Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:48 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 7:23 am
Berichten: 33
Zieke geesten zijn het om te reageren met betweterige opmerkingen alsof het om beleggingen gaat.
Een deposito garantie regeling is er niet voor niets dus dient IJsland gewoon uit te keren.

Waarom er van die geestelijke sadisten rondlopen die het niet gunnen dat andere hun moeizaam verdiende centjes verliezen.
Er zijn schrijnende gevallen waarbij elke cent telt en die dan kiezen voor Ice Save met toezicht van de DNB voor een wat betere rente.

ING begrijp ik ook niet waarom ze niet eerst kiezen voor de Nederlandse Ice Save over te nemen en dan de UK.

Ik verwijt mezelf dat ik vorige week de stand van zaken niet goed heb ingeschat.
Als je alles van te voren weet,,
Gelukkig betreft het een grote groep spaarders waar een media aandacht voor is en waar de regering een smoel zal moeten tonen.

Ik hoop op een gunstige afloop voor een ieder conform de garantie regelingen.

Gr Searcher


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:50 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Frans schreef:
communicatie van IceSave-NL naar de klanten was helder en snel

Deze week helaas niet meer...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:54 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
jha schreef:
Frans schreef:
communicatie van IceSave-NL naar de klanten was helder en snel

Deze week helaas niet meer...


Je hebt een stukje vergeten:

Frans schreef:
(tot de interventie van moederbedrijf)


Maar het is allemaal nog koffiedik kijken momenteel

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:56 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 25 sep 2008 5:11 pm
Berichten: 52
Rustig aan, jezelf verwijten schiet je ook niets mee op :)

Wat de overname van ING betreft, die hebben IceSave UK niet overgenomen (maar andere bank + ander onderdeel van landsbanki).
De reden waarom IceSave niet wordt overgenomen is vermoedelijk dat er niets over te nemen valt. Als ze zoals ze steeds beweerden netjes het geld in Nederlandse bedrijven hadden geinvesteerd, dan waren die tegoeden hier aanwezig en stonden ze alleen maar vast voor langere tijd. In dat geval had een Nederlandse bank het over kunnen nemen. Als alle spaartegoed gewoon in ijsland is verdwenen(wat op dit moment het geval lijkt) dan valt er niets over te nemen...

Het is op dit moment een kwestie van afwachten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:56 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 12:04 pm
Berichten: 19
searcher schreef:
Zieke geesten zijn het om te reageren met betweterige opmerkingen alsof het om beleggingen gaat.
Een deposito garantie regeling is er niet voor niets dus dient IJsland gewoon uit te keren.

Waarom er van die geestelijke sadisten rondlopen die het niet gunnen dat andere hun moeizaam verdiende centjes verliezen.
Er zijn schrijnende gevallen waarbij elke cent telt en die dan kiezen voor Ice Save met toezicht van de DNB voor een wat betere rente.

ING begrijp ik ook niet waarom ze niet eerst kiezen voor de Nederlandse Ice Save over te nemen en dan de UK.

Ik verwijt mezelf dat ik vorige week de stand van zaken niet goed heb ingeschat.
Als je alles van te voren weet,,
Gelukkig betreft het een grote groep spaarders waar een media aandacht voor is en waar de regering een smoel zal moeten tonen.

Ik hoop op een gunstige afloop voor een ieder conform de garantie regelingen.

Gr Searcher



Je hebt helemaal gelijk. Als spaarder vertrouw je op de bank waar je je geld zet. Er is geen enkele bank ter wereld die al het spaargeld tegelijk kan uitkeren. Dat is geen probleem, zolang er geen andere problemen voor deze bank bijkomen. Als het dan verkeerd gaat, is er de garantieregeling. En garantie betekent dat je er zeker van bent dat je je geld terugkrijgt. Niemand kan verwachten dat een land daar vervolgens schijt aan heeft. Als ze dat volhouden, dan verwacht ik ernstige gevolgen voor IJsland. Zelfs een militaire interventie lijkt me in dat geval gerechtvaardigt, omdat ze dan niets meer of minder zijn dan een schurkenstaat, die internationale afspraken schendt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 1:20 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:35 am
Berichten: 33
jwest schreef:
jha schreef:
foetsie schreef:
Hier word ik een beetje verdrietig van

Ik ook. Dat de IJslandse centrale bank en overheid zo onbetrouwbaar zouden zijn als nu blijkt, kon geen spaarder vermoeden. De garantie werd toch niet door een 'onderwereld-instantie' of zo gegeven...
Dat er voortdurend van dit soort sentimenten blijk gegeven wordt, is in deze omstandigheden niet echt prettig. Blijkbaar is er bij de groep Nederlanders die geen rekening had bij IceSave (en vaak niet eens van het bestaan van hogere rentevergoedingen afwist) een gevoel van 'boontje komt om z'n loontje'. Een soort van collectief leedvermaak, terwijl men zich zelf nog nooit in de materie heeft verdiept/willen verdiepen.


Ik vind dat niet terecht. De SP kan wel leuk kadootjes gaan uitdelen, maar dat betekent wel dat ofwel de andere banken het moeten betalen (zo werkt het het depositogarantiestelsel), ofwel dat de andere belastingbetalers er voor moeten opdraaien.

De andere banken zouden sterk protesteren: als het niet zou lukken om de claim die je hebt bij IJsland te innen, hoeven de andere banken niet opeens aansprakelijk te zijn voor het risico. Dat waren ze niet, en dat zijn ze niet.

En hetzelfde geldt voor de belastingbetaler. Die is ook niet aansprakelijk. Iedereen heeft dit kunnen zien aankomen. Ik wel in ieder geval, al vanaf het begin heb ik het economisch concept 'IJsland' (3 x Alkmaar, meer is het niet) niet vertrouwd, en door de IJslandse garantie heb ik nooit veel op die rekening gezet. Én ik heb het regelmatig in de gaten gehouden, hoe het ging in IJsland. En omdat ik dat gedaan heb, was ik wel op tijd met het wegboeken van mijn geld.

Het is allemaal heel sneu, maar je moet met dit soort dingen altijd opletten wat je doet. En als je daar geen zin in hebt, of geen tijd, of geen verstand.... dan moet je er niet aan beginnen.

Mensen die dingen zeggen als 'DNB heeft het goedgekeurd, dus ik mocht verwachten dat het goed zat, etc.' hebben ten enen male niet tot zich laten doordringen wat het allemaal betekent wat er nu gebeurt. Héle grote banken kunnen omvallen, in Amerika én hier in Europa, en geruststellende woorden van autoriteiten blijken niet waar of in no-time door de werkelijkheid achterhaald.
Dat je 'mag verwachten dat het wel goed zit' is dus niet waar.




Welke "professional" (bij overheid, nationale banken of bedrijfsleven) had de huidige, internationale crisis zien aankomen? Dat zijn er verdomd weinig geweest. Hoe had een leek op financieel-economisch gebied (wat de meeste spaarders zijn, naar ik aanneem) dat wel moeten\kunnen doen? En hoe had die spaarder vervolgens de gevolgen van deze crisis kunnen inschatten?

Gefeliciteerd dat het je is gelukt, maar het is wat mij betreft volkomen onterecht mensen die klaarblijkelijk geen zienersblik hebben impliciet verwijten te maken.

Bovendien vergeet je een niet geheel onbelangrijk element waar niemand inzicht in kon hebben. We, de spaarders bij Icesave, zijn herhaaldelijk voorgelogen. Eerst door de bank en, naar nu blijkt, zelfs door de beschaafde Europese staat IJsland.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 1:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 3:49 pm
Berichten: 29
Citaat:
Ik ben benieuwd welke bank de volgende is...wat denken jullie van DSB ?
Die staat ook niet zo stevig, en ik denk dat we die ook wel om kunnen duwen.


Beste Karel waar ik nu benieuwd naar ben hoe je aan die wijsheid komt met betrekking op de DSB.
Ik mag toch veronderstellen dat onze nationale geldschieter zijn zaakjes op orde heeft.
Of het zou op de financiering van het DSB stadion moeten slaan.

_________________
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 2:01 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 10:33 am
Berichten: 4
Minister Bos zegt signalen te hebben dat IJsland Nederlandse spaarders bij de opgedoekte bank IceSave wel wil compenseren. Maar het overleg verloopt moeizaam, zo zegt hij op BNR. IJsland moet eigenlijk garant staan voor de eerste 20.000 euro van het ingelegde spaargeld, de Nederlandse overheid vergoedt dan de rest tot 100.000 euro. Maar het land weigert dat tot nu toe. Het blijft voorlopig afwachten en de rest is koffiedik kijken.


javascript:void(0);


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 2:03 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 10:33 am
Berichten: 4
Interview met Wouter Bos:

http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx ... =undefined


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO