Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 2:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 10:58 am 
Dubbeltje

NIBC overweegt gebruik garantiefonds Bos
Uitgegeven: 14 november 2008 09:48
Laatst gewijzigd: 14 november 2008 09:49

DEN HAAG - De Haagse zakenbank NIBC overweegt een beroep te doen op de garantieregeling van minister Wouter Bos (Financiën) voor interbancaire leningen.

...

(c) ANP

Laatst bijgewerkt door Bankbiljet op vr 14 nov 2008 11:53 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 11:15 am 
Daalder

Wat gaat het worden?

8,5% aan bos betalen, of de spaarrente opschroeven aan onze arme spaardertjes.

Wel f#%k dat ik net een paar depositootjes van 6 en 9 mnd geopend heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 11:19 am 

Even om te checken of ik het begrijp...

NIBC gaat nu kijken of ze van andere banken willen lenen ipv de overheid? (Maar dan wel met de garantie van de overheid)
Dat is toch niet hetzelfde als wat bv ING en SNS hebben gedaan?

Wat zijn hier dan de evt na- en voordelen van?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 12:10 pm 
Vijfje

Dat is inderdaad niet hetzelfde als de '20 miljard' regeling.

Ik neem aan dat voor de garantiestelling door de Staat een bepaalde provisie in rekening wordt gebracht en dat ze bepaalde zekerheden of borgstellingen moeten afgeven op hun eigen bezittingen.
Niets voor niets.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 12:26 pm 
Daalder

Een logisch gevolg als de grootbanken allemaal op hun geld blijven zitten, en niet graag meer onderling uitlenen, ondanks alle inspanningen van het kabinet en ondanks de rente verlagingen.
Dit zat er al een tijdje aan te komen natuurlijk, en Wouter heeft dat ook al zien aankomen.
Het lijkt me alleen moeilijk om grootbanken te dwingen om geld uit te lenen, dus zolang de banken niet beseffen dat ze dit zelf in de hand hebben zullen er meer volgen.
Bankieren is toch handel in geld, en als een aantal banken beslist om even niet mee te doen is het een stuk moeilijker voor de kleinere banken.
NIBC ziet zich beperkt in de handel, en ze hopen met deze garantie minder problemen te ondervinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 12:42 pm 
Vijfje

Ik las gisteren dat banken hun geld nog liever wegzetten bij de Centrale Bank, tegen een kleine 3% rente, dan dat ze het aan andere banken uitlenen.

Het is toch een bezopen situatie eigenlijk. Natuurlijk kan in een markteconomie de staat niet ingrijpen in het beleid van private ondernemingen, maar het wordt toch tijd dat ze die bankiers eens wat gaan 'kietelen'. Niet uitlenen? Geef dan de staatssteun maar terug of zo.......

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 12:51 pm 
Knaak

Citaat:
NIBC heeft in het derde kwartaal een winst behaald van 45 miljoen euro.
NIBC werd vorig jaar als eerste Nederlandse bank hard geraakt door de crisis op de Amerikaanse markt voor woninghypotheken, maar is sinds augustus vorig jaar niet meer actief op die markt.

Dit lijkt mij overigens geen slecht bericht. 45 miljoen winst, daar waar SNS 88 miljoen verlies lijdt. En niet meer actief op de Amerikaanse markt, dus daar geen lijken meer in de kast.

Ik was kritisch maar dit bericht geeft mij juist iets meer vertrouwen in deze bank.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 1:36 pm 
Dubbeltje

NIBC was 1 van de eerste banken die werd getroffen door de crisis, ze zijn al maanden bezig om puin te ruimen. Vergeleken met bijvoorbeeld Fortis en ING zijn ze redelijk open geweest over de problemen waar ze in terecht zijn gekomen.

Wat mij aanspreekt is dat ze naast de vrij opneembare spaarrekening een mooie mix aan deposito's voor de korte en lange termijn aanbieden die eenvoudig zijn aan te vragen. Depositos zijn in mijn ogen ook een goed middel om de gevolgen van een eventuele bankrun te voorkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 2:35 pm 
3 Kwartjes

obligataire schreef:
Ik las gisteren dat banken hun geld nog liever wegzetten bij de Centrale Bank, tegen een kleine 3% rente, dan dat ze het aan andere banken uitlenen.

Kan dan niet de Centrale bank weer het e.a. aan geld uitlenen tegen 4%?? Maakt die ook eens winst :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 2:46 pm 
Daalder

viewtopic.php?f=45&t=1086

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 3:56 pm 
Dubbeltje

Ben benieuwd hoeveel mensen nu hals over kop hun spaargeld daar weghalen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 4:52 pm 
Kwartje

Sphere schreef:
Ben benieuwd hoeveel mensen nu hals over kop hun spaargeld daar weghalen.
Waarom?
Dat is bij ING en SNS toch ook niet gebeurd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 5:52 pm 
Kwartje

Karel Spaargraag schreef:

Het lijkt me alleen moeilijk om grootbanken te dwingen om geld uit te lenen, dus zolang de banken niet beseffen dat ze dit zelf in de hand hebben zullen er meer volgen.

Ik vraag me af of die grootbanken toch niet gedwongen kunnen worden. Ze ontvangen miljarden van de overheid. Dan zou "uitlenen aan andere banken" toch een van de voorwaarden kunnen zijn? En wat te denken van Fortis/ABNAMRO? Die zijn helemaal van de overheid. Of zitten die grootbanken zelf toch nog veel dieper in de problemen dan wij denken en hebben ze liever wat minder spelers in het veld?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 7:35 pm 
Kwartje

PRESS RELEASE, 14 November 2008 Den Haag, 14 november 2008

http://66.102.9.104/translate_c?hl=nl&sl=en&u=http://www.nibc.com/press/Documents/Financial%2520Press%2520Releases/081114%2520NIBC%2520press%2520release%2520Q3%2520results%25202008.pdf&prev=/search%3Fq%3DNIBC%26start%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3Dlang_en%26sa%3DN%26as_qdr%3Dd&usg=ALkJrhhCZxF1LZQWnmb33Qxi4y4b__W1eA

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 nov 2008 12:02 am 
Daalder

Erg grappig om te lezen, zo'n vertaling.
De Engelse uitgave vind ik wat makkelijker te begrijpen. :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]