Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 9:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 9:35 pm 
Vijfje

merel schreef:
Dat je je geld altijd terug krijgt van de Nederlandse bank zal ik maar niet altijd van uitgaan.

Ik respecteer je beslissing, maar doe dat wel om de juiste reden en niet om iets wat aantoonbaar onjuist is.

De garantieregeling is verankerd in wettelijke Nederlandse regelingen, die ook nog eens berusten op Europese afspraken.
Beter kan je niet hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:16 am 
Stuiver

obligataire schreef:
De garantieregeling is verankerd in wettelijke Nederlandse regelingen, die ook nog eens berusten op Europese afspraken.

Juist en daar komen we weer terug op Turkije deze is namelijk geen lid van de Europese Unie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:19 am 
Daalder

En dát is ook een reden dat ze onder ons deposito garantie stelsel vallen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:20 am 
Dubbeltje

rogervdh schreef:
AvR schreef:
ik vroeg me af waneer jullie je geld weghalen in deze rare tijden.
is het niet beter om alles over te boeken naar bv. rabo?

Zullen we nu eindelijk eens stoppen met deze zinloze berichten?! Credit Europe Bank valt volledig onder het Nederlandse garantiestelsel tot EUR 100.000,00, dus waar ben je bang voor? Als iedereen zo'n domme acties gaat ondernemen als jij voorsteld, ja, dan gaan dergelijke banken plat. Als iedereen z'n geld laat staan, dan is er niks aan de hand. Mocht het tóch mis gaan, dan is De Nederlandse Bank in Amsterdam jou partner...en hoef je niet naar Turkije, IJsland, etc...je hoeft zelfs alleen Nederlands te beheersen. Je hoeft ook geen kennis te hebben van buitenlandse procedures...gewoon de laagdrempelige DNB. Tevreden?

...en de Rabo lacht zich KAPOT, met al die 'bange' spaarders. Een vriendin van een collega werkt bij de Rabo en de telefoon staat er roodgloeiend. 25% meer inkomende gesprekken om rekeningen te openen.

Excuses voor m'n geirriteerde toon, maar iedereen doet nu alsof geen enkele buitenlandse bank meer te vertrouwen is. Kom op! :lol:

Ik vind deze berichten niet zo zinloos.

Stond net op het punt om mijn eindelijk beschikbare spaargeld (zie mijn topic over ABN-Amrobank) van de ABN-Amrobank over te boeken naar mijn pas geopende CEB bankrekening. Nu zit ik echter enorm in dubio of dit wel verstandig is. Hoewel ik die ABN-Amrobank wel kan schieten n daar weg wil, is het nu wel een van de weinige banken die 100 % zeker niet failliet kan gaan.

Hoewel er een mooie garantie is, sinds dinsdag zitten er vele nadelen aan als je bank failliet gaat.
- Opgebouwde rente ben je kwijt
- Je kan maanden op je spaartegoed wachten. Je zult je geld maar nodig hebben.
- Je loopt ten gevolge hiervan al die maanden rente mis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:21 am 
Vijfje

merel schreef:
obligataire schreef:

Juist en daar komen we weer terug op Turkije deze is namelijk geen lid van de Europese Unie.

Dat doet niet ter zake.
Het gaat om zelfstandige vestigingen in Nederland die draaien op een vergunning van DNB.

Wat jij nu doet is onrust zaaien. Met nergens op gebaseerde kreten en vermoedens die je niet hard kunt maken.
Valt niet tegenop te kletsen :?

Laatst bijgewerkt door obligataire op do 09 okt 2008 12:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:23 am 
Dubbeltje

merel schreef:
obligataire schreef:

CEB valt compleet onder de Nederlandse Garantie en heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam. Dit staat op de site.

"Credit Europe Bank N.V. is een Nederlandse Bank met haar hoofdkantoor in Amsterdam.
Het Nederlandse Ministerie van Financiën heeft besloten de garantie op spaartegoeden per direct te verhogen tot
€ 100.000. Uw spaargeld bij Credit Europe Bank N.V. is daardoor tot een bedrag van
€ 100.000 per persoon gegarandeerd. Credit Europe Bank N.V. heeft een algemene bankvergunning van De Nederlandsche Bank N.V., de enige toezichthouder voor al haar bancaire activiteiten ook buiten Nederland."

Dus wat is het probleem. Het kan alleen zijn dat je tijdelijk niet aan je geld kan komen. Maar je krijgt alles gewoon terug, mocht het fout gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:36 am 
Dubbeltje

merel schreef:
appeltje schreef:
Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije ligt minstens een deel van Turkije in Europa.

Dat je je geld altijd terug krijgt van de Nederlandse bank zal ik maar niet altijd van uitgaan. Niets is zeker!

Garantie = Garantie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:41 am 
Stuiver

Sphere schreef:
Stond net op het punt om mijn eindelijk beschikbare spaargeld (zie mijn topic over ABN-Amrobank) van de ABN-Amrobank over te boeken naar mijn pas geopende CEB bankrekening. Nu zit ik echter enorm in dubio of dit wel verstandig is. Hoewel ik die ABN-Amrobank wel kan schieten n daar weg wil, is het nu wel een van de weinige banken die 100 % zeker niet failliet kan gaan.

Eindelijk iemand die het snapt. Het is toch een hele normale stap om het zekeren voor het onzekeren te nemen en gewoon alles bij (in mijn geval ook ABN-amro) te parkeren. En ja ik kan ABN-amro ook wel schieten.

Sphere schreef:
Garantie = Garantie.

Nou dit is weer onjuist kijk maar naar Icesave. Al moeten we nog afwachten hoe dit gaat aflopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:47 am 
Dubbeltje

merel schreef:
Sphere schreef:

Eindelijk iemand die het snapt. Het is toch een hele normale stap om het zekeren voor het onzekeren te nemen en gewoon alles bij (in mijn geval ook ABN-amro) te parkeren. En ja ik kan ABN-amro ook wel schieten.

Sphere schreef:
Garantie = Garantie.

Nou dit is weer onjuist kijk maar naar Icesave. Al moeten we nog afwachten hoe dit gaat aflopen.

Icesave viel NIET onder het Nederlandse garantiestelsel. Ze hadden namelijk GEEN vergunning van de NL bank.

Klanten vallen onder het IJslandse garantiestelsel. Hier hebben we echter te maken met de zeer uitzondelijke situatie dat de IJslandse staat bijna "failliet" is. Oorzaak: een minimaal aantal inwoners dus weinig belastinginkomsten dus weing reserves. Nederland is een rijk land. De Nederlandse staat gaat echt niet "failliet"

Je kunt zelf controleren welke bank wel, en welke bank geen vergunning heeft. CEB heeft een vergunning, dus voor mijn spaartegeod ben ik niet bang. Neemt niet weg dat ik de nadelen te groot vind.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 3:28 am 
Stuiver

@Sphere
"Icesave viel NIET onder het Nederlandse garantiestelsel. Ze hadden namelijk GEEN vergunning van de NL bank."

Zucht.
Denk of lees toch eens iets voordat je schrijft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 3:41 am 
Stuiver

@Merel
"Eindelijk iemand die het snapt. Het is toch een hele normale stap om het zekeren voor het onzekeren te nemen en gewoon alles bij (in mijn geval ook ABN-amro) te parkeren. En ja ik kan ABN-amro ook wel schieten."

Je hoeft het vermelden van je beslissing niet steeds te herhalen.
Dat geeft geen meerwaarde aan de andere lezers op dit forum.
Integendeel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 4:04 am 
Dubbeltje

halvemark schreef:
@Sphere
"Icesave viel NIET onder het Nederlandse garantiestelsel. Ze hadden namelijk GEEN vergunning van de NL bank."

Zucht.

Ok, niet VOLLEDIG bedoel ik dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 4:31 am 
Stuiver

Sphere schreef:
halvemark schreef:
@Sphere

Zucht.

Ok, niet VOLLEDIG bedoel ik dus.

En WEL een vergunning van de NL bank.

Geen praatjes maken a.u.b.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 6:41 am 
Dubbeltje

merel schreef:
Sphere schreef:
Garantie = Garantie.

Icesave kwam uit een klein landje. 300.000 inwoners en het ging er sowieso al niet zo geweldig. Hun "potje" voor het garantiestelsel kun je bij lange na niet vergelijken met het Nederlandse garantiestelsel. Daarin nemen hele grote banken deel, waaronder de Rabobank, ING, etc. Gaat CEB bijv. failliet, dan zullen alle andere Nederlandse banken daarvoor op moeten draaien. Nou, geloof maar dat die genoeg geld daarvoor hebben. De vriendin van een collega van mij werkt bij de Rabobank en daar loopt het echt storm. Mensen laten hun emoties te zeer spelen... Het is natuurlijk een groote verschil of je van De Nederlandse Bank / Nederlandse staat een garantie krijgt of dat je dat had gekregen in Colombia of India, waar het er allemaal niet zo precies komt. We hebben het over Nederland, waar genoeg geld zit en het economisch ook nog best goed gaat (vergeleken elders).

Maargoed, ik repecteer ieders keuze. De reden van die keuze moet echter wel enig sinds redelijk zijn. Als je het Nederlandse garantiestelsel al niet meer vertrouwd, tsja.. Is het puur een emotie "Ik wil kosten wat kost zo weinig mogelijk risico lopen omdat ik geen zin heb in dat garantiestelsel, of kan 3 maanden dat geld niet missen", dan heb je een punt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 6:49 am 
Dubbeltje

Sphere schreef:
Ik vind deze berichten niet zo zinloos.

Hoewel er een mooie garantie is, sinds dinsdag zitten er vele nadelen aan als je bank failliet gaat.
- Opgebouwde rente ben je kwijt
- Je kan maanden op je spaartegoed wachten. Je zult je geld maar nodig hebben.
- Je loopt ten gevolge hiervan al die maanden rente mis.

Dat is niet helemaal correct. De opgebouwde rente ben je NIET kwijt. Ook die valt onder het depositogarantiestelsel. Het is correct dat je max. 3 maanden op je spaargeld moet wachten (Maar misschien ook minder...). Wellicht is het daarom handig om een klein bedragje bij een andere bank aan te houden, mocht de bank waar je het meeste geld hebt staan, failliet gaan. Punt 3 is denk ik wel terecht.

Maar dan nog vind ik de discussie niet heel erg zinvol. Wie op dit forum kan jou goed advies geven wat je moet doen? Eigenlijk kun alleen jij dat voor jezelf beslissen. Niemand weet precies hoe CEB er op dit moment voor staat, wat de andere spaarders doen, etc. Ik weet (nagenoeg) zeker dat als iedereen z'n geld laat staan, er geen gedonder komt. Wordt er massaal geld opgenomen...tsja... Het garantiestelsel geeft mij veel vertrouwen. Ik heb er 30k staan. Aan 20k kom ik niet eens, omdat het in depositos zit. Dat is ook een zekere troef van die banken...ze verkopen leuke deposito's en aan dat geld komen de mensen niet. Icesave had alleen dagelijks opvraagbaar geld. Kortom, het is een besluit dat je zelf moet nemen. Ik zou desnoods voor een constructie kiezen om een gedeelte bij ABN te laten, zodat, mocht CEB onverhoopt failliet gaan, je toch ergens over kunt beschikken, totdat DNB je saldo +rente teruggestort heeft.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]