Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 5:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2013 6:51 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Heeft iemand ook geconstateerd dat de priotisering van betaalopdrachten gewijzigd is bij de Rabo?

Het lijkt erop dat externe opdrachten nu voorrang krijgen op intracompany opdrachten.

VB: Ik wil op 1-8 een rekening van 1200 euro betalen/overmaken
31-7:saldo betaalrekening 1100 euro
31-7:saldo rabo spaarrekening 500 euro
Ik plan een betaalopdracht in voor 1-8 van 200 euro (spaar->betaal), zodat ik die 1200 euro kan betalen.
Resultaat op 1-8, betaling van 1200 is geweigerd met de melding 'Uitgesteld' (Voor meer informatie, raadpleeg uw bank)
Ontoereikend saldo?
Saldo betaalrekening is inmiddels 1200 euro op 1-8, en later op de dag word de betaling alsnog verwerkt.

Voordat de Rabo overging op IBAN, was dit nooit een probleem, nu is dit ook niet onoverkomelijk, maar wel irritant, en lijkt haast een dwangmiddel om te zorgen, dat je minder geld op je spaarrekening laat staan, en meer op je betaalrekening.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Laatst bijgewerkt door juanj op do 01 aug 2013 7:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2013 8:02 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
Hoezo dwangmiddel? Het wordt toch alsnog overgemaakt uiteindelijk?

Bovendien: als je handmatig van spaar->betaal doet, is dit bij mij bijna altijd 'instant', dus kun je gelijk daarna boeken naar extern.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2013 11:18 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
@erikk

Maar je kunt het dus niet een dag van de voren inplannen, omdat je niet weet in welke volgorde de opdrachten afgewerkt worden. Juanj planned twee opdrachten in voor morgen: als de ontspaaropdracht eerst wordt verwerkt en de betalingsopdracht daarna gaat het goed, en als het andersom gebeurt gaat het fout. Bij de ING heb ik precies hetzelfde probleem.

Er zijn m.i. 2 eenvoudige oplossingen:
    1 Eerst alle ontspaaropdrachten verwerken en daarna pas alle betalings- en spaaropdrachten.
    2 Na verwerking van alle opdrachten geweigerde opdrachten opnieuw aanbieden. Nu worden ze automatisch opnieuw ingepland voor de dag daarna. Het zou handig zijn als het dezelfde dag nogmaals geprobeerd wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2013 12:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Bij ING gebeurt volgens mij wel eens hetzelfde, en het voelt gewoon knullig omdat de software dit simpel moet kunnen inzien.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2013 12:30 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
De prioritering van mutaties bij Rabo is dat hun computers eerst de afschrijvingen en daarna de bijschrijvingen per rekening verwerken als deze gelijktijdig worden aangeboden, zoals o.a. het geval is bij het door Juan gegeven voorbeeld.
Dit is zeker niet nieuw, alleen toont Rabo sinds kort een schermpje met een melding van uitgestelde betaling, die overigens vaak al gedateerd is, omdat de opdracht - met vertraging - inmiddels toch al is uitgevoerd.
Voorheen was dit verschijnsel bij dit type combinatieopdrachten te zien kort na middernacht of als je op de dag zelf in één werkgang beide soorten opdrachten verstuurde.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2013 12:56 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
henrid schreef:
Bij ING gebeurt volgens mij wel eens hetzelfde, en het voelt gewoon knullig omdat de software dit simpel moet kunnen inzien.

Bij ing heb ik hier alleen "last" van als ik in 1 opdracht twee betalingen aanlever voor directe verwerking. Dan wordt automatisch de uitgaande betaling boven de spaar>betaal gezet en de opdracht geweigerd (omdat ik niet rood mag staan).

Maar als ik de opdracten opsla als ingepland voor een volgende dag of later, dan gaat het altijd wel goed.

Het lijkt er dus op dat rabo dit dan onlangs heeft aangepast. Maar @juanj, werd die opdracht nu later alsnog verwerkt zonder ingrijpen van jouw kant, of moest je de opdracht opnieuw klaarzetten - want dan is het irritant natuurlijk. Als het later alsnog "vanzelf" wordt verwerkt, dan heb je er toch eigenlijk geen last van?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 31 jul 2013 5:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Beste mensen,

Bedankt voor alle reacties.

@groentje, Ik heb de opdracht geen zetje hoeven te geven, om alsnog te laten verwerken.
Echter weet ik niet op welk moment, er nieuwe poging gedaan word.

Ik heb er 1x 'last' gehad, omdat het geld daardoor een dag later bij de ontvanger was.
Want als de Rabo dit bv pas na 15:00 nogmaals probeerd, dan kan het telaat zijn, om nog dezelfde dag bij ontvanger te verwerken

Tevens vind ik dat als de reden 'onvoldoende saldo' zou zijn, dat de Rabo naar het geconsolideerd saldo zou moeten kijken.
Als de overboeking onderaan de streep maar gedekt is, toch?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 10:27 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
juanj schreef:
Echter weet ik niet op welk moment, er nieuwe poging gedaan wordt.
Als een betalingsopdracht uitgesteld wordt op basis van onvoldoende saldo op de te belasten rekening, probeert RABO deze gedurende meerdere werkdagen alsnog uit te voeren, in 1e instantie elk uur opnieuw bij mijn weten.
Of dat dezelfde dag nog lukt, hangt dus onder meer af van het invoeringstijdstip van de opdracht in combinatie met het ingeplande uitvoeringsmoment daarvan; ligt dat tijdstip b.v. rond het middaguur, dan zal - ook bij of na onmiddellijke aanvulling van het saldo - het vereveningsmoment (13.00 uur) wellicht de oorzaak zijn dat de betaling een werkdag vertraagt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 11:52 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
juanj schreef:
Beste mensen,
Ik heb er 1x 'last' gehad, omdat het geld daardoor een dag later bij de ontvanger was.
Want als de Rabo dit bv pas na 15:00 nogmaals probeerd, dan kan het telaat zijn, om nog dezelfde dag bij ontvanger te verwerken

Ah, dat is natuurlijk wel irritant inderdaad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 5:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Reactie op dezelfde vraag bij de Rabo zelf.

///
Geachte heer/mevrouw,

Bij deze willen wij reageren op de e-mail die u naar de On line Helpdesk Rabo Internetbankieren heeft gestuurd op 31-7-2013

Wanneer uw opdracht status "Uitgesteld" heeft, dan is het onderstaande van toepassing:

De opdracht kan niet verwijderd worden..

De uitvoerdatum is bereikt maar de opdracht kan niet worden uitgevoerd, bijvoorbeeld vanwege een ontoereikend saldo. De opdracht wordt dan uitgesteld. Als de opdracht voor 12.00 uur is aangeboden, zal de Rabobankcomputer nog 2 werkdagen na de opgegeven uitvoerdatum proberen de opdracht uit te voeren. Als de opdracht na 12.00 uur is aangeboden zijn dat 3 werkdagen.

Opdrachten die zijn uitgesteld vanwege onvoldoende saldo worden meerdere keren per dag aangeboden. Indien er dan voldoende saldo op de rekening aanwezig is, worden deze opdrachten alsnog verwerkt. Wanneer er na uiterlijk 3 werkdagen nog steeds onvoldoende saldo is, wordt de opdracht "Afgekeurd".

Een afgekeurde opdracht wordt niet meer uitgevoerd en verdwijnt na ongeveer 14 dagen automatisch uit het scherm "te verwerken opdrachten".

Achter de transactie in het menu te verwerken opdrachten staat achter de status "Uitgesteld" een [i]. Wanneer u hier de muis overheen beweegt, ziet u de reden van uitstel of het advies om contact op te nemen met uw lokale Rabobank voor meer informatie.


Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

///

Helaas als verwacht geen antwoord de werkelijk gestelde vraag.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 6:17 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
Dan vraag je toch door? Niet zo makkelijk laten afschepen :)

PS: het juiste woord is: prioritering ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 6:42 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik zelf heb het één keer meegemaakt. Voorbeeld:
Op je betaal rekening staat € 100,00
Je wil een rekening betalen van € 500,00 (dit voer je in)
Omdat het saldo niet voldoende is stort je € 1000,00 van je internetspaarrek. van de Rabo naar je betaal rekening.
En deze twee opdrachten voer je gelijk uit.!! :shock:

Nu zal de betaling van die € 500,00 NIET die zelfde dag plaats vinden. En hebben we hier te maken met het hier boven genoemde probeem.

De volgorde was NIET correct!! Als het eerst 1000,- en dan 500,- geweest was is het wel goed.Ook al worden ze gelijktijdig uitgevoerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 6:54 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
erikk schreef:
Dan vraag je toch door? Niet zo makkelijk laten afschepen :)

PS: het juiste woord is: prioritering ;)
ik zat al te twijfelen...

Wat dacht je... :wink:
die heb ik gelijk met een wedervraag beantwoord, dus wacht nu weer de Rabo af.
Ik denk niet dat de Rabo hier een bevredigend antwoord op zal geven, of hier iets aan zal veranderen

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 4:28 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Eventjes uitgeprobeerd. Gisteren een opdracht bij een te laag saldo ingevoerd met als uitvoerdatum vandaag. Staat om 10.10 u in de agenda met status "uitgesteld". Saldo toereikend aangevuld en als ik weer kijk om 11.15 uur is de opdracht uitgevoerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 4:47 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
Banken doen eerst alle afschrijvingen en dan pas de bijschrijvingen. Spaaropdrachten zijn hier niet van uitgezonderd.

Bijschrijvingen (bij jou) kunnen pas na afschrijvingen (bij de ander).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO