Ik weet niet of je het nu over hetzelfde hebt als ik.
Volgens de ING:
- worden opdrachten op een werkdag met als uitvoerdatum 'vandaag' en die voor 22u zijn gegeven, op dezelfde werkdag nog geboekt.
- worden opdrachten die na 22u of in het weekend zijn gegeven met als uitvoerdatum 'vandaag', direct uitgevoerd als 'reservering' en op de eerstvolgende werkdag geboekt.
- komen opdrachten met een latere uitvoerdatum dan vandaag in de lijst van ingeplande opdrachten terecht en worden op de uitvoerdatum uitgevoerd en geboekt (worden op de uitvoerdatum ergens tussen 0:00-3:00 zichtbaar dacht ik, maar dat ga ik uiteraard niet checken
)
Mbt het eerste punt gebeurt het af en toe dat een opdracht met als uitvoerdatum vandaag toch als opdracht voor de volgende dag in de lijst met ingeplande opdrachten terecht komt. Dit gedrag is niet systematisch en vaak wordt die opdracht later diezelfde dag alsnog op 'vandaag' uitgevoerd. Af en toe gebeurt dat niet en wordt de transactie echt pas de volgende dag uitgevoerd. Dat gebeurt soms ook op doordeweekse dagen! Ik zie dat als 'storing'. Het is echter wel vervelend. Vooral als je net een flink spaarbedrag wilde overboeken.
Tot nog toe heb ik weinig uitzonderingen gemerkt op het tweede punt. Henrid's klacht valt in deze categorie. Toevallig liep ik er zelf die dag ook tegenaan.
Mijn opmerking die je citeerde ging over het laatste punt. Als je een opdracht inplant voor een latere datum dan vandaag, dan hoort die uiteraard op de aangegeven uitvoerdatum geexecuteerd te worden, en niet eerder of later.
Voor betalingstransacties gaat dat ook altijd goed. Voor vooruitgeplande spaartransacties overdag op de dag ervoor (of eerder) gaat het ook goed. Maar spaartransacties die 's avonds (voor 22u) gegeven worden met de volgende dag als uitvoerdatum gaan fout. Die worden (foutief) dezelfde dag al uitgevoerd en geboekt ipv de volgende dag. Als je ze na 22u geeft gaat het wel altijd goed qua boekdatum. Dan kun je alleen af en toe hebben dat de reservering niet direct word gedaan. Maar dat je 's avond moet wachten tot 22u voordat je een spaaropdracht voor de volgende dag kunt geven is raar en best vervelend in de praktijk.