Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 4:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 5:31 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Pierewiet schreef:
ik zoek me een apenstaart maar ik kan hen niet vinden met de bijbehorende vergunning die voor de depositogarantie nodig is.

Uw bank valt onder het depositogarantieselsel als in de linkerkolom staat

'Uitoefenen van het bedrijf van bank met beleggingsdiensten (2:13 lid 1)'
of 'Uitoefenen van het bedrijf van bank of electronisch geldinstelling (2:12 lid 1)'
of 'Kredietinstelling aangesloten bij centrale kredietinstelling (3:111)'. Voor banken uit andere landen gelden afwijkende regels..


Iemand meer zoeksucces gehad?


Ik heb ook nog geen 100% zekerheid. Aangezien ze er zo mee te koop lopen (wordt een aantal maar duidelijk vermeld op de site) dat het wel goed zit maar dat is natuurlijk niet voldoende. Misschien omdat ze zo uit de lucht zijn komen vallen is e.e.a. nog niet juist verwerkt bij de dnb of gewoon nog niet zichtbaar. Mocht blijken dat ze toch niet onder het nederlandse depositogarantiestelsel vallen dan halen we ze weer van de site af.

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 5:37 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Ik wilde net per 1 juni gespreide maandelijkse deposito's gaan nemen bij CEB voor 5%. Dit is natuurlijk een veel beter aanbod. De verhoging op vrije rekeningen van 4,5% naar 5% is de moeite waard en ik denk dat de anderen (CEB ATB enz) snel moeten volgen anders gaat het ze veel spaargeld kosten.

Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 5:41 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
De nieuwe 'IceSave'-rekening van Landsbanki valt echter onder het IJslandse depositogarantiestelsel. Landsbanki functioneert niet met een volledige Nederlandse bankvergunning, maar onder een zogenaamd 'Europees Paspoort' als een bijkantoor van de IJslandse moederbank.

...

Voor het volledig artikel: GeldEnRecht over Icebank


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 6:09 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
De toeloop op de rekening was zo groot dat het een aardbeving heeft veroorzaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:05 pm 
Tja:


"De Nederlandsche Bank kon niet zeggen of zij zou inspringenvoor de Nederlandse rekeninghouders in het (zeer hypothetische) geval dat de IJslandse centrale bank niet in staat is het geld van de garantie te voldoen."
Bron: http://www.geldenrecht.nl/sparen/12041/ ... rente.html


Dat zou toch wel handig zijn om te weten?!


Laatst bijgewerkt door rente up op do 29 mei 2008 7:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:17 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 feb 2008 10:11 pm
Berichten: 80
Het loopt storm zeker want mijn aanmelding is niet gelukt. Vannacht nog maar eens proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 jan 2008 7:53 pm
Berichten: 49
In 1 ochtend waren er al iets van 1.000 nieuwe klanten ingeschreven, waaronder ik vanmorgen. Dit zal nog wel even aanhouden want mond-op-mond reclame gaat snel. Verder staat er in de avondeditie van NRC Handelsblad een groot artikel op de voorpagina van de economie katern.

Een nieuwe concurrent is goed voor ons, de spaarder, en ik hoop dat de AK Bank en Credit Europe (beide heb ik) hun spaarrente verhogen :wink:

Ik heb net ingelogd op de Icesave account en mijn 5 euro van vanmorgen staat nu al vermeld!


Laatst bijgewerkt door linkpagina op ma 01 sep 2008 10:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:39 pm 
Het zou zo maar eens kunnen dat ICEBANK straks meer Nederlandse spaarders heeft dan inwoners.

Ik heb eens opgezocht hoeveel mensen er wonen:
301.931

Omdat dit zo weinig is:
1) graag nog een link naar de inschrijving bij DNB
2) graag meer info van de DNB hoe de garantie precies is als IJSLAND problemen heeft

Graag een bericht voor een ieder die hierover info heeft.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:41 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
barbaraf schreef:
De nieuwe 'IceSave'-rekening van Landsbanki valt echter onder het IJslandse depositogarantiestelsel. Landsbanki functioneert niet met een volledige Nederlandse bankvergunning, maar onder een zogenaamd 'Europees Paspoort' als een bijkantoor van de IJslandse moederbank.
De garantie van de IJslandse centrale bank gaat minder ver dan de Nederlandse: de maximale vergoeding is 20.877 euro. De Nederlandse Bank vult die garantie wel aan: zij staat garant voor het bedrag tussen de 20.877 en de 40.000 euro. Bij een faillissement van Landsbanki wordt volgens de Nederlandse regels van dat geld 90% uitgekeerd.

Ik las het door Barbaraf gemelde artikel ook even door. DNB bevestigt de bewering NIET, zo meldt de tekst aan het eind ervan. Ik waag ook te betwijfelen of het een juiste weergave is ALS het inderdaad om een bijkantoor gaat. Voor zover ik de regeling ken, valt een klant in dat geval altijd terug op de garantie van het land met de hoofdvestiging en is de Nederlandse regeling NIET van toepassing. Totdat duidelijk is dat deze nieuweling als een 'Nederlandse' bank is te beschouwen, ga ik ervan uit dat de IJslandse regeling de garantiegrens bepaalt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
barbaraf schreef:
De garantie van de IJslandse centrale bank ('Seðlabanki Íslands') gaat minder ver dan de Nederlandse: de maximale vergoeding is 20.877 euro.


Per rekeninghouder?
Dus en/of het dubbele bedrag?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:51 pm 
Heeft iemand wellicht al contact gehad met DNB?

groet,

rente - up


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:55 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Paul209 schreef:
barbaraf schreef:
De garantie van de IJslandse centrale bank ('Seðlabanki Íslands') gaat minder ver dan de Nederlandse: de maximale vergoeding is 20.877 euro.


Per rekeninghouder?
Dus en/of het dubbele bedrag?

In geval van een gezamenlijke Icesave Spaarrekening kunnen beide rekeninghouders aanspraak maken op een vergoeding uit het depositogarantiestelsel. Een gezamenlijk tegoed van maximaal € 76.177 Euro is dan gedekt.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 8:02 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Volgens z24 staat DNB voor het gehele bedrag borg:

Icesave heeft een Nederlandse banklicentie en valt onder het deposito garantiestelsel. Dit betekent dat de eerste 20 duizend euro van het spaarsaldo gewaarborgd worden door De Nederlandsche Bank (DNB). Als Icesave in problemen komt staat DNB ook garant voor 90 procent van het saldo tussen de 20 en 40 duizend euro.

(bron: http://www.z24.nl/z24geld/bankzaken/artikel_16905.z24)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 8:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Roeland schreef:
Volgens z24 staat DNB voor het gehele bedrag borg:

Icesave heeft een Nederlandse banklicentie en valt onder het deposito garantiestelsel. Dit betekent dat de eerste 20 duizend euro van het spaarsaldo gewaarborgd worden door De Nederlandsche Bank (DNB). Als Icesave in problemen komt staat DNB ook garant voor 90 procent van het saldo tussen de 20 en 40 duizend euro.

(bron: http://www.z24.nl/z24geld/bankzaken/artikel_16905.z24)


Dat was juist de discussie.
Is dat wel zo!?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 8:05 pm 
In de algemene voorwaarden van icesave staat:

14. Depositogarantieregeling
14.1 Deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst zijn beschermd volgens de IJslandse depositogarantie- en de beleggerscompensatieregeling. Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot de eerste € 20.887 van het totaal aan deposito's dat u bij ons aanhoudt. Daarnaast zijn deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst beschermd volgens de Nederlandse depositogarantieregeling. Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot € 40.000 van al uw deposito’s bij ons, met een eigen risico van 10% voor het gedeelte boven € 20.000 minus eventuele betalingen waartoe u onder de IJslandse regeling gerechtigd bent. Dit betekent dat het totaal maximaal te vorderen bedrag per 1 januari 2008 € 38.000 bedraagt. De totale financiële bescherming die u wordt geboden volgens beide regelingen is niet minder dan de bescherming waartoe u gerechtigd bent wanneer uw deposito alleen werd beschermd volgens de Nederlandse regeling.

>> HIER STAAT DUS DAT DNB ALTIJD HET HELE BEDRAG VERGOED <<

Bron: http://www.icesave.nl/overons/regelgevi ... orwaarden/


Laatst bijgewerkt door rente up op do 29 mei 2008 8:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO