hebt van 31-12 en de daadwerkelijke boekdatum is 10 januari, dan is het wel zo dat het bijgeschreven bedrag op 10 januari al meetelt in de berekening van de rente per 1-1.

De truc om 1000 euro even in huis te halen is wel leuk natuurlijk, maar zoals ook al gezegd: ook het contante geld moet opgegeven worden. Dat de belastingdienst daar niet echt op controleerd is weer iets anders.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO