ING selecteert risicowijk met postcodelijst.Uitgegeven: 30 mei 2009 11:07
Laatst gewijzigd: 30 mei 2009 11:30
DEN HAAG - Bewoners in bepaalde risicowijken, in vooral de grote steden, kunnen bij bankverzekeraar ING niet terecht voor het afsluiten van brand- en inboedelverzekeringen.
De bank brengt de buurten met een verhoogd schaderisico in kaart met behulp van postcodelijsten.
Woordvoerder Marc Smulders van ING bevestigde zaterdag berichtgeving van deze strekking in het AD.
...
Bron:
http://www.nu.nl/economie/1971640/ing-s ... lijst.html-----
Binnenkort, het collectieve karakter verlatend, ook banken en verzekeraars voor arme en rijke gebieden?
Hier zijn goedwillende burgers dan mooi klaar mee.
Aangezien men bij dergelijke instellingen bijv. alleen goedkope(re) hypotheken kan afsluiten als men ook de hele verzekerings rimbam erbij neemt, kunnen ze dat ook wel vergeten.
Los van het vrije ondernemerschap vind ik dergelijke selectie nergens op slaan.
Iemand is a.h.w. al veroordeeld voordat ie uberhaupt iets uitgevreten heeft.
Zo kan ik mij bijv. ook zo ergeren aan een verplichte blaastest voor alcohol, ook al heb ik geen alcohol gedronken of er enige aanleiding voor gegeven heb.
Werk ik daar niet aan mee heb ik sowieso een niet misselijke boete te pakken.
Ergo: ik dien dus
altijd en regelmatig eerst mijn onschuld te bewijzen.
Misschien raar, maar ik heb/had toch een heel ander beeld van het 'vrije westen'...
(Ik dwaal af.)Overigens, (mobiele)telefoonmaatschappijen werken al jáááren met zo'n postcodelijst.
Men maakt daarbij gebruik van particuliere bureau's die kwa betalingsgedrag 'de boel in kaart gebracht hebben',
en de daar uit voortvloeiende informatie/oordeel is 'heilig' voor die maatschappijen.
Ze hebben er veel voor betaald, dus het moét wel goed zijn, is daar de gedachte.
Nog gezellig meedoen aan een paar enquêtes of maling aan je privacy hebben?
Er lopen momenteel nog een paar acties van banken met kans op .....

Enfin, zelfs zonder de postcodelijst in de hand houden ze straks toch al geen klant meer over, nadat de banken en verzekeraars alles en iedereen stevig richting armoedegrens gesleurd hebben.