Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 31 mei 2025 2:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 3:30 pm 
Knaak

Voor Ducky:

De consument moet gewoon bankrekeningnummers kunnen blijven gebruiken. Nee
Veel minder fraude gevoelig Nee
veel makkelijker, Nee
dat wil toch iedereen. Helemaal niet

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 5:44 pm 
Kwartje

klippan schreef:
Ik ben er ook niet blij mee dat het zo zichtbaar wordt bij welke bank ik zit. .

Misschien off-topic hier, maar wat gebeurt er als de bank een nieuwe naam krijgt, of wordt overgenomen.
Dat is de laatste tijd nog al eens gebeurt, denk aan de Postbank, Fortis en de Friesland Bank
Krijg ik dan een nummer met de nieuwe naam van de bank erin ?
En moet ik dan alle bedrijven aan wie ik een automatische incasso heb verstrekt dat nieuwe nummer doorgeven ?

Hier is niet over nagedacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 5:59 pm 
Knaak

Ooit kon je uit de eerste twee cijfers van een bankrekening afleiden om welke bank het ging. Dit is stevig in de war geraakt door o.a. al die overnames. De rekeningnummers wijzigden niet.
Zo zal het ook gaan met de IBAN.
En mocht er ooit nog een ingrijpende wijziging komen, dan gaat het net als nu.
Moet jij nu je nieuwe nummer doorgeven aan al die bedrijven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 6:43 pm 
Knaak

De chaos door globalisering zal m.i. alleen maar groter worden i.p.v. dat er uniformiteit ontstaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 8:04 pm 
Vijfje

Ik hoop dat met SEPA/IBAN, het ook mogelijk word om binnen 1 dag EU breed betalingen te doen.
Dus een bedrag overmaken van Rabobank NL, naar KBC BE, dat dit ook binnen een dag kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 8:32 pm 
Knaak

JandeV schreef:
Voor Ducky:

De consument moet gewoon bankrekeningnummers kunnen blijven gebruiken. Nee
Veel minder fraude gevoelig Nee
veel makkelijker, Nee
dat wil toch iedereen. Helemaal niet

Dus je hebt liever dat mensen geen bankrekeningnummers gebruikers maar IBAN
-vind bankrekeningnummers juist fraude gevoelig
-vind dat IBAN makkelijker is
-denkt dat iedereen graag IBAN wil gebruiken ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 9:36 am 
3 Kwartjes

schraper schreef:
Hier is niet over nagedacht.

Een ieder die bij de fortis zat, heeft nu voor zover ik weet nog steeds een IBAN met daarin FTSB en ja, nummer portibabiteit is altijd al een probleem geweest

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 1:48 pm 
Daalder

Ja en in alle bedrijven die betaalbestanden aanleveren hebben al die bedrijven de bic code van de fortis moeten wijzigen naar de abn bic code. Dat soort feestjes zal dus inderdaad toenemen.
Maar jij wijzigt dat natuurlijk gewoon in een access database :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 2:14 pm 
Knaak

Citaat:
In de toekomst kunnen bedrijven en consumenten bij het geven van een betaalopdracht in euro’s binnen het SEPA-gebied volstaan met alleen een IBAN. Voor binnenlandse betalingen vanaf 1 februari 2014, voor grensoverschrijdende eurobetalingen vanaf 1 februari 2016. De bank voegt dan zelf de BIC toe om de betaalopdracht goed te kunnen verwerken.

Over op IBAN

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 5:29 pm 
Daalder

Bij ING kun je voor Europese overschrijvingen nu al volstaan met alleen IBAN.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 10:32 pm 
Daalder

Een bericht van KNAB:

...
IBAN is niet handig voor de consument

Bij veel beslissingen die bij de invoering van SEPA genomen zijn, stond het gemak voor de consument niet voorop. Maar belangrijker nog dan gemak, vinden wij betrouwbaarheid. Als consument moet je er blind vanuit kunnen gaan dat je geld wordt overgeboekt naar de juiste rekening. SEPA is een feit en we moeten roeien met de riemen die we hebben. Wij zullen er alles aan doen om de overgang naar SEPA zo eenvoudig mogelijk te maken voor klanten. Uiteraard zijn we elke dag van 8.00 tot 22.00 uur bereikbaar voor al je vragen. Leuker kunnen we het niet maken, maar veel makkelijker helaas ook niet.
.....

https://www.knab.nl/live/blog/2014/janu ... s-ook-niet

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2014 9:14 am 
Knaak

Citaat:
Thuis heb ik nog een ansichtkaart
Waarop een kerk een kar met paard
Een slagerij J. van der Ven
Een kroeg, een juffrouw op de fiets
Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets
Maar het is waar ik geboren ben
............................................. Friso Wiegersma
Dit gaat over Deurne. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit niet mijn geboortedorp is, maar de gelijkenis is zo treffend dat ik altijd kippenvel krijg als ik dit nummer hoor.

Op het moment van schrijven krijg ik de column van Arjen Bakker niet geopend. Ik zal wel iets fout doen, maar het maakt eigenlijk niet uit. Hij heeft me zo diep in mijn ziel getroffen dat ik er de hele nacht van heb wakker gelegen.
"Weet u uw IBAN-nummer al uit uw hoofd?", vroeg hij.
Zelden heb ik mij in mijn leven zo geschaamd.
Ik weet het niet!!!
Ik, die zelfs het telefoonnummer van mijn geboortehuis nog kan opdreunen, ik ken mijn bankrekeningnummer niet uit mijn hoofd. Het telefoonnummer van de winkel in de stad, waar mijn moeder het schamele loon van mijn vader aanvulde, geen probleem. Het nummer van de girorekening, die ik op mijn veertiende opende, het kenteken van mijn eerste auto, zonder nadenken lepel ik ze op. Maar mijn IBAN...

KNAB, de bank die sinds zijn oprichting mijn lachlust opwekte, blijkt een voorstander te zijn van nummerportabiliteit en een tegenstander van IBAN. Waarom heb ik het niet eerder beseft? Dit is de bank die ik nodig heb.

Of, wacht eens even.... Is het wel zo?
Als bank zonder noemenswaardig aantal klanten is het wel makkelijk praten, veel te winnen en niks te verliezen. Maar ze zijn wel begonnen in een markt waar nagenoeg niemand ooit zijn bankrekeningnummer heeft kunnen meenemen en de voorbereidingen van SEPA al in volle gang waren.
En ken ik dat bankrekeningnummer in zijn oude vorm eigenlijk wel uit mijn hoofd?
Of de nummers van al die spaarrekeningen, die op mijn naam staan?
Nee, geen van die nummers ken ik uit mijn hoofd.
Is ook helemaal niet nodig, via "adresboek" of wat dan ook, staan die nummers allemaal in de computer. Zelden vraagt iemand ernaar en als dat al gebeurt is het een kwestie van "knippen en plakken", "verzenden", en klaar is JandeV. Zelfs voor zijn huidige telefoonnummer moet hij kijken in zijn "Smartphone".
Onzinnige informatie om er nog zijn eigen geheugen mee te vullen.

Trouwens, dat telefoonnummer van het ouderlijk huis bestond uit maar vier cijfers, de tijden zijn veranderd.
Heb ik eigenlijk wel wakker gelegen? Nee, natuurlijk niet. Wel weer even gegiffeld over KNAB, de enige echte eigenwijze bank.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2014 11:59 am 
Knaak

Het is dat ik weet dat KNAB onder Aegon valt, want anders had ik echt sympathie voor die bank gekregen. Het ziet er zo fris en anders uit, maar de nare smaak van Aegon zal bij mij niet meer verdwijnen.
Wel grappig hoe tijden veranderen, zoals je vroeger inderdaad je eerste kentekens en telefoonnummers onthield, zo moet je nu jezelf opzoeken om te weten wie je bent.
En JandeV moet schrijver worden, als je dat al niet bent tenminste :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2014 12:57 pm 

Ik heb er onderhand moeite mee om te onthouden wat ik waar moet opzoeken.

Ik typte de rekeningnummers van acceptgiro's over maar zal met IBAN maar het adresboek van internetbankieren gaan gebruiken. Waar wordt dat bewaard? Wie kan er bij? Moet ik dat backuppen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2014 2:17 pm 
3 Kwartjes

groentje schreef:
Ja en in alle bedrijven die betaalbestanden aanleveren hebben al die bedrijven de bic code van de fortis moeten wijzigen naar de abn bic code. Dat soort feestjes zal dus inderdaad toenemen.
Maar jij wijzigt dat natuurlijk gewoon in een access database :mrgreen:

Nee want al die fortis rekeningen benader je gewoon nog steeds met FTSB en ALS je die al om zou moeten zetten naar ABNA, dan is dat een koud kunstje gezien de NLXXABNAYYYYYYYYYY volledige IBAN het rekening nummer hetzelfde blijft en dus de twee controle cijfers simpel te berekenen zijn.

Ik weet echter niet of
NLXXABNAYYYYYYYYYY
en
NLZZFTSBYYYYYYYYYY
Uiteindelijk allebij aankomen of dat een van beide fout gaat

P.S. Overigens is een rekening waarvan ik weet dat het (vroeger) Fortis was, nu wel als IBAN ingevuld door mijn bank als ABNA... Hoe dat nou precies zit en hoe dat zal gaan in de toekomst bij overnames... geen mens die dat met 100% zekerheid kan zeggen.

@Klippan, op de (nieuwe) acceptgiro komt gewoon het IBAN te staan, kan je dus gewoon blijven overtypen.

In het algemeen als mensen hun 10 cijferig bankrekening nummer uit hun hoofd kunnen dan hoeven ze eigenlijk maar 2 extra nummers te onthouded de XX, NL, of DE/BE/FR, je land is makkelijk voor velen, en ABNA of INGB of te wel welke bank het is is voor je betaalrekenening ook simpel, dus voor mij is het 51 + mijn oude rekening nummer, de rest vul ik blind in.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]