Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 21 mei 2025 8:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 maart 2008 9:43 am 
Gulden

'Banken storten zich op spaarder', kopt de krant vanmorgen als een quote van Rabo-topman Bert Heemskerk. 'Er breken goede tijden aan voor de Nederlandse spaarder', zo voorspelt de bestuursvoorzitter van de bank. En dat als gevolg van de amerikaanse kredietcrisis. De concurrentie op de spaarmarkt zal de komende tijd onvermijdelijk toenemen zo zegt hij. Rabobank heeft zijn graantje er al flink van meegepikt, lees ik. De spaartegoeden daar stegen in 2007 met 13%, tegen 7% in de jaren daarvoor. Rabo heeft een marktaandeel van 41% (was 39%) 'We hebben onevenredig veel spaargeld aangetrokken door de verandering in het bankenlandschap', zegt Heemskerk verder (lees: overname deel ABN-Amro klanten) De krant nuanceert de euforie die zijn woorden mogelijk bij sparend Nederland teweeg zou kunnen brengen door te wijzen op de terughoudendheid die grote banken tot dusver hebben betracht en dat het tot dusver de kleine (buitenlandse) banken zijn die hier meer bieden (stunten noemt de krant het zelfs) Hoewel ik zelf ook op dit forum al eerder uitsprak dat de voortekenen de laatste tijd mijns inziens niet wijzen op rentedalingen, ben ik toch benieuwd of de glazen bol van Heemskerk een uitspraak zal blijken te zijn die gekleurd is door zijn voorkennis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18 maart 2008 1:19 pm 
Vijfje

Blikoortje schreef:
'Banken storten zich op spaarder', kopt de krant vanmorgen als een quote van Rabo-topman Bert Heemskerk. 'Er breken goede tijden aan voor de Nederlandse spaarder', zo voorspelt de bestuursvoorzitter van de bank.

Jaja, de creditcrisis als excuus gebruiken om leuk verpakt te vertellen dat 'die buitenlandse banken' je inmiddels flink zeer zijn gaan doen. :roll:
Wel, kom er maar in met je stuntaanbiedingen (zonder haken en ogen) Rabo!
Spaarinformatie plaatst je graag bovenaan de lijst. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 maart 2008 8:07 pm 
Vijfje

Bij de Rabo hebben ze weinig zeer, als ik kijk naar de groei van hun spaarvermogen. :?

Rabospaarders kijken blijkbaar niet verder dan hun neus lang is.

En blijkbaar denken ze dat de 100% veiligheid die de collectieve garantieregeling hun biedt, nog altijd minder veilig is dan de veiligheid van hun warme Rabonestje 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 maart 2008 1:42 am 
Vijfje

obligataire schreef:
Bij de Rabo hebben ze weinig zeer, als ik kijk naar de groei van hun spaarvermogen. :?

Het doet ze wel zeer, anders beginnen ze er niet over.

Trouwens, stomme actie zo'n interview waarbij je de lezers wijst op de concurrentie.
Om het vervolgens af te zwakken door het stunten te noemen wat de concurrentie doet.
Het woord stunten draag m.i. met zich mee: tijdelijk.
Ik denk niet dat ik hier uit hoef te leggen dat de hoge rentes van 'de buitenlanders' alles behalve tijdelijk zijn gebleken.
Wat een minkukel die Bert.

Laat de Rabo, of een andere 'van origine Nederlandse bank', eerst maar eens haar best doen op nr. 1 komen met de rentevergoedingen.
Ik kan mij niet (meer) herinneren wanneer dat de laatste tijd het geval is geweest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 maart 2008 1:22 pm 
Vijfje

Paul209 schreef:
.........door het stunten te noemen wat de concurrentie doet.

Hij moet het wel zo noemen, anders komt hij zelf zo krenterig over met zijn bank. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 7:23 pm 
Gulden

Soms leuk om een half jaar terug te kijken. Wat was er ook al weer gezegd of voorspeld. Ook in dit geval is de opmerking van Heemskerk geen schot in de roos gebleken. De "stuntrentes" van begin dit jaar liepen zelfs nog meer omhoog en ook RABO moest (ik denk knarsetandend) mee. "We kunnen niet meer betalen" zei Heemskerk.
Als je de cijfers naast elkaar zet moet ik toegeven dat het verschil tussen quitte spelen en de huidige winst maar zo rond de anderhalf procent rente is; de bank beheert spaartegoeden van samen 104 miljard bij een winst 1,525 miljard. Alleen is er dan ook al een half procent (ruim 500 miljoen) afgeschreven op verliesgevende portefeuilles.
Dat maakt al een dikke 2%. Dan is de 0,2% die de bank daarvan doorgeeft aan haar klanten op een enkel spaarrekeningtype (bonussparen) toch wel weer erg mager, vind ik.
Volgens de glazen bol van Heemskerk zijn we nu op zijn best halverwege de kredietcrisis, die RABO tot dusver 2,7 miljard kostte en de totale nederlandse bankensector 15,2 miljard. Als zijn taxatie klopt blijft het dus een spannend jaartje voor de rente tot na de zomer van 2009. Ongerust hoeven we ons niet te maken aldus de voorzitter van de sectorvereniging, de nederlandse banken kunnen dit verlies met gemak aan.
Ik leg het maar even vast voor een terugblik mettertijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 10:22 am 
Stuiver

Vergeet niet dat de Europese bank een tijd geleden de rente met 0,25% heeft verhoogd. Veel andere banken volgden, maar de Rabo bleef stug 3,4% geven. Uiteindelijk zijn ze dan toch maar 0,2% gestegen en dit is minder dan de ECB doet!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 10:19 am 
Vijfje

de rabobank is gewoon gierige bank....

toen ik in 1987 een tienerrekening opende kreeg je ʄ 10,-- cadeau, en ik kreeg 5,75% rente per jaar... dus ze kunnen het wel...

ik weet niet meer waar de hypotheek rente op stond... maar ik zit nu zelfs met icesave niet op dat niveau (5,25%)

Ik geloof dat de rabobank echt wel meer rente kan geven... Dan geven ze meneer heemskerk, volgend jaar geen salaris verhoging... ik denk niet dat ze hem bloot krabben als hij er volgend jaar niets bij krijgt...

Ook klopt het niet dat ze de normale rendements rekening (die ik ook nog heb lopen) niet verhoogt hebben (staat nog steeds op 2,8%)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 12:56 pm 
Dubbeltje

de rabo is en blijft de bank van de babyboomers en hun ouders. bejaarden en 50+ers zitten er niet meer zo op te wachten om met hun spaargeld te schuiven en de Rabobank profiteert daarvan op genadeloze wijze. Blijkbaar lopen de spaarders om precies die reden dus gewoon niet weg bij de bank. Ookal kunnen ze elders het dubbele krijgen! De Rabobank blijft gewoon het ouderwetse clientele houden die denken dat hun geld alleen bij een boerenleenbank veilig is etc, en aan die beeldvorming valt eigenlijk weinig te veranderen, zeker niet nu er zoveel ouderen komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 1:41 pm 
Vijfje

Misschien is dat voor ons, als spaarders die wél bepaalde grenzen (zowel geografisch als gevoelsmatig :wink: ) durven opzoeken, wel zo gunstig.
Immers als iedere spaarder rationeel zou zijn zouden de kleine 'buitenlandse' banken moeiteloos aan spaargeld kunnen komen en zouden ze waarschijnlijk ook minder rente vergoeden.

Dus ik zit er niet zo mee. Ik probeer wel eens mensen te overtuigen dat het niet heel zinvol is om bij de Rabo te blijven, maar je merkt aan alles dat het niet overkomt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 1:55 pm 
Vijfje

obligataire schreef:
Dus ik zit er niet zo mee. Ik probeer wel eens mensen te overtuigen dat het niet heel zinvol is om bij de Rabo te blijven, maar je merkt aan alles dat het niet overkomt.

Zelfde ervaring.
Als men de moeite zou nemen eens goed om zich heen te kijken met bankieren, energieleveranciers, verzekeringen, internetwinkelen, telefonie, internet, tankstations enz. enz., levert zoiets als snel veel honderden euro's aan voordeel per jaar op.
Het gekke is dat het vaak niet boeit.
Als ik dan vraag mij ook een paar honderd euro te schenken, liggen de zaken plotseling heel anders. :wink:

Honderd euro op straat vinden daarintegen, daar praat men nog tijden over op verjaardagen, bruiloften en partijen.
Mensen zijn soms rare dieren. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 4:35 pm 
Gulden

obligataire schreef:
Ik probeer wel eens mensen te overtuigen dat het niet heel zinvol is om bij de Rabo te blijven, maar........
Voor het reguliere betalingsverkeer vind ik RABO prima, als het over spaargeld gaat, deel ik je opvatting.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 5:26 pm 
Dubbeltje

Paul209 schreef:
Als ik dan vraag mij ook een paar honderd euro te schenken, liggen de zaken plotseling heel anders. :wink:

ja ik vraag dat op straat ook wel eens aan willekeurige voorbijgers maar dan wordt ik met een scheef gezicht aangekeken :cry: :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2008 11:35 am 
Vijfje

Geldwolf schreef:
Paul209 schreef:

ja ik vraag dat op straat ook wel eens aan willekeurige voorbijgers maar dan wordt ik met een scheef gezicht aangekeken :cry: :?:

Wellicht kennen ze het verhaal:
http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=896 :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2008 2:09 am 
Kwartje

Geplukt uit een artikel van het AD
http://www.ad.nl/binnenland/2617978/Gez ... oruit.html

Citaat:
Tips n.a.v. Prinsjesdag:

‘Breng uw spaargeld niet naar twijfelachtige banken’

Jurriaan Hofman, analist bij IRIS Research noemt het begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken om de kredietcrisis en de slechte economische vooruitzichten. Toch relativeert hij de problemen. ,,Een aantal Amerikaanse banken is omgevallen, nogal wat instellingen verkeren in zwaar weer. Gelukkig geldt dat niet voor de Nederlandse financiële instellingen. Iedereen die daar geld heeft ondergebracht, kan gerust

zijn.’’ IRIS Research, een door Rabobank en Robeco opgericht onafhankelijk adviesbureau, raadt spaarders aan goed op te letten. ,,Breng uw spaargeld niet naar twijfelachtige banken waar u moeilijk zicht op heeft.’’ Voor kleine beleggers betekent de kredietcrisis niet dat zij hun kapitaaltje beter op een spaarrekening kunnen zetten. Hofman: ,,Nu er veel lucht uit aandelen is gelopen, is het niet verkeerd in te stappen.’’

3 x raden wie met deze tip kwam?
Nee .. de tipgever is niet vermeld ;) (geintje)

En hoezo een onafhankelijk adviesbureau als het opgericht is door de Rabobank EN Robeco ... ???

Ik hoop dat er nog mensen zijn die zelf kunnen nadenken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]