Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 7:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014 9:08 pm 
Vijfje

De invoering van het nieuwe Europese betalingssysteem SEPA wordt uitgesteld tot 1 augustus. Dat betekent dat bedrijven en consumenten pas later verplicht hoeven over te stappen op IBAN-rekeningnummers. Volgens de Europese Commissie zijn veel bedrijven nog niet klaar voor het nieuwe betalingssysteem.

http://nos.nl/artikel/595418-invoering- ... raagd.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014 12:35 am 
Daalder

ha ha wat een geweldige soap! Daar kan de heer De Mol nog een puntje aan zuigen :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014 11:39 am 
Knaak

Alle programmatuur zal moeten worden aangepast en dat kost tijd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014 11:45 am 
3 Kwartjes

Ach SEPA zijn "ze" pas 5 of 6 jaar mee bezig?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014 12:09 pm 
Daalder

Ja, maar aangezien we in Nederland banken zich als politieke partijen gedragen (ieder voor zich en allemaal eigen regeltjes) zijn de aanpassingen die er in allerlei software gemaakt moeten worden dramatisch veel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014 12:31 pm 
3 Kwartjes

Pft, kleine access database lost alles voor SEPA op

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014 6:46 pm 
Vijfje

Bij ons bedrijf zijn ze vrij laat begonnen met SEPA, we zijn er nog steeds mee bezig, en veel stamdata/machtigingen etc, dienen nog aangepast te worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 10:54 am 
Knaak

namliam schreef:
Pft, kleine access database lost alles voor SEPA op

Heel leuk bedacht, maar het gaat niet om de nummers maar om de programmatuur die de banken en klanten gebruiken. En daar zijn weet ik hoeveel verschillende soorten en smaken van op de markt.
De softwareleverancier moet dan ook wel mee willen werken/er tijd insteken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 12:30 pm 
Knaak

Ik denk dat alleen IT-ers kunnen begrijpen hoe complex een ogenschijnlijk eenvoudige operatie is. Hetzelfde geldt voor de opmerkingen over beoogde lage kosten voor banken door gebruik te maken van IT. Software en databases werken niet vanzelfsprekend, ook al blijf je er met je poten vanaf. Operationeel houden van grote ingewikkelde systemen is duur en goede backups maken is een uitdaging voor 24x7 bedrijven. Er is ook steeds meer regelgeving waar je aan moet voldoen en dat doet voordelen van automatiseren weer teniet. Daarnaast zijn financiële systemen tig jaar oud en wordt dit bij elke nieuwe logica uitgebreid zonder de tijd te hebben om opnieuw en beter te ontwerpen. Niemand wil die ouderwetse troep nog leren en niemand weet nog hoe het precies werkt, dus je komt er bijna niet meer vanaf zonder risico te lopen. Bijna elk groot IT-project faalt door overspannen verwachtingen of te rooskleurige planning. Ik vind het zelf een wonder dat m'n getalletjes overal nog goed staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 9:00 pm 
Gulden

Er is geen enkele reden om van de bekende bankrekeningen over te stappen op sepa.

1) De consument moet gewoon bankrekeningnummers kunnen blijven gebruiken. Veel minder fraude gevoelig en veel makkelijker, dat wil toch iedereen.

2) Waarom zouden bedrijven er zich iets van SEPA aantrekken. In andere landen zijn ze nog LANG niet zo ver. Ze werken er al meer dan 6 jaar aan en het kan zo maar nog meer dan 6 jaar duren. En voor wat? Weilk voordeel levert dat op? NIETS. Nu heb je een bankrekening en een buitenland overboekings code als je aan het buitenland betaalt en dat is veiliger en makkelijker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 jan 2014 11:30 pm 
Knaak

Bij 1) Nee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 4:08 am 
Gulden

JandeV schreef:
Bij 1) Nee.
Je moet iets uitgebreider zijn voordat een ander kan begrijpen wat je bedoelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 12:20 pm 
3 Kwartjes

SEPA of de "ouderwedste" bankrekeningen zijn net zo veilig, in een enkel geval is SEPA zelfs net iets veiliger (met name giro rekeningen bijvoorbeeld)

Ik ben bij ons in het bedrijf betrokken bij SEPA waarbij er een hoop werk wordt gestoken in iets wat toch relatief simpel is, helaas zit de IT support/ontwikkling elders waardoor die "weinig snappen" van het hele SEPA verhaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 2:38 pm 

Waarom moet ik als particulier voor binnenlands betalingsverkeer IBAN gaan gebruiken? Er komen niet een paar cijfers bij, mijn rekeningnummer wordt twee keer zo lang. Ik ben er ook niet blij mee dat het zo zichtbaar wordt bij welke bank ik zit. Het is doet me denken aan "het gemak van in- en uitchecken" van de OV-chipkaart en ik hoop dat ze niet hetzelfde gaan doen met telefoonnummers.

Het is overigens IBAN wat de gironummers veiliger maakt, niet SEPA. SEPA en IBAN zijn twee verschillende dingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 2:41 pm 
3 Kwartjes

IBAN en SEPA zijn synonym, zonder SEPA wordt het IBAN niet/nauwelijks gebruikt.

Ben het overigens wel eens met het vergelijk van de OV chipcard, uiteindelijk is er maar een partij die de rekening betaald :(

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]