Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 2:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:50 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
Wat is nu het beste wat we kunnen doen:

- Het formulier van het IJslandse depositogarantiefonds invullen: http://www.tryggingarsjodur.is/Payments/ (zie onderaan) en opsturen naar IJsland?

- Het IceSave-formulier van het Nationaal Incasso Bureau invullen: http://www.nibincasso.nl/

- Afwachten waar DNB mee komt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:55 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 4:47 pm
Berichten: 1
In IJsland zijn de banken ingestort

je kon er voor de hoogste rente sparen

maar 't bleken malafide wisselaren

en nu maar wachten of het ooit nog lente wordt



want wie daar snel een vette winst had willen scoren

zit nu bij Icesave diep en stevig vastgevroren


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:57 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Afwachten waar DNB mee komt. Lijkt mij eerst het meest verstandige, daarna kan men altijd nog wat anders ondernemen. Incasso heeft naar mijn mening al helemaal geen zin.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:58 pm 

Geregistreerd: ma 07 jul 2008 11:36 pm
Berichten: 11
2e item kan van het lijstje, op de NIB site staat inmiddels het volgende te lezen:

Citaat:
Icesave

Geachte heer, mevrouw,


In vervolg op uw aanmelding, berichten wij u dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen. Hierdoor is het leggen van beslag niet zinvol. Wij hebben ons onderzoek naar de mogelijkheden tot het leggen van beslag, dan ook gestaakt.

Op uw spaartegoed bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000,- euro per persoon per bank) voor een deel (20.887,- euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandse Bank (DNB) heeft inmiddels laten weten dat zij Nederlandse spaarders bij Icesave helpen met hun beroep op de dekking in IJsland.

Al met al zijn wij met ons initiatief tot het leggen van beslag door de feiten ingehaald en kunnen u slechts verwijzen naar de volgende websites waar u nadere informatie vindt: www.dnb.nl / www.icesave.nl

Met u hopen wij op een adequate oplossing, in die zin dat u binnen de kortst mogelijke tijd weer over uw geld kunt beschikken.


Hoogachtend,
Nationaal Incasso Bureau B.V.
mr M.C. van den Noord

P.S. Uiteraard mag u er op vertrouwen dat wij uw gegevens met de nodige zorgvuldigheid zullen verwerken, uw privacy is derhalve gewaarborgd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:59 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 11:37 am
Berichten: 7
Zo zo, er zit een dichter in ons midden!

mijn advies: ga nou geen paniekvoetbal spelen.

Verwacht niet dat je morgen je geld terugkrijgt als je nu opeens het claimformulier naar IJsland stuurt of een incasso bureau inschakeld. (let trouwens op: NIB wil hier gewoon een slaatje uit slaan hoor)

Als we kunnen gaan claimen zou ik dat doen begeleid door de DNB.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 5:13 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 2:32 pm
Berichten: 8
renver schreef:
Zo zo, er zit een dichter in ons midden!

mijn advies: ga nou geen paniekvoetbal spelen.

Verwacht niet dat je morgen je geld terugkrijgt als je nu opeens het claimformulier naar IJsland stuurt of een incasso bureau inschakeld. (let trouwens op: NIB wil hier gewoon een slaatje uit slaan hoor)

Als we kunnen gaan claimen zou ik dat doen begeleid door de DNB.


ik sluit me hierbij aan. raak niet in paniek.
er zit niets anders op dan afwachten waar DNB en Bos mee gaan komen. DNB helpt wel met het terughalen van ons geld in IJsland.

we hebben het hier niet over beleggingen, hypotheken of ander risicovol spul. het zijn 'maar' gewone spaarrekeningen. dat geld moet boven water...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 5:41 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Yep, gewoon rustig afwachten.
Al die opgefokte paniekerige acties hebben totaal geen zin nu, en me dunkt dat het zelfs niet ten gunste is van de snelheid waarmee een en ander geregeld kan worden.
Sites plat, telefooncentrales overbelast...totaal zinloos..niemand kan je meer vertellen dan je via de media kunt horen/zien.

Helaas...zo is de mensheid.
Het omvallen van Icesave is ook grotendeels te danken aan iedereen die in volle paniek al z'n geld weggehaald heeft.

Ik ben benieuwd welke bank de volgende is...wat denken jullie van DSB ?
Die staat ook niet zo stevig, en ik denk dat we die ook wel om kunnen duwen.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 9:05 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Karel Spaargraag schreef:
Ik ben benieuwd welke bank de volgende is...wat denken jullie van DSB ?
Die staat ook niet zo stevig, en ik denk dat we die ook wel om kunnen duwen.

Karel!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 9:57 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 5:50 pm
Berichten: 99
Karel Spaargraag schreef:

Ik ben benieuwd welke bank de volgende is...wat denken jullie van DSB ?
Die staat ook niet zo stevig, en ik denk dat we die ook wel om kunnen duwen.



Eerlijk gezegd kunnen ze voor mijn part allemaal aan het gas. Dan stop ik mijn resterende geld wel in een sok en vertel onze fijne belastingdienst (die spaarders wel bestraft maar speculanten niet) dat ze hun geld maar op een eiland in de Atlantic moeten gaan halen. Lijkt me een goed en redelijk plan.

_________________
Francois A. 'Navman' Dumas
Publisher

... and the man's Blog


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:18 am 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 10:13 am
Berichten: 1
DNB geeft zojuist telefonisch aan dat er nog geen officieel faillissement is uitgesproken (hoewel natuurlijk wel aanstaande). Na formeel faillissement krijgt DNB van de curator alle gegevens en zal DNB ons aanschrijven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:37 am 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 10:33 am
Berichten: 4
Op de volgende website http://www.tryggingarsjodur.is/Payments/ vind je de IJslandse garantieregeling inclusief een word document met een standaard brief om compensatie aan te vragen.

Let op je kunt deze brief pas inzenden als icesave en/of landesbanki failliet is verklaard.

Dus voorlopig de berichtgeving op de site van DNB maar even afwachten.

Succes iedereen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:40 am 

Geregistreerd: di 07 okt 2008 8:37 pm
Berichten: 3
Dat lijkt me een heel goed idee!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:50 am 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 10:36 am
Berichten: 17
Dus als ik het goed begrijp wachten we nu op de officiele verklaring dat icesave of landesbanki failliet is en dan kunnen we er vanuit gaan dat er een formulier op de dnb website komt waarmee we geld terug kunnen claimen. En dat gaat de dnb dan voor ons in IJsland doen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:01 am 

Geregistreerd: ma 29 sep 2008 7:38 pm
Berichten: 42
daqin schreef:
DNB geeft zojuist telefonisch aan dat er nog geen officieel faillissement is uitgesproken (hoewel natuurlijk wel aanstaande). Na formeel faillissement krijgt DNB van de curator alle gegevens en zal DNB ons aanschrijven.


Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af hoe dat praktisch in zijn werk zal gaan. DNB zal alle gegevens krijgen, maar waar zijn die? Die staan natuurlijk in een computer, ergens..... Daar aan de Zuid-as, waar het kantoor van IceSave leeg staat te wezen en de naambordjes al van de deur zijn geschroefd? Hoe weten ze zeker dat die administratie (als die er nog is) nog deugt? In de paniek van de laatste dagen kan er van alles gebeurd zijn met zo'n administratie.
En hoe ga jij als gedupeerde bewijzen wat je er had? Moet je dat eigenlijk wel zelf bewijzen? Of zoekt DNB dat voor hen uit? Of de Centrale Bank van IJsland?

Interessant is het claim-formulier van de IJslandse centrale bank, zie link hierboven. Een doodsimpel Word-document waar je je naam & adres e.d. op moet invullen, én:
Account Number:
Account Type:
Account Balance:

Meer is het niet. Ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die hun rekeningnummer niet weten, of wat er precies op de rekening stond.

Het zal mij benieuwen. Ik kon gelukkig nog nét op tijd (zondagmiddag) mijn geld er af halen, dus mijn saldo is E 0,00 maar ik heb nog wel een claim van E 2,15 aan renteopbouw. Of E 2,51, dat weet ik niet meer zeker :lol:
Het bedrag interesseert me niet zo, maar wel hoe de afhandeling zal gaan.

Ik ga in ieder geval van mijn andere rekeningen eens precies administreren wat het laatste saldo is, en dat dan maar zelf printen als de bank in kwestie geen afschriften stuurt. En in mijn agenda zetten dat ik dat regelmatig moet doen, ivm met rentebijschrijvingen.
De naam van het type rekening bijhouden, en het rekeningnummer, deed ik al.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:11 am 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 10:36 am
Berichten: 17
Rekeningnummer is natuurlijk makkelijk te achterhalen van de bank waar vandaan je je geld hebt gestort. Zo kun je ook vinden hoeveel je gestort hebt en wanneer en hiermee heb je ook nog wel bewijs. De rente is dan eventueel gewoon uit te rekenen, maar aangezien ze pas net actief zijn in Nederland zullen er nu nog weinig mensen van wakker liggen als ze dat gedeelte niet terug krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO