Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 6:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 10:31 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Juist, als er een beroep moet worden gedaan op het DGS betalen alle aangesloten banken mee naar rato van hun grootte, dus ook de kleintjes.
Procentueel heeft iedere bank dus dezelfde kosten aan het DGS.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 10:37 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
reneva schreef:
Dat is een drogredenering. Geen enkele bank betaalt op voorhand mee aan het DGS, dus wat betreft is de situatie voor alle banken gelijk, en is dat geen aanleiding voor verschillen in geboden rente.


Echter, op de achtergrond zullen de deelnemende banken toch wel reserveringen voor het geval dat .... moeten maken, lijkt mij.
Dat geld zet de RABO waarschijnlijk liever in.
Sterker nog, misschien hebben ze het inmiddels bitter hard nodig. :mrgreen:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 10:44 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Het punt is dat je als nieuwkomer mee kan doen met het DGS (en dus klanten kan trekken door 100% zekerheid te bieden) en zonder dat het je een cent kost. Natuurlijk kost het de overige banken ook niets maar zonder deze vorm van het DGS zouden de nieuwkomers het niet redden (of heel erg moeilijk hebben).

Met de prijsvechters is bijna allemaal iets bijzonders aan de hand waardoor ze zonder het DGS nooit zoveel geld binnen zouden halen. NIBC stond er nog niet zo lang geleden bijzonder slecht voor (nu weet ik het niet) en de meeste nederlanders zouden nooit ongedekt veel geld zetten op banken met een Russische of Turkse achtergrond.

De overgebleven banken betalen inderdaad mee naar rato van hun groote mits ze het kunnen betalen, anders hoeven ze niet. Dus als een bank er al wankel voorstaat, stunt met de tarieven, een collega failliet gaat hoeven ze nog steeds niets te betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 12:51 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 21 nov 2008 8:20 pm
Berichten: 74
nijn schreef:
Met de prijsvechters is bijna allemaal iets bijzonders aan de hand waardoor ze zonder het DGS nooit zoveel geld binnen zouden halen. NIBC stond er nog niet zo lang geleden bijzonder slecht voor (nu weet ik het niet) en de meeste nederlanders zouden nooit ongedekt veel geld zetten op banken met een Russische of Turkse achtergrond.


Als je puur naar de feiten kijkt is het toch raar dat men banken met een Russische of Turkse achtergrond meer wantrouwt dan banken met veel belangen in de VS (zoals ING, Aegon en NIBC), aangezien deze banken veel vermogen verloren door extra afschrijvingen ivm waardeloze amerikaanse kredietproducten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 12:54 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Als je puur kijkt naar de feiten misschien wel maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander meer vertrouwen heeft in Nederlandse of Amerikaanse bedrijven dan Turkse en Russische. Of dat terecht is is een twee....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 1:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Misschien zou je kunnen zeggen dat het DGS zorgt voor meer concurrentie in de bankwereld.
En dat is een goede zaak. Vergeet niet dat alle banken ooit klein zijn begonnen.
En klein wil ook niet zeggen: minder winstgevend.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 2:27 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
En wat die Turkse of Russische banken betreft, hebben die al bij Bos aangeklopt?
Dat zijn op Ice-Save na alleen maar grote Nederlandse banken geweest.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 4:02 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Mijn punt is dat het DGS er dus voor zorgt dat de prijsvechters hier actief kunnen zijn en ze dat zonder het DGS niet konden en/of met een andere vorm van het DGS (vooraf al mee betalen) dat minder zouden kunnen.

Ik reageerde daarmee alleen op dat iemand zei dat het niet dankzij het DGS was.

@majoor kees: Het gaat niet om de feiten maar om het sentiment. Ik denk dat geen van die banken het hier gered hadden als er geen DGS was. Mensen zouden niet zo heel snel hun geld storten bij Russische/Turkse banken zonder DGS


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 4:11 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
nijn schreef:
Met de prijsvechters is bijna allemaal iets bijzonders aan de hand waardoor ze zonder het DGS nooit zoveel geld binnen zouden halen.

Waar is dat statement op gebaseerd?

nijn schreef:
De overgebleven banken betalen inderdaad mee naar rato van hun groote mits ze het kunnen betalen, anders hoeven ze niet. Dus als een bank er al wankel voorstaat, stunt met de tarieven, een collega failliet gaat hoeven ze nog steeds niets te betalen.

Je wekt de indruk dat deze banken recent naar Nederland zijn gekomen om snel wat geld te scoren om vervolgens failliet te gaan, de overige Nederlandse banken berooid achterlatend.
Het grootste deel van deze "prijsstunters" zijn banken die al een groot aantal jaren in Nederland actief zijn. Het zijn banken die jaar na jaar goede cijfers publiceren, "ondanks" de goede rentevergoedingen die ze betalen, en dat deden ze ook al in de periode dat het toenmalige DGS, de CGR, slechts zo´n 40.000 gulden (weet u nog, opa?) garandeerde, dus ook met een relatief lage bescherming slaagden ze er in om klanten te trekken.

Het argument dat deze banken kunnen bestaan dank zij het DGS is ook weet niet specifiek voor deze banken: als een bank als de Rabo of de ING niet onder het DGS zou vallen zou ik er ook niet over peinzen om daar geld te stallen. Je blijft mijns inziens krom redeneren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 4:19 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
[quote="SpaarXL"]
"die spaargelden en depositos die lopen op dit moment tussen de 4 en de 5 procent".
[quote]

4.50% - Rabo InternetLoyaalSparen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 4:37 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
reneva schreef:
Waar is dat statement op gebaseerd?

Dat heb ik al uitgelegd, het gaat om banken van buitenlandse afkomst (en dan ook nog landen die normaal gesproken niet heel vertrouwd overkomen) of banken die (voorheen) in slecht weer zaten.

Geen enkel bedrijf wil failliet (hoewel ik bij IceSave ook niet raar zou opkijken als het een grote fraude zaak zou zijn).

De meeste Nederlanders zouden niet in zee gaan met een Russische of Turkse bank als er geen DGS was. Dat geldt misschien ook voor NL-banken maar in veel mindere mate. Dus de stelling dat ze hier actief kunnen zijn dankzij het DGS klopt.

Het is jammer dat ik de cijfers niet heb maar ik weet 100% zeker dat er veel meer rekeninghouders zijn met 100k+ op NL-banken dan op de banken met een buitenlandse achtergrond. Wat de boer niet kent vreet ie niet....

Ik heb zelf overigens totaal geen waarde oordeel over de prijsvechters. Ik ben voor concurrentie dus het is goed dat ze er zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 4:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
nijn schreef:
......De meeste Nederlanders zouden niet in zee gaan met een Russische of Turkse bank als er geen DGS was............

Als ze net zo'n waardeloze rente gaven als de Rabo of Postbank, dan zeker niet........

Nu is het de combinatie van hoge(re) rente en DGS.
En vergeet niet dat veel mensen zijn afgeknapt op de arrogantie en bureaucratie van de grootbanken.
De manier waarop de kleine banken hun klanten bejegenen voelt erg prettig aan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 4:51 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Tja, en of je je spaarcenten onderbrengt bij de Russische of Turkse maffia, of bij de toko's van onze nationale graaiers en bonussen-opstrijkers, zou dat echt veel uitmaken? :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 4:58 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
obligataire schreef:
Nu is het de combinatie van hoge(re) rente en DGS.

Dus dankzij het DGS :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 5:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
nijn schreef:
obligataire schreef:
Nu is het de combinatie van hoge(re) rente en DGS.

Dus dankzij het DGS :)

Mede dankzij. Dat lijkt me de juiste conclusie.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO