Piggy schreef:
..Stel je hebt 200.000 euro aan geld dat je wilt gaan sparen. Dan is het niet verstandig om deze bij 2 banken te deponeren, maar bij meerdere banken. Liefst bij banken die een hoge rente geven en dit dan te verdelen over een bank of 8.....
Ieder zijn of haar mening, daar blijf ik af, maar de stelling dat
"het niet verstandig is" 2 ton over slechts 2 banken te spreiden onderschrijf ik bij de huidige limiet van het DGS niet, ingeval er sprake is van en/of rekeningen. Mocht deze limiet halveren, dan kan het zaak zijn deze bedragen te verlagen met de te verwachten rente in één rentevervalperiode. Maar zover is het nog niet.
De kans om bij 2 (wellicht 3) banken geld voor gelijk tarief en voorwaarden onder te brengen lijkt me een stuk groter dan zoiets bij 8 verschillende banken te realiseren. Dat gaat dus rendement kosten.
De overige argumenten vind ik weinig steekhoudend in relatie tot het DGS, het beschikbaar houden van rekeningen bij meerdere banken lijkt me overigens wel slim, het maakt "hoppen" simpel. Maar ze mogen best (vrijwel) leeg indutten tot een beter renderend product bij die bank aanleiding geeft ze weer wakker te schudden.
Voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast, maar angst is een slechte raadgever......
Ook bij het DGS.