Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 3:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 8:20 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep 2008 5:22 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Randstad
Ik hoorde bij het TV programma "Kassa", dat de ING bank volgend jaar het beveiligingssysteem voor internetbankieren gaat aanpassen. Ze gaan nu werken met het TAN-code systeem dat al bij de Postbank in gebruik is.

Aangezien dat systeem bepaald niet waterdicht is, stap ik dus voor die tijd over naar een andere bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 10:08 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Ja da's samen met dit draadje

viewtopic.php?f=20&t=1874

alweer een goeie reden om op te stappen of om er nooit een rekening te opnenen. Ik heb idd ook liever een digipas (e.dentifier) of hoe je het noemen wilt systeem waarbij zo'n calculator een code berekend dan een papieren TAN lijst.

By the way is de Postbank (onderdeel ING) echt de enige die 20 euro openingskosten vraagt bij het openen van een nieuwe rekening?? Volgens mij wel.
Zou me niks verbazen als ze ook nog geld gaan vragen om de rekening op te heffen.....kunnen ze gelijk een groot bedrag innen want er zullen wel veel mensen weggaan dan.

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 12:51 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
@johandevri

Dat is jouw mening. Ik gruuw echter van zo'n digipas. Wanneer de postbank / ING zou afstappen van beveiliging via mobiele TAN-codes is dat voor mij juist een reden om bij de Postbank weg te gaan.

Heerlijk dat waar ik ook ben (thuis, werk, vakantie) ik overal kan internetbankieren, zonder dat ik papieren lijsten of overbodige apparaten hoef mee te nemen. Mijn mobiel heb ik namelijk altijd bij me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 12:53 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
@Sphere

Wat een ongelofelijk slechte titel heb je gekozen trouwens. Alleen maar stemmingsmakerij....
Er is niets mis met mobiele TAN codes. Velen vinden het juist een groot voordeel ten opzichte van een digireader die je maar net bij je moet hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 2:19 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
@ Dyna18: totdat je mobi gestolen wordt...of je hem kwijtraakt...of wanneer ie zomaar een technisch defect krijgt. (kan beuren) Of wat te denken als je ergens op vaklantie bent en je hebt een giga slechte ontvangst...en je krijgt je TAN-SMS niet binnen????

LOL...ik zie het al voor me.

want immers ook al koop je een nieuw toestel(ander toestel) met ander nummer om je gsm nummer te veranderen in de instellingen moet je weer gebruik maken van een TAN code om het te bevestigen..en die (OOOO wonder...) wordt verzonden naar je verloren gegane mobiele nummer;-) OOPS.


Then you are in a world of deep sh*t....! Dus toch maar liever een digipas/e.dentifier...;-) Zelfs als je die kwijt bent kun je (tenminste bij de ABN) gratis internetbankieren op een van hun filialen. Netzolang totdat je weer een nieuwe hebt.


Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 3:38 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
@johandevri

Heb jij altijd op je werk je digireader mee? Als je op vakantie bent? Als je bij vrienden bent?
Lijkt me lastig al dat gezeul met extra apparaten :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 5:36 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Op vakantie? Ja, voor het geval dat...alhoewel je gewoon kunt pinnen op vakantie.
Bij vrienden of op het werk heb ik 'm ook niet nodig.

Ik vind de digipass van ING prima om mee te werken, en het geeft me een veiliger gevoel dan codes die via een GSM komen.
Als je frequent van GSM nummer wisselt of je bent je GSM kwijt, dan is zo'n apparaatje toch handiger.

Als ze daar mee stoppen bij ING ga ik misschien toch wel op zoek naar een andere manier voor zaken die ik op dit moment daar heb lopen.

Maar dat moet ieder voor zichzelf weten.
De een vind TAN codes makkelijker, de ander een DigiPass.
Ten opzichte van veiligheid heeft het allebei nadelen.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 6:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
I love mobile-TAN.
En wat als je je mobieltje verliest: Je moet ook nog altijd inloggen op de site om een overschrijving te doen, of zie ik het verkeerd? Je moet wel erg onhandig zijn om én je mobiel te verliezen, én tegelijkertijd je wachtwoord te laten ontfutselen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 8:32 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
En je gebruikersnaam, die je bij de Postbank kunt wijzigen.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 8:37 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Dyna18 schreef:
@johandevri

Heb jij altijd op je werk je digireader mee? Als je op vakantie bent? Als je bij vrienden bent?
Lijkt me lastig al dat gezeul met extra apparaten :D



Als ik op vakantie ben...wel ja...lijkt me logisch.
Bij vrienden of partijtjes ga ik niet zitten te internetbankieren...LOL

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 8:38 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Helemaal mee eens. Je moet ook nog inloggen met codes.
Weet niet wat er precies bij het programma is gepresenteerd, maar veiligheid begint bij je zelf.

Tevens ook de opmerking van een eerdere schrijver dat de titel wat ongelukkig is gekozen. Wat echt verslechterd is dat de postbank gaat verdwijnen...... Hoop niet dat ze veel van de ING gaan overnemen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 20 dec 2008 2:33 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep 2008 5:22 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Randstad
Dyna18 schreef:
@Sphere

Wat een ongelofelijk slechte titel heb je gekozen trouwens. Alleen maar stemmingsmakerij....
Er is niets mis met mobiele TAN codes. Velen vinden het juist een groot voordeel ten opzichte van een digireader die je maar net bij je moet hebben.

Je hebt overduidelijk de uitzending van kassa niet gezien. I rest my case.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 20 dec 2008 12:42 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik lees even na dat deze fraude ging over een trojan horse die je allerlei TAN-codes laat invoeren. Ten eerste moet je ook nog eens zo'n virus oplopen, en dat ligt toch vaak aan je eigen surfgedrag. Tja, er zijn vast nog steeds mensen die hier intrappen, maar diegenen zou je sowieso nooit moeten laten internetbankeren of iets dergelijks. Eigenlijk zou een bank (net als met beleggen) eerst een soort vragenlijst moeten laten beantwoorden om erachter te komen of iemand ervoor geschikt is. Als ik een mailtje krijg met een link om dit of dat in te voeren, dan gooi ik het lachend weg, of als ik een vertrouwde pagina iets onverwachts zie doen, dan ben ik op m'n hoede. Voor mij lijkt het enige gevaar dat de hele site wordt gekraakt en overgenomen ofzo. Maar dit verschilt natuurlijk wel heel erg van persoon tot persoon en er mag best voor gewaarschuwd worden, maar om nou te zeggen dat het een onveilig systeem is? Veiligheid begint bij jezelf. En ik ga echt niet 10 calculators meesjouwen voor al m'n spaarrekeningen :|

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 3:30 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Sphere schreef:
Je hebt overduidelijk de uitzending van kassa niet gezien. I rest my case.

Ja, die aflevering heb ik zelf gezien en daarna ben ik mij ook nog technisch gaan verdiepen wat er nou precies gebeurd is met de gedupeerden die zich bij Kassa hadden gemeld. De conclusie is dat dat niets te maken heeft met mobiele TAN-codes.

De mensen uit Kassa zijn op de volgende manier gedupeerd geraakt:
- Zij werkten nog met de oude TAN-lijsten (ipv mobiele TAN-codes)
- Zij hadden een virus op hun computer (en geen virus-scanner)
- Dat virus had andere software op hun computer geinstalleerd, waaronder een trojan
- Deze trojan opende in Internet Explorer een namaak pagina van de Postbank waarin gevraagd werd om 10 TAN-codes op te geven
- Deze mensen gaven van hun papieren TAN-lijst inderdaad deze codes op, ondanks dat de URL niet klopte en de Postbank nooit om zoveel TAN-codes vraagd.

Zie onderstaand screenshot van een gebruikte valse pagina:
afbeelding: http://www.postbank.nl/vgn/images/portal/cit_764/37/48/660817384tan_voorbeeld_popup.jpg

Mijn grootste verbazing is dus vooral het feit dat er nog zoveel mensen in deze fraude trappen terwijl hier al jaren voor gewaarschuwd wordt! En toch presteerden deze mensen het om een virus op hun PC te krijgen, geen anti-virus te gebruiken, een onveilige browser te gebruiken en hun TAN gegevens op te voeren op een namaak pagina met een niet kloppende URL (3x kloppen).

Zoals ik al zei, dit heeft niets met mobiele TAN-codes te maken, aangezien je die niet vooraf krijgt en dus ook niet aan een fraudeur kan doorgeven. Als er nu nog steeds mensen zijn die interbankieren zonder een goede virusscanner te hebben, zo dom zijn om mailtjes met virussen te openen en dan ook nog eens zomaar de TAN-codes invullen als daar op een nepsite om gevraagd wordt, dan vind ik dat een hele slechte achtergrond om dat dan aan te grijpen om een ING-bash topic te starten.
Als jij je nou ook eens in de zaak verdiept ipv dit soort reltopics te openen, dan konden we dit echt laten rusten!....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 4:08 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Een deel van het probleem zat hem toch ook in het feit dat je met het mobieltje en een tan lijst alles kunt plunderen?

Op een pinpasje staat altijd nog een pincode, dus onbruikbaar bij telebankieren na diestal. Een pinpasje met pincode in een one-time-password generator zoals bij de Rabobank, ABNAmro, Fortis is veiliger denk ik.

afbeelding: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Random_Reader.JPG/200px-Random_Reader.JPG

afbeelding: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Internet_Banking-01_%28xndr%29.JPG/350px-Internet_Banking-01_%28xndr%29.JPG

afbeelding: http://www.dag.nl/upload_mm/2/c/c/1986908166_1999999663_afschrift_440x293.jpg

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO