Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 12:52 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Piggy schreef:
Eigenlijk wel vreemd dat Nederland een vermogensbelasting ingevoerd heeft. Vele europese landen hebben die juist afgeschaft http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensbelasting.


Nederland heeft helemaal geen vermogensbelasting ingevoerd, maar juist afgeschaft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 7:46 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Vermogensbelasting afgeschaft?
Ja, de term is afgeschaft.

Vroeger had je 'officiele' vermogensbelasting (een paar promille) en was daarnaast de ontvangen rente belastbaar (voor allebei de delen was er een stuk vrijstelling). De belaste rente was toen een echte rendementsheffings (tarief vergelijkbaar met de huidige box 1). De totale belastingdruk op bezit was daardoor toen hoger dan nu, zelfs bij de huidige lage rentes. Daarom wil ik zeker niet terug naar het oude systeem.

Tegelijkertijd is de huidige VRH natuurlijk helemaal geen echte rendementsheffing, maar een ordinaire vermogensbelasting: Je betaalt jaarlijks een vaste 1.2% belasting over je vermogen en het behaalde rendement doet er niets meer toe. Ik snap de keuze. Het huidige systeem is eenvoudiger en beter controleerbaar, en het is politiek handiger om het een rendementsheffing te noemen dan vermogensbelasting. Maar laten we alsjebliefst niet gaan doen alsof er werkelijk geen vermogensbelasting is in Nederland.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op ma 09 apr 2012 8:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 8:15 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ik vind het eigenlijk wel terecht dat je geen/minder toeslag krijgt als je genoeg verdient en/of veel vermogen hebt. Mijns inziens zijn toeslagen en subsidies uitsluitend als voorrecht bedoeld, als je het zelf echt even niet kunt trekken. Iedereen die de mogelijkheden in onze verzorgingsstaat als een recht (ipv een voorrecht) beschouwt, bevindt zich mijns inziens op een hellend vlak. Zeker degenen die er graag en zoveel en zolang mogelijk gebruik van willen maken, ipv het als een voorrecht te zien waar je het liefst zo kort mogelijk gebruik van hoeft maken. Daarnaast zou je ook willen meewegen of mensen verantwoord met hun inkomen/geld zijn omgegaan in de voorgaande periode en/of begeleid willen worden om dat voortaan beter te doen.

Ik denk echter dat je dat (helaas) niet zomaar kunt veranderen met regels: het is een mentaliteitskwestie. Ik betaal met plezier belasting voor de mensen die tegen wil en dank niet veel te makken hebben. Maar als ik denk aan de mensen die het als een recht zien om zoveel mogelijk van te profiteren, maar het eigenlijk niet echt nodig hebben, dan zou ik het zo snel mogelijk willen afschaffen allemaal. Waarom zou ik daar namelijk (extra) voor moeten betalen? Als je nu toeslag krijgt, vraag je dan eerst eens af of je het echt nodig hebt, voordat er geklaagd wordt.

Helaas zijn we een stuk verantwoordelijkheidsbesef kwijtgeraakt door het onpersoonlijke van al die regelingen. Als je het geld van iemand (of een belangengroep) kreeg die jou persoonlijk kende, deed je er dan ook een beroep op? Je zou er niet gauw onnodig om vragen en er zeker geen misbruik van maken (want dan was je heel gauw je voorrecht weer kwijt). Ik vermoed dat als de mentaliteit in dit land niet verandert, dat we dan op termijn niet veel collectiefs overhouden en uiteindelijk terugvallen op de oude situatie, met enkel (persoonlijke) vangnetten in de relatiesfeer.

Geniet ervan zolang je het (voor)recht hebt, maar klaag niet gelijk als het minder wordt, als je het niet echt broodnodig had.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op ma 09 apr 2012 10:26 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 8:45 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ik vraag me wel af waardoor de zorg nou precies zo heel veel duurder is geworden dan 10 jaar terug. Biedt het huidige stelsel de medici meer/teveel ruimte om zichzelf te verrijken? Of worden er door een klein aantal mensen exorbitant hoge kosten gemaakt? En waar zit dat dan in? En zijn dat dingen waar ik zelf ook gebruik van zou willen maken als ik in zo'n situatie zou komen, of niet? Of maken mensen misschien veel meer gebruik van de zorg? Waarom? Is dat terecht? Of lossen we dingen tegenwoordig op een te dure manier op? Ik begrijp namelijk niet goed, waarom ik nu heel veel meer betaal dan toen ik nog particulier verzekerd was in het vorige systeem. Dat heeft tot dusver nog niemand me helder kunnen uitleggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 7:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
dubbeltje schreef:
Vroeger had je 'officiele' vermogensbelasting (een paar promille) en was daarnaast de ontvangen rente belastbaar (voor allebei de delen was er een stuk vrijstelling). De belaste rente was toen een echte rendementsheffings (tarief vergelijkbaar met de huidige box 1). De totale belastingdruk op bezit was daardoor toen hoger dan nu, zelfs bij de huidige lage rentes.

Bij het oude systeem mocht je tot 1000 gulden onbelast aan rente ontvangen. Ik hield mij hier netjes aan en omzeilde dit door de rest te gaan beleggen (hoewel ik dat eigenlijk niet voor zoveel geld wou). Daarmee was ik goedkoper uit dan alleen sparen en het leverde ook nog eens een flink rendement op. Tot het slecht ging met de beurzen, daarna weer beter en toen weer slechter. Wat dat betreft lijkt de beurs nu wel een achtbaan.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 7:52 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
dubbeltje schreef:
Geniet ervan zolang je het (voor)recht hebt, maar klaag niet gelijk als het minder wordt, als je het niet echt broodnodig had.


En hoe leg je het volgende dan uit?

Persoon A en Persoon B hebben allebeide een modaal inkomen, zijn beide even uit en hebben beiden evenveel vast lasten.
Echter Persoon A spaart niet of nauwelijks en geeft het geld wat hou overhoud uit aan diverse zaken.
Persoon B daarintegen is erg zuinig en spaart zoveel mogelijk.

Na 20 jaar sparen komt Persoon B nu net iets over de grens van 120.000 euro zoals bij de vermogenstoets word weergegeven.
Hij heeft dan geen recht meer op zorgtoeslag, terwijl hij evenveel verdient als persoon A en evenveel vast lasten heeft.

Hoe eerlijk is dat? En hoe eerlijk is het dat er generaties van bijstandsgerechtigden zijn: opa's/oma's, vaders/moeders/, zoons/dochters.
En geen van allen kunnen werk vinden.. Geloof je dat zelf? Nederland is een zielig land geworden van linkse wollensokkenbreiers.
Harde werkers die zuinig zijn worden gestraft en luie mensen hoeven niet in actie te komen. Nee, voor hun word er nog wel een regeling getroffen omdat ze het zo slecht hebben.

Echter daarintegen zijn er ook mensen die daadwerkelijk in armoe leven en die zijn de dupe geworden van de mensen die wel kunnen maar niet willen werken!

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 7:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Hier een stukje van de regering:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4


Ongeveer 6% van de huishoudens die thans recht hebben op zorgtoeslag zullen als gevolg van de vermogenstoets niet meer in aanmerking komen. De hoogte van de grens voor de vermogenstoets is zodanig dat ik geen negatieve prikkel verwacht voor het spaargedrag.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:06 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Piggy schreef:
Bij het oude systeem mocht je tot 1000 gulden onbelast aan rente ontvangen. Ik hield mij hier netjes aan en omzeilde dit door de rest te gaan beleggen (hoewel ik dat eigenlijk niet voor zoveel geld wou). Daarmee was ik goedkoper uit dan alleen sparen en het leverde ook nog eens een flink rendement op. Tot het slecht ging met de beurzen, daarna weer beter en toen weer slechter. Wat dat betreft lijkt de beurs nu wel een achtbaan.


De rentevrijstelling was toen 1000 gulden per persoon (totaal 2000 gulden voor partners). Dus bij een rente van 3% komt dat ongeveer overeen met een kapitaal vrijstelling van circa 33 duizend gulden per persoon en dat is slechts 15 duizend euro. De vrijstelling in 2011 was 20785 euro, dus beter. En daarbij tellen we de 0.7% vermogensbelasting boven de 200kGld~90kEuro van toen nog niet mee. Als de spaarrente onder de 2.3% zakt, dan was het toen beter qua effectieve vrijstelling, maar we halen nu nog ruimschoots meer rendement dan dat.

Er waren echter toen wel een aantal andere voordelen die er nu niet meer zijn:
1. Extra spaarrentevrijstelling van 500 gulden per kind
2. Dividendvrijstelling van 1000 gulden per persoon
3. Beleggingskapitaal inclusief groeiwinsten waren onbelast

Hoewel het nooit fijn is als het je geld kost, is het mijns inziens wel eerlijk dat beleggingen nu net zo hard meetellen bij bezit als spaarsaldi. De adder zit 'm mijns inziens in het fictieve rendement, niet in het belasten van rendement op sparen en beleggen. Een belasting op werkelijk rendement is verdedigbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:28 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Piggy schreef:
dubbeltje schreef:
Geniet ervan zolang je het (voor)recht hebt, maar klaag niet gelijk als het minder wordt, als je het niet echt broodnodig had.


En hoe leg je het volgende dan uit?

Persoon A en Persoon B hebben allebeide een modaal inkomen, zijn beide even uit en hebben beiden evenveel vast lasten.
Echter Persoon A spaart niet of nauwelijks en geeft het geld wat hou overhoud uit aan diverse zaken.
Persoon B daarintegen is erg zuinig en spaart zoveel mogelijk.

Na 20 jaar sparen komt Persoon B nu net iets over de grens van 120.000 euro zoals bij de vermogenstoets word weergegeven.
Hij heeft dan geen recht meer op zorgtoeslag, terwijl hij evenveel verdient als persoon A en evenveel vast lasten heeft.

Hoe eerlijk is dat? En hoe eerlijk is het dat er generaties van bijstandsgerechtigden zijn: opa's/oma's, vaders/moeders/, zoons/dochters.
En geen van allen kunnen werk vinden.. Geloof je dat zelf? Nederland is een zielig land geworden van linkse wollensokkenbreiers.
Harde werkers die zuinig zijn worden gestraft en luie mensen hoeven niet in actie te komen. Nee, voor hun word er nog wel een regeling getroffen omdat ze het zo slecht hebben.

Echter daarintegen zijn er ook mensen die daadwerkelijk in armoe leven en die zijn de dupe geworden van de mensen die wel kunnen maar niet willen werken!


Je reageert niet echt op mijn vraag/opmerking voor je eigen situatie, maar verwijst gelijk naar "anderen". Er zijn vast en zeker mensen die naar onze mening net zo min of nog minder recht zouden moeten hebben op zo'n toeslag en die het toch krijgen. Dat is helaas niet 1-2-3 op te lossen, maar laten we proberen dat stapje voor stapje te verbeteren en niet als excuus te gebruiken om meer mensen onnodig toeslag te geven. Wat dacht je dat mensen die nu al geen toeslag krijgen ervan vinden om de toeslag te betalen van mensen die eigenlijk best genoeg hebben? Is dat eerlijk? Kijk daarom eerst eens naar je eigen situatie. En laten we proberen misstanden aan te pakken ipv uit te breiden. Ik deel wel je zorg dat mensen die alles gelijk opmaken beloond worden. Maar dat zouden we mijns inziens van de andere kant af moeten aanpakken. Ik schreef namelijk niet voor niets:
dubbeltje schreef:
Daarnaast zou je ook willen meewegen of mensen verantwoord met hun inkomen/geld zijn omgegaan in de voorgaande periode en/of begeleid willen worden om dat voortaan beter te doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO