Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 09 okt 2024 3:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2024 7:41 pm 

Per 16 september zal de Rabobank zijn rentes voor div. deposito's aanpassen vanaf een looptijd van 3 jaar.
Info: https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... ewijziging

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2024 8:42 pm 
Knaak

Met de verwachting van dalende rente is doelsparen niet heel oninteressant, zeker ook omdat wanneer de actuele rente (in de toekomst) lager is dan de 3 en 3,25% bij lange looptijden het deposito zonder kosten voortijdig kan worden beëindigd.
M.a.w. kan ook interessant zijn om na enige jaren weer op te zeggen.
Maar stijgt de rente? Dan is voortijdig eruit mogelijk maar prijzig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2024 10:09 pm 
Kwartje

Komende dagen nog eens 30.000 euro inleggen tot begin 2044.
Zolang de actuele spaarrente voor een nieuwe inleg met een looptijd gelijk aan de resterende looptijd 3,25% of lager is blijft het vrij opneembaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2024 8:06 pm 
Knaak

Mooie move.
15 jaar gaat van 3,25 naar 2,85, 20 jaar gaat van 3,25 naar 3,00%.
Nu volgt een "domme" vraag; bij welke van deze looptijden zal - als dat gebeurt - de actuele (toekomstige) rente als eerste hoger zijn dan 3,25%? Een vraag die misschien niet relevant is, als je een sterke intentie hebt om de 20 jaar uit te zitten. Ik zie wel in de mooie grafieken van SI, dat de rente op 20 jaar meestal iets hoger is als op 15 jaar. Mijn voorkeur ligt daarom bij 15 jaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 sep 2024 1:11 pm 
Vijfje

stuiver schreef:
Mijn voorkeur ligt daarom bij 15 jaar.
Dat had ik x-aantal jaren geleden ook, inmiddels denk ik had ik maar overal 20 jaar gedaan. Ge wit ut toch nie en hebbe is hebbe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 sep 2024 7:57 pm 
Knaak

@obligataire.
Stort je nog bij op Doelsparen? Met nieuwe inleg pak je neem ik aan 3,25%, maar gaat bij jou de middelrente ook omlaag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 sep 2024 7:51 pm 
Knaak

obligataire schreef:
Dat had ik x-aantal jaren geleden ook, inmiddels denk ik had ik maar overal 20 jaar gedaan. Ge wit ut toch nie en hebbe is hebbe.
Ter harte genomen; en zojuist 20 jaar "vast" gezet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 sep 2024 8:46 pm 
Vijfje

stuiver schreef:
@obligataire.
Stort je nog bij op Doelsparen? Met nieuwe inleg pak je neem ik aan 3,25%, maar gaat bij jou de middelrente ook omlaag.
Ik zit er wel over te denken, maar de leeftijd gaat ook wel een beetje meespelen. Als ik de 20-jarige zou doen, ben ik bijna 80 als het vrijvalt.
Momenteel gaat bijna alles naar crowdfunding omdat dit nog wat meer oplevert en een regelmatige cashflow geeft.
Overigens is die middelrente niet echt interessant .
De extra stortingen gaan genereren 3,25%, de oude méér. Dat het gemiddelde op het totale bedrag daalt is puur voor de statistiek.
Ik kan Doelsparen wel aanbevelen, beter de good old Rabobank dan buitenlandse avonturen waarvan je maar moet afwachten hoe zich dat in de toekomst ontwikkelt........voor een ietsiepietse meer aan rente.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 sep 2024 9:44 pm 
Knaak

Of de rente in het buitenland meer is, is nog maar de vraag. Voor korte deposito's wel, maar zelfs bij een redelijke looptijd als 5 jaar is het maar de vraag wat er daarna mogelijk is. Mijn "slechtste" actuele deposito is 5 jaar 1,4%. Domme stuiver. Een paar jaar geleden nam ik genoegen met 0,1%+0,9% getrouwheidspremie in België voor 1 jaar. Slim, vergeleken met de massa mensen die alles tegen -0,5% vrij opneembaar bij hun grootbank lieten staan. 8)
Rabo Doelsparen en Nationale Nederlanden kennen heel flexibele voorwaarden. Bij Rabo kan ik de inleg zelfs met een paar muisklikken afboeken naar de lopende rekening. Dat heeft Rabo mooi voor elkaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 sep 2024 10:26 pm 
Vijfje

Dat laatste is op zich heel sterk argument om voor Doelsparen te kiezen want daarmee wordt de factor leeftijd min of meer ondergeschikt. Het kost wat, maar je kunt altijd bij je geld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2024 12:35 am 
2 Kwartjes

Een aantal opmerkingen t.a.v. de keuze van 'stuiver' voor Rabo DoelSparen 20 jaar vast:
1. Een dergelijke termijn is zo lang dat beleggen in een wereldwijd gespreide ETF qua rendement (en flexibiliteit) is te prefereren.
2. Het is jammer dat er geen sprake is van (klassiek) samengestelde interest (eindbedrag onbekend en naar verwachting een lager rendement).
3. In de begintijd van DoelSparen lag de rente voor lange looptijden rond de 4,5% (aanzienlijk hoger en aantrekkelijker dus).
4. Als de rente over enige tijd weer zou gaan oplopen, kan onvoldoende attentie hem duur komen te staan (geen 'set and forget').

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2024 3:43 pm 
Knaak

Dit zijn zeker meer opmerkingen dan argumenten om geen Doelsparen te nemen.
Die rentes van begintijden zullen we waarschijnlijk niet meer zien, en eventueel kun je het afkopen als de rente er niet flink bovenuit steekt. Voor wie niet wil beleggen is Doelsparen ideaal.
Het puntje van wel/geen samengestelde rente klopt in die zin dat rente wordt vastgezet tegen wat bij de resterende looptijd hoort, maar je kan het ook gewoon uit laten betalen zoals gebruikelijk bij deposito's.
Ik heb vandaag toch maar groot ingelegd, ook al kun je nog 3 weken na opening profiteren van de huidige rente. Ik had (via tip in ander topic) al een persoonlijke lening bij ING aangevraagd, met een paar klikken geregeld, vandaag geactiveerd, en binnen de minuut had ik m'n geld. Doorsluizen naar RABO was ook secondenwerk, en met een paar klikken een nieuwe Doelsparen geopend. Ook daarbij zag ik de melding over rentegarantie van 3 weken, dus het zal wel kloppen, maar ik heb toch liever de zekerheid dat ik straks niet zie dat de middelrente verlaagd wordt. Intussen LPB leeggetrokken en al een deel van m'n lening afgelost, en maandag valt er een deposito vrij en is m'n lening al weer bijna 0. Het kost me misschien een paar tientjes, maar dan heb je ook wat voor (in mijn geval) 17 jaar. Waarom 17 jaar, nou om ervoor te zorgen dat er in de toekomst elk jaar een bedrag ergens vrijvalt, en ik was intussen tot 2040 gegaan met vastleggen.
En niet vergeten als aparte actie om je tegenrekening te wijzigen onder "renterekening" want anders wordt de jaarlijkse rente op het deposito bijgeschreven (was ik bij de vorige blijkbaar ook vergeten).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2024 5:58 pm 
Kwartje

Een paar jaar geleden heb ik nog via Raisin grote bedragen spaargeld voor één jaar vastgezet tegen 0,35%. Nu heb ik vanaf januari grote bedragen in Rabo Doelsparen gestopt met een looptijd tot januari 2044 tegen 3,25%. De rente is een mooie bron van inkomsten om voor een deel in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Ik ontvang een goede spaarrente en ben nu beschermd tegen rentedalingen of zelfs negatieve rente.
Het kan misschien wel jaren duren voordat de spaarrente voor Doelsparen weer de 3,25% gaat aantikken, als dat al gebeurd. En wanneer ik een opname wil doen dan is het altijd mogelijk en betaal ik alleen kosten wanneer de actuele rente over de dan resterende looptijd hoger is dan 3,25%. Dus (als voorbeeld) stel ik wil over 10 jaar geld opnemen uit mijn Doelsparen en de actuele spaarrente over de oorspronkelijke looptijd van 20 jaar is 6% en over de resterende looptijd van 10 jaar 3%. Dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit omdat uitgegaan wordt van de actuele rente over de resterende looptijd.
Voor wie niet wil beleggen is Doelsparen voor langere tijd tegen 3,25% ideaal zoals henrid ook al schreef.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2024 7:01 pm 
Knaak

@Empire
@1. V.w.b. rendement: dat hangt wel ook af van de doelstelling van de ETF.
@2. Eens, maar het zij zo.
@3. Maar het is inmiddels 2024. Destijds was ik hier niet aan toe. En was ik vooral verheugd dat ik na 25 jaar sparen bij mijn huisbank overstapte naar beter renderende kortlopende deposito's, bij kleinere banken bovendien.
@4. Als regelmatig lezer van spaarinformatie en andere bronnen, verwacht ik voldoende alert te zijn. Bij dit punt hoort ook in de gaten houden of de voorwaarden wijzigen. Dat kan ten nadele zijn, bijvoorbeeld opnamekosten in alle situaties, zoals dat in het verleden is geweest. Een wijziging wordt minimaal 30 dagen tevoren aangekondigd en voor de wijziging ingaat kan een spaarder kostenloos voortijdig beëindigen.
Ik herken bij mezelf ook wel de voorbehouden die henrid heeft als het om beleggen gaat. Dat gaat de een gewoonweg beter af als de ander. Jezelf kennen in deze is geen overbodige luxe. En je hoeft niet op één paard te wedden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024 8:15 pm 
2 Kwartjes

henrid schreef:
Dit zijn zeker meer opmerkingen dan argumenten om geen Doelsparen te nemen.
Die rentes van begintijden zullen we waarschijnlijk niet meer zien, en eventueel kun je het afkopen als de rente er niet flink bovenuit steekt. Voor wie niet wil beleggen is Doelsparen ideaal.
Het puntje van wel/geen samengestelde rente klopt in die zin dat rente wordt vastgezet tegen wat bij de resterende looptijd hoort, maar je kan het ook gewoon uit laten betalen zoals gebruikelijk bij deposito's.
ErikVries schreef:
De rente is een mooie bron van inkomsten om voor een deel in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Ik ontvang een goede spaarrente en ben nu beschermd tegen rentedalingen of zelfs negatieve rente.
Voor wie niet wil beleggen is Doelsparen voor langere tijd tegen 3,25% ideaal zoals henrid ook al schreef.
@henrid
Daarom gebruik ik ook het woord opmerkingen.
Als Rabo DoelSparen 'ideaal' zou zijn, zou naast jaarlijks uitgekeerde rente ook de mogelijkheid van klassiek samengestelde interest bestaan.

@ErikVries
Je wilt lang van een zekere 3,25% genieten. Dat begrijp ik. Voor het opbouwen van vermogen is DoelSparen minder geschikt en zeker niet 'ideaal'.

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]