Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 2:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 11:58 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Kniertje schreef:
Misschien een reden temeer om indien mogelijk een hypotheek af te lossen, je ontloopt VRH en de bijtelling eigen woning en mogelijk behoud je of kom je weer in aanmerking voor zorgtoeslag.


Daar zat ik ook al aan te denken, alleen ben ik er bang voor dat ze na een aantal jaren ook dit tot je vermogen gaan bijtellen....

Ik zat er verder nog aan te denken om geld in te leggen voor mijn pensioen via mijn werk. Dit valt dan neem ik aan ook buiten schot van de VRH.

Iemand anders nog een idee hoe je geld legaal buiten VRH kunt houden?

En dan vind de overheid het gek dat er mensen zijn die proberen geld te onderduiken in zwitserland of dergelijke. Het is eigenlijk ook de eigen schuld van de overheid.
Ik vind het prima om belasting te betalen, maar het lijkt alsof de regering het niet uit maakt of het eerlijk is of niet als ze maar vrolijk overal geld vandaan kan graaien.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 12:12 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Citaat:
Ik zat er verder nog aan te denken om geld in te leggen voor mijn pensioen via mijn werk. Dit valt dan neem ik aan ook buiten schot van de VRH

Of dat veel rendement oplevert is zeer de vraag, die vraag stelt men toch (te) vaak niet als het maar belasting voordeel oplevert ....

Nog een reden om af te lossen, links om of rechts om de dwaze uit de hand gelopen hypotheekrente aftrek gaat nog verder uitgehold worden, er zal wel weer een creatief verhaal uit de hoed komen zodat ze kunnen zeggen nee hoor we hebben onze belofte aan de kiezers gehouden .....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 1:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Dat klopt Kniertje, maar let wel als je de hypotheek aflost dan stijgt het inkomen in box 1 (geen hypotheekrenteaftrek meer) dus dat kost je ook weer ZT.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 2:24 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
obligataire schreef:
reneva schreef:
De toeslag is bedoeld om mensen te ondersteunen die geen middelen hebben om zelf de premie voor de ziektekosten op te hoesten........

Dat lijkt me een tamelijk vrije interpretatie. Anders dan de huurtoeslag, waar tamelijk lage inkomensgrenzen en de eis van geen vermogen in box 3 gelden, had de zorgtoeslag slechts een toetsing met tamelijk hoge inkomensgrenzen. Dat lijkt misschien eigenaardig maar het was wel jarenlang de wet.

Je trekt nu conclusies over het doel van een wet op basis van de implementatie daarvan. Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Ik zou het nog wat algemener willen stellen: toeslagen en uitkeringen waarvoor geen premie wordt betaald (zoals de bijstand) zijn bedoeld om mensen financieel te ondersteunen die dat hard nodig hebben.

obligataire schreef:
Dus is er sprake van een eenzijdige en tussentijdse wijziging van de spelregels. De Overheid heeft geld nodig, dat is het en niets anders.

Toch wat emotie over de onbetrouwbare overheid :)

obligataire schreef:
Als je alle regelingen afschaft bij mensen die over enige middelen beschikken dan blijft er weinig over.......en dan komt misschien de afschaffing van AOW voor mensen met een goed inkomen en/of vermogen ook nog wel een keer in beeld.

Dat is toch niet te vergelijken? Toeslagen zijn giften, freebees, waarvoor je om ze te ontvangen niets anders hoeft te doen dan armlastig genoeg zijn. De AOW is een verzekering tegen een "rampspoed" (het bereiken van een hoge leeftijd), waarvoor iedereen premie betaalt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 2:37 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Jaren geleden, sprak opa :wink: , hadden we particulier- en ziekenfondsverzekerden. Deze groepen zijn samengevoegd. Voorheen ziekenfondsverzekerden gingen voortaan een nominale premie betalen. Deze was en is in principe voor iedereen gelijk. Rijk en arm, hoog en laag verdienend.
Dit werd algemeen gezien als een onevenwichtigheid want denivellerend. Om dit tegen te gaan werd de zorgtoeslag in het leven geroepen om lage(re) inkomens als het ware een korting te geven op hun nominale premie. Daarbij werd vermogen niet als criterium in de wet opgenomen. Om dan jaren later ineens te zeggen: het is toch maar een gift van hogerhand, vinnik nie helemaal correct.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 3:15 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Er is niet zo veel veranderd hoor. In de tijd van het ziekenfonds bestond de gift van de overheid uit een ver beneden-marktconforme premie voor ziektenkosten. De hoogte van de gift bestond toen als het ware uit het verschil tussen de premie voor een particuliere ziektekostenpremie en de ziekenfondspremie. Ik herinner me de hartverzakking nog toen ik net boven de ziekenfondsgrens uit kwam en opeens netto minder over hield, omdat de sponsoring van de overheid weg viel.

Eigenlijk zijn alleen de geldstromen wat anders gaan lopen, maar verder is er niks nieuws onder de zon.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 3:54 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Tja de beleving en ervaring kan voor ieder dus heel verschillend zijn, toen ik (per ongeluk) boven de ziekenfonds grens kwam was dat een verademing, ik kon me voor een schijntje verzekeren en kreeg daarvoor ook nog ruime vergoeding van mijn werkgever, dat feest was over toen de nieuwe zorgverzekering ingevoerd werd.

Als particulier verzekerde betaalde ik al mijn ziekte kosten zelf, daar hoefde de overheid niets aan bij te lappen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 4:35 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
En wie betaalt de zorgtoeslag? Dit wordt gefinancierd uit de ruim 7% die men over het inkomen betaalt (soms gecompenseerd, maar daar betaal je dan ook weer dik belasting over).
Hoe hoger je inkomen, hoe meer je dus bijdraagt, en hoe geringer je rechten zijn. If any.
Bovendien zijn er plannen om de eigen bijdrage (momenteel 220 euro voor iedereen) naar rato van het inkomen en/of vermogen te berekenen.
Nee, als je je eigen broek ophoudt en niet het handje, wordt je aan alle kanten gepakt door onze roverheid. Rutte c.s. houdt alleen van onrendabelen. Die worden aan alle kanten gepamperd. Dus waarom zou een onrendabele moeite doen? Hij zit lekker, wordt niet moe, hoeft niet zuinig te zijn en wordt mooi verzorgd.
Het zou juist andersom moeten zijn: er dient een prikkel te komen om geld te verdienen en je eigen broek op te houden. Dus armen moeten arm blijven als ze geen zin hebben om te werken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 8:57 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
BillGates schreef:
er dient een prikkel te komen om geld te verdienen en je eigen broek op te houden. Dus armen moeten arm blijven als ze geen zin hebben om te werken.

Precies, kijk eens op internet, de kranten of de radio. Er is VOLDOENDE productiewerk, schoonmaakwerk, tuinbouw, etc.
De laatste paar jaren hoor je alleen maar dat er mensen uit o.a. Polen naar Nederland komen om bijvoorbeeld asperges te oogsten of klussen doen of andere zaken. Kunnen Nederlanders dit niet? Waarom niet?
Ik heb niks tegen mensen uit o.a. Polen, maar kom op jongens zo maken we onze economie kapot. Het geld verlaat Nederland, terwijl het anders kan. Als een uitkeringsgerechtigde (die makkelijk een productiebaantje zou kunnen krijgen) nou eens zou zeggen dat hij dit werk ging doen, dan hoefden we met zijn allen zijn uitkering niet meer te betalen en hijzelf gaat er ook nog op vooruit omdat hij dan een pensioen opbouwt.
Dat vergeten mensen vaak die van een uitkering leven die niet willen werken maar dat wel kunnen. Als ze later met pensioen zijn dan ontvangen ze alleen een AOW en geen extra pensioen. Maar blijkbaar zet dat sommige werkelozen (die makkelijk een baan kunnen krijgen) ook niet aan de slag. En dan heb ik het nog niet over mensen waarvan gehele generaties in de bijstand zitten, opa's en oma's, vaders en moeders, zoons en dochters. Ze zijn liever lui dan moe....

Het is toch niet meer dan fatsoenlijk dat men wat terug doet voor de maatschappij als men iets krijgt?

De overheid houd er graag van om onderzoeken te laten verrichten en rapporten te laten opstellen, waarom gaan ze dan niet kijken hoe men de bijstandgerechtigden dan weer aan het werk kan krijgen?

Als alternatief voor sparen/beleggen voor mensen die boven de 80.000 of 120.000 voor 2 personen was/is er ook groen beleggen.
Groen beleggen heeft trouwens ook geen zin meer, gezien de overheid deze in stappen naar 0% brengt. Enigste voordeel is de de vrijstelling van VRH van 1,2% en de schamele opbrengst van het groen beleggen fonds. Kortom nog geen 2-2,5%.
Maar gezien je anders flink word gekort door de schrappen van de zorgtoeslag helaas mogelijk wel noodzakelijk.
Google maar eens naar groen beleggen belasting.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 10:36 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Dan al gehoord van dit initiatief?

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... -Delft.htm

Bijstandstrekkers kunnen gekort gaan worden op hun bijstandsuitkering wanneer ze niet hun armen uit de mouwen steken in de glastuinbouw.

Ik heb dat soort werk in mijn studententijd ook wel gedaan. Ik kan je zeggen dat je er wel fit van wordt. Een stuk gezonder dan dat kantoorwerk wat ik nu doe. :-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 10:44 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Ik hoor al 30 jaar over een stok achter de deur en strengere sancties etc. In de praktijk verandert er echt niets.

Maar goed. Wat staat ons nog meer te wachten om de eigen-broekophouder te pesten?
Vandaag of morgen wordt de prijs van de producten in de winkel afhankelijk gemaakt van iemands (verzamel)inkomen.
De fiscus verstrekt dan jaarlijks een pasje met chip waarop het individuele BTW percentage staat. Zoiets als Jaarinkomen gedeeld door 2000 is BTW%, waarbij het onderscheid tussen hoog en laag tarief uiteraard vervalt.
Marx en Lenin rollebollen in hun graf. Zo'n trouwe volger als Rutte hebben ze nog nooit ergens meegemaakt.
Geen gelijke inkomens maar gelijke koopkracht. Weg met individuele ontplooiing. Het heeft toch geen zin.



Overigens mag dit van mij morgen worden ingevoerd. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 11:01 pm 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 dec 2010 8:59 am
Berichten: 291
Het onderwerp luidde: "Invoering vermogenstoets bij zorgtoeslag definitief".
Het zou helemaal niet erg zijn als het daar weer over ging.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 4:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Weet iemand per wanneer deze maatregel in gaat? Dan kan ik hierop anticiperen.

Op de site van de belastingdienst staat hierover nog niks vermeld. Gaat waarschijnlijk dus per 1-1-2013 in?

Wacht heb al wat gevonden: gaat inderdaad per 1-1-2013 in:

http://www.estateplanningnieuws.nl/2012 ... rgtoeslag/

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 4:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Het venijnige is waarschijnlijk dat die 80.000 niet geindexeerd worden, zoals wel de VRH vrijstellingsgrens.
Dat betekent dat de categorie mensen die geen zorgtoeslag krijgt, puur door inflatie, steeds groter wordt.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 9:46 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
BillGates schreef:
Het venijnige is waarschijnlijk dat die 80.000 niet geindexeerd worden, zoals wel de VRH vrijstellingsgrens.
Dat betekent dat de categorie mensen die geen zorgtoeslag krijgt, puur door inflatie, steeds groter wordt.....


De VRH begon in 2001 met een vrijstelling van bijna 18.000 euro: http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/ite ... =529&f=528

Bij dit artikel gaf men bijna nooit onder de 4% rendement zou zitten. Nou echt niet dus. Ik denk dat het nog wel 5-10 jaar gaat duren voordat we weer boven de 4% rente zitten op een opneembare spaarrekening.

Aan de VRH is wel een indexering gekoppeld, echter niet de inflatie-index maar minder. Eigenlijk wel vreemd dat Nederland een vermogensbelasting ingevoerd heeft. Vele europese landen hebben die juist afgeschaft http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensbelasting.

Een "leuk" stukje van de SP: http://www.sp.nl/overheid/opinies/581/V ... ardig.html

Vooral het laatste stukje:

Door de schrijnende tweedeling tussen private rijkdom voor sommigen en publieke armoede voor allen lijkt mij dit niet alleen een rechtvaardiger voorstel maar ook een goed begin van de sociale wederopbouw.

Jan modaal die zuinig is en jaren spaart is dus volgens hun rijk....

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO