Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 12:58 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Het is soortgelijk, ja. Maar de eerdere berichtgeving kwam over, alsof er tijdens een iDeal transactie ook nog eens "iets" anders zat. Mensen worden dan afgeschrikt om met iDeal te betalen, terwijl het, zoals ik het nu begrijp, om een andere betaalwijze gaat, ook al lijkt die vorm op iDeal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 1:14 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Bij iDeal wordt er vaak door bedrijven een bemiddelaar tussen geschoven, zie bijv. de referenties van Ogone.com:
http://www.ogone.com/ncol/web_reference ... 1117103323
Ik neem aan dat die bedrijven uitvoerig naar de betrouwbaarheid van zo'n bemiddelaar hebben gekeken.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 11:00 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
zogenoemde 'overlay betaaldiensten' waarbij een andere partij dan alleen de bankcliënt de beschikking krijgt over geheime gegevens.

Dat is bij bemiddelingsbedrijven zoals Ogone dus niet het geval.

@groentje: Inderdaad paniek zaaien en dan niet precies uitleggen waar het om gaat.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 10:07 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Xabre schreef:
maar iDeal zit toch ook tussen de webwinkel en de bank in? wat is het verschil... het is gewoon een concurrerend bedrijf dat net zo'n oplossing aanbiedt als iDeal ook doet, of begrijp ik het verkeerd?

Volgens mij begrijp je dat verkeerd. iDeal is mijns inzien geen bedrijf dat tussen webwinkel en bank in zit, maar een set van afspraken/protocollen over hoe betalingen tussen webwinkel en bank moeten verlopen. De bank implementeert zelf iDeal; de iDeal betaling vindt ook plaats op de website van de bank. Dit in tegenstelling tot de overlay dienst DirecteBanking: die gaat als een soort man in the middle tussen webwinkel en bank in zitten en pompt de door jou ingevulde gegevens in de iDeal website van de bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 10:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Volgens mij gaat het zo bij bijv. iDeal:
Er zit altijd een 'bemiddelaar' tussen de webwinkel en een bank.
De één schakelt je DIRECT door naar je eigen bank, en de ander (overlay) neemt eerst zelf je gegevens in ontvangst, om ze vervolgens uit te voeren bij je bank.
Ergo: let er op dat in je webbrowser de https-verbinding van je eigen bank staat!
Bij banken die gebruik maken van random - per transactie gegenereerde - eenmalig 'TAN-code' kan een overlay-dienst verder niets met de code, als die eenmaal gebruikt is.
Ik vind het al met al een storm in een glas water.
Ik kan geen enkele Nederlandse bank noemen die geen random/wisselende getallen gebruikt bij betalingen.
M.i. is het enige wat een foute overlay-dienst overhoop zou kunnen halen is, (eenmalig) het te betalen bedrag veranderen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2009 5:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Nog geen maatregelen tegen iDeal-kloon.

Gepubliceerd: Woensdag 18 november 2009
Auteur: Loek Essers

Ondanks een publiek alarm en een oproep aan Financiën om maatregelen, wordt er voorlopig niets gedaan tegen de 'gevaarlijke' en 'onveilige' overlay betaaldiensten van Directebanking.nl
Eind vorige week sloegen de Nederlandsche Bank (DNB) en het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) alarm over 'onveilige overlay betaaldiensten' die in Nederland in opkomst zijn. De bankgegevens van consumenten zouden bij het gebruik van een dergelijke dienst in gevaar zijn omdat ze niet door een bank, maar door derden worden afgehandeld.
In de waarschuwing riep de groep ook de Minister van Financiën op om 'voor voldoende waarborgen te zorgen' tegen dergelijke diensten.

...

Bron.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 nov 2009 1:07 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Om het verhaal compleet te maken.
Zelfs SSL-verbindingen zijn ook al niet meer veilig, zie:
http://webwereld.nl/nieuws/64324/mobiel ... =news_list

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 3:31 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Het hele internet + gerelateerde zaken zoals mobiele telefonie is/zijn gewoon onveilig, omdat hackers-virusschrijvers-enzovoorts, altijd het eerste zijn.
Hoe streng of hoe hoog je ook beveiligd bent.
Pas na het opduiken van een nieuw virus-trojan-hackmethode- enzovoorts is men in staat om dit te bestrijden.
Ondertussen is het kwaad wel al voor een groot gedeelte gebeurd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 11:22 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Dat is niet helemaal waar.
Als je een beetje anti-virus programma gebruikt kun je vaak instellen dat deze ook verdachte programma's en/of handelingen moet blokkeren.
Ook is er software waarbij je bijvoorbeeld namen of nummers kunt toevoegen aan "verboden informatie".
Zo gauw als deze gegevens via internet verzonden gaan worden blokkeert de firewall ze, of vraagt wat er moet gebeuren.
Tegen virussen en trojans kun je jezelf vrij goed weren.
Nu alleen zelf nog even opletten welke bestanden je opent, en welke websites je bezoekt.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 2:08 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ja dat klopt wel, maar je beveiligen tegen elke mogelijke bedreiging is bijna onmogelijk.
Hoe goed het beveiligingsprogramma dan ook is.
Steeds opnieuw wordt er nieuwe kwaadaardige broncode ontwikkeld, worden er nieuwe virussen, trojans, wormen enz. ontwikkeld, enzovoorts.
Ook via een normale betrouwbare site kan je iets dergelijks oplopen.
100% beveiliging bestaat niet, wel 99 of 98 %.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2009 11:51 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Klopt, maar dat is een statement dat op meer dan alleen het Internet van toepassing is. Ik kan mijn huis niet 100% beveiligen tegen inbraak, ik kan in het verkeer niet met 100% zekerheid voorkomen dat ik een ongeluk krijg enz. We kunnen wel roepen dat betalen of kopen via het Internet niet 100% veilig is, maar de alternatieven zijn dat ook niet. Het leven bestaat nu eenmaal uit risico´s nemen. Je moet alleen opletten dat je geen grote of onnodige risico´s neemt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO