Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 7:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 10:46 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Martijn schreef:
obligatoire
Citaat:
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar ik zou het erg onrechtvaardig vinden als je 2/3 van het huis zou moeten ophoesten?

Mijn ouders hadden dit in hun testament moeten opnemen, dat ik bijvoorbeeld na hun overlijden het vruchtgebruik mag blijven houden van hun woning.

Naar alle waarschijnlijkheid kan ik het huis uit de erfenis kopen, echter tegen welke prijs willen mijn beide broers dit doen en dan te weten dat een van de broers al jarenlang renteloos een groot geldbedrag geleend heeft van mijn ouders,in gang gezet door mijn vader voordat hij de ziekte van Alzheimer kreeg.

Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn advies aan een ieder die geld wil lenen binnen de familie, doe dit niet of stel hele strikte voorwaarden, anders komt er geheid heibel onderling.

Maar kijken hoe volgend jaar de boedel van mijn ouders verdeeld wordt, ik als mantelzorger spring er straks wel zeer karig uit, terwijl de gehele zorg van beide ouders op mijn schouders kwam.

Al mijn opzij gezette geld uit de erfenis hier vooraf moet ik aanwenden om dit mogelijk te maken, of anders is het einde oefening ouderlijk huis verkopen en verkassen naar een appartement.

Een voordeel in 2021 , nadat de erfenis verdeeld is heb ik naar alle waarschijnlijkheid bijna geen last meer van de VRH :)




Klinkt als een situatie waarbij het nodige advies komt kijken als je dat zelf niet machtig bent. Bijvoorbeeld van de notaris.
Een renteloze lening kwalificeert als een gift als dat niet is vastgelegd, ieder geval de rente termijnen a 6%. Dit verminderd de erfenis voor de andere kinderen. Hier was mogelijk schenkingsrecht verschuldigd ten tijde van de lening. Als er geen testament is en de andere kinderen hebben niet een soortgelijke schenking gehad hebben die het nakijken. Een huis uitkopen is ook aan regels gebonden. WOZ of taxatie waarde. Wel of geen overdrachtsbelasting.
De aanslag erfbelasting is uiterlijk 8 maanden na overlijden in 2019 dus er moet in 2020 en 2021 nog VRH betaald worden onder de huidige regels...
Ik hoop voor je dat het allemaal wel geregeld is. In ieder geval sterkte met het verlies.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 11:04 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Iedereen kan nu een groen deposito openen bij MoneYou, ook als je eerder geen groendeposito had.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 1:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik dacht: ik ben benieuwd of je via de app op de smartphone ook een groendeposito kunt openen.
Tot ca 9 uur kon je alleen gewone 1 of 2 jaars deposito openen van 0,05%
Na 9 uur...... Geen enkele deposito meer, geen gewone en al helemaal geen groene.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 1:55 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
BillGates schreef:
Ik dacht: ik ben benieuwd of je via de app op de smartphone ook een groendeposito kunt openen.
Tot ca 9 uur kon je alleen gewone 1 of 2 jaars deposito openen van 0,05%
Na 9 uur...... Geen enkele deposito meer, geen gewone en al helemaal geen groene.


ik kan nog gewoon een deposito openen via de moneyou spaarapp, 6mnd, 1 of 2 jaar. Maar geen groen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 2:05 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 09 sep 2019 3:22 pm
Berichten: 189
Heb net via de site een groen deposito kunnen openen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 2:18 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
svanke schreef:
ik kan nog gewoon een deposito openen via de moneyou spaarapp, 6mnd, 1 of 2 jaar. Maar geen groen.


OK. Misschien omdat ik geen 500 euro meer heb staan dan? Dat betekent dat de App deze optie niet meer toont maar de website wél ondanks dat ik onvoldoende saldo heb voor een deposito.

Nog 2 vragen: Op de app staat bij een Groen deposito: Rente 0,00% (0,01% bij vervro...
Wat zou dat laatste niet leesbare gedeelte betekenen?

Op de site staat bij de deposito's de optie Direct terugstorten. Wat kan ik daarbij verwachten?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 3:23 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
BillGates schreef:
svanke schreef:
ik kan nog gewoon een deposito openen via de moneyou spaarapp, 6mnd, 1 of 2 jaar. Maar geen groen.


OK. Misschien omdat ik geen 500 euro meer heb staan dan? Dat betekent dat de App deze optie niet meer toont maar de website wél ondanks dat ik onvoldoende saldo heb voor een deposito.

Nog 2 vragen: Op de app staat bij een Groen deposito: Rente 0,00% (0,01% bij vervro...
Wat zou dat laatste niet leesbare gedeelte betekenen?

Op de site staat bij de deposito's de optie Direct terugstorten. Wat kan ik daarbij verwachten?



Dat staat bij alle depositos (0,01% bij vervroegde aflossing) Maar dat zal wel niet kunnen bij groen. ;-)
Direct terugstorten = terugstorten bij afloop naar je spaarrekening). Aan het begin van dag van afloop is je deposito verdwenen, en het geld ook. Aan het einde vd dag wordt het op je MY spaarrekening bijgeboekt. Beetje rare procedure, zal wel te maken hebben met verschillende juridische entiteiten (ABN Groenbank waarvoor MY tussenpersoon is). Als je daarover een mailtjes stuurt, krijg je na een dag of 10 antwoord. Op Whatsapp krijg je na lang wachten antwoord, of helemaal niet. Als je dringend antwoord nodig hebt dan moet je bellen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 3:27 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
kan me herinneren dat het vorig jaar niet mogelijk was om een groendep.af te sluiten via de app. Heb dat toen bij de klantenservice nagevraagd, en na heel lange tijd kwam het antwoord dat dit inderdaad niet mogelijk was.

Of dat nu nog zo is geen idee, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben vanmorgen meteen aangelogd via de website.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 3:31 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
je kan het groen deposito voortijdig beeindigen:

"Opnemen van een Groen DepositoJe kunt je inleg alleen tijdens de looptijd opnemen in de volgende gevallen: werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden en als je gebruik maakt van een schuldsaneringstraject. "


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 4:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
svanke schreef:
Dat staat bij alle depositos (0,01% bij vervroegde aflossing) Maar dat zal wel niet kunnen bij groen. ;-)
Direct terugstorten = terugstorten bij afloop naar je spaarrekening).


Nou, bij een groen deposito afgesloten in maart 2019 (loopt tot maart 2020) staat op de website (persoonlijke pagina) zelfs 0,2% rente:
Let op: door het direct terugstorten van je spaardeposito krijg je alleen de basisrente uitgekeerd. Je hebt geen recht op de toprente.
Zie hiervoor:
Achter het overzicht van Deposito's staat een knop Opties met daarin de optie Details Deposito en Direct Terugstorten. Als je kiest voor Details Deposito zie je daar ook een knop Direct terugstorten. Ik wil dat na 1 januari wel eens proberen, nu niet ;-).

Je kunt dan 4 schermen doorlopen om de beëindiging aan te vragen. Het een na laatste scherm is bevestigen met je paswoord.
Dit lijken mij de schermen voor een normaal deposito die ze gekopiëerd hebben naar een groen deposito. Daar zou dat niet mogen kunnen, maar ja, als dat na 1 januari toch werkt is dat wel aantrekkelijk. :D

Vanuit de Groen deposito optie-knop: Detail Spaardeposito->Direct Terugstorten op de Pagina terug toets van de browser klikt krijg je een scherm:

Citaat:
Direct terugstorten van je spaardeposito 1.Invoeren 2.Invoeren 3.Bevestigen 4.Afgerond
Met allerlei invulopties. Dit scherm zie je normaal gesproken niet. Ook niet als je wel op de normale wijze doorgaat en bevestigt en afrondt. Denk ik.

Bij groendeposito's van mei 2019, staat een basisrente van 0,15% en als ik die van vandaag Direct wil terugstorten staat er direct een foutmelding dat dat niet kan, dat deze deposito geblokkeerd is. Vreemd dat dat niet bij de groen deposito's van maart en mei 2019 staat terwijl die ook van 1 jaar zijn nl. tot maart/mei 2020......

En nu maar hopen dat Moneyou deze fouten niet kent bij het doorgeven van de gegevens aan de fiscus, dat per ongeluk de groene als gewone deposito worden aangemerkt... :evil:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 5:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik vind net een mail van MY dd. 20-12-2018 met aanvullende info over je Groen deposito waarin ze diverse problemen erkennen:

Citaat:
Persoonlijke pagina

Als je naar je Persoonlijke pagina gaat en het deposito-overzicht bekijkt, zie je het Groen deposito niet direct staan met de naam Groen deposito. In het deposito-overzicht staat namelijk alleen de begin- en einddatum, het bedrag en de rente. Als je op het deposito klikt, zie je bij de details 0% rente staan. Daaraan kun je op dit moment je Groen deposito herkennen.


Belastingdienst

Aan de Belastingdienst sturen we een bestand met de gegevens van de spaarproducten. Het Groen deposito heeft een aparte code. Zo kan de Belastingdienst zien dat je een Groen deposito met fiscale voordelen hebt.



Sparen app

Als je ook de Sparen app gebruikt, zie je in de details staan dat je 0,20% rente ontvangt bij vervroegde opname. Dit geldt niet voor je Groen deposito. Zoals je weet krijg je met het Groen deposito geen rente en is er sprake van een vaste looptijd. Er wordt dus geen rente uitgekeerd.


Na een jaar nog steeds niet opgelost dus, eerder erger geworden want je ziet het nu ook op de website. Vraag me toch nog steeds af wat er gebeurt als ik de beëindiging na 1 januari met mijn paswoord bevestig....uiteraard zonder werkloos of ziek of dood te zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 5:59 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Ik dacht dat je "terugstorten" bedoelde. dit is hetgeen ik een paar items hierboven beschreef.
"Direct terugstorten" heb ik nooit van gehoord, zie ik nu pas.

Ik heb trouwens ook 2 groendeposito's van mei 2019, en daar staat gewoon op de website en in de app 0%. Dus waar jij 0,15% vandaan haalt dat weet ik niet.
Hoop niet voor je dat je een gewoon deposito hebt geopend in mei met 0,15% rente ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 6:24 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@Svanke, nou de rente is 0% dat staat ook in het deposito overzicht, maar als je op Details (knop opties) klikt zie je 0,20% of 0,15% staan, precies zoals ze in de mail van december 2018 ook schreven. Groen deposito's zijn alleen aan het rente% in het overzicht te herkennen. 0% is groen, hoger is niet groen. Ik heb wel degelijk 4 groene deposito's toen geopend. Een mens zou zich 1x kunnen vergissen maar geen 4x. En nogmaals ze zijn 0% maar niet in de details.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 6:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
BillGates schreef:
@Svanke, nou de rente is 0% dat staat ook in het deposito overzicht, maar als je op Details (knpties) klikt zie je 0,20% of 0,15% staan.


Bij mij staat daar 0,00% (groendeposito). Het openen van het deposito was ook echt maar drie klikjes ofzo. Wist ik elke dag maar een manier om zoveel "rendement" te genereren...

Bij dat "Direct terugstorten" krijg ik te zien "Verwijderen is niet toegelaten omdat het termijndeposito geblokkeerd is." en kan dan niet verder door op Volgende te klikken. Anders is terugstorten na 1 januari inderdaad wel een heel rendabele keuze.

Maar als dat niet werkt, weet ik nog wel een andere weg. Ik verwacht komend jaar te maken te hebben met één van de situaties op grond waarvan voortijdige beëindiging is. Geneer ik mij daarvoor? Neen, anders zou ik dat hier niet melden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019 6:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@Stuiver, is dat bij een deposito van maart of mei? En zo ja, welke browser gebruik je?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO