Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 10:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 4:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Wacht maar tot "rendement" op spaargeld eerlijk (en dus niet meer) belast wordt, en tot je eigen huis langzaam richting box3 verschuift.
Ik ben van mening dat je voordelen hebt door niet altijd met de massa mee te hobbelen.
Oh ja, en spaargeld heeft mij in al die jaren ook anderhalve ton aan rente opgeleverd. :D

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 4:57 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Empire schreef:
Heb jij nog overwogen een deel van je (spaar)geld te behouden door voor een gedeelte een aflossingsvrije hypotheek te 'nemen'?


Aflossen was toen (2013) fiscaal en qua zekerheid (gratis wonen) voor mij het beste. Ik heb een huis met veel onderhoud ingeruild voor een goedkoper koopappartment met nauwelijks onderhoud. Scheelt me wel een hobby ;-(
Ik heb nog een relatief groot vermogen, dus geld eigenlijk niet nodig. Beleggen doe ik met mate, crowdfunding forser en die vermaarde spaardeposito's van Henrid van 4% heb ik ook nog. Die lopen nog 2 a 3 jaar.

Ik heb in mijn leven 2 huizen verkocht. In 2004 met 100% 'winst' en in 2018 met 30% 'winst'. Daar kan geen spaardeposito tegen op.
Ik kan een aflossingsvrije hypotheek nemen, maar wat moet ik met dat geld?
Nu is de tijd gekomen om het op te maken.

Ik begin steeds meer in de richting te bewegen/te geloven dat het huidige fiat geld zijn langste tijd heeft gehad en er een nieuwe tijd aanbreekt. Dan moet je niet met te veel contanten zitten. Maar ik heb ook geen zin meer om huizen te kopen voor de verhuur, al zou dit wel het beste zijn qua rendement. Grondstoffen, goud, etc. a la Willem Middelkoop... dat roept ie ook al 10 jaar. Op een gegeven moment krijgt hij wel gelijk. Maar wanneer dat is weet niemand.

Als je wat vermogen hebt opgebouwd, krijg je andere dilemma's om het in stand te houden. Soms denk ik wat jaloers naar mensen die met de dag leven en (denken) geen zorgen te hebben. Maar dat is voor korte duur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 8:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
svanke schreef:
Als je wat vermogen hebt opgebouwd, krijg je andere dilemma's om het in stand te houden. Soms denk ik wat jaloers naar mensen die met de dag leven en (denken) geen zorgen te hebben. Maar dat is voor korte duur.

Vermogen vergaren is één ding, de zaak bij elkaar houden is een ander verhaal.... :wink:
Het lijkt wel of er telkens bedreigingen opduiken, zoals vorig jaar de beurscrash en de alsmaar voortslepende corona crisis waarvan je niet weet waar dat naar toe gaat.

Het beste is maar gewoon alert te blijven op kansen en je niet gek te laten maken door elk proefballonnetje wat vanuit de politiek wordt opgelaten.

Mijn grootste vijand is de inflatie, of liever gezegd de onzekerheid over wat deze gaat doen.
Ik ga er in ieder geval vanuit dat prijzen in de winkels over 20 jaar het dubbele zullen zijn van nu, zoals we de aflopen 20 jaar ook hebben meegemaakt. Een gulden toen, is een euro nu :?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 8:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
NLG/EUR verhaal, sommige hebben geen omrekening gedaan, maar alleen het valuta symbool aangepast. Helaas hebben ze dat niet bij het salaris gedaan.

Een pakje boter kost straks 10 EUR, en maar hopen dat je navenant verdiend

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 9:20 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
obligataire schreef:
Ik ga er in ieder geval vanuit dat prijzen in de winkels over 20 jaar het dubbele zullen zijn van nu, zoals we de aflopen 20 jaar ook hebben meegemaakt. Een gulden toen, is een euro nu.
Ik zou het over aardbeien kunnen hebben, die te veel alcohol hebben genuttigd maar ik houd het masr bij een citaat:
Citaat:
Blijkbaar kunnen zelfs nuchtere en berekende Nederlanders de ratio niet boven de emotie stellen.

Voor een wat meer echt nuchtere beschouwing:
Volkskrant

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 9:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
JandeV schreef:
obligataire schreef:
Ik ga er in ieder geval vanuit dat prijzen in de winkels over 20 jaar het dubbele zullen zijn van nu, zoals we de aflopen 20 jaar ook hebben meegemaakt. Een gulden toen, is een euro nu.
Ik zou het over aardbeien kunnen hebben, die te veel alcohol hebben genuttigd maar ik houd het masr bij een citaat:
Citaat:
Blijkbaar kunnen zelfs nuchtere en berekende Nederlanders de ratio niet boven de emotie stellen.

Voor een wat meer nuchtere beschouwing:
Volkskrant

Ze hebben helemaal gelijk dat inflatie in principe voor iedereen verschillend is. Gelukkig rook ik niet, maar drinken doe ik nauwelijks :)

Maar dan nog. Als er een moment komt in de toekomst dat je van je vermogen wilt gaan leven, zul je de inflatie toch moeten incalculeren in de excel sheet.
En dan vind ik het rationeel om een stevige inflatie door te rekenen. Dan kan het alleen maar meevallen.

Overigens zijn er toch wel redenen om te vrezen voor geldontwaarding, als ik alle geluiden zo hoor.
In ieder geval zullen alle Sinterklaas steunpakketten, waarvan sowieso een groot deel verkeerd terecht komt, ooit moeten worden terugbetaald.
Ofwel door hoge belasting ofwel door de geldpers aan te zetten. Zelfs vóór corona hadden vele landen al teveel schuld. Kun je nagaan hoe dat nu is.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 9:50 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
obligataire schreef:
Als er een moment komt in de toekomst dat je van je vermogen wilt gaan leven, zul je de inflatie toch moeten incalculeren in de excel sheet.
En dan vind ik het rationeel om een stevige inflatie door te rekenen. Dan kan het alleen maar meevallen.
Dit is nog geen rechtvaardiging om de geschiedenis weer geweld aan te doen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 10:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
JandeV schreef:
obligataire schreef:
Als er een moment komt in de toekomst dat je van je vermogen wilt gaan leven, zul je de inflatie toch moeten incalculeren in de excel sheet.
En dan vind ik het rationeel om een stevige inflatie door te rekenen. Dan kan het alleen maar meevallen.
Dit is nog geen rechtvaardiging om de geschiedenis weer geweld aan te doen.

Gelukkig heeft de geschiedenis een beschermheer die het voor haar opneemt, en die daarmee (onbedoeld?) de zoveelste leuke discussie hier om zeep helpt.
Zeiken om het zeiken, noem ik dat.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 10:59 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
obligataire schreef:
JandeV schreef:
...leuke discussie...
Zeiken om het zeiken, noem ik dat.
Ik wist al dat een "discussie" voor jou alleen leuk is, als je ongehinderd door feiten je onzin kunt verspreiden.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 11:28 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
henrid schreef:
In plaats van alle kosten voor huiseigenaren op te zoeken, kwam er vandaag toevallig een link aan mij voorbij: https://www.businessinsider.nl/verschil-kosten-huren-kopen/


Ik klikte nog even op je link. Er staat:
"Wie een huis van 365.000 euro koopt is gemiddeld 20.075 euro kwijt aan eenmalige kosten, zoals overdrachtsbelasting en notariskosten"

Ik weet niet bij welke notaris ze een offerte op hebben gevraagd maar... de overdrachtbelasting 2% is in genoemde geval 7300 en de overdracht akte kostte mij 600.-.


Zie een andere bron: https://www.wegwijs.nl/verdieping/check ... -of-kopen/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2021 11:38 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Volledige tekst gevonden: Huren of kopen? Dit zijn de verschillen in kosten gemeten over dertig jaar

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021 12:00 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
henrid schreef:

Oke, onder de uitgangspunten (van een starter op de woningmarkt) in het artikel zijn na 30 jaar kopen of huren ongeveer gelijk in uitgaven.

Als je na 30 jaar vertrekt uit je huurhuis heb je 0,00 waarde. Als je vertrekt uit je koophuis, verkoop je hem voor 365.000 x 1,026^30 = 788.340. De hypotheek is immers afgelost.
(Ik neem voor het gemak de gemiddelde huurstijging van 2,6% als waardestijging die genoemd is in het artikel)
Als je geen hypotheek nodig hebt loopt natuurlijk rap over de 1 mio vermogen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021 11:13 am 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
svanke schreef:
Als je vertrekt uit je koophuis, verkoop je hem voor 365.000 x 1,026^30 = 788.340.


Twee opmerkingen:

1)
Die extra stijging van 1,025^30 kan henrid ook door andere investeringen genereren.
Tenzij dat je uitgaat dan henrid de komende jaren 0,0% rendement zal behalen.
Daarnaast kunnen huizenprijzen ook dalen.

2)
De koper kan het afgeloste deel pas besteden bij verkoop van het huis.
Dan doet zich een probleem voor: je hebt een huis nodig om in te wonen... kopen dan wel huren.
Of je bent dusdanig op leeftijd dat je niet heel veel meer kan: behalve wat boeken of dit forum lezen.

Het hangt maar net af hoe de wereld er in 2051 uitziet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021 1:13 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
henrid schreef:
Toeval of niet, weer een artikel van Businessinsider waar ik vraagtekens bij zet.
Men springt van de hak op de tak, waardoor het in verschillende passages onduidelijk is welke vergelijking nu precies gemaakt wordt en soms is de vergelijking onjuist of onvolledig.

Het slot levert wel de grootste verwondering op:
Citaat:
Wel loop je als huizenbezitter het risico dat de waarde van je huis daalt, waardoor je blijft zitten met een restschuld. Dat risico lopen huurders niet.
Dit klopt in zoverre, dat een huurder niet het risico loopt van een "restschuld", maar dat is omdat een koper geen risico loopt op een "huurschuld".
Maar er kan in dit voorbeeld helemaal geen restschuld onstaan, omdat er in de vergelijking al van wordt uitgegaan dat het aankoopbedrag van €365.000 (na 30 jaar) is voldaan.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021 1:20 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
myy schreef:
svanke schreef:
Als je vertrekt uit je koophuis, verkoop je hem voor 365.000 x 1,026^30 = 788.340.


Twee opmerkingen:

1)
Die extra stijging van 1,025^30 kan henrid ook door andere investeringen genereren.
Tenzij dat je uitgaat dan henrid de komende jaren 0,0% rendement zal behalen.
Daarnaast kunnen huizenprijzen ook dalen.

2)
De koper kan het afgeloste deel pas besteden bij verkoop van het huis.
Dan doet zich een probleem voor: je hebt een huis nodig om in te wonen... kopen dan wel huren.
Of je bent dusdanig op leeftijd dat je niet heel veel meer kan: behalve wat boeken of dit forum lezen.

Het hangt maar net af hoe de wereld er in 2051 uitziet.



Uiteraard is alles afhankelijk van de wereld in 2051. Ik denk ook dat een huis meer dan 2,5% p.j. stijgt in prijs. Herinner me er dan nog maar eens aan. Maar ik denk dat ik er dan niet meer ben.

Nou, ad 1 (en 2) daar had je nu juist die hypotheek voor als je niet contant afrekent. Huren is per maand duurder/gelijk aan je hypotheeklasten in een vergelijkbaar huis. Dus bij koop hou je maandelijks evenveel/meer over (om te beleggen of in deposito's te stoppen) of te besteden.
Indien de huizenprijs daalt hou je nog steeds een afbetaald huis over aan het eind van rit i.t.t. huren.

Nadeel. Als je in de looptijd van de hypotheek gedwongen moet verkopen om e.o.a. reden en de huizenprijs is fors gedaald. Dan resteert mogelijk een restschuld. Dit is overigens geen probleem als je een nieuw koophuis moet betrekken, de prijs is immers ook van dat huis gedaald.

Maar iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. Dat hoeft niet alleen financieel gedreven te zijn. Ik sluit niet uit dat mijn volgende huis ook een huurhuis is, ondanks dat dat financieel mogelijk niet slim is. Je moet het geld op tijd uit de stenen halen. Alles afhankelijk van gezinssituatie, leeftijd en gezondheid, vertrek naar buitenland, etc.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO