Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 12:11 am 
Gulden

De EU gaat contant geld stap voor stap verbieden.

In Italië zijn cash geld betalingen van boven de € 1.000 en in België zijn cash geld betalingen van boven de € 5.000 (later te verlagen tot 3.000 euro) al bij voorbaat als verdacht en dus in feite verboden verklaard.
Duitsland gaat vanaf augustus 2012 contant geld stapsgewijs afschaffen.
IBM verwacht binnen 5 jaar invoering biometrische/ DNA scans.
http://xandernieuws.punt.nl/?id=650785& ... _archief=&
http://info.kopp-verlag.de/hintergruend ... 566A7B84B2
http://www-03.ibm.com/press/us/en/press ... /36290.wss

Dat hangt samen met de EU richtlijn 2009/110/EG. Er zijn meer van die EU richtlijnen en het komt er op neer dat elektronisch betalen gestimuleerd moet worden en contant geld onmogelijk gemaakt moet worden. Het geld mag de bank niet meer verlaten.

Ik ga er van uit dat jullie weten wat een bankrun is en hoe die werkt. Bij een bankrun wordt geld van de bank gehaald. Wat men nu in de Euro zone probeert is door aantasting van onze burgerrechten mensen te dwingen geld naar de bank te brengen (of verhinderen dat er geld opgenomen wordt). Bij de huidige dekkingsgraden van banken kan 1 extra euro er voor zorgen dat er op papier weer "dekking" is voor 60 euro spaargeld.

Een bericht dat beschrijft dat momenteel in Italië:
- betalingen boven € 1.000 nu verboden zijn;
- banken weigeren om checks van € 500 euro nog contant uit te betalen, alles moet op een bankrekening gestort worden.
http://www.dasgelbeforum.de.org/forum_e ... ?id=245757

Momenteel hebben de banken ongeveer een dekking van 1:60 wat betekent dat als 1 op de 60 euro die uitstaan bij een bank opgenomen worden de bank geen enkele euro meer over heeft.

Vlak voor kerst had de ECB bijna 500 miljard uitgeleend aan banken voor 3 jaar tegen 1% rente. Iedere 2 maanden zou deze optie herhaald worden. Op 29 februari is de eerstvolgende datum. De noodzakelijk geachte grote afwaardering (50% tot 90%) van vorderingen op Griekenland of een faillissement van Griekenland brengt onzekerheid met zich mee. Het kan ook een sneeuwbaleffect geven als een bank nog geld krijgt van een instelling die onderuit gaat aan de ze afboeking van griekse vorderingen moeten doen. Credit Suisse zou becijfert hebben dat banken wel eens 10.000 miljard zouden willen lenen op 29-2-2012.
http://www.zerohedge.com/news/10-trilli ... an-endgame
http://www.zerohedge.com/news/shocking- ... ing-next-m

Gecombineerd met de ECB geld uit het niets laten creeren wil men zo de euro "redden". Dat is natuurlijk geen redding en heeft uiteraard grote gevolgen. Uittreden uit de euro is voor iedereen het beste volgens de Boston Consulting Group. Maar de politek wil dat om een onduidelijke reden niet. http://www.zerohedge.com/news/bcg-prese ... aving-euro

Daarom is het IMF ook bezig geld op te halen voor de potentieel heftige gevolgen van deze "euro redding". Het IMF wil zijn leencapaciteit in februari met 1.000 miljard dollar uitbreiden daarvoor.
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... dollar.xml

En dan wordt er ook nog een "ESM" opgericht om nog meer geld te kunnen creëren.
http://www.youtube.com/watch?v=1GaH2MqXfxM

Politici lijken de weg kwijt. Burgerrechten worden in rap tempo uitgehold en geen enkele prijs lijkt te hoog om de Euro te redden en banksters van dienst te zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 10:26 am 
Daalder

Ik hoorde op RTLZ ook iets voorbij komen waarvan ik dacht 'Kan dat ook nog?'.
Er werd terloops een opmerking gemaakt over een oud verhaal in Italië.
Daar schijnt het ooit eens voorgekomen te zijn dat de bevolking op een ochtend geconfronteerd werd dat het banksaldo ineens een stukje lager was geworden. (Omgerekend 1000 euro??)
Dat geld had de regering nodig om een vlekje weg te werken.
Kan iemand bevestigen dat het inderdaad heeft plaatsgevonden?
Via Google heb ik er nog niets over kunnen vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 1:05 pm 
Gulden

DagobertDuck schreef:
De EU gaat contant geld stap voor stap verbieden.
...........
In Italië zijn cash geld betalingen van boven de € 1.000 en in België zijn cash geld betalingen van boven de € 5.000 (later te verlagen tot 3.000 euro) al bij voorbaat als verdacht en dus in feite verboden verklaard.
Duitsland gaat vanaf augustus 2012 contant geld stapsgewijs afschaffen.
IBM verwacht binnen 5 jaar invoering biometrische/ DNA scans.
............
Politici lijken de weg kwijt. Burgerrechten worden in rap tempo uitgehold en geen enkele prijs lijkt te hoog om de Euro te redden en banksters van dienst te zijn.
Dit is een uitermate zorgelijke ontwikkeling, misschien wel de ernstigste bedreiging van onze individuele vrijheid die denkbaar is. Iedereen achter elektronische tralies...!! Permanent..!!
Elke vorm van bezit zal controleerbaar zijn, uitgezonderd wisselingen daarin op basis van geldloze ruilhandel. Sussende bezweringen in de vorm dat 'het allemaal zo'n vaart niet zal lopen' en dat we 'toch niets te verbergen hebben' getuigen van een mateloze naïeviteit of grenzeloze doortraptheid; complete doorvoering van het hier beoogde draagt de kern in zich van een via een 'fluwelen revolutie' te bereiken totalitaire staat. Argumenten dat het nodig is om terrorisme of (belasting)fraude tegen te gaan, leiden af van de werkelijke gevolgen en mogelijkheden. Vertrouwen zou hier het sleutelwoord moeten zijn, vertrouwen in de overheid en in de banken. De dagelijkse realiteit laat zien dat juist dát levensgevaarlijk is.
'Straks' krijg je een berichtje dat je de laatste 4 jaar geen nieuwe laptop kocht en dus de economie benadeelt....of je dat maar even binnen een maand wilt regelen...Of dat je te weinig spreiding hebt in de aankoop van je levensmiddelen over de diverse ketens; omdat dat slecht is voor concurrentie en marktwerking moet je per direct wat vaker naar.....(vul maar in)
Onzin...? Misschien wel....al hoor ik tegenwoordig minder meewarige reacties op Orwell's 1984.
Ikzelf hou in elk geval graag iets te kiezen....misschien is het nodig onze politici op dit onderwerp hardhandig tot de orde te roepen, eerst via de media en als dat niet helpt via de stembus......
Grootste vraag en zorg....: hoe krijgen we al die 'slapers' in ons landje wakker....?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 1:36 pm 
Gulden

@1500
Weet je nog ongeveer wanneer dat op RTLZ was? Ik zou de uitzending graag opzoeken.

Het is overigens niets ongebruikelijks voor overheden om aan tegoeden van burgers te komen. Bijvoorbeeld enkele decennia geleden in Duitsland toen de Duitse overheid een nieuwe Duitse Mark invoerde en het "oude" Duitse geld a la seconde waardeloos verklaarde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 1:41 pm 
Gulden

Blikoortje schreef:
Grootste vraag en zorg....: hoe krijgen we al die 'slapers' in ons landje wakker....?
Je hebt het goed verwoord.
Wellicht is een beginnetje om het filmpje van het laatste linkje onder de aandacht te brengen met de rest als achtergrond verhaal. Want het is absurd wat men aan het doen is. Wellicht moet over 2 maanden over het "ESM" gestemd worden in de 2e kamer:
http://www.youtube.com/watch?v=1GaH2MqXfxM

Maar hoe?
Hoe krijg je zoiets op TV? Of in de krant (veel kranten hebben banken als aandeelhouders)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 1:52 pm 
Daalder

Zover ik mij kan herinneren deze week, 2 a 3 dagen geleden?
De opmerking tussen de heren werd geplaatst vanuit de studio aan een verslaggever op locatie.
Het was een slotopmerking van een item, het ging in de trant: "Ach, misschien kunnen ze het ook oplossen zoals in Italië. Daar werden de mensen wakker en waren hun bankrekeningen ontdaan van zo'n 1000 euro(?)".
Misschien ging het item over Griekenland ofzo.
Best veel zoekwerk lijkt mij.
Ik had gehoopt van de toenmalige gebeurtenis via Google iets terug te vinden.
Misschien is een mailtje aan de redactie van RTLZ sneller.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 3:27 pm 
Gulden

Ik heb hier ook een vage herinnering van.
Het ging zeker over Italië.
Ik meen dat het om iets van € 300 ging, die inderdaad ongevraagd en onaangekondigd werd afgeschreven.
Ik had de indruk dat het een paar weken geleden was Pauw&Witteman ? En FD ?
Ik zal ook nog even zoeken....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 8:26 pm 
Vijfje

DagobertDuck schreef:

Xandernieuws schreef:
Teken van het Beest?
Veel christenen zullen in deze ontwikkelingen de komst van het in de Bijbel voorzegde 'teken van het Beest' zien, dat in de laatste jaren vóór de terugkeer van Jezus Christus op aarde door de Antichrist aan iedereen verplicht zal worden gesteld. De Bijbel zegt letterlijk dat niemand zonder dit teken -dat mogelijk gepaard zal gaan met een geïmplanteerde chip in de rechterhand- zal kunnen 'kopen of verkopen', een profetie die dus al in de komende jaren in de EU letterlijk zal uitkomen.*

* Deze uitleg van de aard van het 'teken van het Beest' (lees Openbaring 13 en daarna hoofdstuk 20 voor wat er zal gebeuren met iedereen die dit teken accepteert) is onder evangelische / pinksterchristenen breed geaccepteerd maar in het christendom als geheel beslist niet onomstreden. Op deze site zijn -zoals gebruikelijk- al eerder uitgebreid alternatieve visies aan bod gekomen.

Voor de verandering eens een link aangeklikt. Het valt mij zwaar om een artikel, dat overgaat in bovenstaande quote, nog serieus te nemen.

Natuurlijk zijn dit ontwikkelingen waarbij onze privacy in het geding is. Anderzins zijn de voordelen van minder contant geld overduidelijk. Daar hoef je geen complot achter te zoeken. Zeker in landen als Italië en België, met traditioneel een groot zwartgeld circuit, is het een verleidelijke gedachte om veel geld terug in het zichtbare betaalverkeer te brengen. Dat kan de belastingontvangsten alleen maar ten goede komen, en het overheidstekort doen afnemen. Ook criminelen zullen het minder makkelijk krijgen (ook ruim voorhanden in Italië).

En 1.000 is voor verreweg de meeste cash transacties een voldoende grens. Dus je kan nog steeds anoniem naar de Wallen :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 9:25 pm 
Gulden

Obligatoire,
Deze mededelingen waren zonder die mededeling ook in het Engels en Duits te vinden. Maar omdat dit een Nederlandse site is en het alleen om de inhoud gaat mar gat niet uitmaken. Wellicht moet he het teken van het beest figuurlijk nemen als teloorgang van iedere privacy.

Het gaat niet om criminaliteit. In Italië gaat crimineel geld ook gewoon via de bank en de luxe auto’s van € 150.000 en meer worden gewoon per bank betaald en opgegeven bij de lokale RDW terwijl ze fiscaal niet bestaan. De Griekse dokter die jaarlijks officieel slechts € 12.000 per jaar verdient betaalt zijn spiksplinternieuwe Porsche en de maandlasten van zijn villa ook gewoon via de bank. Het gros van de 100 plussers op de ze wereld wonen officieel in Griekenland en krijgen pensioen (terwijl ze al decennia dood zijn). En zogenaamd niemand die zoiets ooit opmerkt of ergens iets van zegt.

Hoe lang denk jij dat je nog anoniem ergens heen kan? Op de wallen wordt je gezicht vastgelegd met camera’s met gezichtsherkenning software (binnenkort te vergelijken met de paspoort database). En net daar wil de overheid graag controleren wat er verdiend wordt. Degenen die op de wallen werken moeten het nog afstorten. Anders hebben die een probleem of creëer jij straks een crimineel zwartgeld circuit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 12:23 pm 
Gulden

obligataire schreef:
........Natuurlijk zijn dit ontwikkelingen waarbij onze privacy in het geding is. Anderzins zijn de voordelen van minder contant geld overduidelijk. Daar hoef je geen complot achter te zoeken. Zeker in landen als Italië en België, met traditioneel een groot zwartgeld circuit, is het een verleidelijke gedachte om veel geld terug in het zichtbare betaalverkeer te brengen. Dat kan de belastingontvangsten alleen maar ten goede komen, en het overheidstekort doen afnemen. Ook criminelen zullen het minder makkelijk krijgen (ook ruim voorhanden in Italië).

En 1.000 is voor verreweg de meeste cash transacties een voldoende grens. Dus je kan nog steeds anoniem naar de Wallen
:wink:
Het is inmiddels al geen "verleidelijke gedachte" meer, maar realiteit in deze landen. Een kwestie van tijd voordat de volgende "schapen" deze dam zullen passeren. En eveneens een kwestie van tijd voordat de huidige criteria omlaag gaan; Belgïe deed dat immers al, daar daalde de grens van eerder € 15000,- naar nu € 5000,- En die grens kán naar € 0,-, de banken schiepen de mogelijkheid al met de invoering van de chip-knip, al werd dat nog niet het onverdeeld succes waar ze op hadden gehoopt. "Klein bedrag, pinnen mag" past in hetzelfde streven cash uit te bannen, nu nog een vrijwillige optie, maar ook dat kán veranderen. Ja, de voordelen van het uitbannen van contanten zijn "overduidelijk"....voor de overheid en voor de banken...! Voor het gemiddelde individu beoordeel ik de (privacy) nadelen voorshands véle malen groter dan het voordeel; de traceerbaarheid van een persoon mét gebruikmaking van alle huidige elektronische sporen vind ik nú al schrikbarend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 12:31 pm 
Vijfje

Ik zou graag willen dat contant geld blijft bestaan.

Stel dat ze dit afschaffen en er is een storing in het systeem, of er word gefraudeerd bij een bank.
Hoe bewijs je in godsnaam wat er op je rekening zou staan.

Als grote hoeveelheden geld hebt, zal je ook een deel contant hebben, fysiek in je handen, dat geld kan nooit ' ontkend' kunnen worden.

En in het geval van grote problemen, dan wil ik echt de mogelijkheid hebben, om al mijn digitale euro's te kunnen verzilveren in tastbare euros.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 12:41 pm 

Ik vraag me ook al heel lang af hoe het zit met de digitalisering van ons geldsysteem. Stel er ontstaat een groot ICT probleem waardoor bankgegevens verdwijnen (incl evt back-ups) waar ligt dan de bewijsvoering vwb het saldo? Wie moet wat bewijzen? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen, iemand anders wel? Natuurlijk maak ik maandelijks een "printje" van mijn banksaldo,s maar dat is puur een momentopname, een seconde later zou het saldo al weer anders kunnen zijn dus wat kun je als bewijs aanvoeren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 1:08 pm 
Vijfje

juanj schreef:
Ik zou graag willen dat contant geld blijft bestaan.

Daar gaat het niet om. Zoals ik het lees, mag je net zoveel geld in huis hebben als je wil. (zelf vind ik dat dom, maar dat is mijn eigen mening).

De beperking zit hem in het uitgeven van dit geld. Namelijk per transactie mag je maar een beperkt bedrag in contanten uitgeven.
Stel dat de grens 5.000 euro zou worden dan zou je een auto van € 5.100 verplicht per bank moeten betalen.
Koop je op 1 dag twee auto's van elk € 2.400 bij verschillende handelaren dan kan je beide contant betalen.

Ik heb veel begrip voor het argument van de privacy, en die is ook heel belangrijk, maar anderzijds realiseer ik me dat met name criminelen, illegalen en belastingontduikers dankbaar gebruik maken van contant geld als middel om hun praktijken vorm te geven. Wat weegt dan zwaarder. Persoonlijk vind ik dat we daarvoor de democratie hebben uitgevonden om dit soort afwegingen te maken namens de samenleving. Maar daar zullen sommigen het vast wel weer niet mee eens zijn :wink: :wink:

Laatst bijgewerkt door obligataire op za 21 jan 2012 1:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 1:09 pm 
Kwartje

juanj schreef:
Stel dat ze dit afschaffen en er is een storing in het systeem, of er word gefraudeerd bij een bank.
Hoe bewijs je in godsnaam wat er op je rekening zou staan.

Hoe wil je dat nu bewijzen dan?
juanj schreef:
En in het geval van grote problemen, dan wil ik echt de mogelijkheid hebben, om al mijn digitale euro's te kunnen verzilveren in tastbare euros.

Je weet dat er vele malen meer digitale euro's zijn dan tastbare euro's?

Maar natuurlijk ben ik ook tegen de volledige digitalisering van het geldverkeer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 1:12 pm 
Kwartje

@obligatoire: En als je nu bij één handelaar een auto koopt voor € 5 100,- , maar je laat er 2 facturen van maken?
1 voor de auto van € 4 900,- en 1 voor de accessoires van € 200,-
Lijkt mij dat dat ook nog mag :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]