Citaat:
Thuis heb ik nog een ansichtkaart
Waarop een kerk een kar met paard
Een slagerij J. van der Ven
Een kroeg, een juffrouw op de fiets
Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets
Maar het is waar ik geboren ben
............................................. Friso Wiegersma
Dit gaat over Deurne. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit niet mijn geboortedorp is, maar de gelijkenis is zo treffend dat ik altijd kippenvel krijg als ik dit nummer hoor.
Op het moment van schrijven krijg ik de column van Arjen Bakker niet geopend. Ik zal wel iets fout doen, maar het maakt eigenlijk niet uit. Hij heeft me zo diep in mijn ziel getroffen dat ik er de hele nacht van heb wakker gelegen.
"Weet u uw IBAN-nummer al uit uw hoofd?", vroeg hij.
Zelden heb ik mij in mijn leven zo geschaamd.
Ik weet het niet!!!
Ik, die zelfs het telefoonnummer van mijn geboortehuis nog kan opdreunen, ik ken mijn bankrekeningnummer niet uit mijn hoofd. Het telefoonnummer van de winkel in de stad, waar mijn moeder het schamele loon van mijn vader aanvulde, geen probleem. Het nummer van de girorekening, die ik op mijn veertiende opende, het kenteken van mijn eerste auto, zonder nadenken lepel ik ze op. Maar mijn IBAN...
KNAB, de bank die sinds zijn oprichting mijn lachlust opwekte, blijkt een voorstander te zijn van nummerportabiliteit en een tegenstander van IBAN. Waarom heb ik het niet eerder beseft? Dit is de bank die ik nodig heb.
Of, wacht eens even.... Is het wel zo?
Als bank zonder noemenswaardig aantal klanten is het wel makkelijk praten, veel te winnen en niks te verliezen. Maar ze zijn wel begonnen in een markt waar nagenoeg niemand ooit zijn bankrekeningnummer heeft kunnen meenemen en de voorbereidingen van SEPA al in volle gang waren.
En ken ik dat bankrekeningnummer in zijn oude vorm eigenlijk wel uit mijn hoofd?
Of de nummers van al die spaarrekeningen, die op mijn naam staan?
Nee, geen van die nummers ken ik uit mijn hoofd.
Is ook helemaal niet nodig, via "adresboek" of wat dan ook, staan die nummers allemaal in de computer. Zelden vraagt iemand ernaar en als dat al gebeurt is het een kwestie van "knippen en plakken", "verzenden", en klaar is JandeV. Zelfs voor zijn huidige telefoonnummer moet hij kijken in zijn "Smartphone".
Onzinnige informatie om er nog zijn eigen geheugen mee te vullen.
Trouwens, dat telefoonnummer van het ouderlijk huis bestond uit maar vier cijfers, de tijden zijn veranderd.
Heb ik eigenlijk wel wakker gelegen? Nee, natuurlijk niet. Wel weer even gegiffeld over KNAB, de enige echte eigenwijze bank.