Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 12:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 12:29 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Martijn schreef:
Vandaag heeft het CBS de nieuwe inflatiecijfers voor de afgelopen maand September kenbaar gemaakt, de trend van stijgende inflatie is nu echt omgebogen naar beneden, maar in de nieuwe inflatiecijfer(s) is momenteel niet meer de BTW verhoging van vorig jaar ingaande 1 october merkbaar.

Vanaf oktober 2013 gaat de inflatie weer naar een normaal niveau, zonder effecten van de btw verhoging. Nog een maandje geduld a.u.b.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 12:55 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
De één zijn dood is de ander zijn brood?

Mijn neefje kocht afgelopen maand dan eindelijk zijn eerste huis, voor 180.000 euro. Precies een jaar geleden was hetzelfde huis hem nog aangeboden voor 200.000,00. Intussen zag hij zijn spaargeld, alleen al door rentebijschrijvingen, alleen maar groeien. Volgens hem is er geen sprake van geldontwaarding of inflatie. Hij spreekt van een deflatie van om en nabij 9%.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 2:45 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
Tja uit de huizenmarkt loopt nog steeds de lucht uit (deflatie). Het lek is nog niet gevonden ondanks dat er veel onder water staat terwijl dat het voor crises toch wel goed bubbelde maar toen zag niemand het ras naderende lek ontstaan.


Ik denk dat het zo wel goed samengevat is.

_________________
poeffff deed de euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2013 9:51 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Citaat:
Vanaf oktober 2013 gaat de inflatie weer naar een normaal niveau, zonder effecten van de btw verhoging. Nog een maandje geduld a.u.b.

@Svanke
Je hebt je gelijk gekregen lees volgende artikel,

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/conjunctuur/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-067-pb.html

Een daling naar 1,6 % , wel uit de rekenkoker van het CBS. Mijn gevoel zegt echter dat de feitelijke inflatie hoger is. De kopregel kan van dit onderwerp kan deels aangepast worden in :

Spaarrentes blijven dalen terwijl de inflatie daalt


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2013 10:20 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Inflatie kan erg persoonlijk zijn.

Zo kan een sterke stijging van bv olie/rookwaar, bv van invloed zijn.
Maar iemand die niet rookt & weinig auto rijd, heeft van die inflatie weinig last.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 12:25 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
De laatste inflatie cijfer is weer bekend gemaakt, het is gemiddeld iets gedaald richting 1,5 %, zie volgende artikel:

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22114849/__Goedkope_vakanties_drukken_inflatie__.html

Of je nu goedkope vakanties moet gaan meenemen in je berekening, ik zou zeggen hou het mandje van uitgaven maar op de basis noodzakelijk uitgaven voor het levensonderhoud zoals voedsel, benzine en huren i.p.v. 'luxe' uitgaven.

Ik blijf nog steeds van mening dat de werkelijke inflatie veel hoger is dan voorgespiegeld door het CBS en Europese instituties. De inflatie knaagt verder vrolijk verder aan de opgepotte vermogens van de burgers.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 1:40 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
@ Martijn
We kunnen natuurlijk de inflatie voor elke Nederlander apart uitrekenen, maar ik heb niet het idee dat zoiets enige informatieve waarde zou hebben.
Benzine zien als "noodzakelijk uitgaven voor het levensonderhoud" is nou zo'n keuze die ik absoluut niet zou maken.
En wat die "noodzakelijk uitgaven voor het levensonderhoud" nu te maken hebben met mijn opgepotte vermogen ontgaat me al helemaal. Dat opgepotte vermogen is ontstaan uit een overschot en is bij uitstek geschikt om luxe aankopen mee te doen, met name reizen.

Je kunt natuurlijk van mening zijn dat het genoemde cijfer niet correct is, die vrijheid heb je. Maar zou het niet aardig zijn om, als je die mening naar voren schuift, die met iets concretere voorbeelden te onderbouwen?

Ik heb alvast een beetje rondgekeken:
Citaat:
Ook de prijsontwikkeling van voedingsmiddelen had een licht verlagend effect op de inflatie, terwijl de brandstofprijzen de geldontwaarding juist opdreven.
Voedsel (levensonderhoud) zou dus goedkoper zijn geworden, maar benzine duurder. Dat van dat voedsel kan ik niet nagaan, maar van die benzine wel.
Inflatie bereken je door de prijzen van dit jaar (in dit geval in november) te vergelijken met die van vorig jaar.
Met een beetje handigheid kun je die cijfers vergelijken via bijv. deze site:
brandstofprijzen.info

En zie, zowel benzine, diesel als LPG 7 cent goedkoper geworden. (Maar dat is iets waar ze bij de Telegraaf van nature al niet over praten)
Negatieve inflatie dus, voor twee van de door jou genoemde onderdelen van jouw "inflatielijstje". Aan jou de taak om voor te rekenen dat het de huren zijn die het inflatiecijfer toch nog boven de 1,5% tillen. Succes!

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 2:39 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
alle cijfertjes staan op http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/4BCA088F ... 13n077.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 3:06 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Ja, daar staat het dus ook: "De prijsontwikkeling van benzine had daarentegen een opwaarts effect op de inflatie".
Het CBS heeft kennelijk wat moeite met het interpreteren van de eigen cijfers, wan als je verder kijkt in die cijfertjes zie je staan dat autobrandstoffen 5,2% goedkoper geworden zijn.

Overigens iets dat elk weldenkend mens zo kan vertellen. Een krant hoeft tegenwoordig niet meer zelf te controleren. Kopiëren is voldoende.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 3:23 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
"In okt lag prijs 6,1% lager dan jaar eerder en in nov 5,2%. Minder grote prijsdaling betekent opwaarts effect. "
(CBS)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 3:50 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Uiteindelijk kun je benzine gratis afhalen en heeft dat toch een opwaarts effect. Als de prijsdaling telkens maar lager is dan de maand tevoren. :lol:

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 4:16 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Draghi: inflatie blijft nog lange tijd laag

http://www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-051213 ... -laag.aspx


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 4:49 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
JandeV schreef:
........................... Dat opgepotte vermogen is ontstaan uit een overschot en is bij uitstek geschikt om luxe aankopen mee te doen, met name reizen. ............................

Opgepot vermogen is voor grote groep de pensioen voorziening en voor een flink aantal een aanvulling op pensioen voorziening.
Dus gewoon om van te leven en niet uitsluitend voor luxe aankopen etc.
U wilt dit constant niet zien.

In die pensioenpotten zit ook een enorm kapitaal aan opgepot vermogen,
waar volgens Uw redenering de pensioen gerechtigden luxe aankopen en met name reizen van kunnen ondernemen.
Om de huidige crisis te betalen, zult U het niet erg vinden,
als de overheid mogelijk besluit om flink deel van die pensioenpotten hiervoor te gebruiken.
Hierdoor wordt uw pensioen dan flink gekort,
geen luxe aankopen en reizen meer en met een beetje pech, komt u zwaar te kort om uw levensstandaard te handhaven. Wellicht vervalt U in armoede.

Ik gun U dit vooruitzicht niet, maar U gunt het anderen wel toe.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 6:00 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Intrest schreef:
Ik gun U dit vooruitzicht niet, maar U gunt het anderen wel toe.

Waar leidt je dit uit af?

Als dit, als dat, als zus, als zo.....
Je mag natuurlijk best doen alsof het hier het meest armzalige land ter wereld is, dat mag je zelf weten.
Als een jaartje "hogere inflatie dan spaarrente" jou het gevoel geeft dat je aan de bedelstaf raakt, dan kan ik daar nu ook niks meer aan doen. Had je maar bijtijds in deposito's moeten stappen.

Ik bekijk het toch maar wat nuchterder. Er bestaat nog altijd iets als AOW, al vind jij dat niet noemenswaard. Om die eerste levensbehoeften maak ik me geen zorgen.
Bovendien was ik niet van plan mijn levensstandaard tot aan mijn dood onveranderd te laten. Als ik stop met werken waarschijnlijk nog wat meer reizen dan ik nu al doe, maar dat ga ik echt niet tot mijn honderdste volhouden.

Gewoon een reëel vooruitzicht, dat ik iedereen gun.

Net als de vrijheid om jezelf de put in te praten.
En ondertussen neem ik zelf ook de vrijheid om een ander geluid te laten horen, hoe fel je daar ook tegen protesteert.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 13 feb 2014 11:40 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Nieuwe inflatiecijfer betreffende de inflatiecijfer van januari dit jaar, zie volgende informatie :

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/02/13/inflatie-op-laagste-niveau-sinds-juni-2010-gedaald-naar-14-procent/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO