Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 1:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 12:28 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr 2008 1:59 pm
Berichten: 67
Voor die paar tienden procenten zoveel risico meer lopen is niets voor mij. Laten meer EU-gevalideerde banken maar reageren met rente - verhogingen. Vind ik ook prima

De Krent


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 10:38 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Volgens dit artikel overweegt ook Kaupthing naar Nederland te komen:http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/3203551/IJslanders-jagen-op-Nederlandse-spaarder.ece

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 6:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 jan 2008 7:53 pm
Berichten: 49
rente up schreef:
Aan Linkpagina:

Was het voor u meteen duidelijk dat de eerste 20.000 euro alleen gedekt wordt door het IJslandse garantiestelsel?

Zo ja: hoe heeft u dit stelsel op waarde beoordeeld? Heeft u de voorwaarden van dit stelsel doorgenomen.

Zo ja: staan hier nog bijzonderheden in?

Vriendelijke groet,

rente-up


Nee, was mij niet meteen duidelijk en ik heb geen info over de Ijslandse garantiestelsel. Het maakt mij wel wat meer huiverig om mijn geld aan hen toe te vertrouwen. Ik heb ook Credit Europe en als die volgende week ook 5% aanbiedt, ga ik voorlopig door met sparen bij Credit Europe.

Als CE niet naar 5% gaat doe ik mijn toekomstige inleg wel naar IceSave. Volgens de DNB site krijg ik ook binnen 3 maanden mijn geld als Icesave failiet gaat. Ik moet dan wel een brief in het Engels opstellen denk ik.

Citaat:
Binnen welke termijn moet er worden uitgekeerd?

Het Nederlandse depositogarantiestelsel moet in principe binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Deze maximale uitkeringstermijn van drie maanden is een Europese regel die dus ook geldt in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

Bron: http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/vee ... 48053.html .


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 6:57 pm 
@ linkpagina

Bedankt voor de reactie en informatie.

Als ik het nu zo lees: bestaan er Europese regels.
Zo staat in de algemene voorwaarden van DNB:

Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. Dat depositogarantiestelsel moet op grond van Europese regels minimaal een bedrag van €20.000 per persoon per instelling garanderen.

Vraag: weet iemand welke Europese instantie of andere organisatie deze regels afspreekt?

Als er echt (verplichte!) regels zijn dan wordt het een stuk duidelijker
verhaal.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:22 pm 
Dit heeft vast alles te maken met
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_E ... che_Ruimte

Nu nog de website van deze "club" vinden, en ene Ijslandse garantieregeling is minder eng...


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:31 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
rente up schreef:
Vraag: weet iemand welke Europese instantie of andere organisatie deze regels afspreekt?

De wetgeving op dit terrein is een taak van de Europese Commissie (Brussel) en de uitvoering ervan ligt bij de ECB en de centrale banken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:42 pm 
@ Blikoortje.

We zouden het aan DNB kunnen vragen.

De tekst staat namelijk op hun website:
Hoe werkt de aanvullende deelname aan het Nederlandse depositogarantiestelsel?
Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. Dat depositogarantiestelsel moet op grond van Europese regels minimaal een bedrag van €20.000 per persoon per instelling garanderen.


De vraag aan DNB zou kunnen zijn:
"O.b.v. van welke europese regels is bovenstaande verplicht?"

Ik heb echter al deze week een vraag gesteld aan DNB.
Dus als iemand interesse hiertoe heeft, hoor ik graag het antwoord...


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:48 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
rente up schreef:
Ik heb echter al deze week een vraag gesteld aan DNB.
Dus als iemand interesse hiertoe heeft, hoor ik graag het antwoord...
Nooit gehoord dat je per week maar één vraag mag stellen aan DNB........!! :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 7:59 pm 
Via Google gevonden:

Een toelichting van Bolkenstein (!!)

(...) evenwel in het algemeen dat de lidstaten erop moeten toezien dat erop hun grondgebied een garantiestelsel bestaat en dat dit ook deposanten bij door kredietinstellingen in andere lidstaten opgerichte bijkantoren dekt. Ingevolge een speciale overeenkomst geldt de richtlijn ook inde andere drie tot de Europese Economische Ruimte (EER) behorende landen, IJsland, Liechtenstein en Noorwegen.


Bron:
http://64.233.183.104/search?q=cache:L4 ... 075:NL:PDF


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2008 1:47 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Jammer dat je bij Icesave geen rekening kunt openen als je geen NL adres hebt :oops: Dus toch niet ijskoud de beste.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2008 5:05 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 19 okt 2007 9:19 am
Berichten: 124
Ik wacht wel even met de 5%, eerst eens kijken wat de andere banken doen en ze moeten maar een deposito garantie krijgen van de DNB dan worden ze voor mij intressant en anders neem ik wel genoeg met een paar tientjes minder rente per jaar


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul 2008 3:28 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 1:48 pm
Berichten: 76
Is het gebruikelijk dat je meteen een email krijgt na je aanmelding? Ik heb mezelf aangemeld maar nog geen mail ontvangen. Zodoende kan ik nog niet inloggen.
Als ik deze wel ontvang kun je dan al meteen geld storten, of is het slim eerst te wachten tot zij de rekening goedkeuren?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jul 2008 3:56 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Het valt me op dat er veel mensen zijn die aan anderen hier vragen of het slim is je geld bij IceSave weg te zetten. Oftewel, je vertrouwt dan op de uitspraak van iemand die je verder in het geheel niet kent en waarvan je geen idee heeft hoeveel financiele blunders hij al heeft begaan.

Ga uit van informatie welke beschikbaar is van banken en andere financiele organen en ga af op je gevoel. Als je geen goed gevoel hebt bij het IJslandse garantiestelsel, zet je geld dan lekker weg bij een andere bank.
Er vanuit gaande dat je idd het gehele gegarandeerde bedrag wegzet (=ca.20.000euro), dan scheelt het hooguit 50 euro op jaarbasis. Mocht dit je een beter gevoel geven dan is 50 euro niet duur betaald lijkt me ;-)

Overigens is de inflatie inmiddels opgelopen tot ca. 4 procent.
Wanneer je hier de belasting nog bij telt heb je die 5,25 procent van IceSave wel nodig om er in ieder geval voor te zorgen dat je geld niet MINDER waard wordt.... :evil:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO