Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 7:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2014 2:14 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Zelf sparen voor je pensioen: verschil met verplichte opbouw bij werkgever neemt af

Gepubliceerd: 10 oktober 2014 08:30 | Laatste update: 10 oktober 2014 08:31
Het gros van de Nederlandse werknemers bouwt verplicht pensioen op via de werkgever bij een pensioenfonds. Dat heeft in theorie voordelen ten opzichte van zelf beleggen, maar die worden wel kleiner. Dat concluderen het Centraal Planbureau (CPB) en onderzoeksinstituut Netspar in een vrijdag verschenen rapport.

Meer ....

Ik hoef geen les in beleggen :mrgreen: maar het bevestigt wel mijn gedachte dat men beter voor zichzelf kan zorgen, dan het aan anderen over te laten.
Dikke sigaren roken en wilde feesten organiseer ik liever zelf.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2014 6:39 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Nadeel is dat mijn werkgever zijn deel bij hem houdt, dus als ik niet mee doe mis ik een behoorlijke zak met geld direct aan de start.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 8:49 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Helaas is pensioenopbouw via de werkgever verplicht voor alle werknemers die na 1jan 2008 van baan gewisseld zijn. :roll:
Het is een mooie voorziening, maar hij werkt niet.

- niet altijd een keuze op gegarandeerde rente zoals bij deposito sparen.
- niet mogelijk om inleg 1-malig te verhogen.
- inflatie wordt niet mee berekend; waardoor je na verloop van tijd in alle gevallen een pensioengat hebt.
- vaak is een polis op maat niet mogelijk.
- strijkstok...
- beheerd in een sector met graaicultuur.
- overheid wil nog wel eens pensioen gebruiken voor een potje.... en ja daar gaat je geld! Daaag...

Het idee achter pensioen is wel goed, maar het schort hem in de uitvoering. Daarom zijn mensen die hun pensioenopbouw zelf regelen altijd veeel beter af.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 9:40 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Vincent schreef:
Het idee achter pensioen is wel goed, maar het schort hem in de uitvoering. Daarom zijn mensen die hun pensioenopbouw zelf regelen altijd veeel beter af.


Uit alle statistieken blijkt dat particulieren doorgaans waardeloze beleggers zijn (angst, hebzucht, te duur kopen, paniekverkopen etc.).
Dat is een argument wat pleit voor pensioenfondsen: je zit er in en je kan er niet uit. Dus de waan van de dag heeft geen invloed op jouw beleggingsgedrag.
Met beleggen verdien je alleen geld als je lange termijn visie hebt en je niet constant de kop laat gek maken met berichtgeving in de media.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 11:12 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
obligataire schreef:
Vincent schreef:
Het idee achter pensioen is wel goed, maar het schort hem in de uitvoering. Daarom zijn mensen die hun pensioenopbouw zelf regelen altijd veeel beter af.


Uit alle statistieken blijkt dat particulieren doorgaans waardeloze beleggers zijn (angst, hebzucht, te duur kopen, paniekverkopen etc.).
Dat is een argument wat pleit voor pensioenfondsen: je zit er in en je kan er niet uit. Dus de waan van de dag heeft geen invloed op jouw beleggingsgedrag.
Met beleggen verdien je alleen geld als je lange termijn visie hebt en je niet constant de kop laat gek maken met berichtgeving in de media.


Om deze redenen kunnen particulieren doorgaans beter hun geld laten beleggen door professionals en/of kiezen voor wereldwijd verspreide beleggingsfondsen in beleggingsfondsen (Funds of Funds).

Wanneer mevrouw Lagarde van het IMF zegt dat er 40% kans is op een nieuwe recessie leidt dat vrijwel automatisch tot lagere beurskoersen. Enerzijds raken beleggers in paniek, anderzijds biedt het op enig moment wellicht wel een mooi instapmoment voor de Royal Dutch Shell aandelen welke een mooi dividend genereren. Wanneer ik mij niet vergis was het Obligitaire die afgelopen week een put-optie tipte.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 12:46 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Je kunt je afvragen hoe het er nu uit zou zien in woekerpolisland, als het geld dat nu in de pensioenfondsen zit toentertijd bij de mensen thuis had gelegen...
Misschien zou het wel meevallen, omdat al het geld verspeeld was via aandelenlease.

Je kunt er uiteraard voor kiezen je geld te laten beheren door "professionals", maar volgens mij krijg je dan te maken met kosten, net als bij een pensioenfonds. De winst moet je dan zoeken in het idee, dat je bij het kiezen van die "professionals" feilloos het kaf tussen het koren zult mislopen.

Er zijn mensen die een ander belang dienen dan het jouwe en zich net zo gemakkelijk als "professional" aandienen.
Zo'n "professional" zal vandaag de dag niet snel meer aandelenlease- en woekerpolisconstructies adviseren, maar reken maar dat "de raderen draaien".
Met bijvoorbeeld opties draait hij zo weer een "win-win"-constructie in elkaar, zodat jij straks ongestoord luierend onder een palmboom, van je welverdiende pensioen kunt genieten.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 6:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
ErikVries schreef:

Om deze redenen kunnen particulieren doorgaans beter hun geld laten beleggen door professionals en/of kiezen voor wereldwijd verspreide beleggingsfondsen in beleggingsfondsen (Funds of Funds).

Gedeeltelijk waar. Ook bij beleggingsfondsen zit je als belegger met de vinger aan de knop: kopen, verkopen. Dat de beleggingen in de fondsen beter gespreid zijn wil nog niet zeggen dat de belegger rationeel met zijn beleggingen omspringt. Als er dalingen op de beurs plaatsvinden gaan de fondsen doorgaans net zo hard omlaag. Als het getij zakt, zakken alle bootjes mee. Vaak zijn het dan de particulieren die in blinde paniek hun beleggingsfondsen verkopen. Professionals kopen juist bij in zo'n periode.

ErikVries schreef:
Wanneer mevrouw Lagarde van het IMF zegt dat er 40% kans is op een nieuwe recessie leidt dat vrijwel automatisch tot lagere beurskoersen. Enerzijds raken beleggers in paniek, anderzijds biedt het op enig moment wellicht wel een mooi instapmoment voor de Royal Dutch Shell aandelen welke een mooi dividend genereren. Wanneer ik mij niet vergis was het Obligitaire die afgelopen week een put-optie tipte.

Het werken met opties is een goed instrument om gecalculeerde risico's te nemen met een doorgaans goed rendement.
Gokkers kopen opties, slimme beleggers schrijven ze. Wetende dat de meeste opties doorgaans waardeloos aflopen.
(Zonder kennis van zaken, nooit aan beginnen trouwens.)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014 10:14 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Omdat het dus voor de doorgaanse burger beter is, wordt van hoger hand opgelegd dat dit verplicht is voor iedereen.

Pensioen is gewoon een verkapte belasting. Zie het als een AOW+!
Als je geluk hebt dan krijg je er iets voor terug, maar als je pech hebt dan is de uitkering te laag of misschien heb je de eindstreep wel niet gehaald....

--
Overigens hoop ik dat ik nooit met pensioen hoef te gaan.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014 12:05 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Vincent schreef:
Omdat het dus voor de doorgaanse burger beter is, wordt van hoger hand opgelegd dat dit verplicht is voor iedereen.

Overigens hoop ik dat ik nooit met pensioen hoef te gaan.
Dat is ook helemaal niet voor iedereen verplicht of opgelegd. Als ik jou was en als het mij zo hoog zat, had ik er allang iets aan gedaan.

Het laatste heb je in alle gevallen zelf in de hand.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014 12:03 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
Het laatste heb je in alle gevallen zelf in de hand.

Niet iedereen kan of wil ondernemer zijn en in loondienst heb je het toch echt niet in alle gevallen in de hand.
Ook kan je gezondheid het je niet toelaten om door te werken.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014 3:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Vincent schreef:
Overigens hoop ik dat ik nooit met pensioen hoef te gaan.


Dus je wilt je hele leven doorwerken of hoop je dat je voor de pensioengerechtigde leeftijd er niet meer bent?

Op zich is er niks mis met een verplicht pensioen, alleen had dit niet collectief moeten zijn maar iedere zijn eigen pensioen-rekening.
Als men dit doet heeft niemand last van de vergrijzing. Helaas is het al verkeerd gegaan bij het invoeren van het pensioen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014 7:09 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
JandeV schreef:
Dat is ook helemaal niet voor iedereen verplicht of opgelegd. Als ik jou was en als het mij zo hoog zat, had ik er allang iets aan gedaan.


Helaas heb je als werknemer geen keus meer tegenwoordig.
Aanvankelijk kon ik er onderuit, maar na de laatste keer wisselen van baan, heb ik nu verplicht een pensioenregeling.
Zelf ondernemer worden kan altijd, maar dat geeft ook wat extra rompslomp.
Misschien zou ik zelf ondernemer worden als ik m'n brood met 16uur per week kan verdienen (inclusief alle extra rompslomp), maar op dit moment is dat nog onrealistisch.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014 7:17 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Piggy schreef:
Dus je wilt je hele leven doorwerken of hoop je dat je voor de pensioengerechtigde leeftijd er niet meer bent?


Ik hou het op: Hele leven doorwerken. Waarom?
Ik geloof dat de volgende uitspraak werkelijkheid gaat worden voordat ik 65+ ben: Job 33:25

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014 7:57 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Vincent schreef:
Helaas heb je als werknemer geen keus meer tegenwoordig.
Aanvankelijk kon ik er onderuit, maar na de laatste keer wisselen van baan, heb ik nu verplicht een pensioenregeling.
Zelf ondernemer worden kan altijd, maar dat geeft ook wat extra rompslomp.
Misschien zou ik zelf ondernemer worden als ik m'n brood met 16uur per week kan verdienen (inclusief alle extra rompslomp), maar op dit moment is dat nog onrealistisch.
Ik snap je probleem. In mijn arbeidscontract staat ook een pensioenregeling.
Toen ik tekende vond ik dat niet zo'n groot probleem, veel bezwarender vond ik de regel dat ik geacht werd me 36 uur per week in te zetten voor de werkgever. Na ampele overwegingen heb ik er toch voor gekozen te tekenen, hoewel ook ik 16 uur ruim voldoende gevonden zou hebben.

Intussen lijkt me eigenlijk 8 uur per week meer dan zat, ik moet nog steeds 450% van die tijd werken. Kreeg ik nu maar 450% van mijn huidige salaris... dan zou ik zoveel kunnen sparen dat die hele pensioenregeling erbij in het niet zou vallen.

Overigens, Job 33:25 is gisteren voor mijn buurman werkelijkheid geworden. Als dat teveel mensen overkomt wordt het wel heel erg dringen op dit minuscule bolletje, vindt hij. Hij heeft het dan ook meteen weer teruggedraaid. Het is nogal een domme man, maar soms heeft hij wel realistische ideeën.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014 10:16 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Vincent schreef:
<...> Als je geluk hebt dan krijg je er iets voor terug, maar <...> misschien heb je de eindstreep wel niet gehaald.... <...>

En als je de eindstreep haalt dan profiteer je van de bijdragen van degenen die dat niet deden. En als je dan nog lang doorleeft heb je voordeel van de bijdragen van degenen die dat niet doen. Dat zijn kenmerken van een verzekering. Hoe zou je dat als eenling zelf willen regelen?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO