Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 10:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 9:45 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@1500 Zou je kunnen vragen hoe hij aan die gegevens kon komen?
Heb jij ook een geheimhoudings categorie? Veel gemeentes hebben die maar sommige gemeenten nemen het niet zo nauw en hebben dat niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 9:54 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
DagobertDuck schreef:
@1500 Zou je kunnen vragen hoe hij aan die gegevens kon komen?

Ben ik niet van plan. Toen ik het verhaal hoorde wist ik gelijk waarom dit gezegd werd.
Nu weet ik ook, dat men al snel als lastig bestempeld wordt als men als men diepgravend op dit soort zaken of manco's ingaat.
Wij hebben de therapeut niet wijzer gemaakt en mooi in vertwijfeling gelaten.
En bij de gemeente ga ik al helemaal niet informeren.
Ik heb namelijk geen zin om mij daar over op te gaan winden.
De blokkering heeft kennelijk gewerkt en ben wéér een stukje wijzer geworden.

Als jezelf van de hoed en de rand wil weten kan ik je een Wob-procedure aanbevelen.
Bij niet tijdige of onvolledige beantwoording bestaat zelfs de mogelijkheid een dwangsom te vangen. :wink:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012 3:56 pm 

Geregistreerd: do 29 sep 2011 11:12 pm
Berichten: 28
Toch lijkt me de kans dat er fraude wordt gepleegd via mijn wifi kleiner dan de kans dat een inbreker mijn computer meeneemt. Daarop staat volop informatie om mijn identiteit te stelen. Wat kan ik doen om die informatie veilig te stellen? Ik kan zelf al verzinnen:
- Bestanden met vertrouwelijke informatie bewaren op een encrypted disk image.
- Mail met vertrouwelijke informatie niet in het mail-programma bewaren maar bij de bovenstaande bestanden.
- Als er vertrouwelijke informatie langs is gekomen: caches legen, temp-bestanden verwijderen, prullenmanden legen en de lege ruimte op de schijf overschrijven.
Zie ik nog iets over het hoofd?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012 4:52 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
klippan schreef:
Wat kan ik doen om die informatie veilig te stellen?

O.a. door TrueCrypt en Keepass te gebruiken.
Let wel: wachtwoord kwijt of (opstart-)bestand beschadigd is einde verhaal.
Een (evt. gecrypte) kopie op een veilige plaats bewaren is aan te raden.
Hoe je dat allemaal zou kunnen inrichten is best lastig even snel uit te leggen.

Je zou misschien voorlopig kunnen volstaan met Keepass waarin men bijv. wachtwoorden, maar ook andere belangrijke of persoonlijke gegevens, op een veilige manier kan opslaan.
Het lijkt mij niet dat een gelegenheidsdief zich bezig zal houden met het eventueel kraken ervan.
Die gaat het meestal om de goederen en niet zo zeer om de opgeslagen gegevens.
Al helemaal niet als die gegevens niet eenvoudig in te zien zijn.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012 7:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
klippan schreef:
Toch lijkt me de kans dat er fraude wordt gepleegd via mijn wifi kleiner dan de kans dat een inbreker mijn computer meeneemt. Daarop staat volop informatie om mijn identiteit te stelen. Wat kan ik doen om die informatie veilig te stellen?

Een inbreker is vaak een gelegenheids dief die zo snel mogelijk naar binnen wil zonder dat de omgeving dit in de gaten heeft. De inbreker zal zo snel mogelijk zijn werk willen doen en gaat in ruimtes waar hij denkt dat wat valt te halen naar binnen. Ook zorgt hij ervoor dat er een vlucht route is mocht er toch nog onverwacht iemand langs komen. Hij zal dan alle kleine draagbare dingen stelen die van waarde zijn.
De vraag is of een dief wel geinteresseerd is in je (prive)gegevens. Mocht hij dat wel zijn dat zal hij niet alleen je pc meenemen, maar ook je papieren die je thuis hebt liggen. Stop deze daarom in een kluis.
Om inbraak te verkleinen kan je de volgende zaken doen:

1. Plaats detectielicht buiten het huis
2. zet SKG** sloten of beter op je deur en ramen.
3. Monteer een alarminstallatie
4. Doe ondoorzichtige gordijnen voor je ramen, zodat de dief niet kan zien wat je thuis hebt staan.
5. Plaats rolluiken voor je ramen en deuren (ook handig voor als zonnewering en het houd warmte binnen in de winter en buiten in de zomer).
6. Koop een waakhond
7. Monteer een camera in je woning welke een signaal doorgeeft aan je smartphone indien iemand inbreekt.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 3:08 am 

Geregistreerd: do 29 sep 2011 11:12 pm
Berichten: 28
TrueCrypt en Keepass werken niet op mijn Mac maar er worden vergelijkbare programma's bijgeleverd. Het inrichten is het probleem niet, ik vraag me alleen af op welke plekken vertrouwelijke informatie kan staan.

Ik denk niet dat de inbreker met mijn gegevens aan de gang gaat, hij/zij verkoopt mijn computer. De nieuwe "eigenaar" kan op de harddisk gaan rondsnuffelen. En zelfs al doet hij/zij er niets mee, ik wil niet dat iemand mijn bankafschriften en belastingaangiftes bekijkt.
Mijn woning is redelijk beveiligd maar er zitten oude braaksporen op de deurpost en ik heb meer dan eens iemand in de buurt rond zien kijken of er ergens een raampje open staat.

Op Internet vind ik nergens dat Internetbankieren via mijn eigen beveiligde wifi wordt afgeraden. Ik vind wel van alles over identiteitsfraude en tweedehands harddisks.
Ik vond ook het volgende verontrustende advies op de website van de Rabobank:
Citaat:
Met Rabo Internetbankieren regelt u uw bankzaken eenvoudig via WiFi of in een internetcafé. Waar ter wereld u ook bent: op www.rabobank.nl kunt u uw saldo en bij- en afschrijvingen bekijken of geld overboeken van uw spaar- naar uw betaalrekening. Ook uw creditcardbetalingen kunt u inzien in Rabo Internetbankieren. Wilt u internetbankieren op vakantie? Vergeet dan uw Random Reader niet!
http://www.rabobank.nl/particulieren/advies/vakantie/betalen_op_vakantie/Klik op "Uw bankzaken regelen met Rabo Internetbankieren". Ook het advies bij Mobielbankieren om wifi in een buitenlands hotel, restaurant, camping of vakantiepark te gebruiken doet me huiveren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 4:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
@klippan: de banken geven geen informatie over de mogelijke gevaren van internetten via wifi en internetcafe.
Hou er rekening mee dat een internetcafe pc besmet kan zijn met een keylogger en zo je inlognaam en wachtwoord bekend word. Kijk ook uit voor onbeveiligde wifi.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 5:06 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Keyloggers kan men grotendeels tegengaan door zoiets als KeePass te gebruiken.
Die is er ook in de versie portable, voor bijv. USB-stick.
Bij KP raakt men geen toets aan tijdens het online inloggen.

Je kunt achter iedere boom wel een spook zien en 100% voorkomen is bijna onmogelijk, maar men kan het ze wel moeilijk maken.
Als een inbreker de keus heeft tussen een pand met bijv. rolluiken/goed hang- en sluitwerk/alarminstallatie, of één zonder, dan weet ik wel wat ie het liefst kiest.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 8:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
@1500:
Het probleem van veel mensen met computers is dat men vaak zeer weinig kennis heeft hoe men om moet gaan met de pc, laat staan een pc beveiligen. Vaak klikt men op van alles en nog wat en opent men elke e-mail. Tevens is men vaak administrator op een pc...
Je rommel (of een inbraak) op je pc nooit 100% voorkomen maar als je er een beetje wijs mee omgaat is de kans vele malen kleiner dat dit gebeurd.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 9:49 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Ik denk dat de enige oplossing om ook digibeten veilig te laten telebankieren is, dat banken een terminal (PC) ter beschikking te stellen waarop geen andere software geïnstalleerd kan worden, dan uitsluitend om contact met de desbetreffende bank te maken.
Een dergelijk systeem bestaat eigenlijk al een beetje in de vorm van SimpC.
Zover ik weet is dit project nu in handen van KPN en dat is best jammer. :wink:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 11:02 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
De banken kijken altijd naar baten en kosten. De schade die de bank (of eigenlijk alle klanten) maakt is relatief klein. Verplicht mensen via een thinclient of een dichtgetimmerde en gemanaged pc te laten bankieren (die men alleen bij de bank kan afnemen) is niet echt handig voor de gebruikers. Mobiel bankieren, in het internetcafe, bij de buurman/vrienden/kennissen, in het buitenland is dan niet mogelijk. Tenzij men deze pc meeneemt, maar dat brengt ook de nodige ongemakken met zich mee.
Een live-cd is een mobielere optie, maar ook niet overal bruikbaar.

De banken gaan voor gemak en ze nemen de relatief lage digitale criminaliteit voor lief. Wat wel goed van de bank zou zijn is een op afstand kleine controles in te bouwen. Stel als je wilt inloggen op de site van de bank, dan kan de site checken of je bijvoorbeeld wel alle updates hebt van je OS en browser en of je een up to date virusscanner hebt. Heb je dit niet, dan word je hierop gewezen om dit in orde te brengen. Je mag pas inloggen als je dit in orde hebt. Ik zie dat dit binnen 10 jaar heel goed mogelijk kan zijn.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 11:10 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Piggy schreef:
Mobiel bankieren, in het internetcafe, bij de buurman/vrienden/kennissen, in het buitenland is dan niet mogelijk.

Ja zeg, zo is er voor iedere oplossing wel een probleem te bedenken.
Het is helemaal niet gezegd dat een dergelijk te ontwikkelen systeem perse in een PC opgenomen MOET worden.
Zou evengoed een "slim mobieltje", (mini)laptop of tablet kunnen zijn.
Maar ja, hoe ga je dan in de bus, tram of trein, of op vakantie dagafschriften printen? :lol:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 1:00 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Piggy schreef:
...De schade die de bank (of eigenlijk alle klanten) maakt is relatief klein....De banken gaan voor gemak en ze nemen de relatief lage digitale criminaliteit voor lief....

Welke bron heb je daarvoor. Mijn informatie is dat die schade enorm is. Diverse TV programma's toonden aan dat de banken fraude ontkennen en de kosten van hele categoriën fraude niet bekend maken. Tevens proberen de banken de schade van fraude steeds vaker in de schoenen van de klant te schuiven.

Piggy schreef:
Wat wel goed van de bank zou zijn is een op afstand kleine controles in te bouwen....checken of je bijvoorbeeld wel alle updates hebt van je OS en browser en of je een up to date virusscanner hebt....Je mag pas inloggen als je dit in orde hebt.

Zit je er op te wachten dat de bank je hele PC gaat uitpluizen. Ik hoop het niet.
En eisen gaat stellen, dan komen we in de situatie dat ze zeggen dat je je nieuwe PC niet mag gebruiken omdat het nieuwe besturingssysteem nog onvoldoende getest is. Veel banken werken jaren op besturingssystemen met updateversies die de consument als achterhaald en onwerkbaar beschouwd omdat de update nog niet door de veiligheidstest ekomen is. Draadloos computeren wordt dan te allen tijde verboden. Of dat ze willen dat je MS-Word deïnstalleert omdat dat macrovirussen kan hebben en programma x niet? Vervolgens mag je dan van je bank goedkeuring krijgen om een programma of computerspel te installeren want die hebben allemaal gevolgen voor internetveiligheid of de werking van de voorgeschreven virusscanner. Weet wat je vraagt. Als het zo moet laten we dan teruggaan naar papieren opdrachten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 4:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
Ik zie de link met andere applicaties even niet. Momenteel ziet de bank graag toe dat je OS en antivirus up todate is (en je firewall aan staat) meer niet, ze vereisen het verder niet. Als je OS up todate is en je een up todate antivirus hebt ondervang je de meeste problemen. Nu stellen ze hier vanwege gebruikersgemak nog geen eisen aan, wel bevelen ze het aan.

Hier staan de eisen die de ING momenteel aan je systeem eist. Je OS en browser mogen niet te oud zijn. En terecht. Of wou je nog gaan internetbankieren met windows 95 en internet explorer 5?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO