Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 1:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
Ook het contante geld dat je thuis hebt liggen valt onder de VRH. De beschreven trucs zijn een vorm van belastingontduiking en dus strafbaar.


Goed om te weten. Ik wist het ook wel, min of meer, dat contanten ook onder vrh vallen. Veel meer dan kruimelwerk zou het toch niet worden, maar het lijkt mij sterk dat als je bv 1000 euro rond de jaarwisseling in contanten aan houdt en dit ieder jaar opnieuw dat de belastingdienst dit verdacht vindt. Strict gezien is het met opzet inderdaad strafbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 2:07 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Klopt. Het geld dat je in normale situaties in huis hebt (en een eventueel grapje met 1000 EURO) is kruimelwerk, daar zal de fiscus niet over vallen. Het wordt anders als je de laatste dagen van een jaar 100.000 EURO in porties laat verdwijnen.

@namliam
Los van het feit dat, zoals Paul209 al aangaf, i.d.d. moeilijk zal zijn om je geld precies op 31 december te laten zweven tussen twee banken, hoort ook dat zwevende geld tot je vermogen. De door de banken doorgegeven bedragen zijn niet maatgevend voor de VRH, maar slechts een controlemiddel. Dat controlemiddel faalt als jouw zweeftruc slaagt, maar dat betekent niet dat je daarmee aan de goede kant van de legaal/illegaal lijn opereert.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 4:13 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Die zweeftruc heb ik twee keer (lees: twee jaar) geprobeerd, maar is niet gelukt.
Eén van de twee banken vermeldt het altijd wel in het saldo op het laatste afschrift.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 4:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik heb het een ander laten doen.
Het kostte mij geen rentedagen. afbeelding: http://tweakers.net/~roelant/smiles/schater.gif

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 7:07 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
Stefanv schreef:
Is het verstandig om nu over te stappen naar Moneyou ? Of bestaat de kans dat ook Moneyou binnen enkele maanden gaat dalen ?


Een afweging die daarbij ook zou kunnen worden gemaakt is: wanneer zijn de renteopbrengsten van het spaargeld nodig voor bestedingen? Van de direct opvraagbare spaarrekeningen keert Moneyou als een van de weinige aanbieders rente per kwartaal uit. Kan het geld voor langere termijn worden gemist, overweeg dan een deposito (maar ga dan, gezien de huidge rentevergoedingen niet naar Moneyou)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 9:16 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
reneva schreef:
Klopt. Het geld dat je in normale situaties in huis hebt (en een eventueel grapje met 1000 EURO) is kruimelwerk, daar zal de fiscus niet over vallen. Het wordt anders als je de laatste dagen van een jaar 100.000 EURO in porties laat verdwijnen.


Maar je zou wel een bedragje aan bepaalde familieleden kunnen lenen voor een weekje, fiscaal-juridisch gezien? Giraal dus.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 9:40 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Begrijp ik niet. Over een vordering moet je ook belasting betalen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 9:42 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
stuiver schreef:
Maar je zou wel een bedragje aan bepaalde familieleden kunnen lenen voor een weekje, fiscaal-juridisch gezien? Giraal dus.


Het is maar de vraag of zo'n handeling niet zal worden aangemerkt als fraus legis.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 11:39 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:22 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Zuid-Limburg
Misschien een nieuw topic "hoe omzeilen we de belastingdienst"?

Ik stap niet over naar moneyou. Ik vind daar de deposito's trouwens ook zeer laag.
Ik hou het voorlopig bij nibc en credit europe bank. Mocht er weer wat geld vrij komen of erbij komen (teruggave 2008 ;-) ), dan kijk ik weer verder naar de dan hoogstgevende deposito's.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 10:37 am 

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:24 pm
Berichten: 25
Pecunia schreef:
Het is maar de vraag of zo'n handeling niet zal worden aangemerkt als fraus legis.


Daar kan je natuurlijk alles onderschuiven.. :?

Maar een bedrag uitlenen aan familie leden resulteert in een vordering, die je ook weer moet opgeven in box III.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 1:33 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
En als het nou een gift is? Kost wel een smak spaargeld, maar kan gunstig zijn voor de familiebetrekkingen :lol: en het kan dus 1,2% rendement geven. Toon op mondelinge overeenkomst maar eens aan dat het om een vordering gaat. Maar oke, ik moet toegeven dat ik niet zo gewiekst ben. Ergens in de loop van het jaar wordt de gift dan terug gestort. Hoeft niet aan het begin van het jaar, de familie zit ook bij een hoogrendementbank. Gewoon nergens vastleggen dat het een vordering is. Of is deze gift ook belastingplichtig?

Excuus voor de off-topic bijdragen, maar in deze draad zit beweging.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 3:02 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
crypto50 schreef:
Misschien een nieuw topic "hoe omzeilen we de belastingdienst"?

Tja, het hele systeem van de VRH roept dit wel op. Het is niet illegaal, er wordt niets gelogen, maar je maakt gebruik van de mogelijkheden die de belastingregel biedt. Het gaat om de saldo's op de rekeningen, die zijn maatgevend. En als je het saldo kunt verminderen is dat niet per definitie illegaal. Door een uitgave te doen (in december) wordt het saldo immers ook verminderd.

De hele VRH is uiteindelijk een vorm van dubbele belastingheffing. Over het meeste zal al belasting zijn betaald toen het als inkomen binnenkwam (IB). Vervolgens wordt het op een spaarrekening gezet en moet er weer voor betaald worden. En wanneer het moment van uitgeven is aangebroken heb je te maken met het verschijnsel BTW. Minstens 3x kassa voor de fiscus voor die ene euro.

Bovendien wordt er door het systeem van middelen met peildata van uitgegaan dat het geld de helft van het jaar op je rekening stond. Wanneer je in januari een grote uitgave hebt gedaan, stond het op maar een paar weken op je rekening (heb je ook maar een paar weken rente gekregen), terwijl in de uitgangspunten van de fiscus men uitgaat van het gemiddelde over een heel jaar, dus 6 maanden (12/2). Wanneer je in december een betaling doet, werkt het weliswaar andersom, maar toch... Helemaal eerlijk vind ik het niet (understatement). Bovendien slaat die 4% ook onderhand nergens meer op. Rendementen op beleggingen zijn inmiddels -40%, op spaargeld wordt 4% langzamerhand het absolute maximum.


Laatst bijgewerkt door jha op di 17 feb 2009 3:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 3:07 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Giften (buiten of binnen) de familie zijn belasting onderhevig via het schenkings recht ( = ongeveer gelijk aan successie recht) en de daar geldende tarieven....

Wordt je ECHT niet vrolijk van, laat staan beter :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 3:21 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
reneva schreef:
Klopt. Het geld dat je in normale situaties in huis hebt (en een eventueel grapje met 1000 EURO) is kruimelwerk, daar zal de fiscus niet over vallen. Het wordt anders als je de laatste dagen van een jaar 100.000 EURO in porties laat verdwijnen.

@namliam
Los van het feit dat, zoals Paul209 al aangaf, i.d.d. moeilijk zal zijn om je geld precies op 31 december te laten zweven tussen twee banken, hoort ook dat zwevende geld tot je vermogen. De door de banken doorgegeven bedragen zijn niet maatgevend voor de VRH, maar slechts een controlemiddel. Dat controlemiddel faalt als jouw zweeftruc slaagt, maar dat betekent niet dat je daarmee aan de goede kant van de legaal/illegaal lijn opereert.

Misschien een paar goudstaafjes in december (ook leuk voor onder de kerstboom). In de loop van januari weer in de verkoop (en dan hopen dat de goudprijs in elk geval niet gezakt is). Aan- en verkoop van producten is toch niet strafbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 3:35 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
jha schreef:
Minstens 3x kassa voor de fiscus voor die ene euro.

En als je dood gaat nog een keer.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO