Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 6:11 pm 

Geregistreerd: za 14 feb 2009 5:56 pm
Berichten: 18
Beste iedereen,

Ik heb twee vraagjes voor de kenners

Eerste vraagje : momenteel hebben wij nog een Argenta spaarrekening. We kregen echter bericht vorige maand dat de rente weer is gedaald. Van 4,50% in augustus vorig jaar naar 4,00% nu. Ik ben geen bank expert, helemaal niet. Maar wat ik me wel afvraag is hoe het komt dat een internet bank als Moneyou 5,10% kan aanbieden (als dit nu nog van toepassing is, staat tenslotte op hun site) en Argenta (toch ook een internet bank als ik me niet vergis) maar blijft dalen ...

Is het verstandig om nu over te stappen naar Moneyou ? Of bestaat de kans dat ook Moneyou binnen enkele maanden gaat dalen ?

Voor de kenners misschien domme vragen, vergeef me :roll:


Dus ... blijf ik bij Argenta voor die 4,00% of stap ik over naar Moneyou naar 5,10% ? Ik heb via een module op internet het verschil op 20 jaar uitgerekend. 1000 euro per maand aan 4,00% of 1000 euro aan 5,10%. Op 20 jaar is het verschil al bijna 45.000 euro ??? Kan dit kloppen ? Of ben ik nu helemaal aan het doorslaan ??

Tweede vraagje : vanaf hoeveel euro op je bankrekening dien je er vermogensbelasting op te betalen? 20.000 euro ? En klopt het dat dit per persoon is ? Als je bijvoorbeeld gehuwd bent, je samen 40.000 euro belastingvrij mag sparen ? Welke mogelijkheden zijn er om je geld te laten opbrengen zonder dat de staat er weer van kan meeproeven ?


Alvast bedankt voor jullie tijd en advies ! :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 6:28 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 19 jan 2008 9:35 pm
Berichten: 54
Rente bij Moneyou daalt vanaf 16 februari van 5,1 naar 4,8. Lees hier


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 6:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Stefanv schreef:
Dus ... blijf ik bij Argenta voor die 4,00% of stap ik over naar Moneyou naar 5,10% ? Ik heb via een module op internet het verschil op 20 jaar uitgerekend. 1000 euro per maand aan 4,00% of 1000 euro aan 5,10%. Op 20 jaar is het verschil al bijna 45.000 euro ??? Kan dit kloppen ? Of ben ik nu helemaal aan het doorslaan ??


Bij een maandelijkse inleg van 1000 euro kom ik na 20 jaar op een verschil van € 46.972 op website http://www.berekenhet.nl/modules/belegg ... rente.html
Het is en blijft een prognose bij gelijkblijvende percentages.
Dat ze 20 jaar hetzelfde zullen blijven kan je wel vergeten.

Als je werkelijk door de jaren heen wil shoppen en hoppen voor de hoogst haalbare rente voor je geld is het belangrijk rekeningen zonder bijzondere (opname)voorwaarden te kiezen.
Eventueel renteverlies bij een verhuizing van bank naar bank kan je hier uitrekenen.

Ook kan je overwegen bij zo'n lange termijn planning regelmatig voor deposito's -tegen een vooraf afgesproken vaste rente over de gehele looptijd- te kiezen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 11:06 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Het kan zo zijn dat MoneYou over een jaar wat de rente betreft op hetzelfde niveau zit als Argenta. Het kan ook over een half jaar zo zijn, of misschien wel nooit.

Banken die de laatste jaren consistent een hoge rente vergoedden zijn mi met name Credit Europe Bank en Akbank.

Sommige banken verlagen of verhogen de rente vaker dan andere. Vooral banken die het rentepercentage in de strijd om de spaarder gooien gaan meer op en neer, maar zitten daarbij vaak/altijd boven de percentages van de grootbanken (Rabo, ING, Fortis, ABN-Amro, Postbank).

De grootbanken wijzigen hun rente gemiddeld minder vaak, Rabobank bv vaak maar een of twee keer per jaar.

Dat de rente bij MoneYou op termijn zal gaan zakken lijkt me niet ondenkbaar. De trend in de rente, die regelmatig om slaat, is momenteel nog richting omlaag. Dit komt oa doordat de centrale europese bank haar rente (op leningen aan "onze" banken) heeft verlaagd.

MoneYou is ook een jonge speler, en het kan goed zijn dat het huidige percentage daarmee verband houdt. Dus op den duur, als de klanten er zijn, wellicht toch een lagere rente.

MoneYou is wel een internetbank. In principe betekent dat minder operationele kosten dan bij banken met kantoren. Argenta heeft volgens mij wel kantoren, althans in Vlaanderen.

Maar het hele plaatje is niet zo zwart-wit.

Een ander aspect is dat het altijd verstandig kan zijn, ook als het om minder dan 20.000 gaat, het geld te spreiden over bijvoorbeeld vier banken.

Stel, een bank valt om wat voor reden dan ook weg, en we weten nu dat het bij grote en bij minder bekende banken gebeurt (ABN-Amro, IceSave), en de rekening wordt ivm de problemen in de bank geblokkeerd, dan is de spreider van spaargeld tenminste niet alles kwijt. De Nederlandse Bank belooft dat tegoeden bij een omvallende binnen drie maanden nadat de problemen beginnen worden terugbetaald.

Ook op dit laatste punt kan een berekening duidelijk maken dat spreiden over meerdere banken verstandig kan zijn. Het levert natuurlijk enig administratiewerk op ;)

Citaat:
Tweede vraagje : vanaf hoeveel euro op je bankrekening dien je er vermogensbelasting op te betalen? 20.000 euro ? En klopt het dat dit per persoon is ? Als je bijvoorbeeld gehuwd bent, je samen 40.000 euro belastingvrij mag sparen ? Welke mogelijkheden zijn er om je geld te laten opbrengen zonder dat de staat er weer van kan meeproeven ?


Vanaf 20.000 betaal je jaarlijks 1,2%. Dus als je gemiddeld 4,5% rente hebt behaald geldt voor het stuk boven 20.000 4,5-1,2 = 3,3% rente na belasting.

Dat is per persoon, dus met z'n tweeen 40.000 euro, als de rekening op naam van beide staat.

Verder kan het belastingtechnisch interessant zijn om saldi in Luxemburg of Zwitserland te parkeren, maar dan moet het om aanzienlijke bedragen gaan, heb ik me laten vertellen.

Heel simpel (klopt het niet, dan reageert er wel iemand op), volgens mij als je begin week 52 bijvoorbeeld 1000 euro van je tegoed opneemt in contanten en dat eind week 1 terug stort en het thuis bewaart betaal je daarover geen 1,2% (12 euro) belasting. Dit bedrag kun je niet eindeloos oprekken, want dat zal tegen de regels van de belastingdienst en wetgeving zijn. Maar het is (m.i.) niet goed mogelijk voor de belastingdienst om aan te tonen dat dit bedrag nog in contanten thuis aanwezig was (want dat is dan meen ik nog altijd belastingplichtig).

Bij de bepaling van je bankvermogen gaat de belastingdienst namelijk uit van het saldo op 31/12 of 1/1 (weet ff niet welke datum). Dus voor die datum eventuele grote uitgaven doen en niet in januari.

Maar ook dat is van belang, veel banken schrijven de rente op 1/1 bij, dus ware het beter uit te gaan van de saldi van 31/12. Dat scheelt 1,2% verm.belasting op de rente van het op 1/1 voorbije jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 1:09 pm 

Geregistreerd: za 14 feb 2009 5:56 pm
Berichten: 18
Jezus stuiver, bedankt voor je uitgebreid antwoord :D

Ik blijf voorlopig dan nog maar even bij Argenta zitten. Moneyou zal de komende maanden ook de rente wel laten zakken zeker ? Vanaf morgen dalen ze al van 5,1% naar 4,8% lees ik hier op het forum. Blijkbaar is het pompen of verzuipen voor iedereen.

Ik ben nieuw in het spaargebeuren. Werk nog maar net. Ik kan 1000 euro per maand sparen en had reeds een aantal duizend euro op een gewone zichtrekening staan. Zal dus relatief snel (lees : binnen het jaar) aan die 20.000 euro zitten. Ik vind het echter nogal gecompliceerd om een bedrag van 20.000 euro te gaan opsplitsen over 3 of 4 verschillende banken. Maar in deze tijden wel veiliger zeker ? Verlies je dan niet veel rente als je grote sommen verspreid over verschillende banken ?

4,5% op 20.000 is toch niet hetzelfde als bvb 4,00% op 5.000, 4,25% op de 2de schijf van 5.000, 4,50% op een derde schijf van 10.000 ? Of ben ik nu verkeerd ?

En grotere sommen wegzetten in Luxemburg of Zwitserland is toch niet echt legaal denk ik ? Is dat geen vorm van belastingontduiking ?

Ach ja, zoveel vragen ... en elk antwoord brengt nog meer vragen met zich mee 8)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 1:37 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: do 25 dec 2008 11:34 am
Berichten: 538
Stefan,

Als je zeker weet dat je het geld een langere tijd kunt missen, kun je het het beste vastzetten in een deposito. En dat waarschijnlijk zo snel mogelijk, want de rentes lijken nog niet klaar te zijn met dalen.

De 20.000 wegzetten bij 3 banken (4%, 4,25% en 4,5%) zoals jij aangeeft, geeft idd minder rente dan bij 1 bank met 4,5%. Het "voordeel" zit hem daar in dat wanneer een bank omvalt, je wel maximaal 3 maanden op dat deel van je spaargeld moet wachten, maar in de tussentijd wel bij je tegoeden bij de andere banken kan. Op het moment dat het gehele bedrag bij 1 bank staat en die valt om, dan kun je maximaal 3 maanden niet aan je geld. Op zich niet zo erg overigens als je het geld niet nodig hebt.
Klein bijkomend "voordeel" is dat wanneer je het gedeeld hebt, de rente op de overige rekeningen door blijft lopen. Wanneer een bank omvalt zal de rentebetaling stoppen, en deze wordt niet overgenomen door het DGS. Je kunt dus maximaal 3 maanden rente mislopen.

Geld stallen in andere landen is mogelijk en absoluut niet illegaal. Wel zitten er veel haken en ogen aan. De belastingdienst kan er van op de hoogte zijn (bankgeheim is inmiddels in veel landen opgeheven) en je valt waarschijnlijk niet onder het NL DGS. Persoonlijk zou ik bij een bank blijven die op dit lijstje staat. Overigens vallen alle rekeningen op http://www.spaarinformatie.nl ook onder het DGS.

De truc die stuiver noemt, over geld een paar dagen thuis opslaan tijdens de jaarwisseling, is een bekende, en ook bij de belastingdienst. Het is moeilijk aan te tonen, maar als jij elk jaar op 29 dec 100.000 euro van je rekening haalt, en deze 2 jan weer terugstort, dan krijg je vroeg of laat toch vragen denk ik. De belastingdienst weet over het algemeen meer dan je denkt. En tevens zijn banken verplicht om verdachte transacties te melden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 2:36 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
corne_mo schreef:
Overigens vallen alle rekeningen op http://www.spaarinformatie.nl ook onder het DGS.


Klopt niet helemaal. Argenta in Nederland, waarbij Stefan nut zit, valt onder het Belgische garantie stelsel en de enigste bank die niet onder het Nederlandse DGS valt uit het lijstje van spaarinformatie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 2:57 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: do 25 dec 2008 11:34 am
Berichten: 538
Je hebt idd gelijk Harry. Mijn excuses voor de valse informatie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 9:02 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
corne_mo schreef:
De truc die stuiver noemt, over geld een paar dagen thuis opslaan tijdens de jaarwisseling, is een bekende, en ook bij de belastingdienst. Het is moeilijk aan te tonen, maar als jij elk jaar op 29 dec 100.000 euro van je rekening haalt, en deze 2 jan weer terugstort, dan krijg je vroeg of laat toch vragen denk ik.

Helaas worden we door de fiscus wel tot dit soort on-orthodoxe maatregelen gedwongen. Ik vraag me overigens af of dit überhaupt kan, op koopavond het postagentschap binnenstappen en zomaar 100.000 in contanten meenemen. Verder wil je toch niet weten welke risico's je loopt... De overheid die de VRH misloopt zal toch echt niet bereid zijn om twee keer (politie)begeleiding te regelen en ervoor te zorgen dat de hele procedure probleemloos verloopt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 9:36 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
offtopic: Als je weet waar de grens van verdachte transacties ligt, dan zou je eind december elke dag een deel op kunnen nemen toch?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 9:47 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Ook het contante geld dat je thuis hebt liggen valt onder de VRH. De beschreven trucs zijn een vorm van belastingontduiking en dus strafbaar.


Laatst bijgewerkt door reneva op ma 16 feb 2009 11:25 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 10:33 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 25 sep 2008 8:05 am
Berichten: 476
@Henrid Op zo'n manier maak je wit geld zwart. (lees verdacht)


Laatst bijgewerkt door George op ma 16 feb 2009 11:37 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 10:46 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Je kan er beter een leuke auto voor de vrouw van kopen; auto's zijn onbelast voor de VRH en je steunt de economie 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 12:26 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Of 'niets vermoedend' gebruik maken van de valutering die banken toepassen...
door geld af te boeken van rekening a naar rekening b ben je het geld een aantal dagen kwijt, boek je het op 31-dec weg, krijg je het op 2 jan weer terug... op de peil datum echter???


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 12:36 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Probeer het maar eens. :mrgreen:
Zoiets lukt vrijwel het hele jaar, behalve rond de jaarwisseling.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO