Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 19 maart 2024 4:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2016 10:51 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2113
SNS: Ook bij superlage rente blijven mensen gewoon sparen

De spaarrentes dalen al tijden, maar daar heeft SNS Bank voorlopig weinig last van. Spaarders houden hun geld gewoon op de bank.
Zelfs als de rente nog verder daalt, zullen mensen hun spaargeld niet van hun rekening halen, denkt Maurice Oostendorp, CEO van de bank. Voorlopig neemt het aantal spaarrekeningen bij SNS nog steeds toe.
....
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/s ... oon-sparen

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2016 10:57 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 812
2 redenen:

1: geen realistisch alternatief.
2: schapen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 maart 2016 11:33 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3715
Op naar de 0% :evil:

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 maart 2016 8:54 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 479
Ga er nog maar eentje afsluiten voor 10 jaar bij yapikredi tegen 2,15%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2016 3:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3715
Ik ben gestopt met deposito's sinds de rente hierop onder de 4% is gekomen. Alles gaat sindsdien naar obligaties of beleggingen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2016 5:23 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 479
Piggy schreef:
Ik ben gestopt met deposito's sinds de rente hierop onder de 4% is gekomen. Alles gaat sindsdien naar obligaties of beleggingen.


Dat idee had ik ook om bij 4% te stoppen met depoito's. Maar alternatief is beleggen, waar ik niet teveel risico mee wil lopen.

En nu 2,15% voor 10 jaar voor een klein deel van mijn vermogen vind ik geen goeie deal. Maar over dat bedrag wordt de komende 10 jaar in ieder geval geen negatieve rente gegeven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2016 6:56 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Precies, mijn grens ligt nu toch wel vrij definitief bij 2% voor vastzetten. Over een paar jaar denk je waarschijnlijk van, hmmm dat was zo gek nog niet.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2016 6:47 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Ik heb sinds het einde van vorig jaar 1 halfjaar deposito lopen bij moneyou tot eind juni tegen 1,2% rente.
Wat ik hierna ga doen weet ik totaal niet meer.

Ik weet wel dat ik geen lange deposito's af ga sluiten, gewoon omdat er van alles kan gaan gebeuren met de rentes en politieke beslissingen.
Je hoort geluiden van afschaffen vermogensrendement belasting en afschaffen hypotheekrente aftrek.
Alles is nog heel onduidelijk en er kan nog van alles gebeuren.

Tevens schijnt een beleggingspand ook meer winstgevender dan een deposito.
Gewoon beleggen kan ook uiteraard meer rendement opleveren.
Maar beiden zijn weer te risicovol denk ik.

Het enige wat over blijft is of gewoon met de lage rente blijven zitten of de hypotheek gedeeltelijk afbetalen.
Hypotheek aflossen scheelt momenteel ook niet veel als je maar rond de 2% hypotheekrente betaald.
En al helemaal niet meer als de vermogensbelasting komt te vervallen.

Volgens mij wordt je geld meer waard als de rente daalt (deflatie) en minder waard als de rente stijgt (inflatie)
Dus over het algemeen maakt het niet uit of je 4% rente krijgt of 0% rente.
Als je geld bij 0% rente 4% meer waard wordt door prijsdalingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2016 9:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3715
Power schreef:
Tevens schijnt een beleggingspand ook meer winstgevender dan een deposito.
Gewoon beleggen kan ook uiteraard meer rendement opleveren.
Maar beiden zijn weer te risicovol denk ik.

Voordat je conclusies gaat trekken zou ik het toch eerst serieus gaan onderzoeken.

Power schreef:
Volgens mij wordt je geld meer waard als de rente daalt (deflatie) en minder waard als de rente stijgt (inflatie)
Dus over het algemeen maakt het niet uit of je 4% rente krijgt of 0% rente.
Als je geld bij 0% rente 4% meer waard wordt door prijsdalingen.


Eerst onderzoeken, dan denken. Over heel 2015 was de inflatie in Nederland 0,6% (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... R=T&STB=G1)
Inflatie in 2003 was 2,1% (http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... YPE=1&VW=T)
De rente nu is circa 1,1% in 2003 was de hoogste variable rente circa 4,25% (zie grafiek spaarinformatie)

2016 Netto rendement 1,1-0.6= 0.5% (zonder VRH), met VRH 0.5-1.2= -0.7% !!

2003 netto rendement: 4,25-2,1= 2,15% (zonder VRH) met VRH 2.15-1.2= 0.95%

Heden tendage is het rendement beduidend minder!

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 9:16 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Nog even en we kunnen "Spaarinformatie.nl " ook wel opheffen.. :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 12:03 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1411
ger schreef:
Nog even en we kunnen "Spaarinformatie.nl " ook wel opheffen.. :shock:

Waar kunnen we dan nog klagen over de diefstal van Wiebes en de overheid?
Over dit jaar, 2016 en ook 2015, horen we niets maar het blijft diefstal.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 1:06 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Voor beleggen heb ik geen onderzoek nodig en voor een beleggingspand ook niet.
Beleggen is puur gokken en gokken dat je minder overhoud dan dat je had wil ik niet.
Mochten vele spaarders door de lage rente de behoefte krijgen om allemaal te gaan beleggen.
Dan is het wachten (misschien al aanwezig) op een grote zeepbel en een nieuwe beurscrash.

Ik zie eerder gebeuren dat de mensen een deel spaargeld van de bank halen en thuis gaan bewaren.
Banken moeten pas vanaf 2020 hogere kapitaalbuffers aanhouden voor hypotheekleningen.
Als de mensen geld thuis gaan bewaren, zal de kapitaalbuffer afnemen.
Waarschijnlijk zal voor 2020 de spaarrentes weer gaan stijgen om de extra buffers te krijgen.
Maar in ieder geval zal tot maart 2017 de rente laag blijven, gezien de ECB inkoop programma dan waarschijnlijk stopt.

Dat het rendement op sparen lager is in 2016 dan in 2003 dat klopt aan je berekening te zien.
Maar huizenbezitters houden denk ik netto meer geld over met lage spaarrente en lage hypotheekrente.
Hypotheekrente voor 10 jaar vast was in 2003 rond de 5% en in 2016 rond de 2%.
Dus al met al maakt de lage spaarrente niet veel uit voor iemand met een koophuis, die betaald veel minder hypotheekkosten.

Wat mijn punt was is het kijken wat verstandig is om te doen als je niet wil gaan beleggen.

Hypotheek aflossen of wachten totdat de spaarrente weer gaat stijgen.
Stel dat in 2020 de spaarrente gaat stijgen naar 3%, dan levert dit binnen een x aantal jaar meer op dan nu aflossen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 4:56 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1411
Maar het kan altijd meer........

D66: Eigen huis naar box 3
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/huis-h ... x_3__.html
Citaat:
De nettowaarde van een eigen huis moet niet als inkomen, maar als vermogen worden belast. Oppositiepartij D66 ziet wel brood in dat voorstel van het Centraal Planbureau.

:cry: :shock:

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 5:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Toch is het in feite vermogen (bezit). Als ik met mijn spaargeld een huis cash koop, dan zou het raar zijn als ik ineens geen belasting meer hoef te betalen, toch?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2016 5:54 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3926
Power schreef:
Je hoort geluiden van afschaffen vermogensrendement belasting en afschaffen hypotheekrente aftrek.
...
Het enige wat over blijft is of gewoon met de lage rente blijven zitten of de hypotheek gedeeltelijk afbetalen.
Hypotheek aflossen scheelt momenteel ook niet veel als je maar rond de 2% hypotheekrente betaald.
En al helemaal niet meer als de vermogensbelasting komt te vervallen.
Het kan zijn dat je over andere informatie beschikt dan ik, maar ik heb niet gehoord over het afschaffen van VRH, anders dan wat hardop dromen.
In het beste geval zal in de toekomst het werkelijke rendement worden belast. Nu zijn er mensen die dit bejubelen, maar ik moet nog zien of die ook nog zo positief zijn als plannen daartoe vastere vormen gaan aannemen. Zo weten we absoluut niet welk tarief er dan zou gaan gelden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de belasting dan 30% blijft. Het is dan gewoon inkomen en kan op gelijke manier belast worden, 50% zal dan voor velen een domper zijn. Feitelijk zou het hele Box-3-verhaal kunnen komen te vervallen.
Zo zijn er ook van tijd tot tijd van die proefballonnetjes die worden opgelaten omtrent de HRA, maar meer ook niet. Mij lijkt het 't beste om gewoon uit te gaan van de huidige regels.

En die huidige regels zeggen al wat over de toekomst:
Zo wordt de maximale aftrek elk jaar iets lager, wie in de hoogste belastingschijf valt (52%) kreeg in 2014 al maximaal 51,5% terug van zijn betaalde hypotheekrente (na aftrek van het EWF). In 2016 nog maar 50,5%. Het lijkt niet veel te betekenen, maar feitelijk krijgt iedereen die hiermee te maken heeft, per 10.000 euro betaalde rente, 50 euro minder terug. Elk jaar weer. Zo zal in 2020 de maximale teruggave nog slechts 48,5% zijn en daarna verder dalen tot uiteindelijk slechts 38% resteert in 2041.
Ook voor wie niet in de hoogste schijf valt is er al wat veranderd. Het oude tarief van 42% is verlaagd naar 40,4%, ook dat heeft gevolgen voor de teruggave.

De vraag, aflossen of doorsparen, is niet zomaar te beantwoorden. Daar komen zoveel persoonlijke omstandigheden bij kijken, dat er eigenlijk voor iedereen een ander advies uit zou komen.
Uit jouw woorden maak ik op, dat je berekend hebt dat aflossen nu iets voordeliger zou uitkomen. Tenzij je veranderingen ziet aankomen in je persoonlijke situatie zou ik daarvan uitgaan. Veranderingen van regels heb je helemaal niet in de hand en die kunnen net zo goed positief als negatief uitpakken.
Alles wat je nu overhoudt heb je binnen. Of je daardoor in de toekomst iets misloopt val niet te zeggen, maar zeker is dat je wat je nu "misloopt" alleen maar erger wordt als je het in de toekomst niet "terugverdient". Bovendien is het op die manier ook gokken, net als beleggen.

wie zijn schulden aflost verarmt niet
Er zijn nog veel meer algemeenheden over in te brengen. Eén ding weet ik uit ervaring:
Zonder hypotheek slaapt net iets lekkerder.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO