Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010 11:01 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Daats schreef:
............dus waar in het traject gaan de banken verdienen?

De kosten van banksparen worden gedurende de hele looptijd in rekening gebracht, dat zie je terug in het renteverschil op vergelijkbare 'gewone' spaarrekeningen, neem ik aan. Incidenteel schijnen er ook wel eens adviesfees in rekening te worden gebracht.

Bij banksparen is er trouwens geen sprake van een polis, zoals bij een verzekeraar wel het geval is, dus geen extra kosten.
Bovendien worden de kosten bij banksparen over de gehele looptijd uitgesmeerd, terwijl de kosten bij beleggingsverzekeringen vooral in de eerste tien jaar hoog zijn.

Stel dat je 1% aan kosten betaalt, dan worden die kosten aan het einde van looptijd, als er veel geld op de rekening staat, automatisch hoger, terwijl de bank daar niet meer prestaties voor hoeft te verrichten. Dat is een nadeel maar m.i. weegt dat wel op tegen de vroegere praktijken waarbij in de eerste jaren exorbitante kosten werden doorbelast met name van tussenpersonen.

Dus ik zou zeggen, er zijn wel kosten maar ze zijn beter verdeeld over de looptijd en ook in zijn geheel zijn ze lager.

(dit betreft banksparen in de vorm van een spaarrekening).

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op zo 17 jan 2010 11:28 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010 11:25 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Het is wel raadzaam om critisch naar de rentevergoeding te kijken in vergelijking tot traditionele spaarprodukten met dezelfde looptijd maar die niet onder het bankspaarregime vallen.

Daarom vergelijk ik een bankspaarproduct met een deposito.
Banksparen is immers ook een vorm van een lange termijn spaarafspraak (niet persé de gehele looptijd bij dezelfde instelling).

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 5:34 pm 

Geregistreerd: wo 20 jan 2010 5:27 pm
Berichten: 6
Ik heb navraag gedaan bij BND naar de termen "zeer weinig risico" "veilig" en dergelijke op hun website in relatie tot de uitspraken in de financiële bijsluiter:
Citaat:
Op uw website staat het volgende:

Je kiest hoe je geld wordt belegd: in veilige obligaties of wereldwijd
in aandelen.

In mijn offerteaanvraag wilde ik het risico zo klein mogelijk houden
en heb ik gekozen voor zoveel mogelijk "veilige obligaties". Als ik
echter de financiële bijsluiter bekijk via deze link:
http://www.brandnewday.nl/OverOns/Docum ... 202013.pdf
dan wordt er gesproken over een risicoprofiel: "vrij groot".

Kunt u mij aangeven waarom op de website wordt gesproken over zeer
veilig, weinig risico en allerlei risicomijdende maatregelen, terwijl
de financiële bijsluiter het tegendeel bewijst?


Reactie:

Citaat:
Bedankt voor uw bericht.

Helaas is het zo wat u zegt en ik zal u uitleggen waarom. De AFM legt ons op om in de bijsluiter het risicoprofiel "vrij groot" te voeren omdat obligaties ook tussentijds gedurende de looptijd verhandelbaar zijn. De intrensieke waarde op einddatum staat echter vast en omdat wij maatwerk willen leveren kopen we obligaties aan met de juiste einddatum die de klant heeft ingevuld bij een BEW. In het geval van lijfrentebeleggen wordt de portefeuille zo samengesteld dat het risico op rentefluctuaties bij aankoop van de uitkering wordt geminimaliseerd. In beide gevallen kan men spreken van een veilige belegging.

Wij willen hieromtrent absoluut zo helder als mogelijk zijn. Wij beleggen eveneens alleen in staatsobligaties met de hoogste kredietwaardigheid (AAA, Nederlandse en Franse staatsobligaties).

Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben verschaft, maar kan mij heel goed voorstellen dat er nog vragen zijn. Neemt u in dat geval gerust contact met ons op op 030-8906660.


Wat moeten we hier nu van geloven?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 9:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Zolang je dit type obligaties tussentijds niet verkoopt, en de afbetaling aan het einde van de looptijd rustig afwacht, is er inderdaad zo goed als geen risico.
West-Europese overheden zijn de beste debiteuren die er zijn........
Overigens had ik liever Duitse staatsobligaties gezien dan Franse, maar dat is gevoelsmatig.

Het addertje onder het gras is wat er kan gebeuren bij tussentijdse/voortijdige beeindiging van het contract.
Dit kan zowel positief als negatief uitvallen (bij een dalende/stijgende marktrente).

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 2:09 am 

Geregistreerd: ma 23 nov 2009 11:43 pm
Berichten: 33
Dat "nette" antwoord hadden ze mij ook wel mogen sturen,

Ik kreeg dit antwoord op dezelfde vraag (circa 1 week geleden)
Citaat:
De staatsobligaties waarin wij beleggen zijn Franse en Nederlandse staatsobligaties. Deze obligaties hebben de hoogstmogelijke kredietwaardigheid. Het risico op deze obligaties is zeer klein. Het risico bij staatsobligaties is dat de staten deze obligaties niet langer kunnen terug betalen en dit zou betekenen dat deze landen failliet verklaard zouden moeten worden. De kans dat Frankrijk en Nederland failliet gaan achten wij uitermate klein. Feitelijk zijn staatsobligaties veiliger dan een spaarrekening bij een gemiddelde bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 9:51 am 

Geregistreerd: wo 20 jan 2010 5:27 pm
Berichten: 6
obligataire schreef:
Zolang je dit type obligaties tussentijds niet verkoopt, .....

Dat klinkt op zich best goed, toch? Ik ben voornemens mijn volledige pensioenopbouw onder te brengen bij BND, aangezien de voorbeeldberekeningen een stuk hogere uitkering voorspiegelen dan de voorbeeldberekeningen van een pensioenverzekering die via mijn werkgever loopt. Ik heb zelf de keus om het via de werkgever te doen of zelf te regelen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 11:56 am 

Geregistreerd: ma 23 nov 2009 11:43 pm
Berichten: 33
Klinkt als een BrandNewDay Buddy?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 4:44 pm 

Geregistreerd: wo 20 jan 2010 5:27 pm
Berichten: 6
Ha, zeker niet :lol:

Ik probeer alleen achter meer informatie te komen, omdat het verhaal op de website van BND wel erg aantrekkelijk klinkt. En ook de voorbeeldberekeningen geven mooie dingen weer. Omdat ik er weinig verstand van heb, probeer ik hier wat meer informatie en hopelijk zekerheden, te verkrijgen. Ik heb nu voorbeeldberekeningen van mijn werkgever, maar het eindkapitaal daar ligt écht veel lager dan bij BND. Ik vraag me daarom af waar dat verschil in kan zitten. Enerzijds heb ik weinig vertrouwen in de bekende verzekeraars, gezien alle woekerpolisellende. Maar aan de andere kant, kloppen die mooie berichten van BND wel? De financiële bijsluiter zegt van niet, maar de uitleg geeft weer wat meer zekerheid. Maar toch... weet het nog niet zo.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 5:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Het verhaal is vrij helder. Ze berekenen een instapfee van 0,5% en een jaarlijkse fee van 0,5%.
Als je doorleest op hun site merk je dat dit mogelijk is doordat ze actief met indexfondsen werken.

Gewone beleggingsfondsen zijn in de meeste gevallen niet in staat om de index te verslaan.
Indexfondsen zijn 1 op 1 gekoppeld aan allerlei indices en daarom ook veel goedkoper want er hoeven geen beslissingen te worden genomen, dat doet de computer........

Ik wil er de komende tijd nog wel eens wat studie van gaan maken.
Zo heb ik een woekerpolis lopen bij ASR (v/h AMEV) voor de aflossing van de hypotheek.
Als ik deze zonder kosten (behalve die instapfee) en fiscaal risico over kan sluiten richting BND lijkt me dat een gunstige stap
want ASR rekent meen ik minimaal 2% aan kosten jaarlijks. Op het eindrendement maakt dat enorm uit.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 8:09 pm 

Geregistreerd: ma 23 nov 2009 11:43 pm
Berichten: 33
Valuteren doen ze er in ieder geval nog wel.
Vorige week donderdag 20k overgeboekt, gisteren maar eens gemaild waarom dat niet bijgeschreven staat. Krijg ik dit antwoord:

Citaat:
Geachte heer ***,

Ik heb persoonlijk gecontroleerd of uw geld binnen is gekomen. Dit is inderdaad het geval. Periodiek wordt het geld bijgeschreven op uw persoonlijke rekening. Aan het einde van de week kunt u uw storting terugvinden in uw klantdomein.

Ik vertrouw er op u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd. Met vragen kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch vai 030 8906660 of een mail sturen naar info@brandnewday.nl.

Met vriendelijke groet,

Olav ***
Manager Klantenservice Brand New Day


Scheelt me toch weer rond de 11 euro aan rente
20000*1,03^(1/52)-20000

Inmiddels is het trouwens nog steeds niet bijgeschreven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 10:56 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Dan weet je de valuta/boekdatum toch ook nog niet ?

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 1:10 am 

Geregistreerd: ma 23 nov 2009 11:43 pm
Berichten: 33
Nee maar zoals ze het zeggen zou het me een week kosten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2010 3:36 pm 

Geregistreerd: ma 23 nov 2009 11:43 pm
Berichten: 33
Citaat:
Excuses dat u nog steeds niet kunt zien dat het geld op uw naam is bijgeschreven, begin volgende week zal dit wel het geval zijn. Mijn collega van de IT afdeling die hierover gaat doet zijn uiterste best om dit zo snel mogelijk zichtbaar te maken.
Verder vraagt u zich af of u compensatie krijgt voor de voor u gemiste opbrengsten. Dit is niet het geval, wij raden u dan ook aan om de volgende keer het bedrag te storten zodanig dat het enkele dagen voor de eerste van de maand op uw beleggingsrekening staat bij Brand New Day (op de eerste handelsdag van de maand worden namelijk participaties aangekocht). Op deze manier zult u optimaal gebruik kunnen maken van uw profijtrekening.


Wellicht handig voor andere


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2010 4:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Banksparen voor pensioen: wat biedt Brand New Day?

12-02-2010 | Gepubliceerd 14:59
12-02-2010 | Laatst bijgewerkt 15:32

Uitdager Brand New Day zet zich af tegen aanbieders van dure woekerpolissen, met een goedkoop product voor pensioenbeleggen. Scherp vergelijken blijft wel noodzakelijk.
Zelf fiscaal gunstig een pot opbouwen voor aanvullend pensioen. Tot twee jaar geleden kon dat alleen via een beleggingsverzekering, inmiddels beter bekend als de 'woekerpolis'.
Begin 2008 werd als alternatief de bankspaarregeling geïntroduceerd. Hiermee kunnen consumenten op een geblokkeerde spaar- of beleggingsrekening belastingvrij vermogen opbouwen voor hun pensioen. Bij banksparen ontbreekt de automatische koppeling met verzekeringsproducten zoals een overlijdensrisicopolis.

Eigen fondsen.
Nadeel van de eerste bankspaarproducten was dat veel aanbieders ....

Lees meer op: http://www.z24.nl/z24geld/artikel_12070 ... _Day_.html

afbeelding: http://admin01.eu.fffd.nl:8180/z24v2/multimedia/archive/00040/Brandndgraph_40524a.PNG

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 3:38 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Je mist een stuk tekst van Z24. Wel interessant om ook de conclusie in ieder geval er bij te vermelden.

Citaat:
Indexbeleggen
In januari 2010 stortten de twee oud-directeuren en oprichters van BinckBank, Kalo Bagijn en Thierry Schaap, zich op de markt voor individuele pensioenproducten. Hun nieuwe bedrijf, Brand New Day, onderscheidt zich met een bankspaarproduct voor aanvullend pensioen dat stoelt op lage kosten en beleggen via indexfondsen.

Vergelijk je het bankspaarproduct van Brand New Day (BND) met bankspaar-alternatieven, dan is de aanbieding van BND puur op kosten inderdaad de scherpste, blijkt uit een inventarisatie van Z24. Zie de grafiek: Banksparen voor je pensioen: wie is de goedkoopste?

De jaarlijkse kosten voor een gemengde belegging in aandelen en obligaties bedragen bij BND iets meer dan 0,5 procent van het beheerde vermogen.

Net boven Brand New Day zit Rabobank met Toekomst Beleggen, dat jaarlijkse kosten van 0,9 procent kent. Relatief duur zijn de bankspaarproducten van verzekeraars Aegon en Allianz, met kosten die kunnen oplopen tot jaarlijks 2 procent van het vermogen.


Het ziet er inderdaad uit als een goed pensioenproduct wat hier door Brand New Day geboden wordt.
In de vergelijking had ik ook graag nog de lijn gezien voor als je zelf voor je pensioen gaat sparen bij een beleggersbank zoals bijv. Alex.

Stel dat je dat gaat uitrekenen wat het kost om het zelf te doen, dan heb je dus helaas wel te maken met 1,2% vermogensredementheffing (er even vanuit gaan dat je de vrijstelling al benut hebt) en met beheerkosten van je broker.
Met een ruwe berekening kom ik dan ongeveer uit op een bedrag van €527.000 als je zelf je pensioen bij elkaar gaat beleggen.

Vooral die 1,2% vermogensbelasting die er dus elk jaar af gaat als je zelf gaat beleggen hakt er fors in. Dat is over 35 jaar verspreid een enorm bedrag aan belasting dat via banksparen niet afgedragen had hoefen te worden.

Conclusie: BND lijkt op dit moment het meest aan pensioen op te leveren van alle opties.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO