Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 9:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 12:04 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
Is het dan niet zo dat de echt rijken altijd wel trucjes weten om dit soort heffingen te ontlopen? Van alles investeren in BV's of weet ik veel hoe het werkt :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 12:04 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Dat is toch ook veel eerlijker: Alles wat je weer om kan zetten in geld hoort in principe bij je vermogen. Maar dan moeten het wel zaken zijn die geregistreerd worden en wat waarde behoudt.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 12:19 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
zessen schreef:
Ik geef een argument waarom ik jouw antwoord op die vraag (=Zwitserland) niet vergelijkbaar vind met Nederland.
En nu wordt mij verweten dat ik niet OT blijf?

Nou, volgens mij verbood je me om Nederland met Zwitserland te vergelijken ("wel dat je Zwitserland qua vermogensbelasting niet met Nederland mag vergelijken") terwijl ik niet anders deed dan een bevel opvolgen (Noem mij één ander land...) Het argument is niet erg sterk, want de totale belastingdruk zal wel nergens precies hetzelfde zijn als in Nederland (zie tabel) dus dan mag je eigenlijk geen enkel ander land noemen.
Ik verwijt je niet OT te gaan, maar wel te proberen van onderwerp te wisselen, om vooral te vermijden dat de conclusie getrokken wordt, dat Nederland niet in alle gevallen onleefbaar is.

Maar goed, zoals ik al eerder aangaf, ik ben best voor een wijziging. Al moet je beseffen dat een verhoging van de VRH alweer minder verlaging van belasting op arbeid kan betekenen als je tegelijk de vrijstellingen verhoogt. Ook hier kan het geld maar één keer worden uitgegeven.

Vrijstelling 250.000, VRH 2%.
Laten we "peanuts" (21.000) als uitgangspunt nemen. Iemand die nu peanuts betaalt, bezit meer dan 1.750.000 (éénendriekwart miljoen) Euro. Die zou in de nieuwe situatie 30.000 Euro betalen, dat is maar iets meer dan peanuts.
Tegelijk blijven alle vermogens tussen 21.000 en 250.000 onbelast en worden vermogens tot 1.000.000 lager belast dan nu, dat scheelt een aanmerkelijke hoeveelheid belastinginkomsten, dus ik ben bang dat er weinig zal overblijven om andere belastingen te verlagen.
Ik vrees zelfs dat er wat aan de cijfers geschaafd moet worden als je wilt voorkomen dat andere belastingen omhoog gaan.
Desondanks ben ik vóór.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 1:24 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Je kunt je overigens afvragen of aandelenwinst, zolang die niet gerealiseerd is, als winst mag worden beschouwd.
Als er kleine volumes worden verhandeld kan de prijs oplopen, welke niet reëel is als je grote volumes naar de markt brengt.
Wie zegt dat de overheid in de laatste week van het jaar niet grote aandelenpakketten koopt, daarmee de prijs en dus de VRH opdrijft. De VRH winst is voor de overheid groter dan een evt. verlies bij verkoop in Januari.

En als Jan 1 miljoen aandelen in bedrijf A heeft en Piet 1 miljoen van bedrijf B. En Jan zegt tegen Piet: Ik geef je 2 miljoen voor jouw aandelen en Piet zegt, Nee, ik geef 2 miljoen voor jouw aandelen. Maar er wordt niet gehandeld en iedereen houdt zijn aandelen en zijn geld op zak. Voor de overheid is hun vermogen plotseling met 1 miljoen gegroeid.....Kassa.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 1:59 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
Nou, volgens mij verbood je me om Nederland met Zwitserland te vergelijken ("wel dat je Zwitserland qua vermogensbelasting niet met Nederland mag vergelijken") terwijl ik niet anders deed dan een bevel opvolgen (Noem mij één ander land...) Het argument is niet erg sterk, want de totale belastingdruk zal wel nergens precies hetzelfde zijn als in Nederland (zie tabel) dus dan mag je eigenlijk geen enkel ander land noemen.

Natuurlijk is de totale belastingdruk niet overal hetzelfde, maar om Zwitserland te noemen als land waar 100% van de spaaropbrengst wordt belast vanwege de negatieve rente, vind ik onjuist.
Dat zou betekenen dat zwitsers met een vermogen boven de 250.000 zwitserse frank al hun vermogen op een spaarrekening tegen een negatieve rente wegzetten.
Ik heb je ook in theorie gelijk gegeven, maar denk dat in de praktijk dit niet zal gebeuren.
Citaat:
Ik verwijt je niet OT te gaan, maar wel te proberen van onderwerp te wisselen, om vooral te vermijden dat de conclusie getrokken wordt, dat Nederland niet in alle gevallen onleefbaar is.

je ziet spoken; hier ben ik totaal niet mee bezig.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 5:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Rente in Zwitserland ligt voor een 1 jarige deposito tussen de 0 en 1,5%.

inflatie in Zwitserland is bijna 0% (!).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 6:28 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Dan ook maar de Big Mac Index erbij gehaald.
Je zult met zulke prijzen ook nog een stevige inflatie hebben...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 6:31 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
zessen schreef:
Ik heb je ook in theorie gelijk gegeven...

Ik kan jou ook in theorie gelijk geven, zolang Nederlanders in de praktijk dan maar alles tegen 1,25% op een spaarrekening laten staan.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 7:56 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
BillGates schreef:
Wie zegt dat de overheid in de laatste week van het jaar niet grote aandelenpakketten koopt, daarmee de prijs en dus de VRH opdrijft.

Geinige theorie wel weer.
Nou zijn er op de wereld aandelen ter waarde van ongeveer € 30.000.000.000.000,00 (30 biljoen Euro), derivaten niet meegerekend. Dat is dik 60 maal de totale staatsschuld van Nederland. Ik vraag me af waar het geld vandaan moet komen om daar wezenlijke invloed op uit te oefenen, maar met de door jou betaalde VRH moeten ze een eind komen.

Verder een heldere verdediging van onze VermogensRendementsHeffing want daarin is inderdaad niet het aandelenbezit belast maar het rendement, bij aandelen genaamd dividend. Aandelen met een dividendrendement van 5-6% zijn niet zeldzaam. Onze eigen AEX kent een gemiddeld dividendrendement van zo'n 3,5%, wat ook iets te vaak "vergeten" wordt als aandelenkoersen van vandaag worden vergeleken met die van het (verre) verleden.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 8:55 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Nou ja, in de laatste dagen van het jaar is de handel dun, want institutionele beleggers hebben de boeken al gesloten. Een kleine vraag kan de koers al opdrijven. En uiteraard hoeft de NLse overheid geen aandelen in China of Zuid-Afrika te kopen. De Nederlandse AEX is al voldoende aangezien Nederlandse beleggers hoofdzakelijk in bekende Nederlandse aandelen beleggen.
Het is opvallend dat op 30 en 31 december de koersen altijd omhoog vliegen. Beter ware het dat de fiscus een peildatum van 1-7 zou hanteren, midden in het jaar is reëler om een jaar te wegen, maar dan staan de koersen meestal op het dieptepunt, dus dat scheelt belastinginkomsten. Daarom doen ze dat niet. Want sell in may.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 10:41 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Rijke fantasie heb je :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2014 11:28 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
JandeV schreef:


Laten we "peanuts" (21.000) als uitgangspunt nemen. Iemand die nu peanuts betaalt, bezit meer dan 1.750.000 (éénendriekwart miljoen) Euro. .


?? 21000 is vrijstelling van de vrh. Dat is iets anders dan de belasting zelf.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2014 8:04 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
BillGates schreef:
... Ja, ja, JandeV boven die geweldige vrijstelling van 21K. Dat we weten we nu wel.
Peanuts.
Bill noemde 21K peanuts...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2014 9:02 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Ja stel je voor dat Bill Gates 21.000 een enorm kapitaal vindt.... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2014 6:42 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Voor sommige is 21k een kapitaal...
maar dat zal niet gelden voor de meeste bezoekers van dit forum.

Ik vind 21k ook peanuts, 100k is pas een vermogen!

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO