Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 2:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 249 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014 8:30 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
@Empire
Ok, bedankt. Dan heb ik slecht getimed (begin v/h jaar).

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014 11:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Empire schreef:
@obligataire
Ik hoop voor je dat je DoelSparen niet steeds aan het begin van het jaar hebt afgesloten.

Die 11 van mij zitten mooi gespreid over het jaar 8)
Ondanks dat het zelfs bij een ton saldo maar over een paar tientjes renteverlies gaat, toch goed om er voortaan op te letten. Goede tip!

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 10:34 am 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
henrid schreef:
De rente staat nog steeds op 4,182% i.p.v. 4,2% en de opgebouwde rente na 2 dagen lijkt bij dat lage percentage te horen.
Iemand hierover al antwoord gekregen van Rabo?


Ik heb inmiddels gebeld gehad met de Rabobank, daar kunnen ze in hun systeem niks terug vinden over de 4,183% die bij mijn actuele rente staat. Bij hun in het systeem staat het gewoon op 4,2%. Op dat moment dat ik belde had ik geen internet bij de hand, dus gistermiddag gechechkt. Staat nog steeds op 4,183%.

Ook heb ik aangegeven, dat ik dan van de week wel even langs op kantoor kom, om het een en ander even na te checken, en om te kijken waar het probleem in het systeem zit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 12:44 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Wat lekker ja weer zeg. En als je je opgebouwde rente over 2014 bekijkt, welk percentage heb je dan genoten? (360/365/366 dagen?)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 2:15 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Ik heb op op 31 dec weer een nieuwe Doelspaarrekening geopend (16 jaar), zodat ik weer een jaar kan inleggen. Natuurlijk gekozen voor een tegenrekening, maar in het contract staat:

"De rente wordt begin januari bijgeschreven op de spaarrekening. U geeft ons hierbij opdracht om deze rent over te boeken naar rekening met nummer ...."

Als de Rabobank het op die manier ook heeft geimplementeerd, heb je dus 1 dag even je rente op de Doelspaarrekening staan, gaat de middelrente naar beneden maar de rente wordt dan weer doorgestort naar je tegenrekening.

Hier zit dus misschien wel de fout/adder?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 2:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Dan had ik ook verschillen moeten hebben.
Nu klopt het nooit helemaal tot op de cent maar bij mij zijn de verschillen te verwaarlozen en dat na drie jaar.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 2:40 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
In 2011, stond in het contract: In afwijking van artikel 9 en 10 boeken wij de rente naar rekening ....
In 2013, staat in het contract zoals TheSwitch het heeft vermeld.

Maar uit Artikel 10 lid 2 van de voorwaarden, zoals nu op de site staat, kun je opmaken dat op verzoek de rente naar een andere rekening kan worden overgeboekt. I.p.v. op de spaarrekening.
Ik kan de tekst niet uit de PDF kopieren, dus lees zelf maar na.

Het argument dat het formeel niet als inleg mag worden beschouwd op de DS rekening wordt m.i. nog verstevigd door het feit dat er geen opnamekosten in rekening worden gebracht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 8:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
De rentebijschrijving wordt normaliter wel beschouwd als een eenmalige inleg, op wie het rentepercentage van toepassing is dat past bij de resterende duur van het contract.
Echter nu de rente contractueel dient te worden overgemaakt naar de renterekening, is er natuurlijk geen enkele invloed op de gewogen middelrente.
Althans dat zou zo moeten zijn.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 8:32 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Jullie bijdragen lezende lijken er toch wel wat haken en ogen te zitten aan het doelsparen. Een rentebijschrijving welke je direct naar je tegenrekening laat overboeken, maar tegelijkertijd wel de middelrente en daarmee spaarrente lijkt te beïnvloeden.

Zijn Rabo ledencertificaten met vanaf nu 6,5% rente geen beter alternatief? Staat je spaargeld geen 20 jaar vast, maar is dagelijks opneembaar. Volgens een brief van Rabobank aan haar klanten kan weliswaar de waarde van een ledencertificaat ook dalen, maar blijft het tegelijkertijd wel veilig tot maximaal 20% van je spaargeld hierin onder te brengen.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 10:30 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
juridisch gezien sta je kei sterk, op je afschrift en onder mededelingen staat dat je over je ingelegde bedrag de rente krijgt die je op dat moment hebt afgesloten. Bij mij dus 4,2%, en dat het ict/automatisering systeem bij de Rabo er dan zo'n rommeltje van maakt, is niet aan ons. Blijf ik er wel bij dat je er wel weer een hoop gezeik bij hebt.

Ik heb inmiddels ook een 3e doelsparrekening geopend, maar daar ga ik pas op storten als de actuele over mijn ingelegde bedrag weer klopt. Dus ik hoop dat ze op tijd zijn, want deze rekening loopt 1-2-2029 vrij. Dus een paar dagen voor 1 februari 2014 zal het geregeld moeten zijn, anders blijft deze rekening op 0 euro staan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2014 8:21 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
edwin schreef:
...want deze rekening loopt 1-2-2029 vrij. Dus een paar dagen voor 1 februari 2014 zal het geregeld moeten zijn, anders blijft deze rekening op 0 euro staan.


Waarom laat je je rekening per 1-2 verlopen? Ik kies zelf altijd voor 31-12, zodat ik de rente van het laatste loopjaar ook direct uitbetaald krijg. Nu moet je voor die rekening er tot 1-1-2030 op gaan wachten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2014 8:56 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Anders is de looptijd van de inleg < 15 jaar dus minder rente.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2014 9:34 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Daarom loopt mijn doelsparen nu tot 31-12-2029. Dus 15 jaar en 351 dagen nog. Kan ik het hele jaar inleggen tegen de >15 jaar rente.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2014 10:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Dat is een goede methode want ik heb ervaren dat ze bij de RABO niet onbeperkt doorgaan met contracten sluiten. Op die manier houd je het aantal beperkt en val je niet zo op.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rabobank Doelsparen
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014 5:40 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik heb mail gehad van de Rabo waarin ze beweren dat mijn beide inleggen zodanig zijn gedaan dat een verschillend percentage gold. Ze zijn beide echter in februari vorig jaar gedaan, terwijl de rente op 2 mei pas omlaag ging van 4,2 naar 4,0 procent.
:evil: :evil: :evil:

Citaat:
Geachte heer D, De inleg van de rekening is in 3 delen gedaan op 2 verschillende data. Hierdoor zal de rente van de stortingen verschillend zijn geweest. Wellicht is de € ##### (eerste storting) wel voor 4,2% gedaan. Maar de overige € ##### is een maand later gestort. Het rentepercentage was die op die datum iets lager als 4,2%. Voor de berekening van de rente wordt hiervan het gemiddelde genomen. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 249 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO