Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 9:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:12 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
jwest schreef:
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af hoe dat praktisch in zijn werk zal gaan. DNB zal alle gegevens krijgen, maar waar zijn die? Die staan natuurlijk in een computer, ergens..... Daar aan de Zuid-as, waar het kantoor van IceSave leeg staat te wezen en de naambordjes al van de deur zijn geschroefd? Hoe weten ze zeker dat die administratie (als die er nog is) nog deugt? In de paniek van de laatste dagen kan er van alles gebeurd zijn met zo'n administratie.

Alle sporen uitgewist. Is mogelijk, helaas. Hoe geen opzet en voorkennis?
Wat wel zo is, is dat het moederbedrijf Landsbanki toch aansprakelijk wordt gesteld voor deze troep. Op zit moment zit IJsland nog in de ontkennings-fase en zeggen ze (tot in de top van de regering aan toe) nergens van af te weten. Feit is wel dat IceSave tot het laatst aan toe onderdeel is geweest van Landsbanki (werd in hun logo ook vol trots gecommuniceerd). De houding van Landsbanki om alles te ontkennen is wel heel begrijpelijk, maar zal toch echt niet vol te houden zijn. Bovendien zijn de banken in IJsland inmiddels genationaliseerd, en is de IJslandse overheid nu dus heel direct verantwoordelijk voor deze puinhoop.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:13 am 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 4:56 pm
Berichten: 47
http://www.depers.nl/economie/251510/St ... esave.html

De SP wil iig dat de staat garant gaat staan. Ik heb bos gisteren nog in Nova gehoord (die hadden een uitgebreider stukje dan het journaal of RTL) en die hield de mogelijkheid open, maar wil eerst kijken of er geld kan komen. Gezien het stuk van de volkskrant vanochtend vraag ik me dat af... Dit kan best wel eens heel lang gaan duren...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:24 am 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:35 am
Berichten: 33
transatlanticism schreef:
http://www.depers.nl/economie/251510/Staat-garant-spaartegoed-Icesave.html




Hier word ik een beetje verdrietig van:



Door: graaicultuur, donderdag 9 oktober 2008 10:35
SCHANDALIG!!!! Deze mensen hadden net als ik, voordat ze een rekening afsloten, eerst de voorwaarden moeten lezen, een beetje googlen, dan hadden ze kunnen lezen dat NIET de nederlandse bank garant staat, maar de ijslandse, met alle consequenties van dien. Nu zouden wij als collectieve belastingbetalers moeten opdraaien voor de inhaligheid van mensen die dachten dat ze zo maar een toprente zouden krijgen: dream on!!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:28 am 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 4:56 pm
Berichten: 47
foetsie schreef:
transatlanticism schreef:
http://www.depers.nl/economie/251510/Staat-garant-spaartegoed-Icesave.html




Hier wordt ik een beetje verdrietig van:



Door: graaicultuur, donderdag 9 oktober 2008 10:35
SCHANDALIG!!!! Deze mensen hadden net als ik, voordat ze een rekening afsloten, eerst de voorwaarden moeten lezen, een beetje googlen, dan hadden ze kunnen lezen dat NIET de nederlandse bank garant staat, maar de ijslandse, met alle consequenties van dien. Nu zouden wij als collectieve belastingbetalers moeten opdraaien voor de inhaligheid van mensen die dachten dat ze zo maar een toprente zouden krijgen: dream on!!!!


Ik ook, ik wist dat de eerste 20.000 uit IJsland moest komen, er werd mij verteld dat in een dergelijke uitzonderlijke situatie een email voldoende was naar icesave. Daarnaast, wie had gedacht dat de hele economie daar zou instorten (stomstom ik had gewoon alles moeten weghalen), maar dat het zo'n vaart liep dat had niemand kunnen weten. Vergeet niet dat Icesave zeer prominent op Q-music en op billboards bij de RAI heeft geadverteerd, je mag er toch vanuitgaan dat DNB de activiteiten (zeker van een nieuwkomer) beter in de gaten houdt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:36 am 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:14 am
Berichten: 28
offtopic
Ewout Irrgang for president
/ offtopic


de spaarders moeten gewoon gecompenseerd worden
globalisering was-is het devies
dnb heeft de bank hier goedgekeurd
de spaarder moet er vanuit kunnen gaan dat de overheid waaraan iedereen veel betaald zorgt voor stabiliteit etc
als ik een radio koop ga ik er ook niet vanuit dat die ontploft
dus schadeloos stellen zou ik zeggen

p.s.
negatief doen ,dat wist ik altijd al ,eigen schuld dikke bult etc.etc. typisch Hollands


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:43 am 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 11:37 am
Berichten: 1
Hmmm, toch goed gekeken naar de risico's van sparen bij Ijslandse bank in het Nederlandse bestel en mede door de informatie op de site van DNB besloten om het risico aan te gaan. Maar dat Ijsland zelf failliet zou gaan, had ik niet verwacht. Zal in Nederland wel hetzelfde scenario worden als in Engeland. Mischien nemen de Fortisbank of ING IceSave wel over. Geduld hebben dus.


Laatst bijgewerkt door prospero op do 09 okt 2008 11:46 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:44 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
foetsie schreef:
Hier word ik een beetje verdrietig van

Ik ook. Dat de IJslandse centrale bank en overheid zo onbetrouwbaar zouden zijn als nu blijkt, kon geen spaarder vermoeden. De garantie werd toch niet door een 'onderwereld-instantie' of zo gegeven...
Dat er voortdurend van dit soort sentimenten blijk gegeven wordt, is in deze omstandigheden niet echt prettig. Blijkbaar is er bij de groep Nederlanders die geen rekening had bij IceSave (en vaak niet eens van het bestaan van hogere rentevergoedingen afwist) een gevoel van 'boontje komt om z'n loontje'. Een soort van collectief leedvermaak, terwijl men zich zelf nog nooit in de materie heeft verdiept/willen verdiepen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:56 am 

Geregistreerd: di 07 okt 2008 1:35 pm
Berichten: 48
jha schreef:
foetsie schreef:
Hier word ik een beetje verdrietig van

Ik ook. Dat de IJslandse centrale bank en overheid zo onbetrouwbaar zouden zijn als nu blijkt, kon geen spaarder vermoeden. De garantie werd toch niet door een 'onderwereld-instantie' of zo gegeven...
Dat er voortdurend van dit soort sentimenten blijk gegeven wordt, is in deze omstandigheden niet echt prettig. Blijkbaar is er bij de groep Nederlanders die geen rekening had bij IceSave (en vaak niet eens van het bestaan van hogere rentevergoedingen afwist) een gevoel van 'boontje komt om z'n loontje'. Een soort van collectief leedvermaak, terwijl men zich zelf nog nooit in de materie heeft verdiept/willen verdiepen.


Helemaal gelijk, ik wordt ook gek van die opmerkingen. Ja we weten dat die 20.000 bij IJsland gehaald moet worden. DNB geeft aan dat zij ook garantie bieden voor bedragen erboven. Zowel IceSave promoot in Nederland duidelijk dat de 20.000 garantie ook echt "dezelfde" garantie is als in Nederland. AA rating van Landsbanski etc. geven een solide beeld van de bank net als de vergunning waaronder ze "onder toezicht" van DNB staan. Het is allemaal netjes gereld volgens de regels dat je spaargeld "veilig" staat. Aangezien de regering en DNB duidelijk in deze crisis aangeeft dat als je geld onder het garantiefonds staat "veilig" is, mag je verwachten dat een door DNB vergunning afgegeven bank met "dezelfde" garantieregeling dus ook "veilig" is.

Natuurlijk is het niet zo dat Nederlandse belastingbetalers nu moeten voorschieten, maar er mag wel degelijk vanuit de overheid keihard opgetreden worden om dit geld terug te krijgen van een land die de beloftes niet nakomt. Als ze dat uiteindelijk niet kunnen moeten ze de spaarders daar bij helpen. Tja en als de overheid dit voorschiet moeten ze het maar uit andere fondsen, behalve die van de belasting innen. Het gaat ook om een internationaal vertrouwen in garantiefondsen.

In Ijsland is het geen garantiefonds maar een nationaal fonds.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:03 pm 

Geregistreerd: ma 29 sep 2008 7:38 pm
Berichten: 42
jha schreef:
foetsie schreef:
Hier word ik een beetje verdrietig van

Ik ook. Dat de IJslandse centrale bank en overheid zo onbetrouwbaar zouden zijn als nu blijkt, kon geen spaarder vermoeden. De garantie werd toch niet door een 'onderwereld-instantie' of zo gegeven...
Dat er voortdurend van dit soort sentimenten blijk gegeven wordt, is in deze omstandigheden niet echt prettig. Blijkbaar is er bij de groep Nederlanders die geen rekening had bij IceSave (en vaak niet eens van het bestaan van hogere rentevergoedingen afwist) een gevoel van 'boontje komt om z'n loontje'. Een soort van collectief leedvermaak, terwijl men zich zelf nog nooit in de materie heeft verdiept/willen verdiepen.


Ik vind dat niet terecht. De SP kan wel leuk kadootjes gaan uitdelen, maar dat betekent wel dat ofwel de andere banken het moeten betalen (zo werkt het het depositogarantiestelsel), ofwel dat de andere belastingbetalers er voor moeten opdraaien.

De andere banken zouden sterk protesteren: als het niet zou lukken om de claim die je hebt bij IJsland te innen, hoeven de andere banken niet opeens aansprakelijk te zijn voor het risico. Dat waren ze niet, en dat zijn ze niet.

En hetzelfde geldt voor de belastingbetaler. Die is ook niet aansprakelijk. Iedereen heeft dit kunnen zien aankomen. Ik wel in ieder geval, al vanaf het begin heb ik het economisch concept 'IJsland' (3 x Alkmaar, meer is het niet) niet vertrouwd, en door de IJslandse garantie heb ik nooit veel op die rekening gezet. Én ik heb het regelmatig in de gaten gehouden, hoe het ging in IJsland. En omdat ik dat gedaan heb, was ik wel op tijd met het wegboeken van mijn geld.

Het is allemaal heel sneu, maar je moet met dit soort dingen altijd opletten wat je doet. En als je daar geen zin in hebt, of geen tijd, of geen verstand.... dan moet je er niet aan beginnen.

Mensen die dingen zeggen als 'DNB heeft het goedgekeurd, dus ik mocht verwachten dat het goed zat, etc.' hebben ten enen male niet tot zich laten doordringen wat het allemaal betekent wat er nu gebeurt. Héle grote banken kunnen omvallen, in Amerika én hier in Europa, en geruststellende woorden van autoriteiten blijken niet waar of in no-time door de werkelijkheid achterhaald.
Dat je 'mag verwachten dat het wel goed zit' is dus niet waar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 okt 2008 6:37 pm
Berichten: 24
Ik word ook doodziek van al die beschuldigingen. We hebben het niet over beleggers c.q. speculanten.
De mensen hebben gewoon een spaarrekening met een goeie rente geopend. Ik persoonlijk heb de garantieregelingen gezien. Mijn conclusie was : zeker niet meer dan 38.000 euro erop zetten. En wie gaat er nou van uit dat een bank omvalt, en dat de staat de garantieregeling niet wenst na te leven? Dat zijn toch boevenpraktijken? Daar kun je de spaarder toch niet op aanvallen? Logisch dat die z'n heil zoekt bij de Nederlandse staat die mede verantwoordelijk was dat IceSave hier mocht opereren. Ze hebben een contract. En daar lappen die vikingen hun kont mee af! Daar moet de Nederlandse staat dus achteraan gaan. Engeland doet dat ook. Die zegt niet : eigen schuld dikke bult. Bovendien kan het z'n weerslag hebben op andere banken, als er niks gedaan wordt voor de IceSave-spaarders. De mensen worden heel voorzichtig, denk ik, na dit debacle. Misschien halen ze alles van de rekening en stoppen ze het in een ouwe sok.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:12 pm 

Geregistreerd: wo 01 okt 2008 11:27 am
Berichten: 9
jha schreef:
foetsie schreef:
Hier word ik een beetje verdrietig van

Ik ook. Dat de IJslandse centrale bank en overheid zo onbetrouwbaar zouden zijn als nu blijkt, kon geen spaarder vermoeden. De garantie werd toch niet door een 'onderwereld-instantie' of zo gegeven...
Dat er voortdurend van dit soort sentimenten blijk gegeven wordt, is in deze omstandigheden niet echt prettig. Blijkbaar is er bij de groep Nederlanders die geen rekening had bij IceSave (en vaak niet eens van het bestaan van hogere rentevergoedingen afwist) een gevoel van 'boontje komt om z'n loontje'. Een soort van collectief leedvermaak, terwijl men zich zelf nog nooit in de materie heeft verdiept/willen verdiepen.



Idd vaak zijn het reacties van mensen die zelf geen cent te makken hebben of het geen bal kan schelen dat banken ze belazeren met een te lage rente voor hun spaargeld. Net zoals gisteren op tv zo'n idioot bij het programma DWDD verkondigde dat het eigen schuld is en dat het bij de Icesave spaarders alleen maar om hebzucht draaide. En iedereen maar dubbel liggen in de zaal. Ik ben zelf niet 'gedupeerd' omdat ik op tijd was met het terugboeken maar ik kan me er aan irriteren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:26 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
jwest schreef:
jha schreef:
foetsie schreef:
Hier word ik een beetje verdrietig van

Ik ook. Dat de IJslandse centrale bank en overheid zo onbetrouwbaar zouden zijn als nu blijkt, kon geen spaarder vermoeden. De garantie werd toch niet door een 'onderwereld-instantie' of zo gegeven...
Dat er voortdurend van dit soort sentimenten blijk gegeven wordt, is in deze omstandigheden niet echt prettig. Blijkbaar is er bij de groep Nederlanders die geen rekening had bij IceSave (en vaak niet eens van het bestaan van hogere rentevergoedingen afwist) een gevoel van 'boontje komt om z'n loontje'. Een soort van collectief leedvermaak, terwijl men zich zelf nog nooit in de materie heeft verdiept/willen verdiepen.


Ik vind dat niet terecht. De SP kan wel leuk kadootjes gaan uitdelen, maar dat betekent wel dat ofwel de andere banken het moeten betalen (zo werkt het het depositogarantiestelsel), ofwel dat de andere belastingbetalers er voor moeten opdraaien.

Voor alle duidelijkheid. Ik beweer niet dat DNB, andere banken of de Nederlandse belastingbetaler hiervoor moeten opdraaien. Ik vindt dat IJsland z'n verantwoordelijkheid moet nemen. De IJslanders hebben hier een filiaal geopend met de bedoeling om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk spaargeld binnen te krijgen. Wat het resultaat is geweest, weten we allemaal. Het gaat me om de garantie die tot op heden niet wordt nageleefd en waar de IJslanders zelf de kachel mee aanmaken. Niet dat DNB nu moet gaan betalen, maar er moet wel flink druk op die gasten in Noord-Europa worden uitgeoefend dat ze niet moeten vergeten dat zij eerstverantwoordelijk zijn voor de schade. Zo stond het nu eenmaal in de overeenkomst. Wat er vervolgens als oplossing komt, is een tweede.
Formeel is de spaarders bij IceSave weinig te verwijten (alhoewel er inderdaad veel sombere berichten over IJsland zijn verspreid de laatste tijd).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:29 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:14 am
Berichten: 28
als wouter Bos hoor
praat hij over solidariteit vertrouwen in de crisis
ik kan me niet voorstellen dat hij de Icesavespaarders in de kou laat staan er is niemand gebaat bij paniek of onrust alleen is de vraag hoe het opgelost gaat worden complete vergoeding of compromis
ik zelf denk het laatste het zijn namelijk relatief weinig spaarders en geen Nederlandse bank
ik hoop op 100%
ik schat 75% (eigen mening)
het is wel een k*t gevoel jarenlang sparen en legaal???? beroofd worden
inderdaad moderne Vikingen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:37 pm 

Geregistreerd: di 12 aug 2008 12:45 pm
Berichten: 21
bixi schreef:
als wouter Bos hoor
praat hij over solidariteit vertrouwen in de crisis
ik kan me niet voorstellen dat hij de Icesavespaarders in de kou laat staan er is niemand gebaat bij paniek of onrust alleen is de vraag hoe het opgelost gaat worden complete vergoeding of compromis
ik zelf denk het laatste het zijn namelijk relatief weinig spaarders en geen Nederlandse bank
ik hoop op 100%
ik schat 75% (eigen mening)
het is wel een k*t gevoel jarenlang sparen en legaal???? beroofd worden
inderdaad moderne Vikingen


de Nederlandse volksaard komt wel boven als je naar DWDD kijkt, leedvermaak en afgunst !
typische reacties van mensen die zelf hun (soms weinige) geld er door jagen en denken dat spaarders
kapitalisten zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:44 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 11:27 am
Berichten: 12
Er zijn zeker investeerder die IceSave wil overnemen. Businesprocess ziet er goed uit, communicatie van IceSave-NL naar de klanten was helder en snel (tot de intevensie van moederbedrijf). Heb het gevoel dat interne processen goed op elkaar afstemmen.
Kan me niet voorstellen dat 1,6 miljaard zo maar verdampen. Bank met AA rating, solide en lange geschiedenis.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO