Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 11:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 10:07 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
Men moet wel het verschil weten tussen de geldmarkt en de kapitaalmarkt. De eerste is kortlopend (tot 12 maanden), de laatste is langlopend (vanaf 2, maar gemiddeld 10 jaar).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 10:19 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Ik heb het nu puur over de (maximale) variabele rente op vrij opneembare spaarrekeningen in verhouding tot de rentes die nu geboden worden op spaardeposito's. Sommige van jullie stellen dat een deposito voordeliger is als de variabele rente halverwege de looptijd net zoveel boven de deposito rente staat als dat deze er nu onder staat: "Geloof jij dat de variabele rente over 6 maanden op 3,75% staat? Nee? Kies dan een jaar a 3,25%"
Ik zou zeggen: "Geloof jij dat de variabele rente over 12 maanden op 3,75% staat? Nee? Kies dan een jaar a 3,25%"
Het gaat toch over het gemiddelde over de looptijd, en niet de halve looptijd. Wie ziet iets verkeerd?
Edit: kapitaalmarktrentes zijn in één klap weer 3 tot 7 procent gedaald, dus een daling van deposito's kan toch niet lang meer op zich laten wachten? Ook de Euribor heeft er nog niet veel zin in. Elke dag wachten met vastzetten is naar mijn mening verlies lijden!

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 11:05 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
Het zal nog wel erger worden zolang NL en DE zo'n beetje de enige echte AAA-landen van enige importantie in de Eurozone zijn. Zelfs Amerika met slechts AA+ :D betaalt nog minder op zijn staatsobligaties. Dus inderdaad is nu langjarig vastzetten zeker een goede keuze als je het geld kunt missen zolang.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 1:37 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
henrid schreef:
Sommige van jullie stellen dat een deposito voordeliger is als de variabele rente halverwege de looptijd net zoveel boven de deposito rente staat als dat deze er nu onder staat: "Geloof jij dat de variabele rente over 6 maanden op 3,75% staat? Nee? Kies dan een jaar a 3,25%"
Ik zou zeggen: "Geloof jij dat de variabele rente over 12 maanden op 3,75% staat? Nee? Kies dan een jaar a 3,25%"


Dat ik een dergelijke stelling poneer wil nog niet zeggen dat ik er achter sta.
Met hetzelfde gemak schrijf ik:
"Geloof jij dat de variabele rente over 20 jaar op 7.05% staat? Nee? Kies dan 20 jaar a 4,90%"

Ik zit dan dichter aan tegen hoe jij het ziet, maar ik geloof niet dat het erg veel uitmaakt.
Citaat:
Maakt het niet uit wat de rente (gemiddeld) over 20 jaar is, voor de vraag of je een deposito voor 20 jaar zal overwegen?

Gaat dat niet ook op als je een deposito over 1 jaar overweegt ?

De toekomst voorspellen is zo goed als onmogelijk en zoals juan al aangeeft zijn er nog andere aspecten die kunnen meetellen.
Wat al helemaal niet duidelijk wordt, is of je met je verwachtingen voor 3, 6, 12, 120 of 240 maanden nu moet kiezen voor een deposito van 6, 12 of 240 maanden.

Met andere woorden: Ook in dit geval is het niet eenvoudig om toeters en bellen te laten afgaan, wanneer je welk deposito moet nemen. Net als dat die toeters en bellen niet klinken wanneer je aandelen moet verkopen of kopen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 1:57 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Ik bedoel steeds dat de berekening volgens mij niet klopt, even ongeacht voorspelling enzo.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 3:21 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Het is geen berekening.
Het is een redenering en die kan voor een ieder verschillen.
Daarom is de jouwe ook niet beter of slechter.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 3:37 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Okee. Mijn redenering ging er vanuit dat de rente geleidelijk zou stijgen totaan einde looptijd van een deposito. En dan mag deze rente tegen die tijd dus evenveel hoger staan als dat deze nu lager is dan de depositorente. Voor de korte termijn is deze natuurlijk meer aannemelijk dan de lange termijn. Het is in ieder geval komkommertijd op de spaarmarkt. :(

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 4:12 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 01 mei 2011 6:40 pm
Berichten: 222
wie geloofd dat de rente's gaan stijgen en de economie verbeterd geloofd in sprookjes . ik zie hier maar 1 ( henrid) wellicht 2 verstandige mensen.

de euribor zal ook eerder dalen als stijgen.

maar goed als jullie leaseplan willen knuffelen moet je het zelf weten :wink: als ze lager zitten als anderen ben ik weg. de kans dat de euribor in 10-13 dagen op 1,3 of lager komt is heel reel. dan mag jij mij uitleggen hoe hun met 2,7 meer geven als anderen. dan zijn er genoeg anderen banken die ook 2,7 geven . en ik acht zelfs de kans groot dat euribor snel onder de 1,3 zakt omdat de ecb wellicht van 1,5 naar 1,25 of zelfs 1,0 zou kunnen gaan. niet dat daar veel effect van te zien zal zijn maar goed. de mensen die hier geloven dat de economie goed is en de rente's ook hoeven geen discussie meer te openen met me;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 4:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Je hebt wel karakter :wink: Op 1 september mag LPB misschien wel lager uitkomen dan anderen, maar wie weet stellen ze het op 1 oktober naar boven bij, om toch weer eerste te staan. Schuiven met geld vind ik alleen leuk bij stijgende rentes, maar ik ga niet teveel schuiven om dan net iets minder verlies te lijden of als het toch al niets meer voorstelt. Hoe dan ook, het is en blijft veel te laag om je spaargeld niet minder waard te laten worden. Alles wat ik voorlopig niet nodig heb, zal ik vastzetten voor langere tijd. En als LPB de hoogste is, dan ga ik die knuffelen :mrgreen: Tja, en als doemdenker krijg je in deze wereld helaas eerder gelijk dan als positieveling, je kan het gemakkelijk noemen, maar het is wel de realiteit...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 4:39 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 01 mei 2011 6:40 pm
Berichten: 222
@ henrid , af en toe lijken anderen lpb wel heilig te willen verklaren , als jij leaseplan nu kiest omdat het de hoogste rente geeft , heb ik daar niets op tegen alleen als ik kritisch ben hoef dat niet meteen af gekat te worden zoals vele hier doen sommige kunnen en voorbeeld nemen aan u . natuurlijk kan leaseplan de opslag verhogen , alleen denk ik dat ze niet ruim boven de rest willen zitten als ze hetzelfde geven ( 2,70) dan gaat toch niemand hier schuiven . ik neem niet aan dat iedereen zit te wachten op BOS. Maar ik mag hopen dat u net als mij van mening bent dat mocht de economie verslechteren dat niemand kan zeggen of lease plan bank eventuele klappen op kan vangen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 4:41 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Draaien kun je ook als de beste.
roobaaro schreef:
de kans dat de euribor in 10-13 dagen op 1,3 of lager komt is heel reel. dan mag jij mij uitleggen hoe hun met 2,7 meer geven als anderen. dan zijn er genoeg anderen banken die ook 2,7 geven .

Dus jij geeft hier en nu de garantie dat jouw knuffelbanken de rente ongewijzigd laten.

Overigens hebben pessimisten het altijd het gemakkelijkst. Het valt mee of ze hebben gelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 4:53 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
@roobaarop: Anderen verklaren Lpb hier niet voor heilig, maar jij begint ze al af te katten voordat je iets kunt weten.

roobaaro schreef:
natuurlijk kan leaseplan de opslag verhogen , alleen denk ik dat ze niet ruim boven de rest willen zitten als ze hetzelfde geven ( 2,70) dan gaat toch niemand hier schuiven .


Geef mij eens 1 goede reden waarom een bank ruim boven de rest zou willen zitten? Natuurlijk doen ze dat niet, hoe jammer het ook is.

roobaaro schreef:
Maar ik mag hopen dat u net als mij van mening bent dat mocht de economie verslechteren dat niemand kan zeggen of lease plan bank eventuele klappen op kan vangen.


Dat kan inderdaad niemand zeggen, maar zonder steun waren ook een aantal van de door jou zo zeker geachte grootbanken op de fles gegaan.

Bekijk het eens een keer van de andere kant. Leaseplan heeft kapitaal nodig om de bedrijfsvoering te financieren. Dit kunnen ze lenen bij banken tegen een procentje of 5 (als ze mazzel hebben) of bij spaarders oppikken voor nog geen 3%.
In economisch slechte tijden zal volgens jou dus elk bedrijf dat vreemd vermogen heeft aangetrokken omvallen?
Lijkt me een fabeltje he, alleen de sterke bedrijven blijven over.

Het is natuurlijk altijd de vraag of Leaseplan tot de sterkere bedrijven behoort, maar tot nu toe ben ik nog niet bang voor een faillissement van Leaseplan en dus het omvallen van de LPB.
Ik zorg wel dat ik onder de 100k blijf (nu is dat niet zo moeilijk ;)), dat mochten ze omvallen alles onder de het DGS valt.
Maar dat zou ik ook bij de andere banken doen.
En ik ben ook niet bang dat ik een paar maanden op mijn geld moet wachten, want het is echt niet de enige bank waar ik een rekening heb geopend.

Voor jou lijkt het me trouwens beter om gewoon alles in aandelen te stoppen.
Speculeren vind je helemaal het einde en probeert jouw ideeën hier als feiten te verkopen.

Wacht eerst de opslagverandering van het 4e kwartaal even af en praat dan verder.
Dan weten we namelijk echt meer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 6:02 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 736
Met hier en daar een correctie:
roobaaro schreef:
wie gelooft dat de rente's gaan stijgen en de economie verbetert gelooft in sprookjes . ... de euribor zal ook eerder dalen als stijgen. ...
Hmm, ik weet wel zeker dat de rente gaat stijgen ! Maar of dat gebeurt voordat de rente verder daalt is even de vraag. En ik kan mij zomaar voorstellen dat de LPB bij een te lage euribor aan het einde van deze maand de opslag verhoogt om te voorkomen dat er te veel geld weglekt naar andere banken in de top.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 7:26 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
@appeltje:
ik reken er op dat LPB de opslag pas eind september wijzigt (als ze dat dan nodig en nuttig vinden).
Dan is immers pas het einde van het derde kwartaal.
En ondanks de ontsnappingsclausule in de voorwaarden, hebben ze tot nu toe niet midden in een kwartaal aan de opslag gesleuteld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 7:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6739
Word een dilemma eind deze maand.. :shock:

Kies je voor vastzetten.. of gok je op een opslag verhoging?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO