Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 10:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Overstapservice
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2008 12:51 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Wat is jullie ervaringen met de overstapservice?

De mijne namelijk nog niet best.
De service had 28-11 in moeten gaan maar nog steeds wordt er geincasseerd van de oude rekening. De Postbank zou het allemaal wel regelen (is ook schriftelijk bevestigd)...
Ik heb me net een uurtje vermaakt met het zelf omzetten van automatische incasso's bij diverse instanties. Voor de zekerheid.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2008 1:33 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Ik moet zeggen, dat het bij mij prima verliep.

Wat ik nogal verwarrend vind, is dat er van "dé Overstapservice" eigenlijk geen sprake is: elke bank schijnt op zijn eigen wijze invulling hieraan te geven, en dat vind ik een slechte zaak. Het zou gewoon volgens een vast concept voor alle banken eender moeten werken.

Ik ben er na 5 maanden mee gestopt, om mijn SNS rekening te kunnen slopen, want die blééf geld kosten als was het een betaalpakket, ook al gebeurde er niets meer mee. Bovendien waren na 5 maanden eigenlijk alle belangrijke zaken geregeld, ging vlot en snel. Verder heb ik voor de zekerheid van enkele zaken (bijvoorbeeld energieleverancier) via internet tevens een wijziging doorgegeven. Maar vaak was het via de Overstapservice toch al geregeld.

Overigens, mijn oude rekening is nu ruim een maand "dood" en dan zou de Overstapservice niet meer werken... toch kwam er vorige week nog een dingetje via de Overstapservice door. Hoe dat kan moet ik nog uitzoeken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2008 6:36 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 8:01 pm
Berichten: 270
Ik ben van Postbank naar DSB gegaan, ik weet precies wat er in en uit gaat qua rekeningen en heb alles zelf doorgegeven aan de betreffende instanties.

Gaat een stuk sneller, wel meer werk natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2008 7:26 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Nee, ik had niet de indruk dat dat sneller ging. Naar mijn idee ligt het er gewoon aan, hoe vlot de betreffende instantie zo'n doorgegeven wijziging verwerkt. De maandelijkse incasso's waren in het algemeen de maand erop gelijk correct; dus gelijk n.a.v. melding Overstapservice aangepast.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 10:52 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Ondanks het feit dat zowel de nieuwe bank (Triodos) als de oude (SNS) aangeven dat de Overstapservice niet meer werkt als de oude rekening wordt opgeheven: tot nu toe werkt deze nog wel degelijk.

De SNS rekening is per 31 oktober helemaal "dood". Ik dacht eigenlijk alles al wel geregeld te hebben en had geen zin meer in de maandelijkse € 1,95 kosten "betaalpakket" terwijl ik alleen maar een rekeningnummer heb waar niets meer op gebeurt. Toch bleken er in december nog 3 instanties te zijn die een machtiging hadden (niets belangrijks) en netjes middels de Overstapservice toch konden incasseren. Op 29 december was er nog 1. Ben benieuwd hoe lang de Overstapservice blijft functioneren. Als ik dit had geweten had ik die SNS met z'n kosten meteen de deur gewezen :twisted:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 10:58 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
groentje schreef:
Ben benieuwd hoe lang de Overstapservice blijft functioneren.

1 jaar + 1 maand.
+ 1 Maand is om een eventuele jaarlijkse automatische incasso ook nog 'af te vangen'.
Alle incasseerders worden tevens door de service op de hoogte gebracht van de wijziging bankrekeningnummer.
http://www.overstapservice.nl/index.php?p=12140

Overigens, de service is ook beschikbaar voor zakelijke betaalrekeningen.
Dat bestond in de beginperiode nog niet.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 1:50 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Paul, beide banken bevestigden schriftelijk, dat om de Overstapservice (inderdaad standaard 13 maanden) te laten werken, het oude rekeningnummer niet opgeheven mag zijn.

Ik heb dit sinds 1 november opgeheven, en de Overstapservice werkte nog op 29 december. Dat bedoel ik met mijn opmerking: hoe lang blijft deze werken terwijl het rekeningnummer opgeheven is.

Of anders gezegd: worden we door de banken weer eens onjuist geinformeerd hierover, en zitten veel mensen ten onrechte aan extra kosten (aanhouden oude rekeningnummer) terwijl dit niet hoeft???


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 2:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
OK begrepen. :wink:
De voorlichting naar jou is m.i. inderdaad niet correct en onvolledig geweest.
Echter bij vraag 7 staat:
Kan ik mijn oude rekening aanhouden of wordt die opgeheven?
Doorgaans wordt uw oude rekening opgeheven.
De Overstapservice is immers bedoeld om de overstap naar een andere bank te regelen.


Weliswaar een beetje cryptisch antwoord, maar hier maak ik uit op dat het opzeggen van de oude rekening geen probleem mag vormen tijdens de looptijd van de service.
Tsja, de banken zullen het geen probleem vinden als de klanten er toch 2 rekeningen op na blijven houden vanwege de onduidelijkheid ($$$$).

Ik blijf de overstapservice maar een slap aftreksel vinden.
Beter was geweest een rekeningnummer mee te kunnen nemen naar een andere bank.
Dat is toch ook heel gebruikelijk bij bijv. GSM telefoonnummers, zelfs al ga je naar een heel ander netwerk.

Wat je zou kunnen doen is bijv. 1 cent naar je oude rekening overmaken.
Komt die aan op je nieuwe rekening, dan heb je het bewijs dat je verkeerd bent voorgelicht.
Vervolgens 2 mailtjes aan de betrokken banken met verzoek om schadeloosstelling van de overbodig gemaakte kosten.
Als ze allebei uitkeren is je emotionele schade ook een beetje vergoed. :wink:

P.S. Ik zit binnenkort ook (weer) in zo'n overgangsfase.
Zal eens onderzoeken wat de ABN en Triodos over dit onderwerp tegenwoordig te melden hebben.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 3:38 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Helemaal eens met bovenstaand.

Vorig jaar is op dit forum al gebleken, dat alle banken hier verschillend mee omgaan (de ene bank heft zelf automatisch het nummer op na de 13 maanden, bij de andere moet je hier zelf achteraan etc.).

Voor wat betreft Overstapservice ben ik dus van mening, dat alle banken een zelfde beleid zouden moeten voeren (opgelegd krijgen).

Emotionele schade heb ik gelukkig weinig, idem financieel: na 4 maanden heb ik de rekening opgeheven dus die kosten vallen nogal mee...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 8:07 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Nieuws van front.
2 Reacties van de nieuwe bank Triodos en de 'oude bank' ABN-AMRO, op mijn vraag of de betaalrekening bij de 'oude bank' langdurig aangehouden dient te worden, nadat de overstapservice in werking is getreden.

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wanneer de overstapservice eenmaal loopt kunt u zelf besluiten tot wanneer u de oude rekening nog aanhoudt.
We raden u aan om de oude rekening in ieder geval aan te houden totdat u zelf heeft geconstateerd dat de boekingen via de overstapserviceservice lopen.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met een van onze medewerkers via onderstaand telefoonnummer.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Triodos Bank NV

[naam medewerker]
Informatie & Advies



Citaat:
Geachte heer,

Hartelijk dank voor de vraag over de werking van de Overstapservice.

De Overstapservice zorgt ervoor dat al uw betalingsverkeer 13 maanden
lang wordt omgebogen naar uw nieuwe rekening. In deze periode worden
alle instellingen die van uw 'oude' rekening incasseren op de hoogte
gesteld van uw nieuwe rekeningnummer. De periodieke overboekingen bij
uw oude bank worden automatisch stopgezet en u krijgt hiervan een
overzicht zodat u deze gemakkelijk weer bij ons kunt invoeren. Uw
werkgever en alle andere instanties die geld op uw rekening storten
kunt u eenvoudig uw nieuwe rekeningnummer laten weten met behulp vanhandige Overstapkaarten. Daarnaast ziet u gedurende de looptijd van
de Overstapservice op uw rekeningafschriften welke betalingen nog via
uw oude rekeningnummer lopen en uw rekeningnummer nog niet hebben
aangepast.

Uw 'oude' rekening dient gedurende de looptijd van de Overstapservice
te blijven lopen. Na 13 maanden dient u deze rekening zelf op te
heffen, dit gebeurd niet automatisch. De kosten die u voor de 'oude'
rekening betaald lopen ook 13 maanden door.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO BANK N.V.
[naam medewerkster]


Beide banken reageerden binnen 1 dag op mijn vraag.
De antwoorden lopen echter sterk uiteen.
Dit smeekt om nadere uitleg.
De website van overstapservice verwijst als contact naar de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Daar stuur ik dan maar een mailtje heen voor een Salomo's oordeel.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 8:54 pm 

Geregistreerd: ma 01 sep 2008 12:11 pm
Berichten: 20
Bij mij hield de SNS bank vorig jaar ook heel lang vol dat ik de oude rekening gedurende de looptijd van de overstapservice aan zou moeten houden. En natuurlijk de kosten daarvoor moest betalen. Ik heb toen gevraagd hoe het kan dat dat bij andere banken niet het geval is. De derde medewerker die ik daar over sprak nam eindelijk de moeite om het eens echt uit te zoeken.
De overstapservice wordt centraal bij Equens geregeld. Als daar eenmaal in een systeem staat dat alles van je oude rekening naar je nieuwe rekening moet worden gezet, heeft de oude bank er niets meer mee te maken en kun je de rekening dus opzeggen.
Volgens de medewerker van de SNS raadt men toch aan dat niet te doen, om eventuele problemen te voorkomen. Op mijn vraag of ik de rekening dan kosteloos kon aanhouden werd negatief beantwoord en ik heb hem dan ook gewoon opgezegd. De overstapservice werkt perfect en loopt gewoon lekker door... (overigens ook naar de Postbank).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 9:40 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Paul en G00fy, beiden bedankt voor de informatie!

Dit maakt een hoop duidelijk. Bij mij blijft inderdaad de Overstapservice nog keurig werken, onlangs toch nog weer een incasso (je vergeet er toch altijd een paar!) netjes doorgesluisd.

Mijn enige spijt is dus dat ik SNS niet net even iets eerder eruit heb gedaan, maar blij dat ik niet 13 maanden heb gewacht (en betaald voor niets).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 2:27 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Citaat:
Geachte heer, mevrouw,

Beide antwoorden zijn correct.
Het wel of niet aanhouden van de oude rekening is niet geregeld in de overstapservice, omdat banken diverse systemen hiervoor hebben.
Het is dus aan de banken zelf om hier beleid op te maken en deze in overleg met de klant te communiceren en/of verder af te stemmen.

Met vriendelijke groet,

[naam medewerkster]
Kennis en Informatie
Nederlandse Vereniging van Banken


Noemde ik de service al een slap aftreksel van nummerportatie, dan mag ik het inmiddels -kwa kosten voor de klant - wel een waardeloos systeem noemen.
Slechts de politiek is hiermee in slaap gesust.
Wellicht is het zaak voor nieuwe klanten vooraf te informeren naar de regels rondom dit systeem, indien men ooit weer wil vertrekken bij de bank.

Afscheid nemen van ABN dreigt mij dus € 18,75 (5 kwartalen a € 3,75) te gaan kosten.
Voor bedrijven zijn deze kosten nog veel hoger.
Een lijstje banken in het kader van 'bezint eer gij begint' zou wel handig zijn.
Want nu begrijp ik de vage berichtgeving rondom dit onderwerp ook gelijk een stuk beter.

De hele service is een wassen neus.
Als er toch langdurig 2 rekeningen aangehouden moeten worden, wat is dan de moeite zelf relaties op de hoogte stellen van de wijziging van een rekeningnummer?
Betalingen komen immers toch altijd aan, bij zowel de debi- als de crediteur.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 8:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Toevallig liep ik tegen dit artikeltje op:
http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/ite ... =529&f=528

Citaat:
De nieuwe bank geeft zijn klanten een formulier om de rekening bij de oude bank op te zeggen.


Hier wordt toch ernstig de indruk gewekt dat op korte termijn een oude rekening opgezegd kan worden.
De praktijk is toch kennelijk een beetje anders.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Overstapservice
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2009 7:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Uit een Triodos bevestigingsbrief overstapservice:
Citaat:
Wij maken u erop attent dat indien u besluit de oude bankrekening op te heffen, de Overstapservice automatisch wordt stopgezet.

Wat hebben de politici zich zwaar voor de gek laten houden door de banken!
Hier moet echt de politie eens naar kijken en ze onmiddellijk laten veroordelen tot nummerportatie.
Ze kunnen de banken - zo blijkt wel - weer geen vinger geven, zonder hun hele hand kwijt te raken.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO