Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 9:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011 12:48 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Vincent schreef:
Welk artikel?


Tja, Met spam verwijderd wordt het een moeilijke zaak. En ik vond dat Tekstbox het nogal netjes had gedaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011 9:29 am 

Geregistreerd: za 05 feb 2011 3:04 pm
Berichten: 6
Woonplaats: Oegstgeest
Het artikel is nog wel te vinden via mijn profiel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011 1:10 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Aanvullend vind ik het raar dat bevoorbeeld het spaarloon al jaren niet is veranderd, constant op 613 euro...
Verder vraag ik mij af hoe je in hemelsnaam van die vrijstelling gebruik kan maken, 613 euro * 4 = 2.452 euro.
Totale vrijstelling: 17.000 euro (als ik me goed herinner, te lui om op te zoeken)

Bovendien zijn werkgevers lui en banken schurken, veel spaarloon rekeningen vergoeden veel te weinig rente, 1 - 1.5% is niet vreemd weinig waardoor de 1.2% belasting voordeel al bij voorbaad (grotendeels) verdwenen is t.o.v. de 2.2-2.4% die je tegenwoordig toch nog snel ergens (vrij opneembaar) kan opvissen. Of als je het geld toch 4 jaar kan/zal/moet missen zet het dan op een 4 jaar deposito ad. 2.5% (ASN/ABN) tot zelfs 3.6% NIBC of 3.75% LPB.
Leuk zo een belasting voordeel dat grotendeels, of zelfs nog meer dan het voordeel, verdwijnt in de (diepe) zakken van adviseurs/banken.

De enige reden dat spaarloon leuk blijft is de vrijstelling van de werknemer van belasting, dus je legt bruto 613 in en krijgt netto (bij 1.5% rente) ongeveer 650 terug. Ofwel bij 42% belasting leg je netto in 355.54 euro en krijgt 650 uitbetaalt voor een netto rendement (tot op zekere hoogte gegarandeerd) van 16.5% per jaar. Maar langer laten staan (als dat al kan) zal alleen maar negatief werken.

Verder is het spaarloon lekker transparant doordat alle banken het weer anders doen:
1) Maand
Inleg Jan 2010, vrijval Feb 2014
2) Kwartaal
Inleg Jan/Feb/Mrt 2010, vrijval April 2014
3) Jaar
Inleg 2010, vrijval Jan 2015

Belasting 'voordelig' sparen? Klinkt mij als een nieuwe woekerpolis ... Leuk 1 euro belasting besparen en 1.10 euro aan de bank 'betalen'/kosten/minder opbrengsten/etc...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011 2:53 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
namliam schreef:
Aanvullend vind ik het raar dat bevoorbeeld het spaarloon al jaren niet is veranderd, constant op 613 euro...
Verder vraag ik mij af hoe je in hemelsnaam van die vrijstelling gebruik kan maken, 613 euro * 4 = 2.452 euro.
Totale vrijstelling: 17.000 euro (als ik me goed herinner, te lui om op te zoeken)


Spaarloon is een bevroren bedrag nadat het verlaagd is in 2003 van 788 euro naar 613 euro. (het werd te populair, vandaar)

Voor wat betreft de vrijstelling.
Je mag/kan het geld op je spaarloonrekening laten staan. (schiet weinig op met de huidige rentevergoeding, maar wel een extra vrijstelling in box 3)
Vroeger was er ook de premiespaarloonregeling. De werkgever kon maximaal 526 euro per jaar inleggen, als de werknemer ook minimaal 526 euro had ingelegd. (de werknemer kon ook meer sparen dan die 526 euro, maar de werkgever mocht dan niet meer bijleggen dan 526 euro)
Zo kon je als werknemer bijv 10000 euro en je werkgever 526 sparen in een jaar. En zie hier, je maximale vrijstellig is dan snel bereikt.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 10:49 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Icesave today,I save schreef:
Voor wat betreft de vrijstelling.
Je mag/kan het geld op je spaarloonrekening laten staan. (schiet weinig op met de huidige rentevergoeding, maar wel een extra vrijstelling in box 3)

Dat klopt niet. Het niet-geblokkeerde deel van het saldo op je spaarloonrekening (vrijgevallen bedragen en uitgekeerde rente) valt gewoon in box 3. Alleen het geblokkeerde deel van het saldo valt onder de vrijstelling. Geld laten staan op de spaarloonrekening nadat het vrijgevallen is is, gezien het lage rentepercentage, nogal dom.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 11:28 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
reneva schreef:
Het niet-geblokkeerde deel van het saldo op je spaarloonrekening (vrijgevallen bedragen en uitgekeerde rente) valt gewoon in box 3.

Dat dacht ik dus ook, waarmee effectief de limiet zit op 4 * 613 euro = 2452 euro...
Dus hoe kan je aan die 17.000 komen? Niet dus?!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 11:39 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
@reneva,


Kan dus wel!

Zie onderstaand FAQ van de ING

Wat zijn de gevolgen van het vrijvallen van mijn spaarloon?
Door het vrijvallen van het spaarloon kunt u als u wilt over uw spaarloon beschikken. Wanneer u uw spaarloon gewoon op uw Spaarloonrekening laat staan heeft u de keuze om dit te laten staan op het vrij opneembare deel of om het weer te laten blokkeren. Laat u het staan op het vrij opneembare deel dan kunt u het wanneer u wilt alsnog opnemen. Daarnaast is er een verschil in fiscale behandeling tussen het vrij opneembare deel en het geblokkeerde deel.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 11:47 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Doelen ze daarmee niet op het vervroegde vrijgevallen deel?

Volgens mij kan dit niet met geld dat er al 4 jaar heeft gestaan, bovendien waarom zou je?
Voor de 1% rente en de 1.2% belasting voordeel? Oh wacht, ja, mensen vinden minder geld betalen aan de belasting en vervolgens geld schenken aan banken leuk

Bij de ING:
Citaat:
De hoogte van de spaarrente is afhankelijk van het contract dat uw werkgever met de ING heeft gesloten

Dus ben je niet alleen afhankelijk van hoeveel de bank je besteeld, maar ook hoe 'goed' de werkgever voor je is?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 12:05 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
namliam schreef:
Doelen ze daarmee niet op het vervroegde vrijgevallen deel?

Dat lijkt mij ook. Het ideale geval zou zijn als je spaarloon zo kort mogelijk geblokkeerd staat, zodat je meteen je eigen spaarrekening kan opzoeken, en toch de bruto/netto-winst kan meepikken. Dus het opheffen van die blokkade vond ik zo gek nog niet, al kreeg ik er wel 2% rente (dus 3,2-4,5) over.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2011 7:17 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
henrid schreef:
Dus het opheffen van die blokkade vond ik zo gek nog niet, al kreeg ik er wel 2% rente (dus 3,2-4,5) over.


Excuses, die 4,5 uit 3.2-4,5 begrijp ik niet helemaal. Kun je dit toelichten ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2011 10:57 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Hadjememaar schreef:
henrid schreef:
Dus het opheffen van die blokkade vond ik zo gek nog niet, al kreeg ik er wel 2% rente (dus 3,2-4,5) over.

Excuses, die 4,5 uit 3.2-4,5 begrijp ik niet helemaal. Kun je dit toelichten ?
Belastingvoordeel in box 3. Correctie: 3,2 dus met 1,2% voordeel, want die extra 1,3% (nu nog) mag ik natuurlijk alleen rekenen van groensparen/beleggen he. Dus die 4,5% was een foutje.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 9:53 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
@Icesave today,I save

Jouw quote slaat i.d.d. op het vroegtijdig vrijgevallen spaarloon in 2010, niet op al het vrijgevallen spaarloon.

De ING hanteerde een in mijn ogen nogal achterlijke procedure rondom dat vroegtijdig vrijvallen. In plaats van netjes aan de rekeninghouder te vragen wat deze zou willen (zoals de bank van mijn vrouw deed), liet de ING automatisch alles vrijvallen. De rekeninghouders die dit niet wilden, konden dan vervolgens in de pen klimmen om het weer te laten blokkeren. Alleen het vroegtijdig vrijgevallen bedrag dus.

Dat kostte in mijn geval weer een hoop energie, omdat ik een automatische overschrijving op mijn spaarloonrekening heb staan: alles wat vrij opneembaar is wordt automatisch overgeheveld naar mijn betaalrekening (omdat ik geen geld tegen een flutrente wil laten staan zonder belastingvoordeel). Ondanks een telefoontje tevoren ging dit mis: voordat ik het wist stond het hele bedrag op mijn betaalrekening. Uiteindelijk is alles weer rechtgezet, met EUR 13,50 "schadevergoeding" er bij. Netjes opgelost, maar ik denk dat ze volgende keer op een andere manier te werk gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2011 11:51 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Hoe heb je die automatisch overboeking op je spaarloonrekening weten te zetten?
Dat zou ik namelijk ook best willen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2011 2:01 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
@Dyna18

Mijn spaarloonregeling loopt bij de ING. Het is een ex-Postbank rekening. Het is al even geleden dat ik dat geregeld heb, nog in de tijd dat het een Postbank rekening was. Op het formulier waarmee je opnames van de spaarloonregeling kon doen was dit één van de mogelijke opties.

Overigens heeft mijn vrouw hetzelfde kunnen regelen bij een Van Lanschot spaarloonrekening, dus meer banken bieden deze mogelijkheid. Ik zou ff bellen met je bank als ik jou was.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2011 8:18 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Bij spaarbeleg (nu Aegon) is dit ook mogelijk.
Het spaarloon dat 4 jaren geleden is gestort in de maand februari, valt vrij per 1 maart, 4 jaren later, enzovoorts:
zo valt dus iedere maand automatisch een stukje spaarloon vrij, hetgeen ze dan automatisch overboeken naar de e-rekening.
Vanaf de e-rekening kan je er vrij over beschikken (zoals doorstorten naar eigen stijl sparen).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO