nickster schreef:
Zijn er meer mensen bij die geen geld kunnen terugboeken naar hun tegenrekening?
Ik heb exact hetzelfde probleem

. Eind vorige week heb ik het contract met kopie identiteitsbewijs opgestuurd. Op dat moment had ik al het welkomstpakketje met gebruikersnaam, TAN codes e.d. ontvangen. Vanaf begin deze week kan ik geld overboeken, maar terugboeken....niet dus. Daar ben ik niet blij mee. Zojuist heb ik gebeld naar de bank en een enigszins overwerkt klinkende jongedame vertelde me dat mijn rekening nog niet geactiveerd was en dat het wegens drukte nog wel even kon duren. Hoelang 'even' was kon ze me niet zeggen, maar na enig aandringen mijnerzijds noemde ze een termijn van 'dagen'.
Uiteraard ben ik vriendelijk gebleven tegen de dame die mij te woord stond (ze doet immers ook maar haar werk), maar tussen ons gezegd en gezwegen (

) ben ik hier niet blij mee en heb ik ook maar heel beperkt begrip voor de drukte waarmee men kennelijk te maken heeft. Die had men immers goed kunnen aan zien komen. In ieder geval had men nieuwe klanten er op moeten attenderen dat het activeren van de rekening meer dan enige dagen zou duren.
Toch wel een beetje kwalijk vind ik het dat de bank mij niet heeft gemeld dat ik wel geld kan overmaken naar een niet-geactiveerde rekening, maar geen geld kan terugboeken. Immers, doordat geld naar de spaarrekening kan worden overgemaakt zal menige nieuwe klant in de veronderstelling zijn dat de rekening geactiveerd is. Je zult maar een flink bedrag naar de rekening hebben geboekt en dit om onverwachte reden plotseling weer nodig hebben....Gelukkig had ik nog maar een klein bedrag overgemaakt. Van mijn voornemen om vandaag een grote som op de rekening te zetten zie ik nu natuurlijk af. NIBC maakt niet waar wat de website belooft:
Om een rekening te openen, hoeft u bij NIBC Direct geen nummertje te trekken in het dichtstbijzijnde bankkantoor. U regelt het zelf, online. Heel eenvoudig en vooral snel.
Eenvoudig wel, maar snel....
De praktijk is ook in strijd met de toezegging van de bank:
doe een eerste storting vanaf uw tegenrekening en uw internetspaarrekening is geactiveerd
En artikel 3.2 van de Algemene Voorwaarden:
De Rekening wordt geactiveerd door een storting van een bedrag op de Rekening ten laste van de Tegenrekening.
Niet dus! Kwalijke zaak
