Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2008 1:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
'Fraude internetbankieren paar duizend euro'


21 mei 2008 - Door Peter Olsthoorn



Fraude van betekenis is er nooit geweest met internetbankieren. Dit zegt althans bankenclub NVB. Die geeft voor het eerst concreet antwoord op de vraag naar de omvang van de fraude.
In het artikel Dubbele tong banken: nauwelijks fraude, wel campagne schreven we dat de banken en hun club NVB al jaren het antwoord schuldig blijven op de vraag naar de omvang van de fraude.

...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2008 8:43 pm 

Geregistreerd: za 21 jun 2008 6:41 pm
Berichten: 7
Paul209 schreef:
obligataire schreef:
Miss_Pepper schreef:
............daarnaast begrijp ik niet dat al je gegevens, incl. sofinummer en nummer van je id kaart te zien zijn. Dat is nergens voor nodig, maar brengt wel een risico met zich mee................

Ik heb daar de laatste tijd nog eens over zitten nadenken........bij andere banken zie je deze gegevens idd. niet in het scherm staan.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn.........je hebt ze moeten opgeven bij de aanmelding dus ze staan sowieso altijd in de database.

Dus vervolgens kan je je afvragen of andere banken minder kwetsbaar zouden zijn.
Misschien wel, maar zeker weten doe je dat niet.


En als je er nog iets verder over nadenkt:
Als al deze gegevens op een website staan en er wordt op de één of andere manier misbruik van gemaakt, wat denk je dat je dan van IceSave te horen krijgt?
M.i. zoiets als: dan bent u misschien onzorgvuldig geweest zijn met uw inloggegevens ........
Als de persoonlijke gegevens niet op een website zichtbaar zijn, heeft de bank er alleen de zorg voor.
Dat laatste past mij toch vele malen beter.


Het is ook totaal onnodig dat je sofinummer ed. op beeld te zien is, want die hoef je ook nooit te veranderen. Maar misschien is het inderdaad wel zo dat als er iets gebeurd de bank niet volledige verantwoording wilt dragen en op deze manier alle verantwoording bij de klant legt.
Want als er wel iets gebeurd en je spaarsaldo staat opeens op nul, terwijl jij het er niet hebt afgehaald, dan wordt het een wellis-nietis spelletje en trek jij als klant aan het kortste eind vrees ik.

Daarbij komt dat met de gegevens die op de site te zien is, evt. hackers ook andere dingen kunnen doen met je gegevens, zoals leningen op jouw naam afsluiten of creditcards aanvragen. Misschien denk ik nu erg ver, maar in theorie zou het kunnen.

Mijn saldo staat inmiddels op nul. Ik heb het zelf teruggeboekt en zeg deze week mijn rekening op. Aanmelding verliep snel, overboeken ook, maar ik vind het niet veilig en zolang dat zo is, maar ik geen gebruik van icesafe.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2008 10:24 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Dit is volgens mij grote onzin.

Je sofi-nummer is inmiddels al lang niet meer zo uniek en 'prive' als het vroeger was.
Wanneer je je (kinderen) aanmeldt bij een onderwijsinstelling is een sofinummer verplicht; wanneer je in een ziekenhuis terechtkomt is je sofinummer verplicht, etc....
Bij al deze instellingen werken mensen en waar mensen werken.... worden ook gegevens achterovergedrukt en misbruikt....

Wat ik wil aangeven is dat het veel eenvoudiger is om op deze wijze aan informatie te komen dan systemen te kraken en van buitenaf informatie beschikbaar te krijgen.

Ik ben met je eens dat informatie zoals een sofi-nummer absoluut niet relevant is als online bank informatie, echter de kans op misbruik van deze informatie door derden acht ik vrijwel uitgesloten. Alles is mogelijk, maar naar ik heb begrepen is het systeem van aanmelden opgebouwd uit drie stappen en dus waarschijnlijk ook erg moeilijk te kraken.
Verder zijn er andere banken en andere rekeningen (dus zonder een enkele tegenrekening) volgens mij veel interessanter om te kraken.

Just my thoughts.... ;-)

Jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 12:05 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
'Fraude internetbankieren paar duizend euro'
21 mei 2008 - Door Peter Olsthoorn


Ik neem aan dat de bron van dit artikel is:
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2558819

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 12:24 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Als jou dat blij maakt :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO