Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 dec 2022 12:38 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
SpaarXL schreef:
...maar dan had ING deze recente verandering dus veel beter moeten voorbereiden en een alternatief (of waarschuwing) moeten bieden.
Bij de ING kunnen ze ook zaken over het hoofd zien. Ik zou zeggen, probeer volgende week weer eens te bellen en de situatie opnieuw door te nemen.
Wellicht zijn ze een instelling bij de ING vergeten. Mocht het alsnog niet lukken, dan zul je een nieuwe smartphone moeten kopen met NFC.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 25 dec 2022 2:02 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
SpaarXL schreef:
Eens in de zoveel tijd maak ik m'n telefoon helemaal leeg,...
Misschien een lullige vraag, maar waarom zou iemand dat doen?
Bij verkoop, ok. Maar als je hem verder zelf wilt gebruiken, lijkt het me de moeite niet waard. Nog afgezien van onvoorziene vervelende gebeurtenissen, zoals in dit verhaal.
Maak je dan je PC en/of laptop ed. ook geregeld leeg?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 10:26 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 702
Ik vraag me af, hoe veilig is zo'n verouderde telefoon eigenlijk nog.
Zodra ik geen nieuwe updates meer krijg koop ik weer een nieuwe telefoon.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 11:05 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Hier een link naar hoe goed/slecht Androi fabrikanten hun toestellen voorzien van updates: https://www.androidplanet.nl/nieuws/upd ... es-merken/
Apple geeft daarentegen dacht ik 5 jaar lang nieuwere IOS. Ook een oudere IOS krijgt nog updates.
Eigenlijk wel jammer dat smartpones een wegwerp apparaat is geworden. Niet alleen vanwege updates, maar ook vanwege de accu die na een aantal jaren het niet meer zo goed (of helemaal niet meer) doet.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 11:17 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
@Piggy
Een (NFC) telefoon hoeft niet nieuw te zijn. Beter is te zeggen, koop een andere telefoon. Mijn NFC telefoon is bijvoorbeeld niet nieuw.
Accu's lijken mij nog altijd vervangbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 11:51 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Nog steeds bedankt voor de tips, maar vergeet niet dat het mij oa. ook gaat om het feit dat ING niet goed voorbereid is op deze problemen. Ik heb inmiddels begrepen dat ik niet de enige ben met dit probleem, dus nogmaals: Ze hadden dit vantevoren even beter moeten/ kunnen communiceren.
Ook het feit dat mij afgelopen vrijdag min of meer beloofd is dat ik na 24 uur weer als "vanouds" (=6 weken geleden) zou kunnen identificeren met pasgegevens vind ik jammer.
Het gaat om het principe, dus eigenlijk :-)

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 12:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik ben het met SpaarXL eens.
Het feit dat de ontwikkelaars van ING programmatuur over de nieuwste en duurste PC's, tablets en smartphones beschikken mag niet betekenen dat zij er klakkeloos van uit mogen gaan dat iedereen in Nederland over dezelfde apparatuur met de nieuwste mogelijkheden beschikt. Zo zie ik bij andere banken ook dat ze er blijkbaar van uit gaan dat iedereen een 24 inch Full HD monitor gebruikt
Zeker de grote banken, die voor iedereen van jong tot stokoud en van arm tot rijk werken, moeten hun diensten voor iedereen beschikbaar houden. Het mag niet zo zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen worden uitgesloten van het betaalsysteem omdat ze niet over moderne apparatuur beschikken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 5:24 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Welke bank vereist een 24 inch scherm? En wat gebeurd er als je scherm kleiner is?
Ontwikkelingen gaan vandaag de dag veel te snel. De computer is nog net geen wegwerp apparatuur, maar wel vaak heel snel afgeschreven (terwijl hij nog prima functioneert.)

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 5:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
stuiver schreef:
@Piggy
Een (NFC) telefoon hoeft niet nieuw te zijn. Beter is te zeggen, koop een andere telefoon. Mijn NFC telefoon is bijvoorbeeld niet nieuw.
Accu's lijken mij nog altijd vervangbaar.
Een refurbished of 2e handse smartphone kopen kan zekers. En een accu kan je ook laten vervangen.
Persoonlijk hou ik niet ven 2e handse/refurbished smartphones.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2022 7:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Piggy schreef:
Welke bank vereist een 24 inch scherm?
Ik heb niet gezegd dat die vereist is, maar je kunt goed zien dat bijv. bij Lloydsbank de drie inlogschermen ontworpen zijn voor een Full HD scherm, zonder schaalvergroting. Bij een gewone laptop met FullHD staat normaliter wel een schaalvergroting ingesteld, anders zijn de letters piepklein. Alleen bij een grote monitor kan de schaalvergroting achterwege blijven. En ontwikkelaars gebruiken zo'n monitor dus. Ze hebben niet in de gaten dat het grootste deel van de inlogvelden en knoppen buiten beeld staan bij kleinere monitors en/of lagere resoluties. Een argeloze gebruiker weet in eerste instantie niet waar die velden en knoppen staan. Gewoon een domme ontwerpfout terwijl er ruim voldoende lege ruimte is om die inlogvelden voor iedereen zichtbaar te maken. Maar dat zien de onnozele halzen niet....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2022 11:54 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Piggy schreef:
<...> Ontwikkelingen gaan vandaag de dag veel te snel. De computer is nog net geen wegwerp apparatuur, maar wel vaak heel snel afgeschreven (terwijl hij nog prima functioneert.)
Mijn laptop is uit 2012 geloof ik. Doet het nog prima (onder linux, dat wel). Webpagina's kun je makkelijk vergroten in de browser maar je krijgt niet altijd een schuifje erbij om heen en weer te gaan, mocht het uitsteken. Dat is dan een ontwerpfout in de pagina.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2022 8:45 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
BillGates schreef:
En ontwikkelaars gebruiken zo'n monitor dus. Ze hebben niet in de gaten dat het grootste deel van de inlogvelden en knoppen buiten beeld staan bij kleinere monitors en/of lagere resoluties.
Aha, dus daar werken mensen die enerzijds slim genoeg zijn om een financieel computerprogramma te ontwerpen, maar anderzijds niet snappen dat de klant de bedieningselementen op het scherm niet kan zien?
Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze simpelweg van de opdrachtgever (= de bank) de instructie krijgen “ga maar uit van de spullen waarvan wij vinden dat onze klant die maar moet aanschaffen, en dat doen ze uiteindelijk toch wel als je ze het maar zo lastig mogelijk maakt”?
Kortom, net zoals de banken de laatste jaren geleerd hebben dat ze alles wat hen geld kost (bankgebouwen, persoonlijk contact, personeel) af kunnen schaffen, waarna de klant thuis in eigen tijd en met zelf aangeschaft en betaald materiaal vrolijk het werk van de bank gaan zitten doen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2022 10:25 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ja, technisch hoogbegaafde mensen leven in hun eigen wereld en kunnen zich moeilijk in een 'gewone' mensen verplaatsen. Daar is een woord voor....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2022 11:01 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
voordat je straks beweert dat je iets niet zo bedoeld had, welk woord ? je viel even weg.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2022 12:36 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik heb gisteren van een familielid een Samsung Galaxy S8 gekregen (met beschadigd glas) dus het activeren van de app is nu niet meer het grootste probleem.
Wel wilde ik natuurlijk nog even weten hoe het nu allemaal precies zit, dus toch nog maar even gebeld. Eerst nog even die chat functie geprobeerd (werkte ook alleen na inloggen, dus toch die app nodig), maar da's echt waardeloos, er werd al vrij snel gemeld dat ik een terugbelverzoek moest invullen. Da's geen optie, want ik ga niet bij de telefoon zitten wachten.

Dus toch weer zelf gebeld en tot mijn verrassing (nu wel) een zeer deskundig iemand aan de lijn gekregen. Enkele punten:
- Er wordt een nieuw verzoek gestuurd naar de technische afdeling, die kunnen je evt. op een whitelist zetten, dat schijnt vaker te gebeuren bij mensen met een "afwijkende" identificatie (ID zonder NFC, telefoon zonder NFC, etc).
Dat klinkt op zich niet verkeerd, maar is dus eigenlijk geen goede oplossing voor het activeren van de app: Immers, je zou dan bij elke her-installatie weer handmatig een foto moeten opsturen, misschien telefonisch contact, etc. (weet niet precies hoe dat gaat).

Een praktischer oplossing zou zijn: (1) Programmeer de app beter, zodat die meteen al meldt "Telefoon of OS is te oud", of "Klik hier om anders te identificeren, etc. of (2) Maak een meer permanente uitzondering per rekening als "Deze rekening kan zonder NFC geactiveerd/ geidentificeerd worden". Die stap (2) is natuurlijk niet ideaal qua veiligheid.

Zoals ik al zei: Het gaat me nu meer om het principe, ik wil gewoon dat ze duidelijker zijn (en beter programmeren [*]).
En nogmaals: Deze dame was zeer kundig en vriendelijk, daar zal het niet aan liggen. Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Gelukkig kan ik in de tussentijd wel weer bij mijn rekening.

[*] Ik weet niet of ik al duidelijk had gezegd dat de app geen duidelijke melding geeft bij het identificeren: Als je klikt op "Identificeer met rijbewijs/ ID kaart/ etc." krijg je meteen te zien "Nog niet gelukt" zonder foutmeldingen/ alternatieve opties/ etc. Da's een van de grootste problemen in dit geval.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO