Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 12:11 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Blikoortje schreef:

2. Bij een en/of rekening kan alleen degene bankieren die het mobieltje bij zich heeft. Soms is de één 'op stap' met dat ding, terwijl de ander een transactie wil doen.


Volgens mij is dat niet zo. Je kunt allebei aparte inloggegevens aanmaken, waarbij de een de mobiel gebruikt en de ander de TAN-lijst. Althans bij mij werkt het zo.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 12:30 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
obligataire schreef:
Tsja de Belastingdienst dwingt bijvoorbeeld ondernemers om hun BTW en IB aangiften per computer te doen.

Maar ik vind het nogal een verschil, een ondernemer of een particulier.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 9:58 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Borra schreef:
Je kunt allebei aparte inloggegevens aanmaken, waarbij de een de mobiel gebruikt en de ander de TAN-lijst.
Dan moet ik er tóch nog eens beter naar kijken, maar gaat die vlieger nog steeds op als de bank geen papieren TAN meer verstrekt...?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 10:54 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
groentje schreef:
obligataire schreef:
Tsja de Belastingdienst dwingt bijvoorbeeld ondernemers om hun BTW en IB aangiften per computer te doen.

Maar ik vind het nogal een verschil, een ondernemer of een particulier.

Is ergens wel waar. Maar goed de ene ondernemer is de andere niet.
Unilever is een ondernemer maar ook de bejaarde man die nog een paar koetjes in de stal heeft staan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 11:38 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Unilever is een ondernemer maar ook de bejaarde man die nog een paar koetjes in de stal heeft staan.


Dat maakt het, zeker voor de laatste alleen maar makkelijker de computer en internetaansluiting op te voeren als aftrekpost. :wink:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 4:06 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 11 dec 2007 5:00 pm
Berichten: 99
Je bent met TAN-codes via sms wel makkelijk beroofbaar. En wel overal. Je kunt met je mobiel immers overal bakieren en je rekening laten plunderen met het mes op je keel. Het lijkt mij dus heel onveilig, als rovers op dit idee komen. Velen hebben wel een toegestaan negatief saldo van € 1000 of meer en dus kassa!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 1:36 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Volgens mij kunnen de rovers aan je gezicht niet zien of je de TAN code per mobiel krijgt of op papier

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 11:23 am 

Geregistreerd: wo 15 okt 2008 5:37 pm
Berichten: 19
Geen goed idee die mobiele tancodes.
Als je in het buitenland bent moet je ze dus daarheen laten sturen. Kost toch weer geld? en inderdaad. Mobiel weg alles weg...
Dat papiertje is natuurlijk ook lastig. Zeker ook in het buitenland.
Het systeem met e-dentifiers is veel mooier. Werken Jaaaaaaaaren. En raak je minder makkelijk kwijt.
Het enige waar ik ooit voor vrees is dat als ik langduriger in het btl ben dat dan de batterij een keer opraakt. Nieuwe meenemen dan dus....of zo?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 11:58 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Konijninhol schreef:
Als je in het buitenland bent moet je ze dus daarheen laten sturen. Kost toch weer geld? en inderdaad. Mobiel weg alles weg...

SMS ontvangen kost niets. En inderdaad, wanneer je je GSM kwijt bent, werkt het niet. Ik krijg echter het gevoel dat wanneer je je e-dentifier kwijt bent, het ook niet meer zo vlekkeloos werkt.
En wat betreft de veiligheid. Vergeet niet dat je om geld over te maken ten allen tijde moet inloggen (gebruikersnaam en wachtwoord), dus degene die iets met jouw mobieltje wil overmaken (naar zijn of haar eigen rekening uiteraard), zal jou eerst om die gegevens moeten vragen.
Ik zou me bij het onverhoopt kwijtraken van mijn GSM meer druk maken over de hoogte van de volgende telefoonrekening dan over de TAN codes. Wanneer je een prepay hebt met 1 euro beltegoed is dat laatste uiteraard niet van toepassing.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 12:44 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 11 dec 2007 5:00 pm
Berichten: 99
krentenweger schreef:
Volgens mij kunnen de rovers aan je gezicht niet zien of je de TAN code per mobiel krijgt of op papier

Dat kunnen ze wel als de papieren TAN codes worden afgeschaft.
Hoe zit het eigenlijk met de andere banken. Doet alleen de Postbank het met mobieltjes? Waarom niet de methode van de Rabobank?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 7:17 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
EEn andere optie is (wat ik vb. gedaan heb met een TAN lijst van een Duitse Bank rekening bij de DKB) de papieren lijst scannen....en versleuteld te versturen naar je (web)email adres. Dan is die dus ook overal bij de hand.Met Gmail,Yahoo,Hotmail,AOL,GMX of wat dies meer zij gaat dit goed. Als je IMAP hebt (zoals bij Gmail,GMX en AOL) helemaal. Niemand kan er wat mee....want je moet een code invoeren om de file te kunnen inzien. Daar zijn allerlei gratis tooltjes voor te vinden op het net. Ik zelf gebruik deze:

http://www.iopus.com/freeware/secure-email/

simpel en eenvoudig te gebruiken...en zeer lastig te kraken voor hackers en dergelijk gespuis.
Bijkomend voordeel is dat als je eens een file wilt sturen die versleuteld is aan iemand anders deze persoon zelf NIET de software geinstalleerd hoeft te hebben:-) Bovengenoemd progje maakt er een .cab file ervan omdat het versturen van .exe files nog door verschillende mail diensten geweigerd wordt.

Volgens de site vd Postbank kan de TAN code ook verstuurd worden naar een buitenlands GSM nummer:-) Het zou dan gratis moeten zijn.

Probleem is idd als je mobiel gestolen wordt of dat ie zoek raakt:-( Of in uiterste gevallen als het GSM netwerk uren/dagen plat ligt door noodweer of andere calamiteiten.
Dat is dus ook waarom ik nog steeds de papieren optie zou gebruiken boven het toesturen van de TAN code naar je GSM.

Een nadeel van apparaatjes om een code te genereren (e.dentifiers van ABN vb) is dat daar ook wel eens de batterij opraakt!!! Waneer dat moment komt weet je zelden van te voren....als het gebeurd zit je met een PROBLEEM dus!

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 10:57 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Het idee achter die TAN codes, e-dentifiers etc. is juist dat een boefje niet door slechts het bemachtigen van een wachtwoord transacties kan doen met jouw rekening. Per transactie moet de gebruiker zich identificeren middels een telkens andere code. Door de manier waarop jij met je TAN codes omgaat verlaag je de beveiliging van je rekening weer tot het bemachtigen van een wachtwoord dat (neem ik aan) niet per transactie anders is. Niet doen!

Ik zie als grote voordeel van TAN codes per mobiel vs TAN codes op papier dat TAN codes per mobiel pas bekend worden op het moment van de transactie. Direct na de transactie zijn ze weer waardeloos. TAN codes op papier hebben als inherent risico dat iemand op een of andere manier de lijst bemachtigt/kopieert en dus op zijn gemakje transacties kan gaan doen met jouw rekening.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 12:00 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
reneva schreef:
TAN codes op papier hebben als inherent risico dat iemand op een of andere manier de lijst bemachtigt/kopieert en dus op zijn gemakje transacties kan gaan doen met jouw rekening.

Dat is wel erg ver gezocht, naast de TAN codes heb je ook nog een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 12:08 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Linn schreef:
reneva schreef:
TAN codes op papier hebben als inherent risico dat iemand op een of andere manier de lijst bemachtigt/kopieert en dus op zijn gemakje transacties kan gaan doen met jouw rekening.

Dat is wel erg ver gezocht, naast de TAN codes heb je ook nog een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.


precies!! en met een e.dentifier zul je ook nog altijd je gewone pincode moeten intoetsen.

Als een visa card verloren gaat.....DAN heb je pas een probleem!!

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TAN-code via mobiel
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 7:26 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Linn schreef:
reneva schreef:
TAN codes op papier hebben als inherent risico dat iemand op een of andere manier de lijst bemachtigt/kopieert en dus op zijn gemakje transacties kan gaan doen met jouw rekening.

Dat is wel erg ver gezocht, naast de TAN codes heb je ook nog een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.

Mijn punt was juist dat het concept van TAN codes e.d. bedoeld is om een beveiliging te bieden die verder gaat dan gebruikersnaam en wacht woord.

Anyway, sinds de dag dat ik ontdekte dat ik een en/of rekening had met een mij onbekend persoon beschouw ik alles wat via de papieren post komt als onveilig. Ik bleek slachtoffer voor een bende die rekeningafschriften uit brievenbussen hengelde, en die met de aldus verkregen gegevens betaalrekeningen om liet zetten naar "en/of" (hoezo controle, Postbank?) om vervolgens de rekening te plunderen. Gelukkig hebben ze bij mij het 1e afschrift na de omzetting gemist of vergeten uit de brievenbus te hengelen, waardoor ik het snel ontdekte en alles heb geblokkeerd en teruggedraaid. Een buurvrouw was minder fortuinlijk.

Als je dan ook nog zover gaat om je TAN codes op internet te zetten (weliswaar in versleutelde vorm, maar dat is slechts beveiligd met een wachtwoord) dan ben je mijns inziens onverstandig bezig.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO