Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 7:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 2:38 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Kunnen wij hollanders ook niet een rekening in belgie openen??
Aangezien dit een belgische dochteronderneming is van een NL-bank vallen ze onder de Nederlandse DGS.
Heeft iemand ervaring met het openen van een rekening bij een buitenlandse bank?
(met buitenlandse bank bedoel ik een bank met een vestiging buiten de nederlandse staatsgrenzen) :mrgreen:

Basisrente geldig voor nieuwe en bestaande klanten. Aangroeipremie enkel geldig voor nieuwe klanten.
De basisrente van 4,25% en aangroeipremie van 1.75% zijn gegarandeerd tot 31/12/2008. Tot nader orde zal voor alle nieuwe klanten na 31/12/2008 minimaal 4%+1% gelden.
Bestaande klanten: basisrente 4,25%, premie 0,5%
Geldig voor bedragen van 1 tot 250.000 EUR
Zoals steeds het geval is wordt de aangroeipremie na 6 maand (180 dagen) verworven.
Na deze 6 maand wordt de aangroeipremie dan om de 15 dagen berekend, in zoverre de storting gedurende 15 dagen ongewijzigd op de rekening blijft en die 15 dagen binnen het kalenderjaar vallen. Dit is dus een getrouwheidspremie, die weliswaar sneller verworven wordt dan bij de traditionele banken.
Na navraag blijkt dat de eerste 1.660 euro vrijgesteld is van roerende voorheffing op de jaarlijkse interesten.
Eerste schijf van 1.660 Euro vrijgesteld van roerende voorheffing

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 5:12 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Probeer het eens!

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 5:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Hier is al vaker een discussie over geweest.
Per saldo mag je stellen dat banken over het algemeen het niet leuk vinden klanten uit 'buitenlanden' te begroeten.
De banken schermen daarom hun grenzen voor financiële asielzoekers stevig af door te eisen dat de klant woonachtig dient te zijn in het land van de bankvestiging.
Merkwaardig genoeg hebben regeringen regelmatig de mond vol over bijv. één Europa, maar je mag inmiddels wel ernstig vermoeden dat de kartelvorming sterker en hierin de grote storende factor is.
Maar ja, wie vat de koe bij de horens?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 6:08 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Bij de Goffin Bank http://www.goffinbank.be/ is het i.i.g. mogelijk om als buitenlander een rekening te openen.
Ik moet alleen van de Ned. Fiscus een vrijwaring ziet te krijgen voor de staatsheffing op ontvangen rente ( soort vermogensrendementheffing naar belgisch recht)

Nu heeft Goffin bank geen nederlandse vestiging, maar theoretisch moet het dus kunnen.

Zodra ik banken tekort kom bij de vrijstelling van het DGS dan wordt het interessant om in Belgie ook wat te parkeren. :lol:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 6:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik meen - correcties welkom - dat de Belgische voorheffing ook later weer verrekend kan worden met de Nederlandse fiscus.

Edit: Gevonden zie viewtopic.php?t=554&start=0

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 7:36 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Dat is inderdaad mogelijk.

Voor de Belgen zelf is het een soort 'bevrijdende eindheffing' maar in Nederland kan je het opvoeren in de aangifte IB
en dan wordt het verrekend in de aanslag.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 9:16 pm 
Icesave today,I save schreef:

Nu heeft Goffin bank geen nederlandse vestiging, maar theoretisch moet het dus kunnen.




ik dacht dat er toch diverse kantoren waren......vooral gericht op buitenlanders die een transfer willen maken.

Western Union,van dat soort zaken......

GOFFIN CHANGE NV
REGULIERSBREESTRAAT 41
Amsterdam, 1017CM
+31--8007363666


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 10:05 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
obligataire schreef:
Dat is inderdaad mogelijk.

Voor de Belgen zelf is het een soort 'bevrijdende eindheffing' maar in Nederland kan je het opvoeren in de aangifte IB
en dan wordt het verrekend in de aanslag.

Als Nederlander kan je in Belgie ontheffing krijgen van de roerende voorheffing. Wel heb je te maken met de Europese bronbelasting, deze kun je verrekenen met je Nederlandse belastingaanslag. Of je moet kiezen voor uitwisseling van gegevens met de Nederlandse belastingdienst, dan hoef je deze bronbelasting ook niet te betalen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 11:37 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
obligataire schreef:
Dat is inderdaad mogelijk.

Voor de Belgen zelf is het een soort 'bevrijdende eindheffing' maar in Nederland kan je het opvoeren in de aangifte IB
en dan wordt het verrekend in de aanslag.


Toen ik bij Argenta Belgie en spaar-en betaalrekening opende (als Nederlander zijnde die ook in NL woont) heb ik een formulier getekend op het kantoor dat ik vrijgesteld was van de zogenaamde RV (Roerende Voorheffing)...en ze zeiden tegen mij dat ik de rente zelf moest opvoeren bij de NL fiscus. De Belgische bank heeft alleen een plicht om door tegeven aan de NL fiscus dat je er een rekening hebt lopen. Zwart sparen gaat dus niet. (voor mensen die op dit idee mochten komen)
Europees gezien bestaan er wetten die het verbieden dat je twee maal dezelfde soort belasting betaald of zoiets....dat zal dit wel zijn denk ik dan.

O ja...enne....een rekening bij de CEB in belgie heb ik ook geopend....ze moesten alleen een belgische tegenrekening hebben. Welnu daar heb ik mijn betaalrekening bij de Belgische Argenta voor gebruikt;-)
Sommige andere (spaar)banken weigeren niet-ingezetenen voor het openen van een rekening. Waarom snap ik eigenlijk niet aangezien ik van mening ben dat dit helemaal niet meer mag.

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 11:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Wel- of niet mogen?
Daar hebben wij het al eens eerder over gehad.
Volgens mij is het zo:
Elke onderneming kan zelf bepalen wat de spelregels zijn om zaken te doen.
Take it or leave it.
Alleen en monopolist kan aangesproken worden op onnodig moeilijk maken er zaken mee te kunnen doen.
Men kan immers dan niet naar een ander, met soepeler of betere voorwaarden.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 12:57 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
@johandevri: en hoe zit het bij jou met de woonstaatheffing. Hebben ze je niet de keuze voorgelegd van of woonstaatheffing of het doorgeven van je (rente)gegevens aan de Nederlandse belastingdienst?

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 5:18 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Aansluitende vraag, als je niet in NL woont maar in een ander land, gaan dan de (rente)gegevens dan alleen naar het land waar je woont?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 1:12 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Doboy schreef:
@johandevri: en hoe zit het bij jou met de woonstaatheffing. Hebben ze je niet de keuze voorgelegd van of woonstaatheffing of het doorgeven van je (rente)gegevens aan de Nederlandse belastingdienst?


@Doboy: als je mijn posting GOED gelezen hebt wist je het antwoord;-)

Maar goed...nog maar een keertje:
De Belgische bank geeft alleen door aan de NL fiscus dat je daar een rekening hebt en het behaalde rendement. IKZELF moet dat dan aangeven in mijn Belasting aangifte. Doe ik dat niet ben ik strafbaar. Snappie? Dat heeft als voordeel voor de bank dat ze verder geen administratief omkijken meer hebben naar buitenlandse belastingplichtigen. Het NIET aangeven is trouwens dom...want de fiscus komt erachter. Ik hoef dus NIET de RV te betalen die belgische ingezetenen WEL moeten betalen. Voor mij geldt dus de gewone NL box 3 regel zijnde 30% betalen over een rendement van je GEMIDDELD tegoed. Concreet is dat dus 1,2%. Stel op 1 januari is je spaargeld tegoed 1000 euro....en op 31 december is dat 2000 euro. Dus is je gemiddeld tegoed dus 1500 euro. De fiscus gaat uit van een rendement van 4 %.....of je dat ook werkelijk krijgt is vers 2. Dus 4% van 1500 euro= 60 euro. Van deze 60 euro betaal je 30% belasting. =18 euro.



Johan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 1:23 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
krentenweger schreef:
Aansluitende vraag, als je niet in NL woont maar in een ander land, gaan dan de (rente)gegevens dan alleen naar het land waar je woont?


Ligt eraan of je in een EU land woont of niet. Als je in een ander (derde) EU land woont gaan die opbrengsten naar dat EU land. Zoniet....zul je zelf de belasting moeten aangeven en moeten betalen in het land waarin je je spaargeld geparkeerd hebt;-) Verder loop je ook nog eens kans dat je in je NIET EU land belasting moet betalen over ontvangen rente. Tenzij zo'n land die regel niet heeft. Maw in een NIET-EU land loop je het risiko TWEE maal belast te worden voor ontvangen rente inkomsten. Tenzij dat land weer een verdrag heeft met het land waar je je spaargeld uit hebt staan.

Tsja ik weet het....het is niet eenvouding en er zijn 1000 haken en ogen aan...zeker als je woont in een NIET-EU land waar geen (belasting)verdrag mee is.

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 2:01 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
@johandevri: ik begrijp je heel goed. Mijn vraag ging niet over de Belgische RV, daar heb je ontheffing voor gekregen. Maar je spreekt niet specifiek over de Europese bronbelasting, de woonstaatheffing van 20%. Als je daar niet voor opteert wordt niet alleen het bestaan van je rekening doorgegeven, maar ook de hoeveelheid rente die je hebt ontvangen. Dat is voor de bank ook een administratieve last. Ik denk dat de bank deze keuze voor jou heeft gemaakt.

Je zou echter denken dat Nederlanders die in Belgie bankieren liever zelf de controle over hun gegevens willen behouden en de bank daarom ook de keuze van woonstaatheffing aanbiedt, welke je later weer met de belasting in Nederland kunt verrekenen. Daar was ik nieuwsgierig naar.

Ter verduidelijking:
Citaat:
EU-inwoners hebben de volgende keuzemogelijkheid. U betaalt de 20% bronbelasting op de rente, daarbij is het bankgeheim gewaarborgd. U kunt later de al betaalde belasting bij de bevoegde financiële autoriteit aanmelden, om een dubbele belasting te vermijden. Of u machtigt ons, de rente van het gespaarde bedrag direct bij de financiële autoriteiten te melden, dan wordt van een 20% bronbelasting afgezien.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO