Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 2:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022 5:35 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 463
bekend schreef:
frekie schreef:
e.banket schreef:
Dat is vreemd. Het was toch wel een bezwaarschrift tegen de box 3 heffing?
Volgens mij heeft de staatssecretaris destijds namelijk besloten om, onder meer alle bezwaarschriften
tegen de box 3 heffing over het jaar 2017, aan te wijzen als massaal bezwaar.

Bezwaar ging tegen de box 3 heffing .
Vanaf 2017 heb ik alleen maar spaargeld gehad !
Mijn verzamelinkomen is bij elkaar verzonnen .
Het bezwaar was afgewezen omdat ze de wet moesten toepassen zoals door de politiek besloten .
En als ik het er niet mee eens was
moest ik maar zelf een recht zaak beginnen tegen de staat .

Alsof je dat zomaar kan en durft als eenvoudige spaarder .
Zelf dachten ze in de politiek ook dat je geen kans had .





Heb je geen rechtbijstandsverzekering?
Ik zou sowieso een bezwaar sturen tegen het zoals je zegt "ten onrechte afwijzen van het bezwaar 2017".
Wrang is dat je daar niets aan hebt voor 2018-2020.


In bezwaar komen tegen een afgewezen bezwaar?
De normale gang van zaken is: In bezwaar komen en bij afwijzing in beroep gaan.
In beide gevallen spelen wel termijnen die natuurlijk allang zijn verlopen.
Het klinkt misschien raar, maar als ik in bezwaar gekomen zou zijn in 2017 tegen box 3 en dat zou zijn afgewezen dan zou ik het volgende proberen
(tenminste als het een beetje de moeite waard is).
Ik zou een brief sturen naar de Staatssecretaris en uitleggen dat mijn bezwaar tegen box 3 ten onrechte niet is meegenomen met het massaal bezwaar.
Het lijkt erop dat ambtenaren in feite geen uitvoering hebben gegeven aan de brief van de SS.



We bedoelen hetzelfde idd.
Had voorkomen kunen worden door in 2017 gewoon de standaard bezwaarbrief te sturen die circuleerde. Misschien niet aan een vormvereiste voldaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022 6:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
e.banket schreef:
Bezwaar ging tegen de box 3 heffing .
Vanaf 2017 heb ik alleen maar spaargeld gehad !
Mijn verzamelinkomen is bij elkaar verzonnen .


Nou frekie, ik weet het niet hoor. Het is allemaal een beetje vreemd
Volgens e.banket is zijn verzamelinkomen ook al bij elkaar verzonnen.
Het lijkt wel op een ambtshalve aanslag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022 7:43 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 158
Even samengevat: 1) de rechter heeft gezegd dat de huidige VRH onrechtmatig is, en over die uitspraak staan we hier allemaal te juichen. 2) de rechter heeft gezegd dat mensen die geen bezwaar hebben ingediend geen geld terug krijgen, en daar worden we hier iets minder enthousiast over.

Maar nu even voor mijn duidelijkheid ‘n vraag: kun je, zoals Sebastiaan een stukje terug al schreef, je aangifte van de laatste vijf jaar opnieuw insturen, en dan bezwaar maken als je daarop de definitieve aanslag ontvangt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022 8:37 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
jpv schreef:
Even samengevat: 1) de rechter heeft gezegd dat de huidige VRH onrechtmatig is, en over die uitspraak staan we hier allemaal te juichen. 2) de rechter heeft gezegd dat mensen die geen bezwaar hebben ingediend geen geld terug krijgen, en daar worden we hier iets minder enthousiast over.

Maar nu even voor mijn duidelijkheid ‘n vraag: kun je, zoals Sebastiaan een stukje terug al schreef, je aangifte van de laatste vijf jaar opnieuw insturen, en dan bezwaar maken als je daarop de definitieve aanslag ontvangt?


het-laatste-nieuws-rondom-sparen-f66/advies-gedupeerde-spaartaks-heeft-recht-teruggave-t10591-30.html#p104414

Voor mijn vrouw en voor mij voor 2018, 2019, 2020. En 2016 ook nog geprobeerd. We gaan het zien!
2017 heb ik binnen.
2021 wacht ik nog heel even, gaat over...de aanslag ambtshalve te verminderen ....

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022 9:59 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
Om geen directe afwijzing te krijgen als je precies dezelfde gegevens opstuurt, moet je een iets andere (hoger) bedrag vermelden bij de box3 spaargeld
BV eigen cash geld thuis een significant bedrag invullen

Hoeveel moet dat minimaal meer zijn ?
En ben ik dan niet schuldig aan fraude over de vorige aangifte ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2022 10:55 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 463
jpv schreef:
Maar nu even voor mijn duidelijkheid ‘n vraag: kun je, zoals Sebastiaan een stukje terug al schreef, je aangifte van de laatste vijf jaar opnieuw insturen, en dan bezwaar maken als je daarop de definitieve aanslag ontvangt?


Ik heb het zo begrepen:
Nadat de bezwaartermijn is verstreken na een def. aanslag (6 weken) kan je over 2017 bijvoorbeeld tot 31-12-2022 je aangifte opnieuw indienen. Dit heet een verzoek tot ambthalve vermindering en de BD is niet verplicht dit verzoek te honoreren.

In de meeste gevallen gaat/ging het in dit soort zaken om vergeten aftrekposten. Of je met de vondst van een sok met spaargeld kans maakt om je aangifte opnieuw volgens de nieuwe variant te laten afrekenen, lijkt me weinig kansrijk, maar je kunt het proberen. Of je dan gezien wordt als fraudeur, kan ik niet beantwoorden. Je bent het wel m.i.


meer info bijvoorbeeld:
https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... rminderen/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022 11:54 am 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
frekie schreef:
jpv schreef:
Maar nu even voor mijn duidelijkheid ‘n vraag: kun je, zoals Sebastiaan een stukje terug al schreef, je aangifte van de laatste vijf jaar opnieuw insturen, en dan bezwaar maken als je daarop de definitieve aanslag ontvangt?


Ik heb het zo begrepen:
Nadat de bezwaartermijn is verstreken na een def. aanslag (6 weken) kan je over 2017 bijvoorbeeld tot 31-12-2022 je aangifte opnieuw indienen. Dit heet een verzoek tot ambthalve vermindering en de BD is niet verplicht dit verzoek te honoreren.

In de meeste gevallen gaat/ging het in dit soort zaken om vergeten aftrekposten. Of je met de vondst van een sok met spaargeld kans maakt om je aangifte opnieuw volgens de nieuwe variant te laten afrekenen, lijkt me weinig kansrijk, maar je kunt het proberen. Of je dan gezien wordt als fraudeur, kan ik niet beantwoorden. Je bent het wel m.i.


meer info bijvoorbeeld:
https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... rminderen/


Ik vrees ook dat je een berichtje krijgt met een verwijzing naar art. 45aa, lid b uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001.
Kom je hier tegen in bezwaar dan ben je weer terug bij af (kun je zelf gaan procederen wat volgens mij kansloos is)
Maar, niet geschoten is altijd mis (piet_pecunia schrijft dat hij 2017 al binnen heeft maar, het is mij niet duidelijk of dat een
schrijven van de Belastingdienst is, of dat het inderdaad de box 3 teruggaaf betreft).

Art. 45aa, lid b uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001
De inspecteur vermindert ambtshalve een belastingaanslag die op een te hoog bedrag is vastgesteld zodra hem dat is gebleken, tenzij:
b.de onjuistheid van de belastingaanslag voortvloeit uit jurisprudentie die eerst is gewezen nadat die belastingaanslag onherroepelijk vast is komen te staan, tenzij de Minister van Financiën anders heeft bepaald.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022 2:19 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
bekend schreef:
....Maar, niet geschoten is altijd mis (piet_pecunia schrijft dat hij 2017 al binnen heeft maar, het is mij niet duidelijk of dat een schrijven van de Belastingdienst is, of dat het inderdaad de box 3 teruggaaf betreft).

Een schrijven van de Belastingdienst:
Vermindering, Inkomstenbelasting Premie volksverzekeringen Jaar 2017.
Dagtekening 21 juli 2022 en binnen een week bijgeschreven. N.av. mijn massaal bezwaar in 2018 volgens de vereniging van belastingbetalers!
Vandaar mijn het-laatste-nieuws-rondom-sparen-f66/geen-compensatie-voor-spaarders-die-laat-protesteerden-t10807.html#p104890

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022 2:52 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 463
piet_pecunia schreef:
bekend schreef:
....Maar, niet geschoten is altijd mis (piet_pecunia schrijft dat hij 2017 al binnen heeft maar, het is mij niet duidelijk of dat een schrijven van de Belastingdienst is, of dat het inderdaad de box 3 teruggaaf betreft).

Een schrijven van de Belastingdienst:
Vermindering, Inkomstenbelasting Premie volksverzekeringen Jaar 2017.
Dagtekening 21 juli 2022 en binnen een week bijgeschreven. N.av. mijn massaal bezwaar in 2018 volgens de vereniging van belastingbetalers!
Vandaar mijn het-laatste-nieuws-rondom-sparen-f66/geen-compensatie-voor-spaarders-die-laat-protesteerden-t10807.html#p104890


Je hebt dus gewoon meegedaan aan het massaal bezwaar zoals 60.000 anderen.
Daar ging deze case niet over.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022 4:09 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
Citaat:
Het kabinet trekt geen geld uit om spaarders die te veel belasting betaalden over hun vermogen te compenseren. Daarmee geeft de overheid een gevaarlijk signaal af aan de burger: stap voortaan bij elke belastingaanslag naar de rechter, anders ben je achteraf de Sjaak, schrijft politiek verslaggever Hans van Soest in dit commentaar.


https://www.ad.nl/commentaar/dit-kabine ... ~ad9cb273/

Onder het artikel meer dan 100 reacties

Citaat:
gerard kluts
17 uur geleden
Ik ga op goed vertrouwen mijn belastingaangifte doen. Komt nooit in mij op om bezwaar te maken. Ik ga ervan uit dat het klopt. De volgende kan ik wel bezwaar maken, maar waarop? Moet ik overal wantrouwend op zijn? Als iets niet klopt dan hoor je dat te herstellen. Als ik mijn aangifte niet goed doe dan moet ik dat ook corrigeren, en anders wordt het wel gecorrigeerd. Je kan niet overal verstand van hebben, degene die bezwaar hebben gemaakt zullen al in de financiële wereld zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2022 6:42 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Tja, rechters zijn ook mensen, rijke mensen natuurlijk, en ondanks geveinsde onafhankelijkheid en integriteit, zullen ook zij aan hun eigen vermogen denken, wetende dat zij die rekening het meeste zouden gaan betalen, en daarom hebben zij geoordeeld dat compensatie niet nodig is voor spaarders die geen bezwaar hebben gemaakt. Amen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2022 8:21 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Vandaag een artikel in het AD over toch weer een mogelijkheid voor de spaarders die over belastingjaar 2017, die niet in de groep zitten van 60.000 die bezwaar ingediend hebben, in het verweer kunnen komen.

Zie volgende link : https://www.ad.nl/economie/toch-hoop-voor-gedupeerden-spaartaks~a6acdc86/

Begrijp ik nu goed dat als je aantoonbaar kan maken dat dit oude methodiek van rente berekenen in Box 3 ongunstig is geweest, je alsnog bezwaar kunt maken en recht hebt op compensatie over deze belastingjaren. Er is langzamerhand geen touw meer aan vast te knopen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2022 9:29 am 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Martijn schreef:
Vandaag een artikel in het AD over toch weer een mogelijkheid voor de spaarders die over belastingjaar 2017, die niet in de groep zitten van 60.000 die bezwaar ingediend hebben, in het verweer kunnen komen.

Zie volgende link : https://www.ad.nl/economie/toch-hoop-voor-gedupeerden-spaartaks~a6acdc86/

Begrijp ik nu goed dat als je aantoonbaar kan maken dat dit oude methodiek van rente berekenen in Box 3 ongunstig is geweest, je alsnog bezwaar kunt maken en recht hebt op compensatie over deze belastingjaren. Er is langzamerhand geen touw meer aan vast te knopen.


Van Rij heeft dit niet voor de eerste keer gezegd. Reken echter niet teveel op eenzelfde behandeling als bij de "bezwaarmakers". Ik verwacht een zekere tegemoetkoming. Op Prinsjesdag (ik neem aan 2022) zou e.e.a. duidelijk moeten worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2022 9:40 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Het artikel van AD verwijst naar de site van de Bond voor Belastingbetalers voor een rekentool en een verzoek tot ambtshalve vermindering. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan die beide niet vinden. Wel een oude bezwaarbrief uit de begintijd van bezwaar tegen 2017. Maar die lijkt mij achterhaald.

Eerst maar Prinsjesdag afwachten of dat nieuws brengt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2022 10:31 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Wat was ook alweer het argument om niet iedere benadeelde te compenseren? Te duur, geld elders nodig...
Telegraaf:
Citaat:
Burger in financiële nood, terwijl het kabinet schaapjes ruimschoots op het droge heeft

Het geld schijnt tegenwoordig tegen het plafond te klotsen...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO