Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 6:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 8:32 am 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
NOB-notitie inzake kortetermijnoplossing box 3 arresten Hoge Raad
05 juli 2019
Op 14 juni 2019 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat er sprake is van een (op stelselniveau) buitensporig zware last in box 3 indien de belastingdruk in box 3 hoger is dan het gemiddeld zonder (veel) risico’s haalbare rendement. Dat vormt een schending van het recht op ongestoord genot van eigendom, zoals verwoord in artikel 1 Eerste Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De Hoge Raad heeft verder aangegeven dat het niet aan de Hoge Raad maar aan de wetgever is om in het rechtsherstel te voorzien.

De Orde is van opvatting dat een (beperkte) aanpassing per 1 januari 2020 nodig is om voorzichtige spaarders rechtsherstel en dus rechtszekerheid te bieden. Met bijgaande notitie tracht de Orde daartoe een bijdrage te leveren door de wetgever op overzichtelijke wijze te informeren over welke opties er zijn om de voorzichtige spaarder zo snel mogelijk rechtsherstel te bieden.

De Orde gaat in nader detail in op de volgende drie opties:

Optie 1: verhoging van het heffingvrije vermogen.
Optie 2: invoering van een ‘carve out’ voor spaartegoeden en tegenbewijsregeling.
Optie 3: Aansluiten bij werkelijk rendement spaartegoeden.

Zie bijlage voor wat rekenvoorbeelden:
https://www.nob.net/sites/default/files ... e_raad.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 12:22 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
obligataire schreef:
In ieder geval ben ik het er roerend mee eens dat het wegvallen van inkomsten niet noodzakelijkerwijs moet worden gecompenseerd door nieuwe inkomsten.
Precies.
Waarom zou je je druk maken om iets banaals als een 'begroting', als je er zelf niet voor verantwoordelijk bent?

Het komt gewoon niet in je op dat een begroting rond kan komen door wat aan de uitgaven te doen (in je reacties citeer je deze zin ook niet, alsof het er niet staat) .
In jouw ogen moeten de belastingopbrengsten altijd minimaal op peil blijven, het is een soort automatische reflex voor je.

Laten we eens beginnen met minder en eenvoudigere regels.
Voorbeeld particulier: Mijn buurman is voor z'n bouwvergunning al een halve ton (en heel veel tijd) kwijt om het rond te krijgen als gevolg van allerlei stupide aanpassingen. Hij heeft alleen nog maar een tekening.
Voorbeeld ondernemer: het MKB hier heeft te maken met bizarre voorschriften en regeltjes, die geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Uiteraard wordt dit gehandhaafd; en blijf maar vriendjes met de (arrogante) inspecteur want hij/zij kan je bedrijf kapot maken.
En dan heb ik het nog niet over WW-uitkeringen in Polen of onterechte uitkeringen aan gedetineerden. Dit zullen ongetwijfeld 'incidenten' zijn.
Waar het om gaat is dat je met minder bureaucratie en efficiënter werken de uitgaven substantieel kan reduceren.
Maar dan ben je gelijk een rechtse populist, terwijl je in mijn ogen gewoon je boerenverstand gebruikt.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 12:36 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3935
Samengevat: 'Geef nou meer uit aan mij en minder in totaal, win-win!'
Afgezaagd, intussen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 2:19 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
myy schreef:
NOB-notitie inzake kortetermijnoplossing box 3 arresten Hoge Raad
05 juli 2019
Op 14 juni 2019 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat er sprake is van een (op stelselniveau) buitensporig zware last in box 3 indien de belastingdruk in box 3 hoger is dan het gemiddeld zonder (veel) risico’s haalbare rendement. Dat vormt een schending van het recht op ongestoord genot van eigendom, zoals verwoord in artikel 1 Eerste Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De Hoge Raad heeft verder aangegeven dat het niet aan de Hoge Raad maar aan de wetgever is om in het rechtsherstel te voorzien.

De Orde is van opvatting dat een (beperkte) aanpassing per 1 januari 2020 nodig is om voorzichtige spaarders rechtsherstel en dus rechtszekerheid te bieden. Met bijgaande notitie tracht de Orde daartoe een bijdrage te leveren door de wetgever op overzichtelijke wijze te informeren over welke opties er zijn om de voorzichtige spaarder zo snel mogelijk rechtsherstel te bieden.

De Orde gaat in nader detail in op de volgende drie opties:

Optie 1: verhoging van het heffingvrije vermogen.
Optie 2: invoering van een ‘carve out’ voor spaartegoeden en tegenbewijsregeling.
Optie 3: Aansluiten bij werkelijk rendement spaartegoeden.

Zie bijlage voor wat rekenvoorbeelden:
https://www.nob.net/sites/default/files ... e_raad.pdf



Welke variant zal het worden?

1)
Indien er vrees zou bestaan voor het tijdelijk wisselen naar aandelen rond het tijdstip van de twee peildata, kan worden overwogen om een derde peildatum toe te voegen halverwege deze periode (1 juli)

2)
of te bepalen dat deze mogelijkheid alleen open staat voor spaarders die het volledige jaar vermogen op een spaarrekening hebben gehad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 3:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Allemaal veel te ingewikkeld. Meest eenvoudige is het oude stelsel, waarbij die 4% voortaan gekoppeld is aan of de staatsobligaties van een bepaalde duur of aan het rekenpercentage dat voor pensioenfondsen wordt gehanteerd. Wie A zegt moet ook B zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 4:34 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3935
Voorlopig zie ik hier ook alleen A gezegd worden en A oneindig herhaald worden.
Zal ik het zelf maar zeggen:
B. Vennootschapsbelasting terug naar 30%.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 5:37 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Verhogen maar, zodat er nog meer inefficiënt uitgegeven kan worden.
En je vooral niet druk maken over de neveneffecten als je er zelf niet verantwoordelijk voor bent.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 6:02 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3935
Wat dan? Verlagen maar, maar weer tekorten laten ontstaan? Links zorgt er mettertijd wel voor, dat de begroting weer op orde komt?

Anders is B gewoon een mogelijke consequentie van A, dus ben ik er inderdaad niet verantwoordelijk voor. Dat zijn de verdedigers van A en iedereen die domweg weigert onder ogen te zien, dat zakkenvullen betekent dat je een ander in zijn zakken moet zitten.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 7:18 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
Wat dan?

Snijden in de interne organisatie.
JandeV schreef:
Links zorgt er mettertijd wel voor, dat de begroting weer op orde komt

Weer? Denk je nu echt dat je ongestraft de vennootschapsbelasting kan verhogen? Vergeet je nu echt dat andere belastingopbrengsten daardoor zullen dalen en dat de uitgaven zullen stijgen?
Het begrotingsoverschot dat we hebben om de staatsschuld af te lossen, zal weer veranderen in een tekort.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 7:33 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3935
zessen schreef:
JandeV schreef:
Het begrotingsoverschot dat we hebben om de staatsschuld af te lossen, zal weer veranderen in een tekort.

Zo, heb je het eindelijk ook door?
Daarom kom ik met een concreet voorstel om dat te voorkomen. 'Verantwoordelijkheid nemen', heet dat. Niet alleen de jubelverhalen verkopen en je verder in mist hullen.
Nu jij, jullie, nog. Maar zelfs nadat ik het voorgedaan heb, zal dat ijdele hoop blijken.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 7:48 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
JandeV schreef:
zessen schreef:
JandeV schreef:
Het begrotingsoverschot dat we hebben om de staatsschuld af te lossen, zal weer veranderen in een tekort.

Zo, heb je het eindelijk ook door?
Daarom kom ik met een concreet voorstel om dat te voorkomen. 'Verantwoordelijkheid nemen', heet dat. Niet alleen de jubelverhalen verkopen en je verder in mist hullen.
Nu jij, jullie, nog. Maar zelfs nadat ik het voorgedaan heb, zal dat ijdele hoop blijken.


Het ligt ongetwijfeld aan mij maar hier snap ik helemaal niets van. Hierbij nog een verzoek. Ga het svp niet uitleggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 7:50 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
zessen schreef:
Het begrotingsoverschot dat we hebben om de staatsschuld af te lossen, zal weer veranderen in een tekort.

Zo, heb je het eindelijk ook door?

Dus je bent het met me eens dat er een tekort komt als de vennootschapsbelasting wordt verhoogd, als gevolg van de neveneffecten.
Waarom kom je dan in hemelsnaam met dit voorstel?

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 7:56 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3935
Jij bent het, die meent lagere inkomsten te kunnen wegdromen, niet ik.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 8:08 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Nee, jij denkt met een simpele belastingverhoging een overschot te creëren.
Zo simpel zit het economische krachtenspel niet in elkaar.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019 8:11 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3935
Ik blijf met belangstelling uitzien naar andere concrete voorstellen, al weet ik dat ik daarvoor bij jou aan het verkeerde adres ben.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO