Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 11:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2013 9:03 pm 
Knaak

Sparen is voor de dommen, lees hier meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2013 9:28 pm 
3 Kwartjes

de variabele rente zakt naar 1,3% bij de grootbanken.
en het advies luid:...
UITGEVEN!!!...

euhm, er zijn natuurlijk meer mogelijkheden.
Oh ja die zijn er alleen voor mensen die kunnen nadenken... :twisted: :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2013 10:47 pm 
Kwartje

Tja we gaan er maar vanuit als je met sparen geen rendement maakt, dat het niet loont. maar het is nog altijd zo, alles wat je spaart komt bij je vermogen, of het nou onderhevig is aan inflatie of vermogensbelasting.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2013 10:51 pm 
Gulden

Ja, dom geklets in dat artikel: "als sparen niets meer oplevert kun je het beter uitgeven" .... Hoe kortzichtig kun je zijn? :evil:

Van Dale Groot Woordenboek: Sparen = geld opzij leggen voor iets.

En dat is het!
En ja, dan is het wel handig als het een beetje groeit, en zeker niet afneemt, ook dat is sparen. Ook al is het voor aanvullend inkomen en ga je uiteindelijk interen, is het restant nog steeds spaargeld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 jul 2013 8:11 pm 
Gulden

De overheid is in Europa momenteel compleet de weg kwijt. Met behulp van de centrale bank van Europa wordt de rente fictief laag gehouden, zogenaamd om de economie te stimuleren. Bedrijven zouden makkelijker leningen kunnen afsluiten.

In het nieuwe blad JUIST van Elsevier staat een goed artikel over inflatie geschreven door Michiel Dijkstra, lenen wordt aantrekkelijk gemaakt , sparen wordt door inflatie , lage spaarrente en belasting op fictief rendement op vermogen in Nederland afgestraft.

Volgens hem streeft de ECB naar een inflatie van ongeveer 2 % per jaar. ( Nederland nu 2,9 % ! )

Het nadeel hiervan is dat vermogende mensen, vooral oudere rijke huishoudens inleveren omdat die relatief veel spaargeld hebben, jonge middenklasse gezinnen met een hypotheek profiteren. De hoogte van het geleende geld blijft hetzelfde maar het geld wordt minder waard.

De grote winnaar bij inflatie is de overheid , door een continu proces van geldontwaarding (door inflatie ) kunnen de overheden heimelijk en ongezien een groot gedeelte van de rijkdom van hun burgers toe-eigenen.

Dit is momenteel in Europa het geval met het aanzetten van de geldpers en garantstelling van de ECB richting bepaalde Europese landen die momenteel in de moeilijkheden zijn.

De toekomst ziet er in mijn ogen qua spaarrente en inflatie niet goed uit in Nederland, er is momenteel sprake van een kopersstaking, het vertrouwen in het geld systeem is verdwenen. De spaarders en mensen die vermogend zijn de klos.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013 9:33 am 
Gulden

Komkommertijd?!

Column Corné van Zeijl: Einde van gratis geld.

Visie Léon Cornelissen; Het begin van het einde voor goedkoop geld?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013 9:48 am 
Gulden

Vanochtend in het Financieel katern van de Telegraaf, de inflatie volgens het statistisch bureau Eurostat van de Europese Unie zat Nederland in juni op 3,2 procent , zie volgende link:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21738940/__Nederland_koploper_bij_inflatie__.html

Ik ben gisteravond bij een bijeenkomst van het pensioenfonds van mijn vroegere werkgever geweest, deze moet volgens de DNB de verplichtingen overdragen naar een andere uitvoerder ( artikel 150 lid b van de pensioenwet ).

Daar lieten ze een grafiek zien met een gemiddelde inflatie over 20 jaar van 2 %, dus 40 % geldontwaarding. Die werd niet bijgehouden door welke uitvoerder dan ook. Met de cijfers van nu lijkt me dat nog te weinig, ondertussen wordt mijn pensioen, in de toekomst over 10 jaar, dit jaar met 6,2 % afgestempeld en is er geen inflatiecorrectie, ik ben benieuwd of er na 10 jaar nog enig pensioenuitkering over blijft.

Ondertussen houdt de ECB de rente laag en bovenal zegt een lachende premier dat ik vooral meer moet consumeren om de economie draaiende te houden, ik dacht het niet.

Mijn probleem is door lage spaarrentes is het met deze inflatie en de VRH ook niet goed meer mogelijk een buffer voor later aan te leggen.

Laatst bijgewerkt door Martijn op wo 17 jul 2013 9:20 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013 7:36 pm 

ach, je kan hoog springen of je kan laag springen, we gaan hier ook japanse taferelen krijgen, dat voel ik aan mijn theewater. Jarenlang rond de nul procent. Let maar op. En tóch sparen de japanners zich al die jaren al het apezuur.
Of je nu rente krijgt of niet, je vermogen groeit tóch. Maar die VRH is juridisch gezien toch totaal onrechtmatig! gewoon diefstal, sinds de rente onder de 4 procent ligt.
Mét geld maak je geld, nu nog de juiste manier vinden..............

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013 10:27 pm 
Kwartje

Zoals jij het omschrijft, had ik het kunnen omschrijven.

Dus als je iets apart wilt leggen voor je pensioen, zet het bijvoorbeeld voor 15 jaar vast bij Rabobank doelsparen(4%).

Mod edit: beleggingspraat verwijderd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013 10:44 pm 
Vijfje

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013 9:09 am 
2 Kwartjes

edwin schreef:
Zoals jij het omschrijft, had ik het kunnen omschrijven.
Dus als je iets apart wilt leggen voor je pensioen, zet het bijvoorbeeld voor 15 jaar vast bij Rabobank doelsparen(4%).
Iemand die al op leeftijd is en geen inkomen meer verwerft uit arbeid, kan meestal geen langlopende deposito's meer nemen.
Als je ouder wordt je toekomst steeds korter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013 9:38 am 
Gulden

Citaat:
Dus als je iets apart wilt leggen voor je pensioen, zet het bijvoorbeeld voor 15 jaar vast bij Rabobank doelsparen(4%)
Dat had ik begin dit jaar reeds gepocht te doen , echter met mijn huidig start kapitaal van 10 K wil de Rabo Bank Gooiland Noord mij geen doelsparen aanbieden, moet minimaal 50 K zijn om mee te starten.

Dit kan je beter bij de voorwaarden zetten om doelsparen eventueel af te sluiten, de Rabo Bank wil een klant waar ze een volledig pakket van hun producten aan kunnen verkopen inclusief betaalrekening is mijn ervaring, voor mij in ieder geval geen Rabo Bank meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013 10:16 am 
Knaak

Als je met 50K moet beginnen met DOELsparen, heb je de meeste doelen al bereikt.
Doelsparen is eigenlijk bedoeld om langzaam kapitaal op te bouwen om een bepaald doel te bereiken op een bepaalde einddatum.
Zelf kon ik met 10 euro al beginnen..... Maar blijkbaar houden sommige regio's er nadere voorwaarden op na.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013 10:17 pm 
Kwartje

obligataire schreef:

Niet zo zeuren MODERATORS!! Wij geven alleen maar aan wat je eventueel zou kunnen doen. Jullie willen je toch niet voordoen als Mark Rutte die zich altijd als schoolmeester voor wil doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013 10:18 pm 
Kwartje

@Martijn
Ik heb gewoon een rekening kunnen openen, en heb er daarna pas iets opgezet, bij mij geen minimumeisen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]