Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 nov 2018 7:11 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 jul 2011 10:29 am
Berichten: 238
Woonplaats: Westland
Vandaag ook maar een groen deposito afgesloten, zo kan ik mijn posities in het Triodos groenfonds en ASN Groenfonds verkopen. Het blijft dan wel de vraag als het deposito vrijvalt je gelijk een nieuwe kunt openen. Ik hoop stilletjes dat er binnen een jaar een optie komt om automatisch te kunnen verlengen.

_________________
Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018 1:44 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Stel ik leg nu 58.000 euro in, wat je dus een belastingvoordeel geeft.
Je betaald nu over de eerste 115.690 euro geen vermogensbelasting bij fiscale partnerschap.

Wanneer mag je dit nu invullen op je belasting?
De eerst volgende belastingaangifte, die dan over het jaar 2018 gaat, mag je hem volgens mij niet invullen.
Of wel, omdat je hem in 2018 hebt afgesloten?

Dus gaat het dan over het komend belastingjaar, dus van 1 januari 2019 tot 1 januari 2020?
Of mag je de groendeposito nu in het belastingjaar 2018 al invullen, die je in april/mei 2019 weer moet invullen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018 2:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@Power: Peildatum = 1-1-2019 = jaar 2019 = aangifte vanaf maart 2020 = teruggave/betalen rond juni 2020.

Wordt trouwens vooringevuld op je digitale aangifte over 2019.

Ook als je op 2-1-2019 je deposito opneemt (je kunt je inleg alleen tijdens de looptijd opnemen in de volgende gevallen: werkloosheid,
arbeidsongeschiktheid, overlijden en als je gebruik maakt van een schuldsaneringstraject.) dan nog heb je recht op de volledige korting aangezien alleen de datum van 1-1-2019 bepalend is.

PS. Misschien kun je met een voorlopig aangifte 2019 je teruggaaf, geheel of gedeeltelijk, vervroegen. Dat weet ik niet. Ik doe nooit voorlopige aangiftes.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018 3:19 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Even aansluiten op wat BillGates reeds zei, ik heb over 2018 al een voor aangifte Belastingaanslag gehad terwijl nog niet mijn volledige inkomsten bekend waren.

Dus volgend jaar belasting over 2019 zal ik begin dat jaar weer een voorlopige aanslag krijgen ( makkelijker kunnen ze je je geld niet uit je zak kloppen :) ) , de vrijstelling over de groendeposito zal neem ik aan op die aangifte ingevuld moeten staan, anders moet je dit zelf opgeven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018 5:28 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Martijn schreef:
Dus volgend jaar belasting over 2019 zal ik begin dat jaar weer een voorlopige aanslag krijgen ( makkelijker kunnen ze je je geld niet uit je zak kloppen :) ) , de vrijstelling over de groendeposito zal neem ik aan op die aangifte ingevuld moeten staan, anders moet je dit zelf opgeven.
Niet zelf opgeven. Sparen bij de Belastingdienst levert je een leuke betalingskorting op en scheelt je weer VRH. Veel beter dan een Groen deposito.

_________________
Luister naar dj doboy


Laatst bijgewerkt door Doboy op di 13 nov 2018 5:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018 5:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Het is gunstiger om bij de voorlopige aangifte iets terug te krijgen dan te betalen. Waarom? Dan kun je evt. in aanmerking komen voor de grens van 45 euro waaronder een nihil-aanslag wordt opgelegd. Die grens geldt niet als je bij de VA moest betalen. Bijv. bij schuiven bij fiscale partners.

Edit 16.40u: ??? Is dit veranderd???
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ve_aanslag

Citaat:
U hoeft alleen te betalen als het te betalen bedrag €46 of hoger is. Krijgt u €15 of minder terug? Dan betalen we dat niet uit.

Dit geldt niet wanneer u eerder al een voorlopige aanslag hebt gekregen, waarbij u een bedrag moest betalen of al een bedrag hebt terug gekregen. In dat geval geldt er geen aanslaggrens: u krijgt dan ook een bedrag van €14 of minder terug of moet een bedrag van €46 of lager betalen.


De oude situatie staat hieronder bevestigd:
https://www.consumentenbond.nl/belastin ... gifte-tips

Dus, is dit veranderd in 2018 of is het een fout op de site van de Bel.Dienst?


Laatst bijgewerkt door BillGates op di 13 nov 2018 5:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2018 10:38 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 9:25 pm
Berichten: 212
Geen ramp maar het zou wel duidelijker zijn wanneer Moneyou in het overzicht van deposito’s aangeeft dat het gaat om een groendeposito. Nu staat er alleen 0% terwijl het toch een wat ander product is. Hoe kun je eenmaal afgesloten nu nog zien/aantonen dat het gaat om een groendeposito en niet een normale deposito? Ook geen mailbevestiging ontvangen waar dit in staat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2018 11:58 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Ik heb met de klantenservice gesproken om precies hetzelfde probleem uit te leggen.

Na openen van een groendeposito komt alleen in je overzicht te staan, datum van opening, tegen welke percentage afgesloten ( 0 % ) en datum van eindkering cq. terugstorting van dit bedrag.

Intern wordt wel een specifiek nummer gegeven, die als het goed is , zoals ik begreep , aan de Belastingdienst wordt doorgegeven, als dit niet zo is zul je bij de Belastingaangifte dat zelf moeten aangeven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2018 10:32 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Bedankt, zal voor de info van Moneyou die ze op de website zetten (de 0% voor een groendeposito) er dus ook maar even bij opslaan.
Slecht geregeld weer.

Heb overigens ook nooit meer reactie gehad op mijn mail over het niet kunnen afsluiten via de app. Terwijl ik wel meteen zo'n auto replay kreeg van binnen 2 dagen antwoord bla bla


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018 11:01 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 9:25 pm
Berichten: 212
Ik vind de uitleg van Moneyou idd niet een heel goed verhaal. “Het is zo en als het niet zo is moet je het zelf even oplossen met de belasting..” Daar heb ik helemaal geen zin in als dat voorkomen kan worden door duidelijk te zijn. Dat is het nu niet..

Kom op Moneyou; even regelen alvorens jullie de data straks verstrekken aan de belastingdienst.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018 11:14 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Zou de staatsbank met 's rijksbelastingen onder één hoedje spelen en ons lokken met fakenews? Ik denk toch van niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018 6:47 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik heb in september nog een "gewoon" deposito geopend (1 jaar, 0.45%), en voor de lol maar eens gevraagd (via FB) of ik dit niet kan omzetten naar een Groendeposito. Je zou toch bijna verwachten dat ze hier geen bezwaar tegen hebben, voor MoneYou gaat de vergoeding immers naar 0%.

Via email kreeg ik als antwoord dat dit niet mogelijk is, ik kan wel het bestaande deposito stopzetten, maar dan krijg ik (zoals normaal volgens de voorwaarden) alleen de basisrente (0,2%).

Ik ga denk ik toch deze week nog eens proberen of bellen meer succes oplevert, maar anders kan ik ook nog een *deel* van het deposito stopzetten (gelukkig heb ik het totaalbedrag gesplitst in losse brokken), op die manier loop ik maar een paar euro mis, rond 5 december (goed getimed, toch?) loopt elders weer een deposito af, nu maar hopen dat het MoneYou Groendeposito dan nog beschikbaar is, zodat ik het kan "volstorten".

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018 8:38 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Ben er voor 58k ingegaan, want ik doe werkelijk niets met mijn geld. Alleen maar extra betalen voor vermogensbelasting.


Laatst bijgewerkt door Power op za 26 jan 2019 1:57 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018 8:49 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@Power. Ik neem aan dat je 1,34% VRH betaalt over de top van je vermogen?
2,04% in groen is maar voor 1 jaar zeker. En officieel zelfs dat niet. Kan dus jaarlijks worden afgeschaft of verminderd.
2,35% is voor de komende X jaar en kan makkelijk stijgen na afloop van de rentevastperiode.
Als je de komende jaren geen liquide middelen nodig hebt, zou ik aflossen. Die EWF betaalt iedereen, wel of niet afgelost. De wel afgelosten betalen wel minder de komende 30 jaar (nou ja, als je politici vertrouwt)
Ik zou dus voor aflossen kiezen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018 9:28 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Bedankt voor je reactie.


Laatst bijgewerkt door Power op za 26 jan 2019 1:57 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO