Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 6:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 okt 2008 11:40 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Rabobank: Bos, grijp in op huizenmarkt (31 oktober 2008 21:32)

AMSTERDAM - Minister van Financiën Wouter Bos moet snel maatregelen nemen om de onrust onder Nederlandse huizenbezitters weg te nemen. Iedereen met een huis moet zich verplicht verzekeren tegen dalingen van de huizenprijs. 'We moeten Amerikaanse toestanden vermijden.’ Dit zegt Bert Heemskerk, bestuursvoorzitter van Rabobank in een interview met de Volkskrant.

...

Bron: http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... uizenmarkt

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 okt 2008 11:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Je kan ook zeggen: waarom zou je mensen stimuleren om een huis te kopen dat eigenlijk te hoog gegrepen is?
Waarom zouden mensen, die wel met beide beentjes op de grond zijn blijven staan, meebetalen aan de financiële waaghalzerij van een ander?

Bert vergeet er trouwens bij te zeggen dat het ook in het belang is van banken (waaronder de zijne) dat er niet gedwongen verkocht hoeft te worden. Want die huizen brengen doorgaans weinig op.

Dus als de banken nu eens beginnen met sowieso geen risicovolle hypotheken te verstrekken, en daarnaast een deel van hun eigen riante verdiensten in een potje te stoppen...........

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:06 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
En toch begrijp ik dit artikel voor geen meter :?

Bert H. schreef:
verplicht verzekeren tegen dalingen van de huizenprijs

Dit lijkt een aardige verzekering, eigenlijk zou iedereen die moeten hebben.
Iets in mij zegt dat dit niet kan. Volgens mij is dit net zoiets als
een verzekering tegen deflatie (of inflatie).....

Maar even verder lees ik waar het allemaal om te doen is.
Bert H. schreef:
.... zijn hypotheeklasten niet meer kan betalen, kan tijdelijk aanspraak maken op een maandelijkse uitkering uit de verzekeringspot


Dus eigenlijk een verzekering dat de bank haar centen krijgt, deze verzekering bestaat overigens al lang, bijvoorbeeld de 'Hypotheekbescherming'.

Ik hoop niet dat het water tot de lippen staat bij de Rabobank. Ze hebben veel spaargeld binnengekregen, waarover ze rente moeten betalen. Aan de andere kant lees ik nu dat ze veel minder hypotheken weg kunnen zetten. Naar eigen zeggen is Rabobank de grootste hypotheekverstrekker van Nederland.

Het kan niet anders, of dit alles gaat ten koste van de winst. En dus ook ten koste van het dividend op hun rentecertificaten.

Een paar dagen geleden heeft de Duitse bank Hypo Real Estate (HRE) bij de overheid nog om een extra kredietlijn van 15 miljard euro gevraagd. Hypo Real Estate is de op één na grootste vastgoedfinancier van Duitsland.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Laatst bijgewerkt door alphons op za 01 nov 2008 12:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:14 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
alphons schreef:
Het kan niet anders, of dit alles gaat ten koste van de winst. En dus ook ten koste van het dividend op hun rentecertificaten.
Het dividend op de ledencertificaten staat toch min of meer vast? Kan niet zomaar aan gemorreld worden.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:21 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Een afgeleide van het rendement op staatsobligaties meen ik.
Maar misschien mag de rente overgeslagen worden als de Rabo geen winst maakt?

"Winst voor leden
Maken wij winst, dan heeft u daar baat bij. Op ledencertificaten keren wij namelijk dividend uit. Dus gaat het goed met de Rabobank, dan gaat het goed met uw ledencertificaten."

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:23 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Eigenlijk is zo'n opmerking van Bert te interpreteren als een verkapte winstwaarschuwing, als je er heel diep over nadenkt.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:27 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
obligataire schreef:
Een afgeleide van het rendement op staatsobligaties meen ik.
Klopt.
obligataire schreef:
Maar misschien mag de rente overgeslagen worden als de Rabo geen winst maakt?
Ik hoop van niet, maar het zou best kunnen. Het is immers weer zo'n achtergestelde perpetual.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:27 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Doboy schreef:
Het dividend op de ledencertificaten staat toch min of meer vast? Kan niet zomaar aan gemorreld worden.


Dat denken wel veel mensen, maar volgens mij is dit van toepassing:

Rabobank schreef:
De beleggingsinstelling heeft het risico van rentedaling ingeperkt door middel van een speciale financiële constructie, waardoor het dividend naar verwachting tot het jaar 2031 minimaal 5% op jaarbasis bedraagt. Pas als de Rabobank Groep geen of onvoldoende winst maakt, zal als gevolg daarvan, de beleggingsinstelling minder inkomsten op haar beleggingen ontvangen, en zal er geen of minder dividend worden uitgekeerd.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:31 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Tsja, tegenwoordig is alles mogelijk.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:40 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Doboy schreef:
Tsja, tegenwoordig is alles mogelijk.

Laatst stond in het Eindhovens Dagblad een stuk waar de leden niet zo blij waren met de koersdaling van de certificaten. Als inderdaad de winstgevendheid van de Rabobank gevolgen heeft voor het Dividend, dan zijn de rapen gaar :?

De meeste Nederlanders hebben een langlopende hypotheek dus het zal allemaal wel loslopen, maar een verzekering zoals Bert zegt, is voor bepaalde 'risicogroepen' zeker aan te raden.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 7:45 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
heemskerk schreef:

verplicht verzekeren tegen dalingen van de huizenprijs. "We moeten Amerikaanse toestanden vermijden."
EN in dezelfde adem....

heemskerk schreef:
Heemskerk ziet de Nederlandse woningmarkt niet instorten,


Hmmm... 30% minder omzet :oops: Vorig jaar nog trots de grootste hypotheek verstrekker, nu de grootste angsthaas :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 11:07 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 11 apr 2008 11:21 am
Berichten: 65
Als de rabo al 30% minder hypotheken afsluit dan ben ik benieuwd hoe slecht de rest het doet..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:06 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep 2008 9:13 pm
Berichten: 94
Wat een betutteling. Lijkt met name bedoeld voor de "top" hypotheken, mensen die zichzelf diep in de schulden hebben gestoken. Ik zie geen enkel argument waarom anderen daaraan verplicht mee moeten betalen in geval dat het fout gaat. Stel dat je huis vrij van hypotheek is? In het kader van een misplaatste solidariteit moet je dan evengoed een verplichte verzekering afsluiten?

Volgens Bert wel, hij gaf zelf al aan dat hij graag meebetaalt, hoewel hijzelf de verzekering nooit nodig denkt te hebben.
Ook wel makkelijk praten met zijn salaris. Hij kan zich beter bezighouden met het leiden van de bank in plaats van dit soort idiote proefballonnen op te laten...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 12:30 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
MBSL schreef:
Stel dat je huis vrij van hypotheek is? In het kader van een misplaatste solidariteit moet je dan evengoed een verplichte verzekering afsluiten?
De regeling zou alleen gelden voor hypotheekhouders had ik begrepen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 1:12 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Een 'regeling' zal het hopelijk nooit worden, zover is het nog niet :wink:

Het is even zo goed pijnlijk voor de houder van een klein hypotheekje.

Solidariteit is goed en belangrijk, maar dan moet het wel gaan om rampspoed die ons allen kan overkomen om redenen waar we niets aan kunnen doen.
Maar om nu solidariteit te verlangen voor mensen die willens en wetens kozen voor een veel te hoge hypotheek, en die vaak de leningen voor de vakanties, auto's, chirurgische correcties :wink: en meer van dat soort onzin hebben meegefinancierd in hun hypotheek omdat dat goedkoper was.......

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO