Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 12:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 6:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
jha schreef:
Misschien een paar goudstaafjes in december (ook leuk voor onder de kerstboom). In de loop van januari weer in de verkoop (en dan hopen dat de goudprijs in elk geval niet gezakt is). Aan- en verkoop van producten is toch niet strafbaar.

Ik begin me nu wel af te vragen waar de grens ligt.
Ik kan me voorstellen dat je je goudvoorraad ook ergens moet aangeven. En andere edelmetalen? Zilver? Je muntenverzameling? Wel of geen wettige betaalmiddelen meer, die toch waarde behouden? Juwelen? Wanneer is iets een "gewoon" product? Wie weet het? (misschien kan deel van thread in apart draadje?)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 11:51 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Als je gouden munten of -sieraden verkoopt aan een opkoper of juwelier, is deze verplicht om naar je legitimatie te vragen en moet dit ook noteren.
Er staat dus wel wat op papier.

In de belastingaangifte staat er ook wel ergens een regeltje waar je kostbaarheden en verzamelingen, boven een bepaalde vrijstelling, dient op te geven, meen ik me te herinneren.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 12:11 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Roerende zaken voor eigen gebruik zijn vrijgesteld (inboedel, sieraden, auto, caravan, bootje)
Voorwerpen van kunst of wetenschap, postzegel- en muntenverzamelingen zijn ook vrijgesteld.
De vrijstelling geldt zolang deze niet hoofdzakelijk ter belegging worden aangehouden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 1:09 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2504
Ik begin een verzameling Euromunten, ff naar de bank om er 100000 op te halen :D en na het nieuwe jaar breng ik ze weer terug, dan heb ik genoeg van mijn hobby. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 8:24 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
jha schreef:
Bovendien slaat die 4% ook onderhand nergens meer op.


Niet dat ik meteen een fan ben van de fiscus maar toen die 4% jaren geleden is ingevoerd tijdens de hoogtijdagen van de beurs hoorde je niemand klagen over het "lage" percentage van 4%.

Verder zorgt de fiscus er wel voor dat ze zoveel mogelijk te pakken krijgen, geloof dat ze voor de IB zelfs 2 maanden voor en na de jaarwisseling dat soort transacties nakijken cq. automatisch bij wet "ongeldig" zijn.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 8:58 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Janssen schreef:
Verder zorgt de fiscus er wel voor dat ze zoveel mogelijk te pakken krijgen, geloof dat ze voor de IB zelfs 2 maanden voor en na de jaarwisseling dat soort transacties nakijken cq. automatisch bij wet "ongeldig" zijn.

Is wel eigenaardig. Er wordt gevraagd naar het saldo op 31-12 en/of 1-1, maar eigenlijk wordt dat dus niet bedoeld...
Zo wordt het invullen van de aangifte wel erg lastig als de fiscus haar eigen heldere criterium niet meer hanteert. Als ik in november een auto koop van 40.000, betekent het dan dat het bedrag volgens die redenering door mij gewoon moet worden opgevoerd als zou het op 31-12 nog steeds mijn geld zijn (ook al is het sinds november in bezit van de garagehouder)? Volgens mij is dan het einde zoek. De burger weet niet meer waar hij/zij aan toe is. Het komt de helderheid en de duidelijkheid niet ten goede. Leuker maken ze het niet, maar makkelijker helemaal niet...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 3:22 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Het gaat om het gemiddelde saldo tussen 01-01 en 31-12, in het geval van de auto is die 40.000 er dus per 31-12 uit. Ik snap dus niet waarom iemand die 40.000 toch zou moeten opvoeren, lijkt me geen logische gedachtegang. De burger weet precies waar hij of zij aan toe is, het draait om het gemiddelde van 01-01 en 31-12.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2009 3:37 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Anti-misbruik bepaling box 3:

Bezittingen verplaatsen vanuit box 3 en weer terug

Als u bezittingen tijdelijk verplaatste van box 3 naar box 1 of box 2 en daarna weer naar box 3, moet u de werkelijke inkomsten aangeven in box 1 of box 2. In bepaalde gevallen moet u de inkomsten óók nog meetellen bij uw voordeel uit sparen en beleggen (in box 3). Dit is het geval als de verplaatsing:
niet meer dan 3 achtereenvolgende maanden duurde en in die periode een peildatum van box 3 lag
meer dan 3 achtereenvolgende maanden maar niet meer dan 6 achtereenvolgende maanden duurde en in die periode een peildatum van box 3 lag
Dit geldt niet als u aannemelijk maakt dat de bezittingen om zakelijke redenen zijn verplaatst naar box 1 of box 2.
In box 3 moet u de waarde opnemen op de peildatums die het dichtst liggen bij de datum waarop u de bezittingen hebt verplaatst.

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... en-02.html


Bij de aankoop van een auto speelt dit dus niet, dat blijkt logischerwijze uit deze tekst.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009 11:48 pm 

Geregistreerd: za 12 jul 2008 7:35 pm
Berichten: 45
Hallo,
Ik ben van plan de spaarrekening bij Moneyou te openen.
Echter heb ik een probleem.
Er staat "rekeninghouder is 18+"
Helaas ben ik nog 17... hoe kan dit opgelost worden?
Bij de CE kon ik mijn vaders gegevens erbij doen, en als ik 18 wordt dan staat de rekening volledig op mijn naam, kan dat ook bij moneyou?
Alvast hartelijk dank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 10:20 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Jaartje wachten...

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 5:13 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Karel Spaargraag schreef:
Jaartje wachten...


Zou je denken...? ;-)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO