Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 09 okt 2024 1:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2024 8:34 pm 
Dubbeltje

@frekie Ik heb een bedrag overgeboekt van CKV naar mijn Raisin rekening en dat stond er erg snel op. Mijn ervaringen en van anderen was dat het langer duurde de laatste tijd. Wilde deze ervaring met jullie delen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2024 12:05 pm 
Knaak

Een interessante verhoging vandaag bij CKV, met virtueel samengestelde rente. Ze willen kennelijk bovenaan staan bij Weltsparen en geven de rente in Nederland meteen ook een duwtje omhoog.
Citaat:
d.w.z. er wordt geen jaarlijkse rente bijgeschreven op het termijndeposito gedurende de looptijd (het saldo blijft gelijk), maar aan het einde wordt de rente berekend als ware het samengestelde rente
4 jaar 3,20% --> 3,65% = +0,45%
5 jaar 3,25% --> 3,65% = +0,40%

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2024 1:18 pm 
2 Kwartjes

@stuiver
Niet langer talmen en je geld voor 5 jaar inleggen tegen 3,65%. Goed aanbod in een dalende rentemarkt.
Bovendien, het rendement op de CKV-spaardeposito's wordt nu door Raisin vermeld en de rente is samengesteld.

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2024 1:54 pm 
Knaak

Ik durf het niet. Uit de productinformatie van CKV:
Citaat:
Bij meerjarige producten is sprake van ‘virtuele’
samengestelde rente, d.w.z. er wordt geen jaarlijkse rente bijgeschreven op
het termijndeposito gedurende de looptijd (het saldo blijft gelijk), maar aan
het einde wordt de rente berekend als ware het samengestelde rente. De
rente wordt aan het einde van de looptijd uitbetaald.
Dat betekent dat je tot 2027 (of 2028) gewoon betaalt naar het forfaitaire rendement zoals alle spaarproducten en dat je bij uitbetaling van de rente in het nieuwe Box3 stelsel nog eens 36% van alle rente van 4 of 5 jaar mag betalen....
Ik zou kiezen voor een product, al dan niet bij Raisin, met jaarlijkse (of frequentere) uitbetaling om het dubbel betalen van belasting zoveel mogelijk te vermijden.
Misschien dat na vele jaren en beroepszaken de Hoge Raad beslist dat het anders gaat, maar geen zin daarop te vertrouwen,

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2024 2:03 pm 
Knaak

Citaat:
het rendement op de CKV-spaardeposito's wordt nu door Raisin vermeld en de rente is samengesteld.
Overigens vermeldt de website van Raisin bij 5 jaar en 10.000 euro een rendement van 1963 (1.0365^5) dus samengesteld.
maar geeft de app bij hetzelfde product een rendement van 1825 (365*5) aan, en dat is enkelvoudig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2024 4:06 pm 
2 Kwartjes

BillGates schreef:
Ik durf het niet. (...) Dat betekent dat je (...).
De opvatting van 'BillGates' vindt geen steun in het recht.
Indien rente minder vaak dan jaarlijks wordt bijgeschreven, dient de waarde in het economisch verkeer op 1 januari te worden opgegeven. En die is inclusief de opgebouwde rente.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 aug 2024 5:35 pm 
Knaak

Nog erger dus. Bovendien:
Citaat:
...het kasstelsel. Het uitgangspunt is dan dat
inkomsten worden geacht te zijn genoten wanneer deze zijn ontvangen. Voor de
invoering van het forfaitaire stelsel in 2001 was dit ook het uitgangspunt
inkomsten uit vermogen. Daarom wordt uitgegaan van het kasstelsel als
genietingstijdstip.
Als er geen overgangsmaatregelen worden getroffen, en dat zal wel niet want ingewikkeld en kosten geld, dan gaan er dus weer rechtszaken volgen met ongewisse uitkomsten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 aug 2024 2:17 am 
Knaak

BillGates schreef:
Ik zou kiezen voor een product, al dan niet bij Raisin, met jaarlijkse (of frequentere) uitbetaling om het dubbel betalen van belasting zoveel mogelijk te vermijden.
Misschien dat na vele jaren en beroepszaken de Hoge Raad beslist dat het anders gaat, maar geen zin daarop te vertrouwen,
Of het dubbele belasting is lijkt mij niet. Noch als je de jaarlijks opgebouwde rente elk jaar opgeeft, noch als je dat pas doet wanneer de rente over alle jarenin 1 keer uitbetaald wordt, dus hier na 4 of 5 jaar. De BD verwacht dat je het jaarlijks opgeeft en wijkt daarmee zélf af van het kasstelsel.
Volgens mij is het punt dat het forfaitair spaarrendement lager is dan de rente van dit deposito. Het is dus gunstiger voor mij om jaarlijks x rente op te geven, zodat dit aanvankelijk tegen forfaitair rendement (te laag) belast wordt. Zoals de BD wil; ze passen hiermee zélf het kasstelsel niet toe.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ie%20datum.
Wat is wijsheid. Geen meerjarige deposito's met uitbetaling einde looptijd die na 2026 aflopen.
Dus mijn aankomende verlenging bij Progetto 3 jaar intrekken en kiezen voor 2 jaar vast.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 aug 2024 9:58 am 
Knaak

Bedenk dat de huidige wet gebaseerd is op bezittingen in Box3. Artikel 5.12 wet IB definieert bijvoorbeeld wanneer rente wel of niet bij de bezittingen worden geteld. In het nieuwe Box3 stelsel waarvan we de wet en de definities nog niet precies kennen zullen niet de bezittingen maar de inkomsten in een jaar worden geteld. Tot nu toe weten we dat het kasstelsel, hoe onterecht ook, waarschijnlijk zal worden gehanteerd. Dat betekent ook dat artikel 5.12 en de link die Stuiver noemt, dan niet meer in de huidige vorm geldig zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 aug 2024 11:39 am 
Knaak

Als het er zo voor staat ben je ogenschijnlijk beter af met bvb Aareal via Raisin (jaarlijkse renteuitkering) of een Nederlandse bank. Het bespaart mogelijk veel gedoe.
Zojuist in dit verband heb ik Raisin verzocht mijn verlenging bij Progetto met 3 jaar niet door te zetten. Want dan volgt uitbetaling van drie jaar rente in 2027 en wordt de hele rente wellicht belast tegen 36%.
Er zijn twee vormen van uitbetaling rente einde looptijd:
1. de rente wordt jaarlijks toegevoegd aan het deposito (maar niet uitbetaald)
2. de rente wordt einde looptijd in 1x toegevoegd bij uitbetaling
Van type 1. heb ik er enkele (Renault, Younited). CKV en Progetto vallen onder type 2. Van type 2 heb ik J&T Banka, maar die valt (gelukkig) vrij in 2026.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 aug 2024 7:59 pm 
Kwartje

Ja zo doe ik al een paar jaar. Alles met samengestelde /uitgestelde intrest valt uiterlijk in dec 26 vrij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 aug 2024 8:33 pm 
Knaak

@Empire
Gezien de bedenkingen zoals BillGates ze formuleerde zie ik hier zeker van af. Ik reageer ook niet op de verlaging van NN.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2024 1:52 pm 
2 Kwartjes

BillGates schreef:
Overigens vermeldt de website van Raisin bij 5 jaar en 10.000 euro een rendement van 1963 (1.0365^5) dus samengesteld.
maar geeft de app bij hetzelfde product een rendement van 1825 (365*5) aan, en dat is enkelvoudig.
De informatie op de website is correct.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2024 3:35 pm 
2 Kwartjes

BillGates schreef:
Nog erger dus. Bovendien:
Citaat:
...het kasstelsel. Het uitgangspunt is dan dat
inkomsten worden geacht te zijn genoten wanneer deze zijn ontvangen. Voor de
invoering van het forfaitaire stelsel in 2001 was dit ook het uitgangspunt
inkomsten uit vermogen. Daarom wordt uitgegaan van het kasstelsel als
genietingstijdstip.
Het citaat komt uit de brief van staatssecretaris van Financiën Idsinga d.d. 18 juli 2024. Het gaat daarbij om de duiding van de arresten van de Hoge Raad en heeft geen betrekking op de situatie vanaf 2027 (of 2028), wanneer de Wet werkelijk rendement box 3 van kracht moet worden.
De staatssecretaris kiest tot die tijd voor het kasstelsel nu de Hoge Raad geen uitspraak doet over de vraag in welk jaar directe inkomsten tot het werkelijke rendement gerekend worden. Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn als rente op een spaarrekening die betrekking heeft op het jaar 2022 begin 2023 wordt ontvangen.

Overigens wordt in het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 gekozen voor het kasstelsel. Dit volgt expliciet uit de artikelsgewijze toelichting (versie internetconsultatie):
Citaat:
Artikel 5.2. Resultaat uit banktegoeden
Op grond van het voorgestelde artikel 5.2, eerste lid, Wet IB 2001 wordt het resultaat uit
banktegoeden gesteld op de gezamenlijke voordelen die worden getrokken uit banktegoeden,
verminderd met de kosten. Hiermee wordt voor banktegoeden een heffing over de zuivere
inkomsten uit banktegoeden bewerkstelligd, hetgeen inhoudt dat alleen de voordelen die worden
getrokken uit banktegoeden, zoals renteopbrengsten, verminderd met de kosten, worden belast
volgens het kasstelsel (zie het voorgestelde artikel 5.41 Wet IB 2001).

Artikel 5.41. Genietingstijdstip voordelen getrokken uit banktegoeden [toegevoegd -Empire]
Voordelen getrokken uit banktegoeden als bedoeld in artikel 5.2, eerste lid, worden geacht
te zijn genoten op het tijdstip waarop zij zijn:
a. ontvangen;
b. verrekend;
c. ter beschikking gesteld;
d. rentedragend geworden; of
e. vorderbaar en inbaar geworden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2024 7:15 pm 
Vijfje

In geval van samengestelde interest is het simpel want die wordt bij ieder toekenningsmoment zelf ook weer rentedragend, dus in het kalenderjaar en niet gecumuleerd achteraf.
Sub d.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]