Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 19 maart 2024 7:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 11:05 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
henrid schreef:
Ja als je perse het onderste uit de kan wil halen, dan is timen moeilijk.

Spijker op zijn kop. Soms moet je gewoon tevreden zijn met wat je hebt en wat je krijgt.

Toen bijvoorbeeld ATB kwam met zijn deposito's voor 5 jaar vast, 5,45% en maandelijkse rentebetaling, heb ik maandenlang niets anders lopen doen dan geld die kant op pompen. Ik heb er nu nog lol van :D

Natuurlijk had de rente nog wat kunnen doorstijgen, maar wat dan nog. Het zou hooguit wat pijnlijk zijn geworden als het meer dan 6% zou zijn geworden (wat niet gebeurd is, maar dat wist ik natuurlijk ook niet).

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 11:56 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2496
Klopt helemaal!

Van die hoge deposito's had ik enkel van Credit Europe a 6% met looptijd van 6 tot 24 maanden. Klinkt niet heldhaftig, maar bedenk dat het mijn eerste deposito's ooit waren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 1:21 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ja, bij NIBC heb ik ook even gebruik kunnen maken van 6%.
Maar even afwachten wat er gaat gebeuren... :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 3:01 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
henrid schreef:
Ik denk dat de banken zich een paar jaar geleden behoorlijk in de vingers hebben gesneden met hoge percentages voor lange tijdsduur, waardoor ze nu nauwelijks nieuw geld nodig hebben


In het Statistisch Nieuwsbericht van 28 april 2011 schrijft De Nederlandsche Bank daar iets over:
Citaat:
In het eerste kwartaal van 2011 hebben Nederlandse huishoudens voor EUR 2,5 miljard aan spaargeld voor langere tijd vast gezet.

en
Citaat:
Destijds (in 2007 en 2008) liep dat bedrag zelfs op van ruim EUR 20 miljard naar bijna EUR 100 miljard. Zo ver is het momenteel nog niet. In maart 2011 stond ongeveer EUR 35 miljard aan spaargeld vast.


Hieruit blijkt dat grofweg tweederde, zo'n 67,5 miljard weer is vrijgekomen uit deposito's in de jaren 2009 en 2010. Voor het grootste deel daarvan zat het kennelijk met de timing van de spaarders wel goed, al mag verondersteld worden dat velen er nu spijt van hebben, dat ze niet voor een langere looptijd hebben gekozen.
Uit het bericht blijkt niet, bij welke banken die 35 miljard is geparkeerd. het is best mogelijk dat de banken die toen de hoogste rentes boden nu nog voldoende geld in deposito's hebben. In ieder geval is er geen enkele reden om de percentages van toen weer uit de kast te halen.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat diezelfde banken nu nog net zoveel in deposito's hebben als toen, maar wellicht is de behoefte eraan afgenomen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 3:48 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Velen hebben inderdaad het licht gezien in die jaren maar blijkbaar scheen dat licht niet fel genoeg want anders hadden ze wel massaal langer vastgezet :D

Een interessante vraag in dit verband (misschien weet iemand dat) is hoe die 100 mrd zich verhoudt tot de omvang van de totale spaarmarkt. Als deze bijvoorbeeld 400 mrd groot is dan was het dus nog steeds maar een bescheiden deel daarvan.

Overigens was de verleiding in die jaren groot om bijvoorbeeld voor 2 jaar vast te zetten. Ik herinner me dat Garantibank 5,5% bood en Fortis 5,4% voor 2 jarige deposito's, terwijl 5 jarige deposito's ongeveer hetzelfde deden. Dat is voor veel mensen dan toch net even aantrekkelijker. En die uiteraard geen glazen bol hadden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 5:22 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
obligataire schreef:
Citaat:
Velen hebben inderdaad het licht gezien in die jaren maar blijkbaar scheen dat licht niet fel genoeg want anders hadden ze wel massaal langer vastgezet
Mee eens. Jij en ik zijn verstandiger geweest.
Citaat:
Ik herinner me dat Garantibank 5,5% bood en Fortis 5,4% voor 2 jarige deposito's, terwijl 5 jarige deposito's ongeveer hetzelfde deden.
Die herinnering is ten aanzien van Fortis in elk geval niet geheel juist. Voor een deposito van 2 jaar werd destijds (juli 2008) 5,6% geboden; 3, 4 en 5 jaar deed 5,5%.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 10:04 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
obligataire schreef:
Een interessante vraag in dit verband (misschien weet iemand dat) is hoe die 100 mrd zich verhoudt tot de omvang van de totale spaarmarkt.


Daar hebben we toch het Centraal Bureau voor de Statistiek voor ?
Voor het antwoord op al dit soort vragen.
Ik heb wat gegevens opgegeven en kreeg deze tabel.

Die 100 miljard was toen dus ongeveer 40% van het totale spaartegoed van de Nederlanders.
Op het moment (althans volgens de laatst beschikbare cijfers) is het ongeveer 11%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 12:14 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Hadjememaar schreef:
schuiver schreef:
Timing is meestal moeilijk, maar niet altijd.


Het laatste schreeuwt om voorbeelden. Niet uit het verleden, dat is niet zo moeilijk.
Waar is het nu tijd voor ?


Reactie:
schuiver schreef:
Dat moet een ieder maar voor zichzelf uitmaken, want als ik daarover ook maar een uitspraak doe, dan zijn er heel veel anderen die daar weer anders over denken.
Dat is nu eenmaal zo, en dat blijft altijd zo, en het leidt tot eindeloze (maar vaak wel leerzame) discussies.
Zolang iets leerzaam blijft, is het goed, maar vaak verzandt het ook in iets waar niemand wat aan heeft.


Slappe hap.
Het is de eerste stelling die discussie oproept.
Als iemand die discussie niet aandurft, zou het beter zijn om de uitspraak helemaal niet te doen.
Mijn conclusie: Veel geblaat, weinig wol.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 4:36 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Dat is uiteraard jouw mening, niet de mijne.
Ikzelf strooi geen korreltjes zout op ieder woord of iedere zin.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 5:22 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Vanzelfsprekend.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 9:03 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Empire schreef:
obligataire schreef:
Citaat:
Velen hebben inderdaad het licht gezien in die jaren maar blijkbaar scheen dat licht niet fel genoeg want anders hadden ze wel massaal langer vastgezet
Mee eens. Jij en ik zijn verstandiger geweest.
Citaat:
Ik herinner me dat Garantibank 5,5% bood en Fortis 5,4% voor 2 jarige deposito's, terwijl 5 jarige deposito's ongeveer hetzelfde deden.
Die herinnering is ten aanzien van Fortis in elk geval niet geheel juist. Voor een deposito van 2 jaar werd destijds (juli 2008) 5,6% geboden; 3, 4 en 5 jaar deed 5,5%.

Dat had ik ook 2 jaar voor 5.6% rente (13-06-2008) :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 10:20 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
5,6%; jullie hebben gelijk.
Maar het is niet de essentie van mijn posting, ik wilde alleen maar aangeven dat het rendement in 2008 op een 2 jarig deposito ongeveer gelijk was aan dat van een 5 jarig deposito. En dat was dus ook zo.
Die 0,2% extra maakte het dan alleen nóg maar interessanter destijds om voor 2 jaar te kiezen.
Achteraf is dat dus een valkuil gebleken, omdat het in 2010 lastig was om dit vrijkomende geld gunstig te herplaatsen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jul 2011 12:06 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
@obligataire
De essentie was mij duidelijk (vandaar de door mij gebruikte woorden: "niet geheel juist") en die onderschrijf ik ook. Ik plaatste slechts het spreekwoordelijke puntje op de i.
Halverwege 2008 (ten tijde van de voornoemde deposito's van Fortis) was het niet helder of de rente verder zou stijgen.
Eind 2008, begin 2009 werd een duidelijke daling zichtbaar. Spaarders die toen hun geld niet voor langere tijd op deposito zetten (en/of niet in 'de aandelen' gingen - in mijn geval een ETF op de Eurostoxx 50), handelden onverstandig.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO