Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 3:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 5:59 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
henrid schreef:
Als ik met mijn spaargeld een huis cash koop, dan zou het raar zijn als ik ineens geen belasting meer hoef te betalen, toch?
Of het raar is weet ik niet, maar het is wel exact de huidige situatie.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 8:06 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
henrid schreef:
Toch is het in feite vermogen (bezit). Als ik met mijn spaargeld een huis cash koop, dan zou het raar zijn als ik ineens geen belasting meer hoef te betalen, toch?

Waarom? Als je er een auto van koopt hoef je er toch ook geen belasting over te betalen? Of moet dat ook maar gaan gebeuren? Waar ligt de grens?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 8:25 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Power schreef:
Voor beleggen heb ik geen onderzoek nodig en voor een beleggingspand ook niet.
Beleggen is puur gokken en gokken dat je minder overhoud dan dat je had wil ik niet.
Mochten vele spaarders door de lage rente de behoefte krijgen om allemaal te gaan beleggen.
Dan is het wachten (misschien al aanwezig) op een grote zeepbel en een nieuwe beurscrash.


Dat is geen onderzoek doen, maar een uiting van je eigen mening. Dat is je eigen keuze wat je zelf moet weten.
Vergeet echter niet dat de echte rijken niet sparen maar investeren (in een eigen bedrijf, investeringen op de beurs, etc.).

reneva schreef:
henrid schreef:
Toch is het in feite vermogen (bezit). Als ik met mijn spaargeld een huis cash koop, dan zou het raar zijn als ik ineens geen belasting meer hoef te betalen, toch?

Waarom? Als je er een auto van koopt hoef je er toch ook geen belasting over te betalen? Of moet dat ook maar gaan gebeuren? Waar ligt de grens?

En zo ook andere zaken. Wat te denken van de aanschaf van een boot? Vliegtuig? etc.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 9:40 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 21 jun 2011 7:14 pm
Berichten: 65
Citaat:
D66: Eigen huis naar box 3


Dit is al een oude stelling die al jaren de rondte doet. Qua systematiek is voor box 3 wel wat te zeggen maar daar houdt het ook mee op. Onherroepelijk krijg je dan de vraag "hoe groot wordt de vrijstelling voor het eigen huis?". Dat jongeren het niet altijd gemakkelijk hebben geloof ik graag maar ik denk bij deze opzet ook aan de ouderen. Getrouwd en destijds een huis gekocht, een leven lang gewerkt en zuinig geweest om de hypotheek af te betalen (denk ook even aan de hoogte van de hypotheekrente omstreeks 1978). Uiteindelijk AOW'er (er zijn er echt die uitsluitend AOW hebben) en een afgeloste hypotheek. Als het eigen huis verhuist naar Box 3 dan kan het voor die mensen nog lastig worden om rond te komen (tenzij er een vrijstelling wordt gehanteerd ter hoogte van de waarde van het eigen huis). Men is nu net begonnen met een geleidelijke afbouw van de hypotheekrente aftrek (beperkt tot max.30 jaar, regels m.b.t. de "overwaarde", etc.).
Men gaat bij de koop van een huis meestal "een lange termijn verplichting" aan. Het is belangrijk dat mensen weten wat ze (ook op langere termijn) te wachten staat. Bij "zigzag politiek" is niemand gebaat en zeker de onroerend goed markt niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 12:55 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 90
JandeV schreef:
Power schreef:
Je hoort geluiden van afschaffen vermogensrendement belasting en afschaffen hypotheekrente aftrek.
...
Het enige wat over blijft is of gewoon met de lage rente blijven zitten of de hypotheek gedeeltelijk afbetalen.
Hypotheek aflossen scheelt momenteel ook niet veel als je maar rond de 2% hypotheekrente betaald.
En al helemaal niet meer als de vermogensbelasting komt te vervallen.
Het kan zijn dat je over andere informatie beschikt dan ik, maar ik heb niet gehoord over het afschaffen van VRH, anders dan wat hardop dromen.
In het beste geval zal in de toekomst het werkelijke rendement worden belast. Nu zijn er mensen die dit bejubelen, maar ik moet nog zien of die ook nog zo positief zijn als plannen daartoe vastere vormen gaan aannemen. Zo weten we absoluut niet welk tarief er dan zou gaan gelden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de belasting dan 30% blijft. Het is dan gewoon inkomen en kan op gelijke manier belast worden, 50% zal dan voor velen een domper zijn. Feitelijk zou het hele Box-3-verhaal kunnen komen te vervallen.
Zo zijn er ook van tijd tot tijd van die proefballonnetjes die worden opgelaten omtrent de HRA, maar meer ook niet. Mij lijkt het 't beste om gewoon uit te gaan van de huidige regels.

En die huidige regels zeggen al wat over de toekomst:
Zo wordt de maximale aftrek elk jaar iets lager, wie in de hoogste belastingschijf valt (52%) kreeg in 2014 al maximaal 51,5% terug van zijn betaalde hypotheekrente (na aftrek van het EWF). In 2016 nog maar 50,5%. Het lijkt niet veel te betekenen, maar feitelijk krijgt iedereen die hiermee te maken heeft, per 10.000 euro betaalde rente, 50 euro minder terug. Elk jaar weer. Zo zal in 2020 de maximale teruggave nog slechts 48,5% zijn en daarna verder dalen tot uiteindelijk slechts 38% resteert in 2041.
Ook voor wie niet in de hoogste schijf valt is er al wat veranderd. Het oude tarief van 42% is verlaagd naar 40,4%, ook dat heeft gevolgen voor de teruggave.

De vraag, aflossen of doorsparen, is niet zomaar te beantwoorden. Daar komen zoveel persoonlijke omstandigheden bij kijken, dat er eigenlijk voor iedereen een ander advies uit zou komen.
Uit jouw woorden maak ik op, dat je berekend hebt dat aflossen nu iets voordeliger zou uitkomen. Tenzij je veranderingen ziet aankomen in je persoonlijke situatie zou ik daarvan uitgaan. Veranderingen van regels heb je helemaal niet in de hand en die kunnen net zo goed positief als negatief uitpakken.
Alles wat je nu overhoudt heb je binnen. Of je daardoor in de toekomst iets misloopt val niet te zeggen, maar zeker is dat je wat je nu "misloopt" alleen maar erger wordt als je het in de toekomst niet "terugverdient". Bovendien is het op die manier ook gokken, net als beleggen.

wie zijn schulden aflost verarmt niet
Er zijn nog veel meer algemeenheden over in te brengen. Eén ding weet ik uit ervaring:
Zonder hypotheek slaapt net iets lekkerder.


Ik ben het met je verhaal eens.

De geluiden van het afschaffen van de VRH, ik bedoel er meer mee dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt dat de VRH niet mag worden geheven. (Zie onderstaande link)

http://fd.nl/economie-politiek/1139778/vermogensbelasting-in-strijd-met-recht-van-eigendom

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Hoge-Raad-der-Nederlanden/Nieuws/Paginas/AG-belastingheffing-over-vermogen-in-strijd-met-EVRM.aspx


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 12:38 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Als iets in waarde kan dalen is het nog geen gokken.
Natuurlijk zijn er beleggingsinstrumenten waarmee je kan gokken, maar je kunt ze ook gebruiken om je risico te verlagen.
Sparen kent ook een risico, alleen is deze laag. Het bijbehorende rendement echter ook. Met de categorieën staatsobligaties, bedrijfsobligaties, vastgoed en aandelen neem je steeds iets meer risico. Maar is dit gokken? Door spreiding over de categorieën en ook binnen de categorieën te spreiden kun je het risico juist verlagen met een gelijke rendementsverwachting (of de rendementsverwachting doen toenemen bij gelijk risico).
Door je geld in je stenen te stoppen, beleg je ook en wel in de beleggingscategorie ‘vastgoed’. Niets mis mee, maar pas op dat deze categorie niet oververtegenwoordigd is door onvoldoende spreiding. Het geeft misschien een fijn gevoel (en sommigen slapen er lekkerder door), maar verstandig is het lang niet altijd.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 1:05 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 90
Alles blijft een beetje gokken en de juiste keuzes maken.

Wanneer mensen banken beroven gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven krijgen ze een bonus.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 2:14 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
reneva schreef:
henrid schreef:
Toch is het in feite vermogen (bezit). Als ik met mijn spaargeld een huis cash koop, dan zou het raar zijn als ik ineens geen belasting meer hoef te betalen, toch?

Waarom? Als je er een auto van koopt hoef je er toch ook geen belasting over te betalen? Of moet dat ook maar gaan gebeuren? Waar ligt de grens?

Een huis is doorgaans een spaarpot voor de oude dag, en houdt normaal gesproken zijn waarde. Een auto schrijf je af en is na tig jaar weg (behalve old-timers die goed onderhouden worden). Een boot kan wel weer als spaarpot voor later gebruikt worden. Kunst of andere waardevolle verzamelingen? Ja de grens is lastig, maar een huis is het eerste bezit wat in de buurt komt.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 4:54 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
henrid schreef:
Een huis is doorgaans een spaarpot voor de oude dag, en houdt normaal gesproken zijn waarde.


Een afbetaald huis klinkt mooi, maar het geld zit dan wel in de stenen. Je kan niet even 50.000 eurootjes opnemen en het voor iets anders spenderen.
Tenzij je een hypothecaire lening kunt regelen, maar hier is de rente alsnog vrij hoog op.
Aflossen heeft dus zijn voor en nadelen. Geld wat je in de stenen hebt gestopt krijg je er niet zomaar weer eruit.
Geld parkeren op je vrij opneembare spaarrekening is altijd beschikbaar.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 6:41 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Beschikbaar voor de aanslag van de bd... fijn.

Fijn dat een huis wordt gezien als vermogen, maar voor zover ik weet heb je er voornamelijk kosten aan in plaats van rendement. Want die "waarde" is slechts een natte vinger.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 6:50 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
Citaat:
'Huizentax verkleint de ongelijkheid in vermogen' - Door: Wilco Dekker 15 oktober 2014, 06:00

Nederland moet een (progressieve) belasting op huizenbezit invoeren om iets te doen aan de grote vermogensongelijkheid. Zo'n huizenbelasting verkleint de verschillen tussen arm en rijk. Met de opbrengst ervan kan de inkomstenbelasting sterk worden verlaagd, en dat helpt weer om de werkloosheid te bestrijden.
...


:evil:

hier is in 2014 al sprake van:
volkskrant.nl
daskapital.nl


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016 11:30 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
smiver schreef:
Citaat:
'Huizentax verkleint de ongelijkheid in vermogen' - Door: Wilco Dekker 15 oktober 2014, 06:00

Nederland moet een (progressieve) belasting op huizenbezit invoeren om iets te doen aan de grote vermogensongelijkheid. Zo'n huizenbelasting verkleint de verschillen tussen arm en rijk. Met de opbrengst ervan kan de inkomstenbelasting sterk worden verlaagd, en dat helpt weer om de werkloosheid te bestrijden.
...


:evil:

hier is in 2014 al sprake van:
volkskrant.nl
daskapital.nl


Heel leuk, maar wedden dat de opbrengsten niet gebruikt worden om de inkomstenbelasting te verlagen maar naar andere doelen gaan?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 maart 2016 10:22 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Tja, en wat betaal je nog aan inkomstenbelasting als je van je zelf gespaarde pensioen probeert te genieten?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 maart 2016 1:04 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Power schreef:
Alles blijft een beetje gokken en de juiste keuzes maken.
Het gevaar van waardedaling van vastgoed blijft in geval van je eigen woning even groot, of je nu een hypothecaire lening hebt of niet.
Als je die lening laat bestaan en het geld dat je over hebt belegt op de beurs, komt het neer op beleggen met geleend geld. Daar is niet iedereen voorstander van.
Aan de andere kant is dat natuurlijk geen probleem als je over die magische formule beschikt waarmee je rendement en risico kunt ontkoppelen en ze elk naar je eigen hand weet te zetten. Hef dan je spaarrekeningen maar op.

En anders:

Maak jezelf onkwetsbaar

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 maart 2016 10:38 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
JandeV schreef:
Power schreef:
Alles blijft een beetje gokken en de juiste keuzes maken.
Het gevaar van waardedaling van vastgoed blijft in geval van je eigen woning even groot, of je nu een hypothecaire lening hebt of niet.
Als je die lening laat bestaan en het geld dat je over hebt belegt op de beurs, komt het neer op beleggen met geleend geld. Daar is niet iedereen voorstander van.
Aan de andere kant is dat natuurlijk geen probleem als je over die magische formule beschikt waarmee je rendement en risico kunt ontkoppelen en ze elk naar je eigen hand weet te zetten. Hef dan je spaarrekeningen maar op.


Een regel met beleggen is: niet beleggen met geleend geld. Deze regel kan een spaarder ook gebruiken, je gaat geen geld lenen om mee te sparen.
Een andere regel is: spreid risico's. Dit geldt ook voor een spaarder. Je moet altijd een buffer achter de hand hebben waarmee je noodgevallen kunt betalen. Dus niet alles in deposito's steken (of voor de belegger alles gaan beleggen).

Daarnaast is er voor niemand een 100% risicolose formule. Wel kan je een inschatting en plan maken.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO